Bild
Nästa artikel

Expertisen enig om förbifart Stockholm

Nyheter

Enigheten bland expertisen var stor under seminariet "Förbifart Stockholm - hot eller möjlighet?" som ägde rum tisdagen den 20 maj. Det konstaterades att Förbifarten inte bara är nödvändig för att trafiken ska flyta i framtiden, utan att den också är bra för den ekonomiska tillväxten i regionen och därmed bra för hela Sverige.

Seminariet, som arrangerades av BIL Sweden och MRF inleddes av Tore Englén från Nutek som redogjorde för hur infrastruktursatsningar påverkar den ekonomiska tillväxten. Därefter presenterade Johan Kreicbergs, vd för Kreicbergs AB, och professor Jonas Eliasson, föreståndare för Centrum för transportstudier, de samhällsekonomiska kalkylerna.

Riggert Andersson ansvarig för projektet hos Vägverket beskrev på vilket sätt största möjliga miljöhänsyn har tagits i planeringen. Han påpekade också att det som påverkat kostnadsbilden är att största delen av Förbifarten är planerad att ligga i tunnel.

Att Förbifart Stockholm skulle vara ett klimatpolitiskt problem, var det ingen bland talarna som ansåg - tvärtom så visar beräkningar att Förbifarten till och med kommer att minska koldioxidutsläppen.

- Vi måste också komma ihåg att när det är dags att börja använda Förbifart Stockholm runt år 2020 så kommer vi att ha en helt annan bilflotta, sade Ulf Perbo vice vd på BIL Sweden. Då är övergången till plug-in elhybrider som drivs av grön el i full gång.

Seminariet avslutades med en debatt mellan trafiklandstingsråd (m) Christer G Wennerholm och oppositionslandstingsråd (s) Lars Dahlberg, som båda ansåg att Förbifart Stockholm borde påbörjas snarast.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Bengt
2008-09-15 09:24

Expertisen är inte allas enig om "Förbifarten". Statliga SIKA underkänner bl.a. hela utredningsarbetet bakom. VV har bestämt sig för en lösning redan i förväg och sen anpassat utredningen/rapporterna efter det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.