Bild
Nästa artikel

Bensinskatten höjs med rödgrön regering

Nyheter

Bilisterna får betala i de rödgrönas förslag om förändrade miljöskatter. Bensinskatten ska höjas med 49 öre per liter.

De rödgröna oppositionspartierna har nu kommit överens om förändringar av miljöskatterna.

Dyrare bensin
Om partierna vinner valet sk skatterna höjas med elva miljarder kronor under de närmaste två åren.

Det är framför allt bilisterna som får betala i form av höjningar av koldioxidskatten.

Enligt förslaget som partierna nu lägger fram ska skatten höjas med 29 öre per liter under det första året och ytterligare 20 öre under andra året.

Kompromiss
Tidigare har Miljöpartiet motionerat om en höjning av bensinskatten med två kronor per liter.

- Vi har kompromissat, säger Miljöpartiets språkrör Maria Wetterstrand till Ekot.

- Vi har gjort en avvägning tillsammans alla tre partierna och kommit fram till att det här är den nivån som vi gör under den här mandatperioden.

Enligt oppositionspartierna ska höjningen kompenseras av högre reseavdrag.

Dessutom vill partierna satsa på konvertering till gas eller etanol och utbyggnad av biogaspumpar.

"Dramatisk skattehöjning"
Finansminister Anders Borg (M) är kritisk.

- Det här är en mycket dramatisk skattehöjning för vanligt folk, säger han till Ekot.

Anders Borg utesluter dock inte egna höjningar av bensinskatten.

- Det kan säkert behövas mindre justeringar, säger han.

- Dels görs det löpande med konsumentpriserna, men det är också så att en så här stor höjning är för oss helt utesluter.

Oppositionen skattepaket presenteras i sin helhet på måndag.

Diskutera: Vad tycker du om oppositionspartiernas förslag om höjda miljöskatter?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-04-28 14:27

Jag litar på att Mona vet det bästa för det svenska folket.

#1
Saabnisse
2010-04-28 14:32

Det här är bara början på det skräckvälde som kommer att införas om mupparna kommer i regeringsställning.
Guran hade i allafall vett att behålla makten för sig själv under den tid han satt som regeringschef.

#1
Uwe
2010-04-28 14:42

Kommer dessa till makten kommer jag byta medborgarskap!
Staten kan inte tvinga fram ny teknik hos ex. bilproducenterna. Vidare har långt ifrån alla möjlighet att köpa en Ny miljöbil. Mig kommer det iaf inte hjälpa om de använder skattepengarna till ny kollektivtrafik i sthlm eller snabbtåg mellan Linköping o sthlm.
I denna fråga måste man se globalt, finna långsiktiga lösningar och inte genom att beskatta en redan hårt ansatt befolkning.

#1
Raphael
2010-04-28 14:51

Jag tycker det är bättre att höja fordonsskatten för bilar som släpper ut mer än 140 Co2, detta kan även göras retroaktivt. Genom detta ges ett incitament för att välja miljöbilar.

#1
Saabnisse
2010-04-28 15:00

Dessutom vill mupparna höja elskatten och detta ska tas från de övervinster som elbolagen gör och kommer därför inte att drabba elkunderna!
Hur kan de vara så naiva?

#1
Rålle
2010-04-28 15:13

Minnet är kort hos somliga:
KD gick ut inför valet 2006 med löfte om sänkta bensinskatter och övriga allianspartier lovade att inte höja. Facit: Skattehöjningar på både bensin och diesel! Borgarna ljög alltså medan oppositionen i detta fall klart deklarerar sin intention.

#1
Subaru
2010-04-28 15:33

Stoppa idiotin, och sänk bensin/dieselskatten. Utsläpp från fordon har knappast mätbar effekt på Jordens klimat. Får Mp bestämma så är vi ett litet pitoreskt turistland utan industri inom 15 år.
Och du Gösta! Det ditt inlägg var väl ironi hoppas jag

#1
Rolle
2010-04-28 15:37

@RAPHAEL.
Vilket korkat förslag. Straffa ut de som har köpt ny bil som nu drar mindre bensin än den gamla.
Och på tal om de riktigt gamla bilarna som inte finns någon uppgift om coldioxidutsläpp. Hur gör du med dom?

#1
Seken
2010-04-28 15:37

Det finns ju många fördelar med dyrare bränsle. T.ex. minskar en del bekvämlighetskörning, alltså mindre köer och utsläpp, bilarna blir allt snålare osv. Men nu har det dykt upp en helt oväntad fördel. Om man tänker sej att UWE talar för många så kan vi få en nyttig utvandring.

#1
jarl
2010-04-28 15:44

Typisk Tobleronepolitik...

#1
AL
2010-04-28 15:52

Förslaget om höjd bensinskatt är dåligt utformat och illa genomtänkt. Det slår alldeles för hårt emot vissa grupper samtidigt som nyinvesteringarna i höghastighetståg är rent resursslöseri som är dåligt utrett - vilket vi är många som påpekat (läs artikel här:http://www.dn.se/debatt/gladjekalkyl-om-hoghastighetstag-1.952425).
MVH AL

#1
Gösta
2010-04-28 15:53

Kom ihåg att det är det socialdemokratiska samlingspartiet som har byggt upp det svenska välfärdsamhället. Tycka vad man vill om Mona men socialdemokratiska samlingspartiet är det enda rationella valet. Lite höjd drivmedelsskatt berör mig inte. Det handlar ju om 49 öre litern dvs försvinnande lite. Det bästa vore om alla röstade på partiet, då skulle vi få egen majoritet och därmed skulle vi inte behöva dras med miljöpartiet. Så kom igen kamrater, rösta rätt, rösta rött!

#1
AL
2010-04-28 16:18

Högre bensinskatt har en mycket klen effekt på trängseln inne i storstäderna SEKEN. Avgiftsökningen är på tok för klen. När det sedan handlar om priselasticiteten på bensinen är det korrekt att den högre skatten minskar något på körandet på kort sikt. Det är också sant att det stimulerar konsumtionen och utvecklandet av snålare fordon ur ett längre perspektiv. Men detta skall jämföras med de negativa aspekterna som är desto fler. Därför riskerar Miljöpartiets förslag att slå snett emot vissa grupper i samhället - samtidigt som man slösar bort en massa miljarder på höghastighetståg. MVH AL

#1
Lars Engström
2010-04-28 16:24

Det är väl ingen som tror att bara bensinen blir dyrare.
Skatterna kommer att gå upp, statens skulder kommer att stiga och snart har vi det lika illa med landets ekonomi som Grekland

#1
Lennart
2010-04-28 16:31

Naturligtsvis så tycker jag att allt som föreslås som innebär högre kostnader är tvärfel, MEN som Rålle säger, vi kommer att få betala mer för bensin oavsett vem som bestämmer, fråga är bara vem som har ärligheten att berätta öppet innan valet. Sedan kan jag tycka att en kostnad som bygger på förbrukning är ganska rättvis, då kan man genom ecodriving eller genom att rent av köra mindre hålla kostnaden nere.

#1
Karin
2010-04-28 16:47

Dom häringa höghastighetsjärnhästarna? Var ska di gallopera? Från Jägersro till Täby? Hinn je tända en Matanza innan di kåmmimål? Hon Saliv eller va hon nu heit, e hon ihop me dendä skäggobben frå Norr? Han me di många fruarna, "rören" kalla han dom!
Lit lågt att kalla en f:a för ett rör...
I. Ronisk.

#1
Luke
2010-04-28 16:51

@Lars Engström:
En fråga: Hur kan statens finanser försämras om skatteintäkterna ökas? Det är väl snarare så att stora skattesänkningar undergräver statens finanser. Ty på den tiden jag gick i skolan var plus plus och minus minus, men det kanske finns en ny matematik för 2000-talet?

#1
Linde
2010-04-28 16:54

Jisses! Det första inlägget (av Gösta) "Jag litar på att Mona vet det bästa för det svenska folket. " uppfattade jag nog precis som många andra som ironi. Men sedan har Gösta kommit in igen och deklarerat: "Det bästa vore om alla röstade på partiet, då skulle vi få egen majoritet".......Hupp!
Det är o.k. tycka så, vi har åsiktsfrihet! Men jag måste motsäga dig när du säger att socialdemokratiska partiet har byggt upp Sverige. Icke! Det har svenska folket gjort, bestående av såväl arbetare som direktörer!

#1
Basse
2010-04-28 17:18

@LUKE
Högre skatt innebär att vi får mindre pengar att röra oss med vilket innebär att vi köper mindre vilket innebär att företag måste läggas ner vilket innebär högre arbetslöshet vilket innebär behov av högre skatteintäkter vilket innebär...

#1
pele
2010-04-28 17:19

får sossarna aldrig nog med skattehöjningar
vad görs i de asiatiska länder när de gäller miljön hänger det bara på sverige eller?!

#1
Karin
2010-04-28 17:27

Saxar:
Luke 28 apr 2010
@Lars Engström:
En fråga: Hur kan statens finanser försämras om skatteintäkterna ökas? Det är väl snarare så att stora skattesänkningar undergräver statens finanser. Ty på den tiden jag gick i skolan var plus plus och minus minus, men det kanske finns en ny matematik för 2000-talet?
--------------
Har Luke någon propp på plats? Ett så genomdumt inlägg har jag aldrig läst.
Är detta nivån numera så kommer jag inte att bry mig om att kommentera. Det är helt enkelt för dumt.
Jag

#1
Ulf
2010-04-28 17:34

Varför inte beskatta de där politikerna istället för oss hårt arbetande människor som avskyr att levamitt i storstaden. Låt bensinen vara snordyr i stan och billigare på landet. Förbjud politiker att ha bil och att ta taxi och flyg då de vill att alla ska gå eller cykla. Det skulle lösa alla problemen. Elpriset är dyrt som det är gör fanimig inte det dyrare era svin. Trampa inte på de som redan ligger.

#1
Erik F
2010-04-28 17:34

Gösta: Håller med Linde. Sossarna har inte byggt upp landet - det har våra förfäder gjort med hårt arbete utan de höga löner som politikerna har idag.
Sossarna har med folkhemmet som täckmantel rustat ner alla kristna värderingar i samhället, främst familjebegreppet och följden ser vi nu: Ett samhälle utan etik och moral där allt fler mår psykiskt dåligt, är vilsna och hänfaller åt missbruk och självmord.
Gösta - lyft ögonen över den röda filbunkens kant och se verkligheten utanför. Vänsterpartierna står för normlöshet och flumsamhälle. Anarki i yttersta slutänden.

#1
AL
2010-04-28 17:56

Debatten har kommit in på vilka konsekvenser en högre skatt får på antalet sysselsatta etc. Höga skatter betyder inte att företag behöver lägga ned (BASSE). Detta kapital konsumeras ju igen, fast av staten istället och bidrar på så vis till produktionen (det är därför som offentlig konsumtion är en del av BNP-identiteten). Vad man lyckats visa är dock att höga skatter på kapital och i viss mån arbete minskar på matchningen mellan efterfråga och produktion. Staten prioriterar ju sina investeringar på ett annorlunda sätt än den enskilda medborgaren (jmfr som att slänga bort 28 miljarder på meningslösa vägbyggen). Detta ger upphov till en försämrad ekonomisk nytta. Därtill ökar ett högt skattetryck transaktionskostnaderna (s.k transfereringar) och ger upphov til s.k skattekilar. Allt detta skall dock inte blandas samman med höga skatter på drivmedel som är en helt annan diskussion eftersom det då handlar om en marknad som inte fungerar (s.k marknadsmisslyckande). Detta ger i sin tur upphov till liknande välfärdsförluster som höga skatter på arbete och kapital. Så det gäller att hålla isär begreppen lite grann, eller varför inte läsa grundkursen i Nationalekonomi vid våra Universitet? Där ingår sådana här saker. MVH AL

#1
Seken
2010-04-28 17:56

Visst har 49 öre bara liten effekt på storstadsköer. Men 49 öre plus trängselavgifter har god effekt. Om man dessutom lägger till förbättrad kollektivtrafik, får vi riktigt god köeffekt. (Jfr t.ex. Stockholm med historiskt dubbel så stor andel arbetspendlare som Göteborg.)
Att höjda avgifter för bilister drabbar vissa mer än andra, är inget skäl att göra bilkörning billig.
Men tycker man att vi har en "hårt ansatt befolkning", så kommer man nog alltid att vara emot alla typer av kostnadsökningar. (Grekerna är experter på den typen av gnäll.)

#1
Seken
2010-04-28 17:58

PS. Jag skulle skrivit "Stockholm har dubbelt så stor andel som pendlar med kollektivtrafik".

#1
523
2010-04-28 18:15

Som vanligt rödgrönt flum på hög nivå...
Skapa FÖRST vettiga och rimliga alternativ till biltrafik,-alla i Sverige bor inte i Sthlm/gbg viket helt verkar undgått "De röde"..
Mona och co. har lyckets ännu en gång..

#1
Richy
2010-04-28 18:41

Är kul att läsa alla inlägg här om man hittar den gemensamma nämnaren så handlar detta mer om politik än om miljön och budskapet partiet ville ha fram är att höja drivmedel med 49öre/L att det skulle vara för miljön när det istället handlar om att få pengar i stadskassan. Vad kostar bensinen 5kr/L kanske, vad får vi för de andra 10:-. Vi toppar listorna om miljö problem och de vekligt stora länderna skrattar de säger är inte så konstigt att de kan toppa den listan de bor knapt inget folk i det landet. Svenskar är ett pack som gör vad fröken säger.

#1
AL
2010-04-28 18:42

Nej SEKEN, 49 öre är inte på långa vägar tillräckligt för att påverka köerna. Det skulle krävas att priset var 35-40 kr per liter för att ge samma effekt som trängselavgifter. Generellt sett är också bensinskatt ett ytterst trubbigt instrument för att internalisera storstadstypiska externaliteter. Eftersom man inom alla ekonomiska kalkyler tillämpar försiktighetsprincipen missar man på så vis en rad lokala kostnader (såsom trängsel). Att minska på trängsel med bensinskatter har därför aldrig varit effektivt och innebär enbart att landsortsbilisterna blir överbeskattade (såsom idag) samtidigt som resorna i storstäderna blir på tok för billiga. Därför bör i princip energiskatterna på bensin plockas väck helt och istället kan man ha separata vägavgifter i samtliga större städer. Först då skulle man kunna anpassa bilismen efter sitt samhällsekonomiska optimum. MVH AL

#1
leifer
2010-04-28 18:47

Det som man missar här är ju att dom som har råd, kör med snåla bilar ex Toyota Prius i storstaden. Folk i landsorten har ju redan sina Volvo V70 eller Saab 9.5 med törstig bensinmotor. Vad ska dom byta till?
Och om dom hade råd att byta till en riktigt snål diesel, hur skulle då skatteintäkterna bli?

#1
leifer
2010-04-28 18:52

Är ju uppenbart att socialisterna dvs de rödgröna fått världens bästa argument att höja bensinskatten, nämligen "för miljön". Som AL säger så har detta ingen större effekt på trafiken eller för miljön. Dock ger det lite extra klirr i kassan, pengar som man behöver till andra satsningar som t.ex. järnväg. Varför ska bilister betala för såna satsningar?

#1
JARL
2010-04-28 18:55

Tänk er Kina, dom ökar med 10% varje år. Vilka utsläpp! Sverige utgör kanske 0,5% av Kinas utsläpp, om ens det. Så länge inte alla länder har samma miljöpolitik är det meningslöst att höja priset på soppa här...

#1
Henrik
2010-04-28 18:57

Folk med snålare bilar kör mer, that's it!

#1
Volvo RWD
2010-04-28 18:58

Nu är det alltså svart på vitt. Vinner dom rödgröna så är en högre bränsleskatt att vänta. Säg mig, VEM vill ha en högre bensinskatt? Hoppas att detta gör att fler väljare väljer alliansen istället.

#1
Skanör
2010-04-28 19:17

På bensinskatten/koldioxidskatten kommer momsen att läggas på så höjningen blir 61 öre pr. liter.
Som vanligt så mörkas sanningen.
Håller i övrigt med Erik F.
Äras dom som äras bör.

#1
Volvo RWD
2010-04-28 19:42

Gösta: Jag hoppas du skämtar eller är ironisk

#1
Arne
2010-04-28 19:53

Ta reda på vad nuvarande allians planerar innan ni skriver era artiklar!
-Osakligt att inte nämna att deras "löfte" är 70 öre i höjning!!!
- Nu blir det sista året med prenumeration på Vi Bilägare!

#1
Volvo RWD
2010-04-28 19:57

Arne: Du har helt fel..

#1
TFAN
2010-04-28 20:11

Har någon läst sista stycket i artikel här ovan?
Vad säger Anders Borg? " Det kan säkert behövas mindre justeringar, säger han". Hur många gånger har Anders Borg höjt bensin och dieselskatten har ni glömt bort? Om Anders Borg kommer tillbaks efter valet vem tror att han inte kommer att höja drivmedelsskatten?Och vad säger debattörerna om det huvudlösa påhittet att avreglera Bilprovningen? Alliansens påhitt eller hur? Hur många var det som inte ville rulla Bosse Ringholm i tjära fjädrar när han inte ville sänka bensinpriset? Så kom Alliansen till köttgrytorna och höjde drivmedelsskatten, försäkringsskatten och fordonsskatten. Någon som pep då? Minnet är tydligen ganska så kort på vissa håll!

#1
Erik J.
2010-04-28 20:29

OBS! Detta är bara en Liten: "Vinna Valet Höjning"! De riktiga, stora höjningarna kommer senare, när väl valet är vunnet! :-(

#1
Seken
2010-04-28 20:42

Stor prishöjning på bensin ger stor effekt på köer.
Liten höjning ger ingen effekt. Den logiken är i samma anda som gumman som var ute i skogen och samlade ris: "Orkar jag den bunten, så orkar jag en kvist till. Till slut hade hon mer än hon orkade. När hon plockade bort kvistar, så resonerade hon likadant. Till slut gick hon hem tomhänt".
Hur som helst tror jag varken på sänkt eller kraftigt höjt pris. 50 öre upp ser jag som både rimligt och nyttigt. (Men tänker ändå inte rösta på de röd/gröna.)

#1
Volvo RWD
2010-04-28 21:13

DIESELSKATTEN HÖJS MED 61 ÖRE (dom rödgröna vill det också, detta ingår i det förslaget). Vad säger ni om det?

#1
Erik F
2010-04-28 21:24

Arne: Jag uppfattar det som att du tycker att Vi Bilägare står på Alliansens sida. De ägs av OK via OK-förlaget och OK är - i alla fall från början och för 20 år sedan - en socialistisk kooperation där bl.a. Konsum, Obs och andra aktörer ingår. Kanske Vi Bilägare är kluvna: De representerar en intressegrupp som vill ha en blå politik, men ägs av en helröd organisation.

#1
leifer
2010-04-28 21:49

VolvoRWD, trenden är väl tydlig, när vi får snålare bilar så måste ju skatten höjas, eftersom staten måste få in "sina pengar".

#1
Aje
2010-04-28 23:08

De rödgröna flummarna yrar ju i tid och otid om hets mot folkgrupp. Här har vi HETS mot folkgrupp så det skriker om det. Superextre
misterna inom MP måste väck. Kosta vad det kosta vill innan Sverige är helt förstört.

#1
Tommy
2010-04-28 23:22

Storstadspartiet de gröna. De vill beskatta bilarna för att vi ska köra mindre bil. Vi ska åka kollektivt istället. Staten tar skatteintäkterna. Men de är inte de som ser till vilka linjer som ska gå på landsbyggden. Det är regionen som sköter det. Idag drar regionen ner kollektivtrafiken på landsbyggden med tio procent om året och satsar på de stora städerna för det är där som trafikproblemen finns. På landet behöver man inte bara bilen till att åka till och från arbetet. Bilen är en förutsättning för att kunna leva där över huvud taget. Alla resor utom arbetsresor skall beskattas hårdare för att fler ska åka kollektivt i städerna. Man tar från landsbyggden och satsar på städerna. På landsbyggden har flera bensinstationer lagts ner för att de inte har råd att gå över till alternativa bränslen. Folk får åka längre för att tanka bilen, vilket de kunde göra närmare tidigare. I städerna finns det gott om bensinstationer som har råd att ställa om.
Fy så dålig miljöpolitik!

#1
elak
2010-04-28 23:23

Nej, vad som behövs är en rejäl höjning så vi blir av med alla låginkomstagare på vägarna. Bort med alla köer; bara nya fina lyxbilar på öppna autostrador. Under 40kSEK i månaden ska inte framföra motorfordon! För dem finns det buss, tunnelbana, cykel och gångbanor.

#1
Lars
2010-04-29 00:26

Gå på biltillverkarna istället för bilägarna. Det är ju dom som bygger bilarna. Lägg avgifter på bensinbilar så att dom blir dyrare att tillverka än miljöbilar.

#1
OWE
2010-04-29 00:48

Att det inte blev MP:s förslag på 2 kronors höjning per liter bensin som gick igenom, var synd tycker jag! Det är för mycket okynneskörande på vägarna (fartdårar och liknande).

#1
norrsken !
2010-04-29 01:08

f.n vad bråkar ni om, gör det enkelt
RÖSTA INTE PÅ SKITEN
låt intelligensian fortsätta att styra landet SVERIGE

#1
Volvo RWD
2010-04-29 01:10

Man fattar uppenbarligen inte hur värdelös kollektivtrafiken är ibland, i sthlm har man ju tunnelbanan som jag antar funkar vanligtvis ganska bra om det inte är vinter. Men i Skåne vet man ju att det är strul heela tiden jag vet många som åker dom där jäv** tågen o det är signalfel, förseningar, inställda tåg, trångt, varmt (på sommaren) och inte ens det minsta billigt. Sen har vi ju det med att vi faktiskt har vinter i Sverige och då sätts en stor del av kollektivtrafiken ur spel bla när det fryser och det gör att driftsäkerheten blir usel, hur ska man kunna veta om man ska komma till jobbet?
------------------
Sålänge man har körkort så kommer jag aldrig någonsin att sätta min fot på ett tåg här nere, jag tycker det är både förnedrande & värdelöst
-----------------
Lars: Dieselskatten höjs med 61 öre och det finns många dieselbilar & bensinbilar som är miljöbilar.

#1
TFAN
2010-04-29 01:55

Hoppsan så tyst det vart på forumet!

#1
AL
2010-04-29 02:21

Ja så är det SEKEN. Det vet man från Stockholmsförsöket där bensinpriset ökade med 12 procent under försökets gång samtidigt som trafikminskningen kopplad till detta var marginell, eller c:a 3 procent. 49 öres höjning av bensinpriset (eller drygt 3 procents ökning) ligger därför inom felmarginalen i sammanhanget och gäller ju därtill inte arbetsresorna (som är i majoritet i högtrafik). Vad det sedan gäller kraftiga ökningar av bensinpriset finns det självklart en priskänslighet och elasticitet (motsvarande -0,4 i hela riket). Men för att minska trängseln måste trafikflödet minskas ner till vägbananas kritiska flödesgräns (hastighetsreduktion om >50 procent). Så fort denna gräns överskrids byggs köerna upp mycket snabbt ända tills trafiken står mer eller mindre stilla. Först när trafiken minskat ner under den kritiska gränsen (nästintill) försvinner köerna, inte innan. Därför har ett högre bensinpris på 49 öre en mycket marginell - knappt mätbar - effekt på framkomligheten i en stad som Stockholm. MVH AL

#1
Tompa
2010-04-29 03:39

GÖSTA Är du dum på riktigt??? Svenska folket har byggt Sverige, inte några fifflande sossar. Det gjordes på den tiden alla jobbade och tobleronen betalades kontant på utlandsresan...

#1
Gösta
2010-04-29 10:42

För att förtydliga för de borgarbrackor som inte förstått. Socialdemokraterna ÄR det svenska folket och den svenska folksjälen. Förstår inte riktigt varför ni uppehåller er vid ViB:s hemsida, det finns ju flera motortidningar med borgerlig inriktning, Auto Motor och Sport med flera. Där kan ni få ert lystmäte av BMW och Mercedes. ViB är trots allt en tidning med inriktning mot vänster. Kan det vara en del av den borgerliga smutskastningen i valrörelsen att ni uppehåller er här månne?

#1
Rålle
2010-04-29 11:48

Gösta: ViB är en biltidning, INTE Socialdemokraternas officiella partiorgan. Sluta tramsa din stofil! Men återigen till ni som spyr galla över detta förslag: Borgarna har höjt bränsleskatterna under nuvarande mandatperiod och har i ett flertal sammanhang hävdat att ytterligare höjningar är nödvändiga. Tror ni att vid en borgerlig valseger att bränsleskatterna inte kommer att höjas eller rentav sänkas? Dom är precis lika goda kålsupare i denna fråga som de rödgröna och vi bilister får tyvärr lida för det.

#1
Arne Wilde
2010-04-29 12:03

Ja vad skall man säga? alla plitiska partier har sin jargong,nazisterna hade judarna,kapitalisterna har pengarna,och sosialdemokraterna vet inte sin possision utan styr dit kosan bär! endera DIT

#1
Volvoägare
2010-04-29 12:20

Något att tänka på ALLIANSEN HÖJDE bensinskatten med drygt 45 öre, samt INFÖRDE SKATT PÅ TRAFIKFÖRSÄKRINGEN under den här mandatperioden!!
Så dom är så "dumma" så att dom tror att röst på alliansen skulle ge LÄGRE skatter på bl.a. bensin.
Dessa personer tror nog på tomten också!

#1
leifer
2010-04-29 12:46

VOLVOÄGARE, klart är dock att bensinskatten kommer bli högre med vänsterblocket än med högerblocket. Men det är sant att högerblocket också har övergivit tanken med låga skatter på bensin. KD omprövade sin linje och svek sitt löfte och istället så höjdes bensinskatten av alliansen. Stora frågan har ju också varit om man ska (fortsätta) subventionera etanol.

#1
Rålle
2010-04-29 12:54

Ett ytterligare exempel på att borgarna INTE gynnar oss bilister är ju beslutet om avskaffandet av Bilprovningens monopol. Alla branchexperter är eniga om att priset kommer att stiga kraftigt, från dagens 300 till uppåt 1000 kr som det kostar i Finland. Alltså en höjning på runt 700 kr/år! Den summan, (700 kr), motsvarar denna höjning på 49 öre litern om du tankar 1428 liter på ett år! Varför skriker ni inte om det, summan är ju likadan? Oavsett partisympatier så är det väl solklart att politiker från alla partier alltid har och kommer att suga ut oss bilister.

#1
Jag
2010-04-29 13:51

AL sade
(jmfr som att slänga bort 28 miljarder på meningslösa vägbyggen).
Vilka vägbyggen menar Du då? Inte har väl det mest meningslösa vägbygget genom tiderna, fyrfältsväagen Enånger-Söderhamn något med sken att göra? Här hade väl en trefältsväg varit lämpligare? Jag tänker på E4 Jönåker, där man satsade på 3fält men fick ångra sig. Här verkar det vara tvärtom, eller?
Självklart har du AL en förklaring som inegn kan betvivla.
Jag (hoppes jag skrev det viktigaste)...

#1
Anders
2010-04-29 19:13

Återigen så stöder de gröna barnarbetet på sockerfältena i Brasilien
för framställandet av etanolen

#1
Less
2010-04-30 00:22

Den dagen det blir för dyrt för mig att köra till jobbet får jag dra ner min insats i hemmet med 3 timmar per dag. De rödgrönas förslag är en bra bit på väg

#1
gunnar
2010-05-01 04:32

DE här e skit straffa flyget i stället o chock höj priserna på flyget de e dom som förstör miljön o inte bilarna men miljöaktivisterna vägar inte säga det mycket enklare o skylla på oss bilister men flyga går bra ...ps räkna ut vad ett plan drar ! suck o dessutom nära ozon skicktet faan va bedrövligt satans gröna noll idioter

#1
gunnar
2010-05-01 05:01

DE här e skit straffa flyget i stället o chock höj priserna på flyget de e dom som förstör miljön o inte bilarna men miljöaktivisterna vägar inte säga det mycket enklare o skylla på oss bilister men flyga går bra ...ps räkna ut vad ett plan drar ! suck o dessutom nära ozon skicktet faan va bedrövligt satans gröna noll idioter

#1
Sim Hall
2010-05-01 07:21

Hade hoppats på en ökning med 2 kr litern, men man får ta vad man får (49 öre). Kul att se folks miner när den lättillgängliga oljan börjar sina och priset ligger på 20-25 kr litern.

#1
Arne L
2010-05-03 16:57

Ärligare att tala om i förväg att man tänker höja bensinskatten än att göra som Alliansen gjorde, de sa inget i förväg, men höjde med 30 öre 2008, trots att KD lovat sänka den före valet. De som klagar mest har oftast de största och dyraste bilarna, hur de nu har råd med det, då bensinen blir lite dyrare. De har en sådan dubbelmoral.

#1
Bilmecken
2010-05-05 11:40

Äntligen kan man säga att Socialisterna, kommunisterna samt utopisterna, den rödgröna röran, har gjort bort sig totalt. Som svenska medborgare måste vi till hösten säga ifrån en gång för alla om vi inte vill betala 20-30 tusen mer i skatt på en medelinkomst. NU är det dags att kasta ut den rödgröna röran från riksdagen, rösta på Alliansen, var inte en landsförrädare!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.