Bild
Nästa artikel

Det här är Spykers plan

Nyheter

Saabs förnyade modellprogram kommer att bestå av nya generationer av 9-5 och 9-3 samt 9-4X. Men det ska också utredas om en mindre bil kan byggas -  9-1.

Under måndagen skickade Spyker ut ett pressmeddelande för att berätta ytterligare om detaljerna kring förvärvet av Saab.

Samma affärsplan

Där gör Spyker det tydligt att företaget kommer att hålla fast vid den affärsplan som Saab arbetade fram under hösten 2009.
 
Enligt affärsplanen ska Saab vara en självständig nischtillverkare med ett utbud på tre till fyra modellserier.

Märkets ska konkurrera i premiumklassen mot tillverkare såsom Audi och BMW.

Nya 9-3 kommer 2012
Först ut i det förnyade modellprogrammet blir nya Saab 9-5 som ska lanseras tidigt sommaren 2009.

Bilen kommer i tre utföranden: sedan, kombi eller terrängvarianten X.

Därefter ska Saab 9-4X introduceras i början av 2011 på både den europeiska och amerikanska marknaden.

Ytterligare ett år senare, under 2012, ska Saab lansera helt nya 9-3 i fem utföranden: sedan, halvkombi, kombi, cabriolet och terrängvarianten X.

Utredning om mindre Saab
Förutom dessa modeller uppger Spyker att Saab ska undersöka möjligheterna att lägga till ytterligare en mindre bil i modellprogrammet - Saab 9-1.

Modellen finns inte medräknad i affärsplanen, men Spyker uppger att bilen skulle vara ett välkommet tillskott med tanke på den positiva utvecklingen i småbilssegmentet.

125 000 bilar om året
Spyker meddelar också att produktion och utveckling kommer att stanna i Trollhättan.

Fabriken i Trollhättan beskrivs för övrigt i pressmeddelandet som en av de mest effektiva mellanstora bilfabrikerna i Europa.

Målet är att produktionen ska vara mellan 100 000 och 125 000 bilar om året, inklusive tillverkningen av 9-4X som sker i GM:s fabriker i Mexico.

Under 2012 tror Spyker att Saab kan visa vinst.

Diskutera: Hur ska Saab lyckas?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
JAN
2010-02-02 12:57

Saab 9-1 alltså, intressant. Det är väl det som behövs för att pressa upp volymerna. Synd att det ska dröja så länge innan nya 9-3:an lanseras, om den hade kommit i år tror jag nog att Saab skulle kunna vända det här. Men först 2012? Jag tror att det blir svårt.

#1
Sebastian
2010-02-02 14:05

Klart det blir svårt, närmast omöjligt att få Saab lönsamt. Konkurrensen är för hård, hur många småbilar finns det inte idag? Saab måste ha något "speciellt" för att överleva. Kanske om Saab blir en liten lyxbilstillverkare.. av typ Bentley klass. ;)

#1
Per
2010-02-02 15:49

Tror inte mycket på att Saab ska visa vinst redan 2012. En ny 9-3 skulle behövt komma redan i år. Det är bara onödigt att prata om att Saab ska konkurrera med Audi och BMW. Det går ändå inte att lura kunderna. Den dagen Saab säljer många bilar har kunderna talat om att bilarna är "premium". Det är kunderna som talar om detta. Saab köps av entusiaster och jag är en av dem.

#1
MT
2010-02-02 16:03

Oberoende vilka idéer V Muller har så saknas det pengar just nu. Får han inte fram pengarna och blir av med "maffia deg" så blir det ingen affär. Då spelar det ingen roll hur bra plan han har för framtiden.

#1
AE
2010-02-02 16:52

Herregud! Om ett företag inte har kunnat visa vinst på 20år under vare sig Wallenbergarna och Östling/Scania eller med GM hur i hela friden skulle en gangster som Muller kunna göra det? Som själv aldrig visat vinst med Spyker trots att det är ett litet företag. Det är en enorm skillnad att massproducera bilar. Jag tror inte ett dugg på det här och tycker synd om SAAB anställda som kommer att få vara med om samma resa igen när pengarna är slut.

#1
Bertil
2010-02-02 17:07

Ja, va SAAB behöver nu är en vals som rör om i grytan,Muller är nog rätt person till det,orädd iderik
och bilintreserad till tusen.
Han kommer säkert att göra många tabbar men det är det som för utvecklingen frammåt.Bygg några EX
av SAAB aero x för att höja statusvärdet det skulle gjöra gott för SAAB ekonomi och framtidsmöjligheter.

#1
JOM
2010-02-02 17:10

Suveränt - äntligen!
Det är helt rätt i tiden.
Saab behöver vara även i dessa segment för att kunna ha en säkrad framtid som bilfabrikant.
Lycka till Saab/Spyker - vi håller tummarna!

#1
Bilbranschkonsulten
2010-02-02 17:11

Man kan konstatera att Saab´s problem inte är lösta...Det är nu de börjar.
TILL DETTA KOMMER: Att Victor Muller meddelat att det saknas 175 000 000 men att det "nog" ska ordna sej i tid. Dessutom kan man kanske ana att EIB lånet måste omprövas under dessa förhållanden. Att regeringen går in med garantier i det här läget är ofattbart, som lök på laxen går regeringens förhandlare (Jörn) ut och säger att han hellre sett kineserna som ägare.. EN STOR SKANDAL,är vad det är!

#1
Sigge
2010-02-02 17:25

Bilbranschkonsulten...EN STOR SKANDAL är dina grundlösa påstående och att du gör reklam för din privata lilla hemsida.

#1
MT
2010-02-02 17:42

Re: Bilbranschkonsulten
Du bör inte göra reklam för din egen site på det sätt du gör.

#1
j.w
2010-02-02 18:03

Kan inte annat än hålla med Sigge.

#1
Saabnisse
2010-02-02 18:30

Fantastiskt att alla dessa jantelagare alltid ska komma med sina pessimistiska åsikter i alla lägen.
Saab ska inte tro att de kan komma med något som är värt något!
Volvo ska inte komma med något heller!
Nej, tacka vet jag Toyota, Audi och BMW, de kan de, vi svenskar ska inte sticka upp och tro att vi kan något.

#1
LBE
2010-02-02 20:30

Vill man återskapa en bil med Saabanda måste man nog fokusera på sport i stället för lyx. Ingen Saab borde vara större än 9-3:an. Gärna korta överhäng både fram och bak. Förbud ädelträpaneler och använd i stället kevlar och aluminium i inredningen. Den nya 9-5:an och 9-4X tillverkar man så länge efterfrågan finns, när de nu ändock finns. Aero X kan bli pricken över i:et.

#1
Anders
2010-02-02 20:51

Om nya 9-5 säljer lika bra som gamla så ser det lovande ut för saab,gamla 9-5 snittade 40 000bilar per år men sålde betydligt mer tidigare i karriären såklart.
Lägg där till ett antal tusen 9-3/9-3x/9-3 cab samt 9-4x och jag tror man kan nå 100 000 bilar redan 2012,kanske till och med 2011 beroende på när 9-4x och 9-5 kombi kommer.

#1
pg
2010-02-02 22:35

Jag trodde inte att det skulle ta så lång tid innan den nya Saaben presenterades ute hos handlarna.
Att Saab efter över 20 förlustår helt plötsligt skulle gå med vinst, bara för att man höjt priset måste väl vara ett önsketänkande. Det har ju varit så, att Saab, i Europa och USA, under de senaste 4 åren, kanske fler, helt enkelt reats ut till priser långt under de redan lågt satta.
Att sedan dessutom komma med en ny 9-3 i ett segment där det redan finns många bra bilar, blir svårt. Inte minst ekonomiskt, eftersom helt nya drivlinor måste tas fram. I och för sig kan väl Saab fortsätta med samma drivlina som Opel, med powertrain Europe som leverantör. Men vem faan köper en Saab med Opels drivlina i Sydeuropa, om Saab är dyrare. Återstår då att se huruvida Spyker lyckas med kvalitén. Idag är Saab vare sig bättre eller sämre än Opel.

#1
Jarl
2010-02-02 23:48

9-4X borde läggas ner redan nu.

#1
Anders
2010-02-03 08:41

Man får väl hoppas att saab går ifrån opels motorer i nya 9-3 och använder nåt bättre.
Opels motorer imponerar inte i någon klass sedan håller dom inte när man vill ta ut lite effekt.
Sabb måste bli lite egen igen och ha mer nyheter i bilarna,sedan man vart som opel (gm vart 100% ägare) har man aldrig nåt inte konkurrenterna har.

#1
j.w
2010-02-03 11:18

PG, kan inte du tala om för oss alla vad resultatet har varit dom senaste 20 åren. Du är ju så enormt insatt.

#1
Saabnisse
2010-02-03 12:09

PG
Jag har sagt det förr och gör det igen, du har ingen aning om hur Saabs finanser sett ut.
Tror du att GM varit någon typ av socialkontor åt Saab?
Glöm det.
Gm har sett till att få ut sina pengar.
En ny 9-3 är projekterad sedan länge och eftersom det skett under GM-tiden får man väl räkna med att den baseras på Opeldelar.
Men det kanske kommer delar från andra biltillverkare nu, det beror väl på vad som står i avtalet med GM.
Men varför skulle den inte kunna sälja i Europa till ett högre pris än Opel?
Audi säljer ju bra trots att den baseras på VW.
Men någon 9-1 tror jag inte på, den skulle förmodligen bli för dyr att utveckla och hamnar i ett segment där den skulle få svårt att konkurrera.

#1
Peter i Sydney
2010-02-03 13:23

Jag kan inte för mitt liv begripa hur Spyker kan få Saab lönsamt med en produktionsvolym på runt 100.000 bilar per år. Jag hoppas verkligen att herr Muller är smartare än jag. Jag tror att han måste vara trollkarl för att fixa det här.

#1
Ekonom
2010-02-03 13:54

Ja mina kära bilvänner, både kritiska och optimistiska. Av största intresse är inte hur stor volym utan VINSTEN på varje tillverkad bil.
Det finns en möbelaffär som säljer "dussinvara" mkt. billigt wow... Tjänar 10kr på varje möbel o säljer hela 100st/dag (=1000kr) ända tills konkurrenten startade o sänkte priset med 5 kr.
Sedan har vi möbelfirman med KVALITETS möbler som bara säljer 10 möbler i veckan men tjänar 4000 kr på varje möbel. (=40.000kr)
Vilken firma vill ni äga/jobba med ?
För att förtjäna stämpeln KVALITET är det en lång väg o bygga upp förtroende på lång sikt, det kan däremot raseras på bara en minut.
Tycker SAAB var en bra bil, mkt. bättre än hisinge-traktorn, men visst är det uppförsbacke samt V. Muller är en skojare det tror jag inte vi behöver tjata om, åk till Holland o hör om hans affärer till dags dato. Vi kan bara hoppas

#1
pg
2010-02-03 15:05

Hur många år har Saab gått med vinst under de senaste 20 åren? Visst finns det vinstår, men om jag inte tar fel, var det bara ett år på 80 talet. Att GM skulle överföra negativa resultat på Saab, är bara önsketänkanden som inte stämmer med verkligheten. Varje bloag inom GM för sin egen redovisning. Det förhåller sig exakt likadant när det gäller Opel. Även Opel har haft förlustår, men de är få i förhållande till de goda vinstår som företaget haft. I Saabs fall har det varit precis tvärtom när man läser deras finansraporrter.
Beträffande Opels motorer, är det ett kvalificerat skitprat att dessa motorer skulle vara dåliga. Dessa motorer används just nu flitigt i den Amerikanska dragstervärlden med hk upp till 1400hk. Saabs tekniker har ju varit med i utvecklingen av Opelmotorerna, är inte dessa ingenjörers arbeta av värde? Saabvänner, sluta prata skit om Opel. Inse att ni kommer till korta.

#1
j.w
2010-02-03 15:26

PG, GM ser ALLTID till att maximera sitt resultat. Det finns ingen som kan säga vad resultatet har varit på vare sig Saab eller Opel. I Saabs fall finns vare sig reservdelar eller försäljning i Nordamerika med i Saabs resultat. Åter igen kan du tala om för oss vad resultatet varit? Jag väntar med spänning.

#1
Saabnisse
2010-02-03 19:12

Jarl
9-4X är en bil som Saab skull ha fått sälja för flera år sedan.
Det är en modell som verkligen behövs för Saab.
Tyvärr kommer den ju att tillverkas av GM i Mexico och saluföras av Saab, men naturligtvis hade det varit bättre om den fått tillverkas i Trollhättan.

#1
Markus
2010-02-03 20:09

Det finns tre enkla medel för Saab att gå med vinst.
1) Använd andra underleverantörer än GM. GM-produkterna kanske inte är skräp, men de är rakt inte prisvärda. På annat håll på nätet har framgått att Saab betalade 15 kkr för varje motor de köpte, färdig att monteras in i bilen, från Södertälje.
Opelmotorerna kostar 27 kkr och är inte ens färdiga att montera. Det ger försämrad lönsamhet på så där 15 kkr per bil bara på motorn! Säg att Saab sålt 60 000 bilar om året med Opelmotor (nuvarande 9-5 har ofta Södertäljemotor). Hoppsan... raskt minskade vinsten med 720 miljoner kronor.
2) Låt inte GM sno pengarna för Nordamerikaförsäljningen, ens en del av den. Om hela försäljningssumman stannat i USA pratar vi om storleksordningen $1 200 000 000!! Det låter väl häftigt men säg att så där $200 000 000 stannat i USA. Det är så där 1,4 miljarder SEK. Redan nu är vi vinst på spåren!
3)Ta med tillbehörsförsäljningen i bokslutet. Exempelvis bilbranshkonsulten bör om han verkligen är det kunna räkna ut med baken medan han sover att detta påverkar resultatet positivt.
Efter detta kan man naturligtvis t.ex. titta på att utveckla en mindre modell. Kanske en 9-2 med 9-3-bas till att börja med?

#1
Pär G
2010-02-03 20:49

Tre enkla sätt att få saab att gå med vinst, jaha saken är väl snarare den att man borde ge nobelpriset i låtsasvetenskapen till den som ordnar vinst åt saab. Det finns gott om andra biltillverkare därute med aningen bättre förutsättningar. Låt GM stå för nedläggningskostnad. och skyffla inte över den på oss skattebetalare. Ärligt talat så finns inte tomten.

#1
pg
2010-02-03 21:31

Du har fel Markus. De Opelmotorer som monteras i bilarna hos Saab, kommer från GM powertrain. De är kompletta när de lämnar Russelshiem så när på etanolkonverteringen. Men det är det enda som tillkommer. Sedan är det ju så att GM lade ner motor och växellådsfabrikerna i Sverige och på några orter till. Man koncentrerade drivlinetillverkningen till Russelsheim för Europas del. Växellådorna och motorerna har exakt samma beställningsnummer när de lämnar fabriken, oavsett dom går till Opel, Saab eller Vauxhall. (+en massa Amerikanska märken). Därefter får motorerna sina egna märkesnummer.
Sedan detta med boksluten, de är offentliga handlingar, så det är bara att ta del av dem.
Dessutom är det så, att varje Saab som sålts i USA, har varit ca 20000:- billigare än i Sverige. Under de senaste åren har bilarna reats ut med ytterligare prissänkningar.
Att Saab är svårsåld är ju inte så underligt när det finns Amerikanska bilmärken inom GM som har exakt samma drivlina som Saab.
Försök inse den bistra sanningen någon gång.
Men jag håller med om att Saab måste komma på egna fötter utan inblandning från GM. Men det måste ske i Sverige. Men hur många av Saabs nuvarande ingenjörer i Russelsheim flyttar tillbaka till Sverige? Nåväl det finns ju några som jobbat här också, så helt utan blir de ju inte. Jag tror att det behövs någonting mera revulutionernade än nya Saab 9-5 för att få Saab på fötter igen.

#1
j.w
2010-02-04 10:53

PG, du är ute och cyklar en hel del. Det resultat vi alla kan se är INTE hela resultatet. Förstå det någon gång. Det är likadant med Opel, likadant med Volvo, ALLA bilmärken som ingår i större koncerner. Sedan gällande Saabs försäljning i USA. För att kunna sälja en bil där måste det finnas lagerbilar. PGA rekonstruktion har Saab inte skickat över en bil sedan maj-2009. Normalt brukar man ha 8-9000 bilar i lager, nu finns under 1000. Gällande kostnaden på motorerna har Markus helt rätt, Saab har betalt enorma överpriser.

#1
pg
2010-02-04 12:59

Det kan väl hända att man inte får reda på hela GM kocernens räkenskaper, men man kan inte bortse från varje enskilt bolags redovisningar. Sedan detta med lagerhållning i USA. Det har inte saknats bilar. Det har funnits 100 -tals vid de importhamnar som Saab anlitar för sin export. Men något är fel, eftersom bilarna inte kommer ut till handlarna. Det är kanske som i Sverige, där Saab gör allt för att Opel inte ska kunna leveras i tid till sina kunder. Jag vet fall, där bilen funnits i Sverige i flera månaders tid efter att kunden beställt bien ifråga. Men bilen blir kvar os GM Sweden, försäljarna säger att GM Sweden inte vet vart bilen finns. Detta är bara ett ex. Det kanske är samma förhållande i USA. Där är det kanske Chevrolet som agerar som skitstövlar. I Sverige är det Saab.

#1
Ivan
2010-02-04 20:53

Saab borde se över sina priser på nya bilar, dom tar på tok för mycket betalt för dem, som om de vore premiumbilar, och så är inte fallet. Större modellutbud? Det har man inte vart bortskämd med. /volvo ägare

#1
MT
2010-02-05 06:25

Om man räknar på den volym som Saab automobil haft runt 100 000 bilar så är det svårt att få en större vinst. Det är "bara" Porsche som lyckats med. Om det är så att en Saab kostat som en Porsche i snitt dom senaste fem till tio åren ja då tror jag på vinst annars inte. I framtiden kan inte ens Porsche ligga på volymer runt 100 000 bilar och göra vinst. Volkswagen gruppen pratar om betydligt fler bilar. Då ska man även ha klart för sig att Porsche har betydligt bättre marginaler att jobba med jämfört med Saab. Tittar men på Audi så har Audi sattast från mitten av 80 talet fram till nu runt 700 miljarder kronor för att bygga upp Audi till vad det är nu.

#1
pg
2010-02-05 20:57

Saab är en sjuk koncern, och det har den blivit efter att GM köpte in sig. Saabhandlarna har gjort allt för att misskreditera främst Opel, efter det att Saab blev GM ägt. T.ex Opel Vectra blev under flera år korad till överlägset bästa vinterbil -98 -99 och -00. Detta gömdes undan av handlarna, vilka började placera Oplarna undangömda i mörka hörn av försäljningslokalerna. Att en Opel skulle synas i skyltfönstren kunde man glömma, för där skulle minsann Saab stå! Många Opelägare blev nästan hånade när de ville byta sina bilar mot nya Oplar. Försäljarna pratade sig varma för Saab som de tyckte var mycket bättre. Vad kunden tyckte hade ingen betydelse.
Jag har genom åren haft förmånen att i tjänsten köra både Saab och Opel. Jag kan inte för ett ögonblick se att Saab skulle vara en bättre bil. Det är snarare tvärtom. I vart fall har det varit så de senaste 5 åren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.