Bild
Nästa artikel

Affären är klar - Spyker köper Saab

Nyheter

Saabs berg- och dalbanevagn har anlänt till sin slutstation. Nu är affären bekräftad - Spyker köper Saab från GM.

Mediecirkusen kring GM:s försäljning av Saab är över.

Nu har GM bekräftat att företaget är överens med Spyker om försäljningen av Saab.

"Det här är goda nyheter för Saabs anställda, återförsäljare och
leverantörer", skriver GM:s vice styrelseordförande John Smith i ett pressmeddelande.

"Det är goda nyheter för miljontals kunder, och goda
nyheter för GM."

Framgångsrika förhandlingar
Under de senaste dagarna har Spykers vd Victor Muller förhandlat med representanter från GM i Stockholm.

Diskussionerna drog ut på tiden, men har alltså nu avslutats.

"GM, Spyker Cars och den svenska regeringen har arbetat mycket hårt och
kreativt för att få en överenskommelse som ska säkra en långsiktig
framtid för detta unika bilmärke, och vi är alla mycket glada över det
positiva resultatet", skriver John Smith i samma pressmeddelande.

Avvecklingen avbryts
Spyker kommer nu att bilda ett nytt bolag som får namnet Saab Spyker Automobiles.

Svenska regeringen ska inom kort granska affären och ansökan om lån från Europeiska Investeringsbanken.

GM förväntar sig att detta löser sig snabbt så att affären med Spyker kan avslutas i mitten av februari.

Beskedet innebär att Saabs avveckling avbryts med omedelbar verkan.

Diskutera: Vilken framtid tror du Saab går till mötes?
Taggar: Nyheter
Affären är klar - Spyker köper Saab

Kommentarer

#1
Volvo RWD
2010-01-26 19:20

Verkar som att det blir ett lyckligt slut trots allt. Ska bli intressant att se hur detta fortlöper. Detta visar ju också på sätt och vis att regeringen gjorde helt rätt i sitt agerande. Men jag undrar lite, på nyheterna imorse så pratade man om att man där nere vill att man ska flytta Saabfabriken ner dit till den snart FD Opelfabriken för att rädda jobben. F** heller.

#1
JAN
2010-01-26 20:29

Riktigt, riktigt, riktigt roligt det här.

#1
Peter Brunell
2010-01-26 21:21

YES YES YES !!!!
Jag är uppriktigt glad för mej själv som SAAB-ägare och alla som jobbar med SAAB. Hoppas verkligen att SPYKER CARS, har en ide och strategie,som gör att SAAB utvecklas till ett toppmärke. Grattis Trollhättan.
Jag håller tummarna för er. Ni är bäst. En från Karlskrona!!!!

#1
Erik Sjöberg
2010-01-26 21:25

Idag är det väl bara att vara glad. GM hade inte gått med på detta om de inte trott på affären. Om den håller för all framtid är en annan sak. Spyker-SAAB blir kanske inte en bil som jag har råd att köpa och äga men det är en annan sak. När jag ska byta bil nu under året kan en SAAB 9-3 ändå övervägas på ett annat sätt än i höstas.

#1
Saabnisse
2010-01-26 21:48

Säkert är det många presumtiva Saabköpare som inte vågat handla som nu kommer fram.
Vi får se om det inte är detta som får ur proppen!
Men nu är det ju upp till bevis för Saab att se till att 9-5 inte bara är en dekaltrimmad Insignia.
Ska man kunna ta behövligt högre pris måste man visa att köparen också får något extra för pengarna.
Det kommer att bli tufft, men omöjligt är det inte.
Men man måste också snabbt få fram något som visar den gamla "Saabandan" och då räcker det inte med nyckeln i golvet.
Nej en ny modell som kan visa upp sig på tävlingsbanan, det är trots allt bra resultat där som är den billigaste reklamen.
Och det kommer att bli ännu tuffare än att skilja 9-5 från Insignia.

#1
Sigge
2010-01-26 22:05

9-4X kommer också! Bekräftat av GM-chefen!

#1
Kenneth
2010-01-26 22:24

Underbart att SAAB får fortsätta att finnas kvar. Härligt är ordet för dagen. Grattis SAAB och lycka till.

#1
Anders
2010-01-26 22:52

Great - äntligen! Jättekul för alla i Sverige !Nu gäller det - nu får vi hoppas att alla entusiaster villiga att köpa också! Jag har aldrig haft någon Saab, men kanske det är dags nu...

#1
Anders
2010-01-26 23:01

Grattis Saab-Spyker.
Nu kan jag beställa min 18:e Saab.
Men jag vill se nya 9-5SC och 9-4X snabbt.
Nu kör vi så det ryker

#1
maccaddam
2010-01-26 23:54

Bra jobbat. Nu gäller det bara att få till en bra försäljningsorganisation. Det är bra bilar men det gäller att hitta kunder.
Vem är finansiären förresten, emiren i Abu Dahbi eller...?

#1
Conny Karlsson
2010-01-27 01:51

Ja, jag hoppas att jag får sälja min Saab också. Nu fick vi ta bärgning på 9-5an till Wafab i Karlstad. En olje pöl under motorn och multiremmen verkar vara av. Kan den remmen verkligen slå sönder något i motorn? Verkar konstigt, tycker jag. Men kul med bilar som är på verkstad det är det inte. Vi är inte vana det förutom service.
Men ändå grattis alla Saab anställda! Men till mej får ni inte sälja någon mer Saab till, den saken är klar.

#1
Robert
2010-01-27 02:13

Ok om någon SAAB försäljare ser detta så kan dom kontakta mig på tjaben69@hotmail.com för ett avslut på en SAAB 9-5 kombi 4x4 Diesel, varmt välkomna..

#1
Anders
2010-01-27 08:18

Conny du bör inte köpa någon saab då dom säger att saab ska bli sportigare.
Gillar man toyota så är man inte direkt sportig av sig.
Saab 9000 var sportigare på 80 talet än toyota avensis är 2010.

#1
Krister
2010-01-27 08:36

Grattis SAAB!
Nu gäller det att vända SAAB till ett vinstdrivande företag som säljer bilar.
30000 bilar/år fungerar om man heter Jaguar men inte för en bil som SAAB.
Lycka till.

#1
GR
2010-01-27 09:19

På kort sikt en jättekul nyhet! På lite längre sikt så var det här det sämsta som kunde hända de stackars Saab-ägarna. Hade GM avvecklat Saab enligt plan så hade de behållit ansvaret för service och reservdelar. Saabägarna hade förmodligen kunnat åka till närmsta Opelhandlare och köpt delar. Nu är de i stället i händerna på en låtsasbiltillverkare. När Spykers pengar är slut så upphör allt som har med Saab att göra. Lycka till Saabägare!

#1
marre
2010-01-27 09:24

grattis saab, jag har en 9-3 2005 års mod 2.0t, den roligaste bil jag har haft, har även haft japanare, men saaben är den jag har mest kul i, säker snabb å snål på soppa,, lycka till i trollhättan

#1
Anders
2010-01-27 09:41

GR. Saab hade knappast blivit sålt till Spyker om gm tror dom kommer att lägga ner närmaste åren,definitivt inte med aktier som betalning.
Nu får man hoppas saab blir mer som förr då man låg i framkant med mycket inte som opel i bakkant.
Om spyker en dag måste sälja saab så blir det knappast några problem heller,man kunde nu trots lågkonjuktur hitta ett flertal intressenter.
Nu hoppas jag folk vågar köpa saab igen,det krävs att 9-5 blir hyffsat populär både i sverige och utomlands för att få upp volymen.
Hade jag haft tjänstebil hade jag beställt en direkt.

#1
Saabnisse
2010-01-27 10:40

Conny, du har tydligen köpt ett vrak, det finns Saab som är sådana också, men jag tycker inte att du ska anse att alla Saab är vrak för att du inte såg upp när du köpte din.
Men du betalade kanske inte så mycket för den och då får du väl räkna med att det kan medföra problem.
Gör man sådana köp gäller det att vara kunnig och ha lärt sig att skita ner sig ibland och det gäller oavsett bilmärke.
Som framgår här och i många andra kommentarer finns det åtskilliga som har helt andra erfarenheter av Saab än du.
Nu efter Spykers köp av Saab tror jag att bromsen släpps på försäljningen.
Jag tror att det går ganska snabbt att komma tillbaka till normala försäljningssiffror.
Men det gäller att se till att nya 9-5 inte bara är en dekaltrimmad Insignia, den måste skilja sig avsevärt om man ska kunna ta ut ett nödvändigt pris för den.
Sedan, när nu den amerikanska bromsen släppt, hoppas jag att man får möjlighet att fortsätta med utvecklingen av de motorer som man sedan länge varit tvungna att lägga på hyllan.

#1
Conny Karlsson
2010-01-27 14:44

Saabnisse.
Vad gäller mitt kunnande vad gäller bilar när man köper dom så anser jag det som tämligen gott efter över 50 olika bilar av varierande märken. Jag talade även med förra ägaren (det gör jag alltid före köp) Bilen skulle vara bra enligt honom och med Saab mått mätt. Så nej, bilen är absolut inget vrak. Bilen ser mycket prydlig ut och i väldigt bra skick. Att det sedan gått bra med alla Toyota jag köpt är kanske inte så underligt, men även andra märken har jag klarat mig relativt bra. Och jag har köpt betydligt billigare bilar än denna och det har gått bra också så kunnandet annser jag det inget fel på. Sedan kan man ju fundera över när man kommer till jobbet och säger att man köpt sig en Saab och flera som åkt Saab bara skakar på huvudet och säger att det får du ångra och det kommer bli dyrt. Denna reparation nu går på 5100kr fick jag pris uppgift på under förmiddagen. Och detta var bara en i raden av reparationer sedan jag fick bilen. Vad gäller de personer som skriver här ger jag inte mycket för. De är Saabofiler de flesta och man undrar hur objektiva de är. Se hur Saab ligger till i ägarundersökningar etc. Så nej det blir ingen mer Saab för mig.
_____________________________________________
Anders det finns ingen familjebil som är direkt sportig enligt mig. Men det kanske är därför de håller så dåligt eftersom de körs sportigt Saabarna.....men de håller inte för det. Vill jag köra något sportigt så kör jag min Toyota Supra, det är en sportig bil Anders.
_____________________________________________
Vad gäller Saabs försäljningssiffror så kommer det nog inte att bli så lätt. Bilarna kommer att bli dyrare så något volymmärke kommer inte Saab att bli igen som tidigare i Sverige, än mindre utomlands. Saab är ett nisch märke för ägare som vill ha något udda.
Sedan vad gäller Spyker som ägare får framtide utvisa men signaturen GR kan ha en del poänger. Ska Saab bli ett riktigt exclusivt märke som ska vara premium så måste ju kvaliten upp flera snäpp det är helt klart. För min del lutar det åt Lexus igen.

#1
Anders
2010-01-27 15:03

Ja supra är en sportbil men ska man ha 4 dörrar och toyota så gäller vad,max 150hk? samt 1500mils intervaller.
Om dom inte höll vore det ju konstigt.

#1
Saabnisse
2010-01-27 15:59

Conny, även om du haft 50 bilar och anser dig vara en expert på beg. så har du tydligen blivit blåst i allafall.
Det är ju naturligtvis tråkigt, men döm inte ut alla här som har andra erfarenheter som saabofiler som enligt dig tydligen är idioter, då gör du dig bara löjlig.
Vad det gäller volymbilar har du nog rätt, Saab blir aldrig någon dussinbil som Toyota.
Saab är och kommer, som jag hoppas, att förbli en bil för de som kräver något mer än vad de asiatiska riskokarna kan erbjuda.

#1
Anders
2010-01-27 16:05

Hoppas som dig saabnisse att saab blir lite speciella bilar för bilintresserade,dussin bilar för folk som vill från a-b finns det gott om.
Opel toyota ford mfl.
Enligt spyker ska saab bli sportigare och ligga i toppen bland premiumbilarna,vore bra om det lyckades.

#1
MT
2010-01-27 18:18

Är verkligen affären färdig
Det finns inget i affären som kan spricka och på något sätt få det hela att inte gå igenom?
Så som jag känner till så är det inte färdigt med ett eventuellt EIB lån och det ett "krav" för att kunna få igenom affären, men jag kan ha fel.

#1
Saabnisse
2010-01-27 18:26

Man måste nog betrakta affären som färdig.
Regeringen har sagt sitt och beviljat säkerheten för EIB-lånet och alla inblandade har bekräftat officiellt.
Skulle något gå fel nu medför det svåra konsekvenser för både regeringen och GM.

#1
MT
2010-01-27 18:53

Re: Saabnisse
Jag håller med om att med största sannolikhet så kommer affären att gå igenom, men dock ska en "kredit prövning" göras och spricker det där så är det inte bra. Jag önskar att Spyker var mer kapitalstarka och inte var beroende av ett EIB lån. Dessutom hade det varit bra om det fanns pengar i kassan för att börja med att utvecklingen av en ny 9-3a Nu. Såg att Skoda nu är uppe på en volym av drygt 680 000 bilar under 2009.

#1
Samuel
2010-01-27 19:16

Conny!
Jag tycker verkligen att du ska sälja SAABen och köra din Toyota Supra på vintern MED sommardäck i vintern så att vi andra slipper se den i sommar... Jag hoppas inte att du ska skada dig men Toyotan skall krockas eller bli påkörd av snöplogen!

#1
MT
2010-01-27 20:19

Att döma Saab Automobil utifrån några enstaka begagnade bilar är inte relevant just nu. Saab har en del nytt på gång och det är i princip det som är intressant för framtiden.

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 02:47

Saabnisse.
Det är ju ganska ironiskt att dessa "dussinbilar" som du pratar om har bildat en skola hur bilar ska byggas ända från ritbordet till tillverkningen för hela bilindustrin.
____________________________________
Vad gäller att jag betraktar alla Saabofiler som idioter, så har jag aldrig sagt det Saabnisse utan du! Det är en stor skillnad. Om jag säger märkesfantaster då är en bättre beskrivning. De är sällan objektiva i sin bedömning av bilar oavsett märke. Man lyssnar inte på kritiken som framförs. Det skulle aldrig falla mig in att kalla någon för idiot här. Förutom en person som jag faktiskt allvarligt funderar på om han är riktigt frisk. Han kan känna sig träffad själv om han läser detta.
____________________________________
Vad gäller mig som expert som du kallar mig på begagnade bilar så har jag heller inte kallat mig det ,utan du där också Saabnisse. Men att jag har ett tillräckligt kunnande anser jag. Hur man skulle veta att den så kallade multiremmen gick av och hur jag skulle veta det innan ett köp förstår jag inte hur jag skulle bära mig åt. Men den ska bytas vid 11000mila service så det har varit gjort tidigare vid service. Men tydligen håller inte alla remmar fram till nästa som sker vid 22000mil, vilket är dåligt.
____________________________________
Sedan vad Saab erbjuder som inte asiatiska tillverkare erbjuder vet jag inte, kanske mer problem? Fast de är mer dussinbilar så håller de ihop. Och det anser nog de flesta vara värt betydligt mer än att man bara ska vara "speciell" Men visst något måste ju locka Saabägare som fortsätter att köpa Saabar, men vad det är vet jag inte vad som lockar. Jag kommer att hålla mig till Lexus framöver, då vet man vad man får. Men jag önskar Spyker lycka till framöver med Saab, det behöver de. För det blir ingen lätt resa att vända detta. Vi får se hur länge det håller. Tills EIB pengarna är slut och Spyker och GM delat på dessa......?

#1
Saabnisse
2010-01-28 13:30

Ok, Conny, du har ju tydligt visat i alla dina kommentarer att du absolut inte är någon märkesfantast!

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 14:37

Saabnisse.
Visst är jag entusiastik för Toyota, men jag kallar mig inte Toyotaconny för det ;o) Sedan är jag det för andra märken också som jag anser hålla måttet som tex Lexus Honda och några till. Och jag grundar det på egna erfarenheter inte någon annans ägande.
Men på vilka grunder är jag det? Vad är det jag brukar framhålla? Och hur brukar olika bedömningar av Toyota se ut ägarundersökningar, bilprovningar världen runt är resultaten de samma Toyota med i toppen alltid. Av det Saabnisse kan man dra slutsatsen med mina erfarenheter av märket samt andra märken att jag inte är helt fel ute i det jag skriver. Men det är många andra här som inte verkar ha värst mycket på fötterna när de bla kritiserar Toyota. Man har helt enkelt inget konkret att komma med. Hur vore det om du själv kom med något konkret om det jag skrev i min förra insändare och försökte bemöta det jag skriver?! Men du vet att det jag skriver är sant tex att hela bilindustrin har Toyota modellen som mall från konstruktion till tillverkning kallad "The Toyota Way" eller rättare sagt TPS, Toyota Production System. Sedan är det ju så att inte alla nått upp till Toyota nivå än trots att man "försöker" använda sig av detta (än, men det kanske kommer japanerna har ju ett visst försprång).
De som kommit längst i detta är nog Scania i Sverige.
Att man gör detta stavas LÖNSAMHET ! Och först av allt kvalitet, nöjda kunder, trogna kunder, långsiktighet i allt tänkande. Och då ökar lönsamheten för företaget. Toyota har 70år bakom sig i ständiga rekord i lönsamhet, ända tills senaste krisen, första förlusten på 70år ganska imponerande !
_____________________________________________
Men åter igen vi önskar Saab lycka till på den mödosamma vägen att nå Toyota/Lexus kvalitet om man vill bli ett premium/stausmärke att räkna med. Men man har en lång väg att gå för att uppnå detta, samt lönsamhet så man orkar fortsätta. Men tänk på att GM fortfarande existerar runt hörnet.........

#1
Pelle
2010-01-28 15:14

Saabarna är fula, gammaldags, törstiga, har dålig kvalitet, dyra - inte mkt som talar för det märket f n!!

#1
Saabnisse
2010-01-28 22:27

Conny, Jag är ingen urbota Saabfantast även om jag haft många och har en (1) just nu.
Jag kan Saab ganska bra och känner förtjänster och nackdelar ganska bra och jag vet felen genom åren genom erfarenheter.
Men den bil som jag för tillfället gillar allra bäst är Land Cruisern.
Den har allt jag begär av en bil.
Den är komfortabel.
Den tar sig fram överallt (nästan).
Den är lätt att ta sig in i och ur.
Den lastar tillräckligt, både i vikt och volym.
Den klarar sig, trots en stor diesel på 173hk, på 0,73l/mil på landsväg.
Den går tyst! Den tystaste Toyota jag kört, tystare än min Saab.
Den har bara ett fel, priset!
Jag hoppas att Saab någon gång kan komma med något liknande.

#1
Conny Karlsson
2010-01-28 23:24

Saabnisse.
Jag tycker det verkar som en saga att tunga Landcruiser som väger ca 2,3 ton ska dra 0,73 l/mil. Den ligger då på ungefär samma siffror som våran Toyota Auris 2,2 diesel enligt färddatorn. Jag/vi för körjournal på våran bil på vad vi tankar och körda mil per tankning. Har faktiskt inte räknat på det än men jag ska göra det så får vi se vad snittet blir under drygt 7000 körda mil. Ja , så långt har vi faktiskt kört redan sedan vi hämtade ut bilen 071221.
_____________________________________________
Slutnotan för reparationen på Saaben blev 5,420kr då multiremmen eller poly-V rem kallad slagit av oljeslangar till oljekylaren. Byte av vissa brythjul, spännrullar, slangar. Men nu rullar den igen. Vad kan man vänta sig här näst.......hoppas det funkar ett tag nu utan strul. Men jag ska sätta ut bilen på annons får vi se hur det går att sälja om det finns något intresse för bilen.

#1
Saabnisse
2010-01-29 10:57

Conny, märk vad jag skrev.
På landsväg, i jämn fart ca 100km/t, går den på 0,73.
Tyngden spelar inte så stor roll däremot det stora luftmotståndet, så det är lite märkligt.
Men i stadstrafik och lite hårdare körning på krokvägar, då blir det andra siffror, men det blir det med min Saab också.
F.Ö. skiljer det knappt något i förbrukning hos min Saab vid körning tom eller fullastad på landsväg.
Hoppas att du fått ordning på din Saab nu, men kom ihåg att byta olja ofta och att den är kinkig med att få rätt olja.
Men lite beroende på årsmodell så går det att spara pengar med Biltemas syntetolja.

#1
Lars
2010-01-29 15:59

Grattis SAAB! Hoppas ni lyckas med framtida utveckling i linje med det som påbörjats under
GM (GangsterMotors) o Skönt att de är borta!
Tänk bara på att inte låta "eftermarknads-banditer" (typ Volvo o Bilia) ruinera bilägarna,
för då kommer inte SAAB lyckas. Se iställt på BMW o friservice 8000 mil, gärna förbättrad
med 3-5 års garanti (det visar att man
kan lev. kvalité)
SAAB kan ju bygga bilar med körkänsla, öka bara kvalitén till BMW / Audi nivå så blir de bra.
Hälsn. BMW-ägare

#1
Conny Karlsson
2010-01-29 16:57

Saabnisse. Vad drar Landcruisern blandad körning då? Eller vad drar den mellan tankningarna, har du mätt det? Och var får du siffran 0,73l/mil från? Färddatorn kanske?
_____________________________________________
Jo, jag tror dig nog att Landcruisern är en otroligt fin bil, inget snack om det. Men dyr ja säkert. Med en otrolig slitstyrka. Jag är tämligen säker på att köpte man sig en sådan så skulle man inte behöva köpa sig någon mer bil. Utan med lite underhåll skulle det gå att hålla liv i en sådan bil i evigheter på svenska vägar.

#1
Conny Karlsson
2010-01-29 17:01

Lars. GM är inte helt borta! De har fått aktier i Spyker Saab automobiles. Så ropa inte hej föränn du är över bäcken......kanske de har en uppgörelse med Spyker att blåsa staten på EIB lånen. Kanske det som tagit sån tid att göra upp hur man ska lösa detta.......en tanke bara.

#1
Carina
2010-01-29 17:06

Lycka till Saab! Skulle gärna köpa en Saab om den var mer anpassad till oss kvinnor. Jag kör själv en Mazda 2, prisläge under 150.000:-, 3 års garanti. Barnen är utflugna och jag åker säkert 98% själv i bilen. Storleken är perfekt. Kör ca 3.000 mil per år. Ta upp matchen med de bilmärken som säljer mindre och billigare bilar och med bra garantier. Kvinnlig funktion är också något att satsa på tex ett förarsäte som är svängbart (så man kommer in i bilen med en kjol/kappa utan att behöva dra upp den till midjan). Skulle Saab satsa på mindre/billigare bilar skulle jag köpa en Saab (max 170.000:-)
när jag byter om 1 år.
Hälsningar Carina

#1
Saabnisse
2010-01-29 22:18

Conny, säkert mer än 1 l/mil, men jag kör sällan blandat :-). men landsväg var mätt, inte enligt färddatorn.
---------------------------------------------------------
Visst, GM har fått preferensaktier i Saab, det ger dem inte någon bestämmanderätt, men helt rätt till utdelning av eventuell vinst och vad värre är, om det går åt pipan, har de förtur på stålarna!
Man skulle kunna säga att de sålt kakan men ändå har den kvar.
Nu får vi verkligen hoppas att det inte går så illa.
-------------------------------------------------------------------
Carina, tyvärr, den bilen du föreslår kommer nog Saab aldrig att tillverka.
Men om du väntar ett år och köper den begagnad får du en nästan ny bil till rätt pris.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.