Bild
Nästa artikel

Vägvalet: Skiljelinjer mellan blocken

Nyheter

Skillnaderna är stora mellan de rödgröna och Alliansen när det gäller trafikpolitiken. Vi Bilägare har pejlat partiernas åsikter i viktiga bil- och trafikfrågor.

De som säger att det inte är någon skillnad på partierna i årets val har inte tittat på vad politikerna vill när det kommer till bilar och trafik.

Ännu har inte alla kort lagts på bordet och vi väljare lär knappast få alla besked före valet.

Men klart är att bensinskatten, tjänstebilsbeskattningen och Förbifart Stockholm, bildar djupa skiljelinjer mellan partierna.

Skiljelinjer
Vi Bilägare har pejlat partiernas åsikter i viktiga bil- och trafikfrågor inför valet den 19 september.

Vår enkät visar på tydliga skiljelinjer mellan blocken.
Bränsleskatten är en tydlig vattendelare i årets val.

Den rödgröna oppositionen är överens om en skattehöjning nästa år på 29 öre för bensinskatten samt 36 öre för diesel. År 2012 väntar ytterligare en höjning om 20/25 öre.

Enbart de som använder sin bil för arbetspendling i glesbygd kommer att kompenseras, genom att de rödgröna föreslår en höjning av reseavdraget med 75 öre per mil nästa år, samt 150 öre per mil år 2012.

Alliansen menar däremot att inga ytterligare skattehöjningar är nödvändiga utöver den höjning av dieselskatten om 20 öre nästa år och ytterligare 20 öre år 2013 som redan är beslutad.

Extra försäljningsskatt
Alla partier vill fortsätta att stimulera försäljningen av miljöbilar men på olika sätt.

Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Centern och Kristdemokraterna vill alla ha en skärpning av koldioxidrelateringen av fordonsskatten, det vill säga att bilar med högre bränsleförbrukning också får betala högre fordonsskatt.    


Vänsterpartiet och Miljöpartiet vill dessutom ha ett system med en extra försäljningsskatt på nya, törstigare bilar

 Miljöpartiet föreslår sedan att de extra skatteinkomsterna ska användas för att finansiera en miljöbilsbonus till bilar med låga utsläpp.

Ett liknande system används idag i Frankrike och har av bland andra miljödebattören Per Kågeson lanserats som ett bra system även för Sverige. 

På den borgerliga sidan föreslår man fortsatt skattebefrielse i fem år för nya miljöbilar samt en ny miljöbilspremie på 40 000 kronor per bil som släpper ut mindre än 50 g CO2/km.

Utvecklingen avgör

När det gäller tjänstebilsbeskattningen kommer det viktigaste beskedet från Moderaterna.

Rabatten på förmånsvärdet om 40 procent för hybrid- och gasbilar samt 20 procent för etanolbilar, löper ut den sista december 2011.

Enligt Moderaterna kommer alliansregeringen att förlänga nedsättningen för hybrider och gasbilar "under förutsättning att det uppstår ett varaktigt reformutrymme".

Det betyder att det är avhängigt den ekonomiska utvecklingen hur det blir med förmånsrabatten i framtiden och här nämns heller inget om Sveriges vanligaste miljöbilar - etanolbilarna.

Skulle det bli så att man i framtiden får betala fullt förmånsvärde för dessa, kan det få grava konsekvenser för etanolbilsförsäljningen.

De rödgröna ger inget närmare besked om tjänstebilsbeskattningen än att de vill utreda ett koldioxidbaserat beskattningssystem där högre utsläpp också ger högre förmånsvärde, en tanke som inte heller Folkpartiet och Centern ställer sig främmande för.

Ã-verens om dubbar
När det gäller Förbifart Stockholm, det gigantiska vägprojekt som ska leda passerande trafik utanför huvudstaden istället för igenom den, är bara två partier emot.

Trots att de befinner sig i kraftig minoritet har det parlamentariska läget gett Vänstern och Miljöpartiet möjlighet att tvinga Socialdemokraterna till att gå till val på att genomföra en folkomröstning i Stockholm i frågan.

Vinner de rödgröna ska omröstningen hållas först år 2012, vilket riskerar att försena byggstarten vid ett eventuellt ja.

När det gäller dubbdäck är samtliga riksdagspartier rörande överens. Inget parti förespråkar något nationellt förbud mot dubbdäck men alla vill ge kommunerna själva rätten att besluta om lokala zoner där dubbdäck inte är tillåtna.

Oenighet om mobilprat

Frågan om huruvida det ska vara tillåtet att använda mobiltelefon under körning väcker mer blandade reaktioner.

Miljöpartiet vill ha ett förbud. Folkpartiet och Vänsterpartiet vill inte ha något sådant men däremot att det straffrättsligt ses som försvårande om föraren orsakat en olycka på grund av mobilprat.

Socialdemokraterna vill utreda frågan medan Centerpartiet, Kristdemokraterna och Moderaterna menar att det är fel att särskilja mobiltelefonen från andra distraktionskällor så som ljudanläggning, prat med passagerare, barn i bil eller annat.   

Vi har bett partierna svara på sju frågor som berör Sveriges bilister.

Politikernas svar kan du ta del av i en artikelserie i sju delar med start fredag den 10 september.

Diskutera: Hur viktig är trafikpolitiken för dig när du röstar?
Taggar: Nyheter
Vägvalet: Skiljelinjer mellan blocken

Kommentarer

#1
leif med l
2010-09-10 10:49

Rösta inte rött! Kör inte mot rött heller.

#1
Lasse
2010-09-10 14:37

Under mina dryga 20 år som röstberättigad har det aldrig varit ett så fullständigt uppenbart solklart enkelt beslut som nu att inte rösta på rödgröna sörjan.

#1
JOM
2010-09-10 14:42

När man behöver pengar för att finansiera något annat område inom sociala e.dyl. så höjer man drivmedelsskatterna eller vägskatten.
Plantera ett träd per svensk istället för att höja drivmedelsskatterna.
Då behöver vi inte oroa oss för omhändertagandet av koldioxiden!

#1
Jes
2010-09-10 18:57

Trafikpolitiken skiljer inte tillräckligt för att vara avgörande för var min röst ska hamna.
Aviserade bränsleskatte-höjningar är marginella och sins emellan ännu mera marginella.
Förbifart Stockholm borde politikerna dock själva vara kapabla att avgöra. Att utlysa en folkomröstning för Stockholmare är ju löjligt!
Politikerna är ju pratglada av sej, är ju liksom deras karriärer ... kanske därför de inte vill förbjuda hantering av mobiltelefon?

#1
nisse
2010-09-10 20:14

Det är väl inte bara i trafiken man inte vill se rött,
en röd/grön sörja kan vara falig för oss trafikanter.

#1
truebeliver
2010-09-10 21:37

alliansen ska försvinna punkt slut! men det verkar de inte göra just nu kommer också troligen vinna valet. bara att lägga sig ner och dö.!

#1
Thomas
2010-09-10 22:08

Alliansen är det bästa som har hänt Sverige sedan Gustav II Adolf!

#1
truebeliver
2010-09-10 22:22

Tomas: hur kan du påstå det? är ju rent rasistiskt desuttom! nej länge leve rödgörna det är solidariskt det! sådana som du förstör för alla fattiga invandrare!

#1
Saabnisse
2010-09-11 11:44

"Enbart de som använder sin bil för arbetspendling i glesbygd kommer att kompenseras....."
Och alla pensionärer som bor i glesbygd och är tvungna att använda sina bilar för att åka och handla, sjukresor m.m. hur ska de kompenseras?
Ska de åka snabbtåg?
Och tvätten kan de givetvis lämna till butlern på stationen!
Pensionärer ska få en skattesänkning av båda partiblocken.
Men tar man verkligen hänsyn till glesbygdsproblemen?
De äldre glöms som vanligt bort av politiker som alla verkar bo i Stockholm och har väldigt lite aning om vad som finns utanför tullarna.

#1
Conny Karlsson
2010-09-11 14:22

Saabnisse.
Huvudet på spiken!

#1
Messerschmitt
2010-09-11 18:21

Hellre svenskbyggda bilar på parkeringen än Mona i regeringen!

#1
Jes
2010-09-11 18:56

Du har fullständigt rätt Saabnisse.
Men ingen av blocken belyser detta problem ....

#1
Jonas
2010-09-13 10:19

Alliansen raserar sverige.
Sänker skatten åt dom rika, och höjer avgifterna åt vanligt folk.
Det ända dom skapar är "utanförskap"

#1
Messerschmitt
2010-09-13 21:09

Jonas, är sjuksystrar rika? Med de rödgröna förlorar hon sin extra månadslön.
-
Tack vare Alliansen har vi den nästbästa ekonomin i Europa. Väx upp, Jonas!

#1
jossi
2010-09-14 06:23

Problemet med politikernas bristande förståelse för hur Sverige ser ut beror på att riksdagshuset med alla departement och tjänstemän för närvarande är lokaliserat till en av det svenska samhällets extremer, nämligen Stockholm med stort befolkningsunderlag, tät trafik, välutbyggd kollektivtrafik m. m. Detta blir deras vardag och då tror de att hela Sverige är likadant.
Lösningen är helt enkelt att omlokalisera riksdag, regering, departement och tjänstemän till annan, mindre extrem lokalitet.
Jag föreslår Käyrävuopio norr om Kiruna. Där finns ju både väg och järnväg på inte alltför långt håll, bara ett par km bort på andra sidan älven, och elström ska det väl gå att dra dit.

#1
Kurt Roos
2010-09-16 00:50

Curre...
Reinfelt o Borg vill sälja ut så många
statliga företag som möjligt för att sänka
den statsskuld som de har orsakat uder
de 4år som de styrt Sverige sedan skall
de ge ut ett andra jobbskatteavdrag
samt sänka en del andra skatter hur
gå den ekvationen ihop? Och om det
fins utrymme skall även pesionärerna
få sänkt skatt. Var ska sedan pengar
tas till att hjälpa arbetslösa som blir
utstämplade ur a-kassan när det är
ca 10-15 som söker samma jobb?
Alla sjuka som sjukkassan nobbar?
Pengar till skola o äldreomsorg
mm. Ta bort dessa två "Humle o
Dumle"och deras allierade nu på
söndag, TÄNK PÅ VÄLFÄRDEN!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.