Bild
Nästa artikel

Rödgröna vill rösta om Förbifart Stockholm

Nyheter

De rödgröna partierna vill hålla en folkomröstning om vägprojektet Förbifart Stockholm i september 2012.

Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har nu slutit en överenskommelse om motorvägsförbindelsen Förbifart Stockholm.

Två alternativ
Om den rödgröna oppositionen kommer till makten ska en regional folkomröstning hållas.
 
"Vi har nu enats om att låta invånarna i Stockholms län avgöra om man vill bygga Förbifarten eller om man vill satsa på kollektivtrafiken", skriver partierna i ett uttalande.

Tid för omröstningen föreslås bli 23 september 2012.

Regeringen kritisk
Alternativen kommer att vara byggande av förbifarten eller satsningar på kollektivtrafik.

Vägprojektet väntas kosta 28 miljarder kronor.

Motsvarande summa kommer att satsas på kollektivtrafik om det alternativet vinner.

Statsminister Fredrik Reinfeldt vill bygga förbifarten och är kritisk till de rödgrönas överenskommelse.

- Oförmågan att samarbeta på riktigt och att sluta överenskommelser sätts före Stockholmsregionens och Sveriges viktiga framtidsinvesteringar, säger han till TT.

Lång tunnel
Förbifart Stockholm är en planerad motorväg med en sträckning mellan Kungens kurva och Häggvik.

Förbindelsen är tänkt att bli 21 kilometer lång, varav 17 kilometer i tunnel.

Det skulle göra vägen till Sveriges längsta tunnel.

Regeringen har tidigare beslutat om att tillåta byggandet av förbifarten.

Diskutera: Vad tycker du om en folkomröstning om Förbifart Stockholm?
Taggar: Nyheter
Rödgröna vill rösta om Förbifart Stockholm

Kommentarer

#1
lasse å
2010-04-21 16:23

Hörde rödgrönas dåliga förklaring på tv. Det berör ju stockholmarna minst av alla. Över 50.000 tusen bilar passerar stockholm dagligen. Vilken avlastning skulle det inte innebära att slippa köa på essingeleden. Det där förstår väl ej dom gröna eftersom dom aldrig åkt bil. Jag tycker någon duktig jornalist kan ta fram exsakta siffror och visa vilken vinst en förbifart skulle leda till.

#1
Lupo3L
2010-04-21 16:32

Ge Stockholmarna deras väg så de blir nöjda..
Det ska bli skönt att slippa se stan när man åker förbi..

#1
Ingo
2010-04-21 16:58

Är detta något som vi får vänja oss vid om det blir en vänsterstyrd regering, att det blir folkomröstningar om alla viktiga frågor när det gäller investeringar i sammhällets utveckling. Det enda de är överens om är att alla skatter ska höjas. Syftet med att rösta fram en regering är väl att de ska kunna fatta beslut som gynnar hela landet och dess invånare. Jag önskar att det blir en förbifart som kan avlasta innerstadstrafiken samtidigt som genomfarten blir enklare och snabbare. Men för allt i värden gör tunneln dubbfri för hälsans skull.

#1
Sune S
2010-04-21 17:47

Ta fram vettiga alternativ först. En förbifart i en lång tunnel är en stollig idé. Tro inte att man löser trafikens miljöproblem genom att gräva ner dem. Skiten finns kvar och pyser bara upp någon annan stans. En tunnel blir också mycket dyrare än att bygga ovan jord.
Börja med att öka kapaciteten på de trafikleder som redan finns. Planera också staden bättre så att behovet av transporter minskar. Ohämmad tillväxt av aktiviteter som generar transporter går aldrig att bygga ifatt med fler trafikleder.

#1
Kaj
2010-04-21 19:09

Jaha, då blir det till å rösta Borgeligt i höst. Alla andra städer har en (dessutom gratis) förbifart! Alla har inte Sthlm som resmål - utan vill åka förbi.

#1
Saabnisse
2010-04-21 19:54

Jag vill inget hellre än att passera Stockholm så snabbt som möjligt.
Alla större städer i Europa har en ringled, alla utom Stockholm som verkar bestå av innevånare som tror att de är världens centrum.
Stockholmsbor verkar ha blivit indoktrinerade till att tro att all transport ska dit utan att förstå att de i själva verket är en enda stor trafikpropp.
Bygg en ringled, men naturligtvis behöver den inte vara underjordisk.
Det finns en omväg redan, Norrköping, Enköping, Gävle, men den är onödigt lång, men oftast snabbare än att sitta i kö på Essingeleden med omnejd i rusningstrafik.

#1
Krister
2010-04-21 20:38

Varför är det invånarna i Stockholmslän som skall rösta, de är ju vi andra som behöver ta oss förbi skiten som blir drabbade.
Låt i så fall hela svenska folket rösta.
Men det är så typiskt Stockholm, världens center att tänka på detta sättet.
Hur många ringleder har Köpenhamn? 3-4st har jag för mig, beroende på var man börjar räkna. Kan inte Stockholm ha en då?
Bygg en förbifart så vi kommer förbi skiten snabbt!

#1
leifer
2010-04-21 21:51

Om man låter hela svenska folket rösta så är risken stor att det blir ett nej.

#1
Gösta
2010-04-21 22:15

Ännu ett ypperligt förslag från våra socialdemokratiska vänner. Folkomröstning är givetvis den absolut bästa lösningen. Låt inte borgar-packet vinna valet, rösta socialdemokratiskt!!!!!

#1
Messerschmitt
2010-04-21 22:34

Där ser man att sossarna dansar efter miljömupparnas pipa.
-
Persson gjorde rätt som höll mp och v utanför, men Mona bjuder in dem.
-
Är det partiet med 10% av de röstberättigade som ska styra Sverige i 4 år. Är det så vi vill ha det?

#1
Seken
2010-04-21 22:41

Ja, MESSERSCHMITT, så vill vi ha det. Och då talar jag för hela svenska folket. Inklusive soffliggare.

#1
monsieur
2010-04-21 22:45

läs På AF Robert Collin: SNURRIGT Politikerna vill avgiftsbelägga Essingeleden i Stockholm - från 2011. Trots att det inte finns något annat sätt att ta sig runt Stockholm förrän 2020

#1
Seken
2010-04-22 01:23

Men MONSIEUR då! Det är ju just därför den ska avgiftsbeläggas. Kan man åka annan väg, så blir det snuttiga intäkter.

#1
stefan
2010-04-22 03:20

När på dagen är det trafikstockning och en snitthastighet på 15-20 km/h? Jag har pendlat mellan sörmland och jämtland via essingeleden under flera års tid och om man passerar denna led under rusningstid så kan det ta mellan en halv och en hel timme att ta sig genom vår huvudstad. Vart tror ni att dessa bilar är på väg, från respektive till, och var tror ni att föraren och ev. någon passagerare hör hemma? När ni räknat ut detta så fundera över hur en förbifart skall gynna de som bor och arbetar i Stockholmsregionen. Vi som bara skall åka igenom vinner oavsett vilket sida som vinner en omröstning.
Det bästa för framkomligheten i en växande storstadsregion med alltfler invånare som vill bo och arbeta där är att göra det kollektiva åkandet enkelt, bekvämt och smidigt så att det alternativet blir att föredra framför att trängas i köer. Oavsett hur miljövänliga bilarna än blir så kommer de inte att få plats på denna begränsade yta. Jämför gärna med andra tätbebyggda storstäder som exempelvis Tokyo hur de löser sina transporter. Om stockholmarna i allt högre grad börjar åka kollektivt så frigörs plats på den nuvarande essingeleden. Satsa dessa 20-30 miljarder i första hand på att göra kollektivåkandet smidigt, bekvämt och enkelt.

#1
lubos
2010-04-22 19:10

Detta är ingen isolerad "Stockholmsfråga"!
Trafikproppen Stockholm drabbar hela mellansverige i och med att den tunga långväga trafiken tvingas välja andra stråk som t ex via Gävle-Västerås för att ta sig från norr till söder!
Dessa länsvägar är inte alls dimensionerade för detta trafikflöde och därför får vi lida för politikernas obstruktion i denna hjärtefråga för svensk kommunikation.
Det är självklart att det måste göras en förbifart-Stockholm precis som det har gjorts med all större städer för mer än 20 år sedan!

#1
realist
2010-04-22 19:16

Det här är "sänket" nummer 1 för oppositionen och alliansen har helt gratis fått en härlig valfråga serverad där de har alla chanser att segra!
De rödgröna har stämplat sig själva som värdsfrånvarande teoretiker utan verklighetssyn, som absolut inte vore kapabla att styra Sverige!

#1
Kalle Anka
2010-04-26 15:56

Ja Mona,
håll fast vid detta. Med motorvägsavgifter har du valet som i en liten ask. Skattehöjningar säger i alla fall jag ja tack till. Kan Du inte föreslå dett förbud mot satellit-TV också? Det verkar ligga rätt i tiden.
S

#1
Karin
2010-05-03 16:17

Rödgrön folkomrösting?
Tillåt mig fnissa...
Vad skulle man i såfall ha resultatet till? Statistik? Väggprydnad? Braständare?
Karin

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.