Nästa artikel
Bränslebolagen tar inte ansvar för sulfatskador
Reportage

Bränslebolagen tar inte ansvar för sulfatskador

Publicerad 23 augusti 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Bränslebolagen nobbar ersättning till kunder som haft etanolproblem på grund av höga sulfathalter. Vi har frågat Statoil, Preem och OKQ8 om deras ansvar.
Så här års består dygnet till största delen av mörka timmar. Viktigt är att kunna synas ordentligt om man blir stillastående med bilen och behöver gå ut.
Fakta: Etanol i Sverige

* Etanol används inom många områden, bland annat som fordonsbränsle. Nästan alla bensindrivna bilar i Sverige körs på små mängder av etanol i bensinen. Men de bilar som kan köras på E85-bränsle räknas som miljöbilar, eftersom E85-bränslet klassas som förnyelsebart drivmedel i Sverige. Etanolutsläpp bryts ned av mikroorganismer och ska inte medföra negativa miljökonsekvenser.

* E85-bränsle består sommartid av 85 procent etanol och 15 procent bensin, vintertid cirka 75 procent etanol och 25 procent bensin. Etanolen har sämre kallstart- och smörjningsegenskaper, därför används mer bensin i bränslet under vintertid.

* Etanolen har ett lägre energivärde än bensin, vilket gör att bränsleförbrukningen med E85 ofta blir cirka 30-40 procent högre jämfört med bensin.

* I Sverige finns omkring 250 000 bilar som kan köras på E85, varav merparten är Volvo, Saab och Ford.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-23 11:33
Salle (ej verifierad)

Så skönt att all den dåliga etanolen är borta nu! Då kan man köra på etanol igen. Har faktiskt inte haft några som helst fel på min SAAB 9-3 Biopower Sport Kombi etanol -07:a (första modellen) men har ändå avstått att tanka etanol under ett par veckor. Bilen har rullat drygt 9 000 mil där MINST 90% av tankningarna görs med etanol, såklart!

#2 • Uppdaterat: 2010-08-23 13:28
Markus (ej verifierad)

Dåligt Statoil "Vi har följt gällande gränsvärden?"
Har inte bensinbolagen ett ansvar att tänka själva och inse att om reglerna t.ex. skiljer i Europa och USA kan det kanske vara poänger att följa den amerikanska standarden.
Låter bortförklaring lång väg!
Intressant också att så många reklamationer gällt just Ford.
Har Saab/Volvo hanterat problemet bättre eller körs de bilarna mer på bensin.
Salle, jag håller på dig! Hoppas du ska kunna börja tanka Etanol igen!

#3 • Uppdaterat: 2010-08-23 14:10
David (ej verifierad)

Som Statoil agerar är det nu dax att klippa det kortet och bara fortsätta med mitt OK-kort! Jag och mina två etanol-Fordar har klarat oss men vi har som tur är, nästan enbart tankat etanol på OK.

#4 • Uppdaterat: 2010-08-23 15:01
Mattias Goldmann Gröna Bilister (ej verifierad)

Pinsamt att bränslebolagen inte vill ta sitt ansvar - de och deras branschorgan har bevisligen sen 2006 vetat att höga sulfathalter i E85 kan orsaka problem (se Gröna Bilisters artikel på www.dn.se/debatt), men inte gjort något åt det förrän nu. Bränsle- och fordonssidan bör skapa en gemensam fond för ersättning till drabbade bilister, i annat fall bör drabbade bilister anmäla skadan till ARN.

#5 • Uppdaterat: 2010-08-23 18:44
m (ej verifierad)

Det är väl iof inte oljebolagens fel om de följer reglerna och standarderna som bilTILLVERKARNA har varit med och tagit fram??? Hur kan ni tycka att Statoil är idioter bara för att de vägrar betala för skador som de INTE orsakat medvetet?
Det är fortfarande bilindustrin som ska meddela oljebolagen om att sulfathalterna ska ligga på ditten och datten nivån eftersom de vet vad deras bilar klarar av, oljebolagen ska inte gissa sig fram.
Så...lägg av

#6 • Uppdaterat: 2010-08-23 19:46
Jes (ej verifierad)

Kan nog tycka att där finns ett gemensamt ansvar för, mest bilfabrikanterna men också bränslebolagen. I varje fall borde de båda vara rädda om sitt rykte och om sina kunder.
Saab och Preem tycks vilja ha kunder även framöver.

#7 • Uppdaterat: 2010-08-23 19:50
S-E S (ej verifierad)

Det är väl frivilligt att tanka etanol, det är inget man tvingas till? Tänk på bilen, tanka bränslen som inte har så slappa specifikationer att de skadar motorerna. Bensinbolagen gör rätt, de levererar en vara som uppfyller de krav som ställs i gällande normer och föreskrifter!

#8 • Uppdaterat: 2010-08-23 20:46
MattiasD (ej verifierad)

Synd att OKQ8 inte sagt tidigare att de kontrollerar sulfathalten. Istället för att uppmana folk att tanka bensin borde uppmaningen varit att tanka etanol på OKQ8. Nåja, nu är problemet ur världen och hoppas det löser sig för de som drabbats. Jag har alltid kört min Volvo 2.5FT på E85 utan problem. Men så tankar jag på St1 och OKQ8.

#9 • Uppdaterat: 2010-08-23 21:41
Oscar (ej verifierad)

Standarden har inte tagit upp sulfathalter. Men den har heller inte tagit upp salt. Innebär det att man får som bränsleproducent ha massa salt i sin bensin? Att hänvisa till att man följer standarden räcker alltså inte. Bränslebolagen borde ha ett genuint intresse av att se till att deras bränslen inte skadar den produkt de är till för. Men det kan finnas andra anledningar till att strunta i detta.

#a • Uppdaterat: 2010-08-23 23:25
Fredrik (ej verifierad)

Har aldrig haft problem med etanol..kan ju bero på att jag inte rör skiten. Skulle aldrig falla mig i och köpa en sån fattigmans miljölösning som bara gagnar tillverkare.
F

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.