Bild
Nästa artikel

Alliansen vill införa ny miljöbilspremie

Nyheter

Den som köper en bil med de absolut lägsta utsläppen ska få en premie på 40 000 kronor. Det meddelar nu allianspartierna.

Partierna inom alliansregeringen har nu kommit överens om hur man vill gynna köp av miljöbilar.
 
Den nuvarande skattebefrielsen, som gäller i fem år, blir kvar i ytterligare fem år.

Dessutom vill partierna införa en ny premie på 40 000 kronor.

Lägst utsläpp får premie
Premien är tänkt att omfatta de bästa miljöbilarna.

- Det är de elbilar som har de absolut lägsta utsläppen, säger miljöminister Andreas Carlgren till Ekot i Sveriges Radio.

- Det skulle också kunna handla om de allra bästa biogasbilarna om de uppnår den här tekniska nivån.

Miljöbilspremien ska gå till bilar som släpper ut mindre än 50 gram CO2 per kilometer.

Konstruktionen ska vara teknikneutral men den låga gränsen innebär att det främst blir elbilar och så kallade laddhybrider som kommer i fråga för stödet.

Miljöminister Andreas Carlgren uppger dock för Ekot att även snåla biogasdrivna bilar ska kunna få den nya miljöbilspremien.

Däremot har inget sagts om att etanoldrivna bilar skulle kunna komma ifråga.

Kostar 200 miljoner
Enligt regeringens bedömningar kommer 5 000 bilar av den här typen att säljas under nästa mandatperiod.

Det innebär en kostand för skattebetalarna på 200 miljoner kronor.

Allianspartierna vill införa premien från och med 2012.

Diskutera: Vad tycker du om Alliansens nya miljöbilspremie?
Taggar: Nyheter
Alliansen vill införa ny miljöbilspremie

Kommentarer

#1
Joppe
2010-08-24 12:28

Tycker det är helt vansinnigt att lägga premien på bilen eftersom bilen i sig inte utgör någon klimatpåverkan i sammanhanget.
Premien måste ju vara på "bränslet" så att de som kör mest (ger högst påverkan) är de man ska konvertera.

#1
Roy
2010-08-24 12:45

I princip håller jag med Joppe och har själv i tidigare inlägg propagerat för bränsleskatt baserad på den reella miljöpåverkan - men den måste vara regionalt styrd för att inte drabba glesbygden. Bäst vore en komplettering med vägskatt baserad på vilka regioner man kört inom, gärna GPS-mätt. Det förutsätter att den vanliga bilskatten tas bort. En stillastående bil ger ju varken miljöpåverkan eller vägslitage.
Ändå är inte Alliansens förslag helt fel (om än sent). Jag kan tänka mig att många mycket väl skulle kunna tänka sig att byta till en bränslesnålare bil men har inte råd att byta.

#1
gmo
2010-08-24 13:07

Roy: Glesbygdsargumentet är förlegat - varför ska det vara okej att de på glesbygden kör 20 mil om dagen med sina Volvo 940?
Både trafikförsäkring och vägskatt borde flyttas till bränslet, då minimerar man kostnaden att ha en familjebil och en snål pendlarbil.

#1
ap
2010-08-24 13:11

Gäller bara att premien kommer bilköparna till godo och inte säljarna. Kan man bara få det att fungera så visst varför inte. Bra att inte straffa nuvarande ägare utan att man belönar nya ägare, om de köper miljövänligt. Alltid bättre att uppmuntra än att bestraffa.

#1
gmo
2010-08-24 13:12

Man skulle alternativt kunna ha en individuell trafikförsäkring. låt oss kalla den förarförsäkring. Du måste ha en som täcker alla de fordonsslag du har behörighet för. Vill du inte betala får du avsäga dig den eller alla behörigheter, med nytt prov om du ändrar dig...
Detta löser följande problem:
* Varför betala trafikförsäkring för flera fordon - man kan ju bara kör ett åt gången!
* Folk som inte kör ett visst fordonsslag kommer avsäga sig behörigheten, vilket leder till att de har färska kunskaper (p.g.a. ny uppkörning) om de måste köra ett visst fordonslag igen.

#1
Björn
2010-08-24 14:10

Jag tycker att ALLA som släpper ut mindre än 50 g CO2 per km för sina transporter skall få 40.000 kronor. Reformen skall helt enkelt vara teknikneutral.
Frågan är dock om elbilar klarar gränsen om man räknar in alla insatser för tillverkning, elproduktion etc.
Läs gärna http://www.bilsweden.se/web/Klimateffekt_av_elektrifierad_vagtrafik.aspx

#1
David
2010-08-24 17:19

Ska vi bara köpa 1250 st miljöbilar/år framöver? Det motsvarar ju bara ca 0,5% av försäljningen! Det känns som ett misslyckande. Fler bilköpare bör komma till, antigen genom att ändra kraven eller ge bättre subvention.

#1
Christer Svensson
2010-08-24 17:29

när kommer elbilarna inte för än 2013 för sent!

#1
tage
2010-08-24 17:38

Instämmer helt med Joppes förslag,då det är enklaste och mest rättvisa förslaget.

#1
Owe i Filipstad
2010-08-24 17:58

De bilar det gäller finns knappast som verkliga bruksbilar ännu. Om de finns, får väl storstadsregionerna, som har tankställen och korta avstånd någon nytta av "reformen". Vi på glesbyggden, där tankställen och stora avstånd sätter käppar i hjulen, vi får väl som vanligt inget. Tack och Hej alla miljöfundamentalister.

#1
Owe i Filipstad
2010-08-24 18:01

OooH, jag glömde säga, VI FÅR VÄL ÄNDÅ VARA MED OCH BETALA; eller hur???

#1
Roy
2010-08-24 18:41

Nej, GMO, det är inte OK att bolma omkring i sin gamla soppaslukande 240 (även när den var ny)! Men dessvärre finns det inte alltid något alternativ til bil - och just därför är Alliansens förslag ändå bra. Om vissa vägsträckor innehåller rimligt frekventa allmänna färdmedel, så ska dessa belastas med en högre vägskatt för personbilar - därav mitt utökade förslag med GPS.
Som jag skrev så har jag flera gånger själv propagerat för bränsleskatt, så där finns ingen anledning att försöka övertyga mig.
Ditt eget förslag om individbaserad förarförsäkring kan ju verka smart - men om man har körkort och inte bil, då? Det är faktiskt inte alltför ovanligt att man kör sinsemellan ganska olika fordon - småbil till jobbet, lastbil i tjänsten, veckohandlar i en kombi, lånar syrrans bil, eller grannens. Hur skulle din fordonsslagklassificering se ut? Vem vill betala för en behörighet som man bara kanske kommer att använda fullt ut? Och det även när man inte ens är i närheten av en bil.
Jag tyckte att min egen idé kanske var lite i krångligaste laget, men den här är nog värre.

#1
S-E S
2010-08-24 19:56

När man talar om premie till lägsta utsläppet så räknar man väl inte med att skrotningen av elbilarnas batterier också är ett utsläpp?

#1
Seken
2010-08-24 20:49

Det låter helmysigt att belöna de som köper ett tekniskt nymodig bil. Men samtidigt kunde man passa på att ge cykelköpare, vandringsskoköpare och kommunaltrafikanter 40.000 kr var. För nån rättvisa ska det väl vara här i världen. Och det är fjärran från rättvisa att cyklister ska betala till typ LEXUS-köpare.

#1
Per
2010-08-25 10:27

Håller med David; Vilken miljöambition - 5 000 bilar ut på marknaden på 4 år!! Det är ju här politikerna räknat fel. De är som vanligt ute o cyklar.... alla bilar som säljs bör naturligtvis vara (i a f nästan) miljöfordon, säg år 2014.

#1
Saabnisse
2010-08-25 10:39

Så gott som alla bilar går att konvertera till gasdrift.
Det vore utmärkt med en subventionerad ombyggnad av gamla bilar inkl. ny enkel registreringsbesiktning för gasdrift.
En vidareutbyggnad av infrastrukturen för biogas tillsammans med dessa gasbilar vore bättre för miljön än att ge 40000 i rabatt för en miljöbil som ändå kostar 150-250000 mer än motsvarande standardbil.
Och det största miljöhotet är faktiskt inte CO2, det är mycket värre med metangasen som frigörs i enorma mängder från den sibiriska tundran, från ständigt ruttnande alger och från ständigt läckande gruvgas.
Kunde vi ta vara på energin i denna metangas och omvandla till betydligt mindre skadlig CO2 skulle vi lösa i princip de flesta energibehoven

#2
Sven Håkansson
2011-02-04 18:38

återbetalning skall baseras på antal körda mil med miljöbil med miljöbil räknar jag bara biogasbil allt annat är puckat så länge vi inte driver elbilar med solenergi.
miljöbilspremie till köpare av ny bil hamnar hos bilhandlare dom har lägre prutmån när köparen får bidrag till köpet samma sak som med värmepumparna på 80 talet.
det är bra att biogasbilar går att köra med fosila bränslen men då skall ingen premie utgå för de milen som körs på detta bränsle.
punkt slut

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.