Bild
Nästa artikel
Nyheter

Miljöpartiet: Bonus till bilar med låga utsläpp

Publicerad 24 augusti 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
En avgift för bilar med höga utsläpp ska finansiera en bonus till bilar med låga utsläpp. Det föreslår Miljöpartiet.
Om de rödgröna vinner valet vill Miljöpartiet införa ett nytt bonussystem för att premiera bilar med låga utsläpp.

Avgift för höga utsläpp
Partiet vill ta ut en avgift för nyregistrering av mer bränsletörstiga bilar som får finansiera en bonus till mer bränslesnåla bilar.
 
Det skriver språkrör Maria Wetterstrand och Peter Eriksson på DN Debatt på tisdagen.

Modellen har prövats i Frankrike med en omställning till bilar med lägre utsläpp som resultat, uppger Miljöpartiet.

Storleken på avgiften eller bonusen specificeras inte.

100 istället för 120 gram
Miljöpartiet vill dessutom skärpa kraven på offentliga bilinköp och stödja utbyggnaden av förnybara bränslen.

Tankstationerna för biogas ska bli fler och snabbladdstationer för el- och hybridbilar ska stimuleras.

Därtill vill partiet från 2012 också skärpa CO2-kraven för miljöbilar från dagens 120 g/km till 100 g/km.

Målet är att nya svenska bilar ska nå en förbrukning under EU-genomsnittet senast 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Miljöpartiets förslag?

Kommentarer

#1 • 2010-08-24 12:40
Jan (not verified)

Ett rimligt förslag tycker jag.

#2 • 2010-08-24 12:48
Roy (not verified)

Det här är ett bättre förslag än Alliansens.
Gärna kompletterat med det jag skrev där:
Jag har i tidigare inlägg propagerat för bränsleskatt baserad på den reella miljöpåverkan - men den måste vara regionalt styrd för att inte drabba glesbygden. Bäst vore en komplettering med vägskatt baserad på vilka regioner man kört inom, gärna GPS-mätt. Det förutsätter att den vanliga bilskatten tas bort. En stillastående bil ger ju varken miljöpåverkan eller vägslitage.
Ändå är inte Alliansens förslag helt fel (om än sent). Jag kan tänka mig att många mycket väl skulle kunna tänka sig att byta till en bränslesnålare bil men har inte råd att byta.

#3 • 2010-08-24 13:37
Emme som inte skriver fud (not verified)

Så rätt! Det blir grönt till hösten.

#4 • 2010-08-24 13:42
Patteb (not verified)

Helt fel! Det är inte de nya bilarna som släpper ut mycket skit utan gamla! Men de vågar inte göra något åt det, för de som har gamla bilar har inte råd att byta, och det är de som röstar på den rödgröna röran, och då skulle de tappa för mycket röster. Det bästa vore att höja skatten på bilar som 1: inte har katalysator 2: förbrukar över 1 liter benisn/diesel per mil.
Sen rabatt på nya miljöbilar, för det är de bilarna som kommer till de som inte har råd att köpa nya.

#5 • 2010-08-24 14:19
truebeliver (not verified)

detta gäller ju nya bilar. gamla bilar berörs inte betalas redn så det räcker! vi gamelbils intresserade får ha bilarna i fred. höj för de rika som har råd med nya SUVAR och bmw och skit ni får min röst helt klart.

#6 • 2010-08-24 15:37
Sven (not verified)

Suv:arna skulle straff skattas bort. Vad gör man med de stridsvagnarna?? Penisförlängare??
Här kommer jag med min stora bil och alla ska flytta på sig annars kör jag på.

#7 • 2010-08-24 16:34
Krister (not verified)

Alltid detta tjat om nya bilar. Straffskatta gamla skitiga bilar. Det skall kosta att skita ner miljön.
En modern SUV är betydligt bättre för miljön än en gammal Volvo 740.
Extrem hög straffskatt på bilar äldre än -75, hög straffskatt på bilar äldre än -84 (utan katalysator) och hög straffskatt på dieselbilar utan partikelfilter.

#8 • 2010-08-24 17:14
David (not verified)

Bra med rena bilar - men tveksamt om vi kan gå före övriga EU ner till 100 g. Borde samordnas för biltillverkarnas skull = biligare för alla.

#9 • 2010-08-24 17:37
Rainer (not verified)

Inga extra skatter, vi tampas med Danmark om högsta skattetrycket - det är nog nu.

#a • 2010-08-24 18:49
Roy (not verified)

Vilka är det som kör gamla bilar?
Förvisso ett gäng ungdomar som dessutom har en långt ifrån ekonmisk körstil. Men annars? Gamla farbror Nisse som kör en liten vända då och då i sin ömt vårdade klenod. Vårdbiträdet Stina med tre barn som bara måste ha en bil fast hon egentligen inte har råd. Man kan vara övertygad om att de som har gamla bilar inte kör dem mer än nödvändigt (bortsett från vissa i den där ungdomsgruppen, då).
Jag vill förvisso också ha bort gamla bränsleslukande, osande vrak från vägarna - men är straffbeskattning verkligen rätt väg?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.