Bild
Nästa artikel

Vägvalet: Beskattning av tjänstebilar?

Nyheter

Hur ska framtidens beskattning av tjänstebilar se ut? Partierna lämnar besked i Vi Bilägares enkät.

Vi Bilägare pejlar partiernas åsikter inför valet den 19 september.

Vi har skickat ut en enkät med viktiga bil- och trafikfrågor till riksdagspartierna.

I en artikelserie i sju delar lämnar politikerna besked.

Hur ska framtidens tjänstebilsbeskattning se ut?

Centerpartiet
Vi vill fortsätta systemet med att förmånsbeskattningen ska vara en del i att driva omställningen mot en fossiloberoende fordonsflotta, där nedsättningen blir större med större miljönytta.

Vi vill även styra mot mer bränslesnåla fordon. Den som väljer en miljövänlig tjänstebil ska få lägre förmånsbeskattning.

Folkpartiet
Folkpartiet vill att förmånsbeskattningen av tjänstebilar ska kopplas tydligare till bilens utsläpp av koldioxid. Förmånsskatten bör då bli lägre för de flesta elbilar och elhybrider jämfört med andra miljöbilar.

Det stimulerar till en bilpark med lägre utsläpp och till fortsatt teknikutveckling.

Moderaterna
Alliansregeringen har som ambition att - under förutsättning att det uppstår ett varaktigt reformutrymme - förlänga nedsättningen av förmånsvärdet för bilar som är utrustade med teknik för drift med elektricitet eller med annan gas än gasol.


Kristdemokraterna
Det är viktigt att miljö- eller säkerhetsförbättrande åtgärder inte leder till ökad beskattning.

Miljöpartiet
Förmånsbilbeskattningen behöver reformeras utifrån ett klimatperspektiv. Vi rödgröna partier är överens om att gemensamt utreda hur förmånsbeskattningen kan reformeras så att inköp av fordon med låga utsläpp gynnas bättre än idag.

Socialdemokraterna
Vi vill utreda hur förmånsbeskattningen kan reformeras så att inköp av fordon med låga utsläpp gynnas bättre än idag.

Vänsterpartiet
Vi vill ha en koldioxibaserad förmånsbeskattning, där den som släpper ut mycket betalar mer än den som släpper ut mindre.

Diskutera: Hur tycker du framtidens tjänstebilsbeskattning ska se ut?

Taggar: Nyheter,
Vägvalet: Beskattning av tjänstebilar?

Kommentarer

#1
Carl
2010-09-16 13:00

Nedsättningen av förmånsvärdet för tjänstebilister som väljer miljöbilar har varit en mycket lyckad satsning! Men det har smugit sig in en del avarter som att folk kan åka stora USA-suvar billigt bara för att de GÅR att köra på etanol.
Givetvis ska förmånsbeskattningen styras av utsläppsnivåerna, inte vara knuten till någon särskild teknik. I dag är en Prius som släpper ut mer än en snål diesel klart övergynnad.
Om beskattningen baseras på utsläppen blir det mer rättvist och vi får en bilpark som är snål och vänligare mot miljön på riktigt!

#1
dan
2010-09-16 18:35

Håller med Carl; förmånsbeskattning ska gynna resultat - inte val av teknik.
En polo diesel släpper ut ungefär lika mycket som en prius, men ändå är priusen kraftigt gynnad - skillnaden är över 1000/mån till priusens fördel, skillnaden i co2 är 104 vs 109.

#1
Mr Q
2010-09-16 19:12

Rent allmänt är det väl en löjeväckande att man får reduktions på en etanolbil, som man sen kör 100% på bensin

#1
Henrik
2010-09-16 20:48

Löjeväckande att det finns folk som kör sin etanolbil på bensin över huvud taget, fast klart medias fälttåg mot etanolen har nog gjort sitt till här.
Enligt naturvårdsverket släpper en etanolbil 60-80% mindre co2 än motsvarande bensinbil, det ger 80-100 gram co2/km om bilen drar 1,2 liter milen. (räknat på E80 pga vinteretanolet.)
Därför blir det inte rättvisande att mäta vad som kommer ur avgasröret, det är ju motsatsen till kretsloppstänk.

#1
Mythbuster
2010-09-17 10:10

Precis som Carl skriver har denna satsning varit mkt lyckad. Lagen baseras dock tyvärr på den äldre miljöbilsdef som inte är teknikneutral. Detta innebär att knappt 1000 FFV bilar med hög förbrukning fått 20% förmånsreduktion sen 2005. Det anmärkningsvärda är att även Lexus hybrider fått reduktion. Det har berört över 2800 bilar med 40% reduktion. Dessa går enbart på bensin (som alla hybrider på marknaden idag) och har ofta ett CO2 på 180 g /km. Ingen ligger under 148 g CO2/km. En fortsättning på förmånsvärdesreduktionen är ett mycket effektivt sätt att nå höga mål, ger en bra nivå på andrahandsmarknaden men den måste vara teknikneutral. Netto CO2 är ett bra jämförelsetal. Fast då måste man komma överens om biodrivedels CO2 värde. Här har trafikverket gjort ett bra jobb.

#1
Henrik
2010-09-17 18:41

Men varför är det så viktigt att just tjänstebilar ska gynnas. Varför inte motsvarande satsning på privatköparen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.