Bild
Nästa artikel

"Tur att ingen lyssnade på Maud Olofsson"

Nyheter

Samtidigt som lånegarantierna till Saab välkomnas kritiserar oppositionen och facket på Saab näringsministerns hantering av Saabaffären.

Socialdemokraterna är nöjda med att Saabaffären är i hamn, men också kritiska mot regeringen.
 
- Det var tur att ingen lyssnade på Maud Olofsson när hon sade att man skulle tillverka annat än bilar i Trollhättan, säger partiets näringspolitiske talesman Tomas Eneroth.

"Bidragit aktivt"

Maud Olofsson är i sin tur också nöjd, men medger att mycket arbete återstår för Saab.

- Regeringen har på ett aktivt sätt bidragit för att göra det här möjligt, nu är det företagets och de anställdas roll att ta vid och vi är tacksamma för att vi har klarat ta hem det här, säger näringsminister Maud Olofsson.

Enligt näringsministern har regeringen agerat utifrån vissa principer under hela affären.

- Vi var tidigt ute med att ge besked om att vi inte var beredd att köpa någon bilfabrik. Skälet till det var att vi tycket att vi inte hade kompetens nog att driva bilproduktion, säger hon.

"Ett svek"
Socialdemokraterna välkomnar att regeringen ger statlig garanti till Saab för lån från Europeiska investeringsbanken.

Samtidigt tycker partiet att regeringen borde stöttat Saab tidigare.

- Att Saab kommer att bygga bilar i Trollhättan är ett bevis för att Maud Olofssons negativa syn på svensk fordonsindustris under hela processen har varit fel, säger Tomas Eneroth.

- Regeringens linje har varit ett svek mot jobben. Det är bra att den borgerliga regeringen nu backar från sin tidigare strategi, och i stället går i borgen för svensk fordonsindustri.


Maud Olofsson menar däremot att Saab haft högsta prioritet.

- Vi har varit noga på att skilja vad som är politikens roll och vad som är företagens roll, säger hon.

Valfråga
Paul Åkerlund, IF Metalls klubbordförande, är nöjd att en affär kommit till stånd.

Dock kommer facket inte att glömma Fredrik Reinfeldts uttalande om att Saab "bara är en sammansättningsfabrik".

- Framför allt glömmer vi inte Olofssons uttalande om vindkraftverk och gud vet vad. Som om vi ska vara tacksamma mot henne, säger Paul Åkerlund till TT.

- Jag är säker på att hanteringen av Saab kommer vara en fråga som dyker upp i valet.

Diskutera: Hur tycker du regeringen har hanterat Saabaffären?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jonas Pettersson
2010-01-27 15:55

Ja som om detta skulle ändra min uppfattning, jag var en av dem som såg till att de sitter på makten idag och jag kommer göra allt för att de skall sitta kvar, Med mona och co så kanske vi ägt fabriken idag??? Det skall vi ej göra... det är ju nu räddat ändå.
GRATTIS SAAB, min bil ät tillverkad i sverige, var är din tillverkad???

#1
Pelle Pettersson
2010-01-27 15:58

Är det någon som på allvar tror att Miljöpartiet skulle vara beredda att ge skattepengar till svensk bilindustri? Ett parti som aktivt motarbetar varje förslag som på minsta sätt skulle kunna gynna privatbilismen? Lägg ner nu sossar, ni är bara patetiska!

#1
Roland Hellgren
2010-01-27 16:30

Mona Sahlin och Tomas Eneroth! Ni skall båda vara evigt tacksamma att ni om ett år varken har regeringsmakten eller äger en bilfabrik. Ni skäller som förvirrade pudlar på allt och alla. Ni är så oändligt tröttsamma. Prata ihop er med de andra partierna om ett ordentligt opositionsalternativ så att de kan bli en seriös debatt istället.
Vad är det man säger? "Tomma tunnor skramlar mest."
Alliansvän och SAAB-ägare.

#1
Jono
2010-01-27 16:30

Otroligt vinklad artikel, visste inte att Vi Bilägare är en sosse tidning.... Grattis SAAB och tack Maud Olofsson för att du inte riskerat våra skattepengar!

#1
signs
2010-01-27 16:57

Jono: De gav ju Maud Olofsson muntur, i en artikel om oppositionens åsikt... Grattis SAAB!

#1
Ulrik Bergman
2010-01-27 17:00

Gratulerar Trollhättan! Tycker att Maud och regeringen skött detta bra där skattebetalarna inte drabbats och blivit biltillverkare på en marknad med stenhård konkurrens. 14 månaders hårt arbete har givit resultat trots ett vingligt GM. Sossarna vill ju ge allt till alla utan täckning på kontot. Fullständigt oansvarigt! Statsfinanserna hade varit rejält under isen om de röda satt vi makten!
Att det är klokt att tillverka vindkraftverk och annan förnyelsebar energi är ett bra uppslag att fortsätta jobba vidare med för Västra götalandsregionen för att ta vara på den kunskap som finns bland de som redan friställts. Där snackar vi framtidsinriktade jobb.

#1
Volvo RWD
2010-01-27 17:04

Man blir glad när man läser kommentarna som har skrivits. Skönt att det förhoppningsvis inte är så många som går på Mona Sahlins & Thomas skitsnack. Gillar Rolands citat: "Tomma tunnor skramlar mest". Klockren! Haha

#1
KN
2010-01-27 17:05

Grattis SAAB!
Maud Olofsson och co har skött detta skamligt dåligt. Den regeringen lär inte sitta kvar nästa mandatperiod.

#1
Ola
2010-01-27 17:24

Idag var det de bästa inläggen sedan ni började med denna spalt. Jag håller med er alliansvänner! Tack för ett mycket seriöst arbete från Regeringen! Nytt förtroende för alliansen i höst! Grattis verkligen Saab, nu återstår "bara" att vända förlust till vinst!

#1
Ola
2010-01-27 17:24

Idag var det de bästa inläggen sedan ni började med denna spalt. Jag håller med er alliansvänner! Tack för ett mycket seriöst arbete från Regeringen! Nytt förtroende för alliansen i höst! Grattis verkligen Saab, nu återstår "bara" att vända förlust till vinst!

#1
Skanör
2010-01-27 17:24

Ögonen lyste av ilvilja på Mona när hon anklagade regeringen för svek och anklagade dom för att dom krävde säkerhet för miljardlånen.
Kunde det gynna henne i valkampen offrade hon garanterat både 3 och 6000 jobb för att få poäng.
Gnällspiken Östros hade likaså glatt sig.
Fytusan för sånt folk i regeingen. OCH fytusan för miljöpartister.

#1
Calle
2010-01-27 17:44

Skanör, jag tror du har missat något i denna affären. Det är ju vår inkompetenta Maud som satt tusentals jobb på spel genom sitt agerande (eller rättare sagt brist på agerande).

#1
Max
2010-01-27 17:52

Har Vi bilägare blivit en politisk tidning nu plötsligt? Jag tycker den här artikeln är icke relevant, då jag inte höra en hel del politiska åsikter. Den här är en biltidning, eller?

#1
Åke H
2010-01-27 17:53

Den rödgröna röran och facket har kritiserat regeringen för att den inte har låtiot stadskassan tagit över SAAB från GM.
Om det nu är så enkelt och vinstgivande att driva en bilfabrik, varför har då inte sossar och Lo tagit över efter GM?
Som sagt, tomma tunnor....

#1
Skanör
2010-01-27 17:57

Genom Mauds och Jörans kompetenta agerande har vi nu fått en seriös lösning.
Surt sa räven -calle

#1
Konservator
2010-01-27 18:13

Sossarna och hantlangarna i fackmaffian är kritiska till sina politiska motståndare. Visst, trotskisterna på TT totade förstås ihop en "nyhet" om det (se varenda svensk dagstidning idag), men var det även nyheter värda att återges, dessutom på samma okritiska sätt, i en facktidskrift som Vi Bilägare?

#1
tjabo
2010-01-27 18:17

Kommentarerna från oppositionen är naturligtvis de väntade: Nåt måste vara fel när det blivit en lösning trots "Maud".
Precis som nån tidigare påpekade så ska nog vår nästa regering (det blir ju Mona givetvis, gnäll lönar sig alltid i Sverige) vara oändligt tacksam att staten inte sitter på huvudansvaret för SAAB. Det hade man gjort om man följt oppositionsråden!

#1
Mats
2010-01-27 18:51

Tack Jono, mitt i prick. Eneroth är inte lite patetisk han, tänk om vi får honom efter valet, burr...

#1
Sigge
2010-01-27 19:48

Alliansen har hanterat detta rätt ifrån början. Hade Mona fått bestämma hade hon betalt ut våra skattepengar till GM!
ViB har svårt att släppa den gamla sossestämpeln ifrån IC/OK-tiden...
Skriv om bilar inte om politik där ni är allt för kopplade till den röda fanan.

#1
Rolf Fridolf
2010-01-27 20:05

Jag tycker att regeringen har skött SAAB-affären utmärkt och med kompetens.
Jag har en fråga till er som tycker att regeringen skött det klantigt: Skall regeringen ta över alla företag som står inför en nedläggning eller är det någon speciell storlek eller ett visst antal anställda. Eller vad är det egentligen för speciellt med SAAB.

#1
Olle
2010-01-27 20:05

När det gällde varven pumpade regeringen (borgerlig) in miljarder "för att rädda jobben". Var finns alla de jobben i dag? Och miljarderna?
Man skall inte ropa hej förrän man kommit över bäcken. I fallet Saab är bäcken nog 5 -10 år bred. Lyckas det hoppet, skall jag inte bara ropa hej, utan hurra.
Det är nog klokt att ändå fundera på vad man skulle kunna göra i stället för att tillverka bilar. För säkerhets skull.

#1
Reidar
2010-01-27 20:12

OK, och därmed ViBilägare, är en del av folkröran och kämpar därför för en rödgrön valseger. Syntes tydligt i tidningen förra valet. Även Unionen (då SIF) stred i valrörelsen. Alla ombudsmän var ute och agiterade för sossarna på utbildningar och andra medlemsaktiviteter.

#1
Calle
2010-01-27 20:14

Du är lustig du Skanör. Maud och Jöran har inte gjort något för att hjälpa SAAB-affären. Det är Spykers VD som är kompetent nog att få till affären.
Tack och lov slipper Sverige denna regering efter valet.

#1
Krille
2010-01-27 20:16

När både GM cheferna och de svenska näringslivet tycker att Mauds agerande har varit högst amatörmässigt, kan man väl få kritisera henne. Själv röstade jag på alliansen men detta betyder inte att jag försvarar de till varje pris. Tycker själv att Vi Bilägare sköter sig bra och är så neutrala man kan vara. Att facket och oppositionen tycker till är väl inget konstigt (blocken verkar trivas med att kasta galla på varandra). Det var på en hårsmån detta avtal blev till och vilken kritik skulle inte Maud fått om hon strulat till det med Spyker också.

#1
albert
2010-01-27 20:16

Tänk om, tänk om, hon med den dyra väskan (Mona) hade fått bestämma då hade vi staten ägt Saab i dag och fortsatt o bygga dom ålderdomliga bilarna som ingen vill ha.
jag tror ändå på konkurs inom 5 år, Spyker är ute efter bidragspengar, dom har ju inte heller gjort någon vinst på sin produkt.

#1
Göran Lindmark
2010-01-27 20:16

Vi Bilägare har nu blivit ett politiskt forum vilken tidning ska jag nu välja.Den som är ansvarig för tidningen,kanske borde söka nytt jobb.Socialdemokrater söker säkert en redaktör till deras valkampanj.Fredrik har du inte valt fel tidning?

#1
Benny
2010-01-27 20:57

Att ViBilägare tar politisk ställning och Tomas Eneroth vill tillbaka till syltburken är inte så konstigt,det gäller att hitta så många fel på regeringen som möjligt.Det är ju valår.Maud och hennes medarbetare har gjort ett kanonjobb.Många som hejar på rött är ju nästan missnöjda med resultatet.Märkligt mkt märkligt.Jag var en av över 20000 som fick gå från Eriksson, s lyfte inte ett finger för att hjälpa mig eller mina jobbarkompisar. Man glömmer inte sånt aldrig någonsin.Tror ni att nya färgglada röran kommer att gynna bilindustrin med v och mp i spetsen? Största bilhatarna i Sveriges historia!

#1
gigolo
2010-01-27 21:35

Tomas Enerot verkstadsarbetaren från Växjö
Fa fan kan han om bilaffärer Inget...............
Det hade varit bättre att Mona slängt iväg 20 miljader från pensionerna ..............eller....

#1
arvid
2010-01-27 21:44

Tusan också, hade jag läst artikeln innan jag förnyade min prenumeration hade jag sparat några hundra. VIB har sjunkit i anseende, håll er till bilarna.Politiska kommentarer finns det andra tidningar till.

#1
Erik Johansson
2010-01-27 22:24

Nu åkte 99:- Prenumerationserbjudandet
som låg i tidningen i papperskorgen...
(Skulle postat imorgon)

#1
Kalle Anka
2010-01-27 22:34

Tror ni verkligen att Spyker är Saabs räddande ängel?
Även en SpykerVD måste väl inse att det inte finns något i Saab? Ett förlustföretag köper ett annat... Vad annat än förlorare finns det i denna "affär"? Trist att regeringen faller pga detta. Mona är ju inte mycket att ha heller...
Trist, trist, trist....

#1
AL
2010-01-27 23:03

Det är häpnadsväckande vilken inkompetens som präglar kommentarerna här! Har ingen av Er läst någon ekonomi eller vad är det frågan om? Först detta eviga tjat om vinst. Förstår Ni verkligen inte att ett företags vinst bekostas av konsumenterna? Vinst är också en konsekvens av ofullständig konkurrens, något som bilmarknaden är ett typexempel på. Bilmarknaden är inte konkurrensneutral. SAAB:s eventuella förluster är inte en konsekvens av dåliga produkter. Vad det handlar om är att man inte fått samma finansiella stöd som andra biltillverkare. Det som kännetecknar en sådan marknad är just ineffektiv produktion (läs GM) och att dem som inte subventioneras slås ut från marknaden.
När det sedan handlar om alternativkostnaden till ett nedlagt SAAB är den horribel, i alla fall på kort sikt. Ett sätt att slippa denna är att ge statligt stöd. Nu har i alla fall regeringen frångått sin ideologiskt präglade attityd och ställt upp med lånegarantier (även om det satt långt inne). Men hur det verkligen står ställt med detta återstår att se. Vi får inte glömma att borgarnas honörsord är skattesänkningar (för sina väljare). Detta går givetvis först, oavsett vilka samhällsekonomiska eller statsfinansiella konsekvenser det genererar. MVH AL

#1
Runar
2010-01-28 00:06

Är du kommunist AL? Det visste jag inte! Men det var skönt att få reda på det!

#1
cajzl
2010-01-28 01:02

Är det något fel att bli kommunist eller tänka som en

#1
AL
2010-01-28 09:55

Suck Runar. Slå upp vad ett kommunistiskt system innebär innan du slänger ur dig en massa dumheter. Mina invändningar handlar om att bilbranschen inte är konkurrensneutral (det som är synonymt med en marknadslösning). Läs om-läs rätt! MVH AL

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-01-28 09:59

Sedan när har politik som rör trafik och bilindustrin inte varit en fråga för en biltidning?

Några exempel från senaste året: kommuner får möjligheten att förbjuda dubbdäck på vissa vägsträckor, skrotpremier i Europa, avmonopoliseringen av bilbesiktningen, amerikanska statens räddningspaket för GM och miljöbilspremier.

Trafik, bilindustri och politik hör ihop. Punkt slut.

#1
EH
2010-01-28 10:09

Socialdemokraterna vill att så få som möjligt ska arbeta och de få som arbetar ska arbeta på en förlustfabrik ägd av staten. Någon mer som inte får det att gå ihop?

#1
Ingvar Karlsson
2010-01-28 10:37

Trodde inte att Vi Bilägare var ännu ett i raden av
forum där vänstern kan vräka ut sin propaganda.
Nu får det vara nog.

#1
Sigge
2010-01-28 11:01

Fredrik Diits, Vi Bilägare...visst rapportera sakligt utan vänstervinklingen så bir det bra.
Denna "artikel" tar hårt på ViB:s trovärdighet.
Dags att släppa rödafanan och bli en seriös tidning.
Eller gör som ni vill...jag har valt att inte förnya min prenumeration.

#1
Ville
2010-01-28 11:17

Runar, är du moderat. Usch vilket pack.

#1
mickaela
2010-01-28 11:31

SAAB ÄR SÅLT OCH DET ÄR TOPPEN,SLUTA MED ERAT J-VLA SPEKULERANDE HIT OCH DIT ERA SURSKALLAR...SHIT VAD TRAGISKT DET ÄR Å LÄSA SKITEN!!!!!
LÄNGE LEVE SAAB=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)

#1
jdegerman
2010-01-28 12:01

8000 ARBETSLÖSA x 250 000 KR PER SKALLE = 2 000 000 000 kr, om man nu skulle hitta ett jobb efter 250 000 kr där ute på vischan i en döende ort. Går över till Sossarna!

#1
martin lindh
2010-01-28 13:31

Politiker är inte rädda om skattebetalarnas pengar då
det gäller egna löner och avgångsvederlag. Det finns
väl ingen som tyckte att det varit vettigt att finasiera
GM:s ekonomiska problem . Så Maud har ingen anledning att hävda sitt agerande , det handlar om sunt bondförstånd . Men att hon tillsammans med de sanna
moderaterna sänker bilindustrin genom sina uttalande,
måste vara kränkande för alla som förtjänar sitt levebröd i produktionen. Har vi inte fått nog av politiska
potentater.

#1
CarlB
2010-01-28 13:43

Vib tar tydligen politisk ställning när man ser rubriksättningen. Vill jag ha dessa smygsossefiering kan jag läsa andra tidningar eller media. Att Thomas Eneroth skall yttra sig i företagspolitik är rena skämtet.Det blir ingen mer prenumeration från min sida

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-01-28 14:15

Rubriken är ett citat, alltså någon som säger något. Citationstecken kring en mening brukar betyda just detta. Alltså inte något som helst ställningstagande.

Rubriker är i sin tur ett verktyg för att väcka intresse, vilket denna rubrik uppenbarligen lyckades med.


För övrigt ser jag nu att Dagens Industri använt samma rubrik i en artikel.Läs här.

#1
Sigge
2010-01-28 14:46

Fredrik Diits, Vi Bilägare ....nu är du ute på riktigt tunn is.
DI rapporterar vad alla sidor säger om Saab inte bara sossarna och rubriken i DI var Tomas Eneroth: "Tur att ingen lyssnade på Maud Olofsson"...inte riktigt samma rubrik som i ViB

#1
Jono
2010-01-28 17:23

ViB och Fredrik Diits, i dina kommentarer nedan försvarar du bara artikeln, det sägs inget om att Vi Bilägare är en politiskt obunden tidning. Hur skall det tolkas? Heller inget om att det är tråkigt att några läsarer att inte förnya sina prenumerationer.

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-01-28 17:39

JONO:
I denna artikel uttrycks olika personers åsikter, inte Vi Bilägares åsikter. Jag förstår inte hur det kan vara ett politiskt ställningstagande. Och självklart är det tråkigt om några läsare inte förnyar sina prenumerationer, men vad ska jag göra åt det?

#1
Allan
2010-01-28 18:55

Ovanligt många svammel-kommentarer. Men AL håller stilen som vanligt.

#1
Sigge
2010-01-28 19:00

Artikelförfattarens arrogans är häpnadsväckande:
"inte förnyar sina prenumerationer, men vad ska jag göra åt det?"...grattis!

#1
Runar
2010-01-28 21:41

Bry dig inte om Sigge, Fredrik. Sedan muren föll och östeuropa blev fritt är dom gamla Stalinisterna lite stingsliga.
Och som sagt, om någon knäppskalle tänker sluta köpa en tidning för att han inte får sin partibok tryckt på omslaget, vad ska du göra åt det?

#1
Gustaf Eriksson
2010-01-28 21:43

Jag förstår inte att ni på tidningen accepterar sånt här! Lite artighet och hyfs får man ändå begära av folk. Kasta ut idioterna och banna dom!

#1
X
2010-01-30 15:01

Jaaa!! Visst var Mauds (IN) kompetnes fantastisk när hon skrev på att Svenska staten skulle stå för hela kostnaden om miljökatastrofen hade blivit ett faktum i Tyskland!! Och aldrig förr har väl (anti)humansismen och (anti)sympatierna för svårt dödende cansersjuka och andra svårt sjuka och arbetsoförmögna varit så fantastiskt kalla,hänsynslösa och syniska!!! Har fast jobb själv och sitter tryggt men tittar runt omkring mig och ser inga stora effekter utan snarare defekter av alliansens s.k arbetspolitik!! Att Saab klarade sig var ju inte precis Mauds förtjänst när hon dömde ut Saab så fort hon öppnade matinkastet. Snarare skall vi tacka Saab-chefen på våra bara knän för att han stod upp stolt och rakryggad emot alla domedagsprofeter, journalistiska asgamar och andra belackare som till vilket pris som helst ville se märket dött! Skönt också för alla underlevernatörer som nu slipper säga upp en dela av sina anställda som i sin tur har lån, hus och mycket annat som skall betalas!!.
Grattis Saab och Trollhättan Maud lyckades inte att utplåna er fast hon gjorde sitt yttersta för att få er att utplånas!! Ser fram emot att fortsätta köra Saab i framtiden igen och igen!!

#1
Rolle
2010-01-31 09:54

Inte alls konstigt att politiska motståndare
utnyttjar tillfället att kritisera M Olofsson, det
är ju valår, och då försöker Man att få bort den mest kompetenta regering som någonsin
förekommit i Sverige. Det är inte regeringen
och MO:s sak att rädda SAAB, Dom har på ett
utom ordentligt sätt visat omdöme och
kompetens att handskas med Våra pengar,
till skillnad från vissa "tobleroneeconomier".
Däremot lyckönskar Jag SAAB om det blir en
lycklig fortsättning för märket som är det
bästa som Jag har kunnat önska Mig som
gammal SAABfantast.

#1
anders
2010-02-16 14:08

Vad säger ni om årets par, Maud olofsson & Håkan Mattsson ? De borde bli ett, ett fantastiskt landsförädare par! Made in Sweden! (inte i belgien som vissa andra)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.