Bild
Nästa artikel

Bränslebolagen tar inte ansvar för sulfatskador

Reportage

Bränslebolagen nobbar ersättning till kunder som haft etanolproblem på grund av höga sulfathalter. Vi har frågat Statoil, Preem och OKQ8 om deras ansvar.

OKQ8 har inte haft problem med sulfathalter i år.

Anledningen är enkel, för några år sedan svarade företaget för bränsleleveranser till bilindustrins teststationer i Norrland.

Då fick OKQ8 veta att bilindustrin ville ha lägre halter av sulfat i etanolen.

- Vi anammade då den amerikanska specifikationen som vår egen standard, med maximalt fyra ppm sulfat i etanolen, säger Per-Martin Roos, teknisk chef på OKQ8.

- Det är ju inget som hindrar att våra specifikationer är hårdare än de officiella svenska.

- Det är därför vi är säkra på att just vi inte är drabbade av den här problematiken.

"Bilindustrin skyller på oljebolagen"
Men det finns ändå ett mått av självkritik hos OKQ8.

- Vi har inte framfört detta till våra konkurrenter, vilket vi kanske borde ha gjort, säger Per-Martin Roos.

- Men om vi gjort det så skulle vi ha avslöjat våra rutiner, som ska vara hemliga för konkurrenterna.

- Vi trodde faktiskt att vi kanske var sist med att upptäcka det här av oljebolagen, att ingen annan har berättat det här för oss.

Per-Martin Roos fortsätter:

- Och det är inget problem att ta bort sulfaterna, bara vi talar om det för våra leverantörer. Det blir inte dyrare heller.

- Ford och GM i USA har känt till detta, märkligt att man inte talat om det för bilindustrin här.

Per-Martin Roos är kritisk till bilindustrins hållning i den här frågan.

- Bilindustrin kan alltid skylla på oljebolagen. Vi har krävt motprestationer från Bil Sweden, men de har bara redovisat ett fåtal fall och uppgifterna är lite diffusa.


- Vi får inte veta vilket underlag de har för att tala om bränsleproblem.

Ersättning för kontaminering
Hos ett par andra oljebolag har situationen varit annorlunda.

Preem har officiellt gått ut och erkänt att deras mackar i Stockholm och Uppsalaområdet har fått etanolbränslet E85 förorenat med buss-etanol ED95.

- Vi ersätter kunder som fått problem med kontaminering (spår av bussetanol i etanol avsedd för bilar). Det handlar om ett fåtal kunder, säger Thomas Ã-gren, presschef på Preem.

Reklamation kan göras till Preem efter att bilen varit inne på verkstad och det finns ett underlag för att bilen haft problem som har med etanol att göra.

- Sen får de skicka underlaget hit och verifiera via kvitton eller kontoutdrag att de har handlat hos oss så ska vi behandla den reklamationen, säger Thomas Ã-gren.

- Det är ett helt annat problem med sulfathalterna. Där har vi levererat enligt den standard som har gällt för branschen.

- Om fordonen får problem så är det något som fordonsindustrin får svara för.

Ingen ersättning

Till Statoil har 15-20 bilägare hört av sig med frågor om reklamation för etanolbekymmer.

Dessa är nästan uteslutande Ford-ägare.

Men någon ersättning till kunderna som har drabbats har inte Statoil tänkt sig.

- Vi har levererat en produkt i enlighet med svensk standard, säger Helena Fornstedt, informationsdirektör på Statoil.

- Det är en överenskommelse i samspel med biltillverkarna.

- Det är olyckligt att specifikationen inte har räckt till och tråkigt för de kunder som blivit drabbade.

- Men vi har aldrig haft anledning att misstänka att sulfathalter skulle vara en parameter i specifikationen av vår produkt, inte förrän nu.

Lägre sulfathalt
Enligt Statoil är allt E85-bränsle som nu finns på mackarna ersatt med bränsle som innehåller lägre sulfathalt.

Därför ska det inte vara något problem längre att tanka etanol.

- Vad gäller eventuell ersättning så är det en diskussion mellan oss och kunden, säger Helena Fornstedt.

Själv kör hon en Audi A3 på etanol och har inte haft några problem med det.

Diskutera: Vad tycker du om bränslebolagens resonemang?
Fakta: Etanol i Sverige

* Etanol används inom många områden, bland annat som fordonsbränsle. Nästan alla bensindrivna bilar i Sverige körs på små mängder av etanol i bensinen. Men de bilar som kan köras på E85-bränsle räknas som miljöbilar, eftersom E85-bränslet klassas som förnyelsebart drivmedel i Sverige. Etanolutsläpp bryts ned av mikroorganismer och ska inte medföra negativa miljökonsekvenser.

* E85-bränsle består sommartid av 85 procent etanol och 15 procent bensin, vintertid cirka 75 procent etanol och 25 procent bensin. Etanolen har sämre kallstart- och smörjningsegenskaper, därför används mer bensin i bränslet under vintertid.

* Etanolen har ett lägre energivärde än bensin, vilket gör att bränsleförbrukningen med E85 ofta blir cirka 30-40 procent högre jämfört med bensin.

* I Sverige finns omkring 250 000 bilar som kan köras på E85, varav merparten är Volvo, Saab och Ford.

Taggar: Reportage
Bränslebolagen tar inte ansvar för sulfatskador

Kommentarer

#1
Salle
2010-08-23 11:33

Så skönt att all den dåliga etanolen är borta nu! Då kan man köra på etanol igen. Har faktiskt inte haft några som helst fel på min SAAB 9-3 Biopower Sport Kombi etanol -07:a (första modellen) men har ändå avstått att tanka etanol under ett par veckor. Bilen har rullat drygt 9 000 mil där MINST 90% av tankningarna görs med etanol, såklart!

#1
Markus
2010-08-23 13:28

Dåligt Statoil "Vi har följt gällande gränsvärden?"
Har inte bensinbolagen ett ansvar att tänka själva och inse att om reglerna t.ex. skiljer i Europa och USA kan det kanske vara poänger att följa den amerikanska standarden.
Låter bortförklaring lång väg!
Intressant också att så många reklamationer gällt just Ford.
Har Saab/Volvo hanterat problemet bättre eller körs de bilarna mer på bensin.
Salle, jag håller på dig! Hoppas du ska kunna börja tanka Etanol igen!

#1
David
2010-08-23 14:10

Som Statoil agerar är det nu dax att klippa det kortet och bara fortsätta med mitt OK-kort! Jag och mina två etanol-Fordar har klarat oss men vi har som tur är, nästan enbart tankat etanol på OK.

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-08-23 15:01

Pinsamt att bränslebolagen inte vill ta sitt ansvar - de och deras branschorgan har bevisligen sen 2006 vetat att höga sulfathalter i E85 kan orsaka problem (se Gröna Bilisters artikel på www.dn.se/debatt), men inte gjort något åt det förrän nu. Bränsle- och fordonssidan bör skapa en gemensam fond för ersättning till drabbade bilister, i annat fall bör drabbade bilister anmäla skadan till ARN.

#1
m
2010-08-23 18:44

Det är väl iof inte oljebolagens fel om de följer reglerna och standarderna som bilTILLVERKARNA har varit med och tagit fram??? Hur kan ni tycka att Statoil är idioter bara för att de vägrar betala för skador som de INTE orsakat medvetet?
Det är fortfarande bilindustrin som ska meddela oljebolagen om att sulfathalterna ska ligga på ditten och datten nivån eftersom de vet vad deras bilar klarar av, oljebolagen ska inte gissa sig fram.
Så...lägg av

#1
Jes
2010-08-23 19:46

Kan nog tycka att där finns ett gemensamt ansvar för, mest bilfabrikanterna men också bränslebolagen. I varje fall borde de båda vara rädda om sitt rykte och om sina kunder.
Saab och Preem tycks vilja ha kunder även framöver.

#1
S-E S
2010-08-23 19:50

Det är väl frivilligt att tanka etanol, det är inget man tvingas till? Tänk på bilen, tanka bränslen som inte har så slappa specifikationer att de skadar motorerna. Bensinbolagen gör rätt, de levererar en vara som uppfyller de krav som ställs i gällande normer och föreskrifter!

#1
MattiasD
2010-08-23 20:46

Synd att OKQ8 inte sagt tidigare att de kontrollerar sulfathalten. Istället för att uppmana folk att tanka bensin borde uppmaningen varit att tanka etanol på OKQ8. Nåja, nu är problemet ur världen och hoppas det löser sig för de som drabbats. Jag har alltid kört min Volvo 2.5FT på E85 utan problem. Men så tankar jag på St1 och OKQ8.

#1
Oscar
2010-08-23 21:41

Standarden har inte tagit upp sulfathalter. Men den har heller inte tagit upp salt. Innebär det att man får som bränsleproducent ha massa salt i sin bensin? Att hänvisa till att man följer standarden räcker alltså inte. Bränslebolagen borde ha ett genuint intresse av att se till att deras bränslen inte skadar den produkt de är till för. Men det kan finnas andra anledningar till att strunta i detta.

#1
Fredrik
2010-08-23 23:25

Har aldrig haft problem med etanol..kan ju bero på att jag inte rör skiten. Skulle aldrig falla mig i och köpa en sån fattigmans miljölösning som bara gagnar tillverkare.
F

#2
Gunilla Wiklund
2010-10-28 16:31

Har någon anmält det här till KO? Vi är såpass många drabbade att det borde tas upp gemensamt. För mig kostade det ca 8000 kr och tre verkstadsbesök.
Gunilla

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.