Bild
Nästa artikel

Miljöpartiet: Bonus till bilar med låga utsläpp

Nyheter

En avgift för bilar med höga utsläpp ska finansiera en bonus till bilar med låga utsläpp. Det föreslår Miljöpartiet.

Om de rödgröna vinner valet vill Miljöpartiet införa ett nytt bonussystem för att premiera bilar med låga utsläpp.

Avgift för höga utsläpp
Partiet vill ta ut en avgift för nyregistrering av mer bränsletörstiga bilar som får finansiera en bonus till mer bränslesnåla bilar.
 
Det skriver språkrör Maria Wetterstrand och Peter Eriksson på DN Debatt på tisdagen.

Modellen har prövats i Frankrike med en omställning till bilar med lägre utsläpp som resultat, uppger Miljöpartiet.

Storleken på avgiften eller bonusen specificeras inte.

100 istället för 120 gram
Miljöpartiet vill dessutom skärpa kraven på offentliga bilinköp och stödja utbyggnaden av förnybara bränslen.

Tankstationerna för biogas ska bli fler och snabbladdstationer för el- och hybridbilar ska stimuleras.

Därtill vill partiet från 2012 också skärpa CO2-kraven för miljöbilar från dagens 120 g/km till 100 g/km.

Målet är att nya svenska bilar ska nå en förbrukning under EU-genomsnittet senast 2014.

Diskutera: Vad tycker du om Miljöpartiets förslag?
Taggar: Nyheter
Miljöpartiet: Bonus till bilar med låga utsläpp

Kommentarer

#1
Jan
2010-08-24 12:40

Ett rimligt förslag tycker jag.

#1
Roy
2010-08-24 12:48

Det här är ett bättre förslag än Alliansens.
Gärna kompletterat med det jag skrev där:
Jag har i tidigare inlägg propagerat för bränsleskatt baserad på den reella miljöpåverkan - men den måste vara regionalt styrd för att inte drabba glesbygden. Bäst vore en komplettering med vägskatt baserad på vilka regioner man kört inom, gärna GPS-mätt. Det förutsätter att den vanliga bilskatten tas bort. En stillastående bil ger ju varken miljöpåverkan eller vägslitage.
Ändå är inte Alliansens förslag helt fel (om än sent). Jag kan tänka mig att många mycket väl skulle kunna tänka sig att byta till en bränslesnålare bil men har inte råd att byta.

#1
Emme som inte skriver fud
2010-08-24 13:37

Så rätt! Det blir grönt till hösten.

#1
Patteb
2010-08-24 13:42

Helt fel! Det är inte de nya bilarna som släpper ut mycket skit utan gamla! Men de vågar inte göra något åt det, för de som har gamla bilar har inte råd att byta, och det är de som röstar på den rödgröna röran, och då skulle de tappa för mycket röster. Det bästa vore att höja skatten på bilar som 1: inte har katalysator 2: förbrukar över 1 liter benisn/diesel per mil.
Sen rabatt på nya miljöbilar, för det är de bilarna som kommer till de som inte har råd att köpa nya.

#1
truebeliver
2010-08-24 14:19

detta gäller ju nya bilar. gamla bilar berörs inte betalas redn så det räcker! vi gamelbils intresserade får ha bilarna i fred. höj för de rika som har råd med nya SUVAR och bmw och skit ni får min röst helt klart.

#1
Sven
2010-08-24 15:37

Suv:arna skulle straff skattas bort. Vad gör man med de stridsvagnarna?? Penisförlängare??
Här kommer jag med min stora bil och alla ska flytta på sig annars kör jag på.

#1
Krister
2010-08-24 16:34

Alltid detta tjat om nya bilar. Straffskatta gamla skitiga bilar. Det skall kosta att skita ner miljön.
En modern SUV är betydligt bättre för miljön än en gammal Volvo 740.
Extrem hög straffskatt på bilar äldre än -75, hög straffskatt på bilar äldre än -84 (utan katalysator) och hög straffskatt på dieselbilar utan partikelfilter.

#1
David
2010-08-24 17:14

Bra med rena bilar - men tveksamt om vi kan gå före övriga EU ner till 100 g. Borde samordnas för biltillverkarnas skull = biligare för alla.

#1
Rainer
2010-08-24 17:37

Inga extra skatter, vi tampas med Danmark om högsta skattetrycket - det är nog nu.

#1
Roy
2010-08-24 18:49

Vilka är det som kör gamla bilar?
Förvisso ett gäng ungdomar som dessutom har en långt ifrån ekonmisk körstil. Men annars? Gamla farbror Nisse som kör en liten vända då och då i sin ömt vårdade klenod. Vårdbiträdet Stina med tre barn som bara måste ha en bil fast hon egentligen inte har råd. Man kan vara övertygad om att de som har gamla bilar inte kör dem mer än nödvändigt (bortsett från vissa i den där ungdomsgruppen, då).
Jag vill förvisso också ha bort gamla bränsleslukande, osande vrak från vägarna - men är straffbeskattning verkligen rätt väg?

#1
Lennart
2010-08-24 18:53

Bra förslag, det kommer att göra att fler miljövänliga bilar säljs, det innebär även att det på sikt kommer att göra den totala bilflottan mer miljövänlig.
Alla har ju inte råd att köpa nytt utan måste förlita sig på beg-marknaden därför måste denna marknad simuleras för att innhålla fler miljöbilar, så att de kan bli billigare enligt principen tillgång-efterfrågan

#1
S-E S
2010-08-24 19:51

Miljöpartiet börjar i fel ända. Miljöpremien ska gå till den som kör minst!

#1
Seken
2010-08-24 22:36

S-ES har den mycket enkla sanningen. (Ungefär som att de som tvättar minst, gör större nytta än de som använder så kallade miljövänliga tvättmedel.) Men ändå tycker jag att MP:s förslag är mindre dåligt än Alliansens. Det är ju helt sjukt att typ cyklister ska sponsra (lyx)bilköpare.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-24 23:13

Någon som skriver under mitt nick här med .. tur att de är seriösa moderatorer på TV där detta inte inträffar.

#1
Saabnisse
2010-08-24 23:25

Så gott som alla bilar går att konvertera till gasdrift.
Det vore utmärkt med en subventionerad ombyggnad av gamla bilar inkl. ny enkel registreringsbesiktning för gasdrift.
En vidareutbyggnad av infrastrukturen för biogas tillsammans med dessa gasbilar vore bättre för miljön än alla dessa bonus till nya miljöbilar.

#1
Kinna
2010-08-24 23:27

Det är väl bra med miljötänkandet. Men varför skall hela tiden personbilsmarknaden drabbas. När hörde ni något om lastbilar eller flygtrafiken skall få straff avgift eller bidrag för låga utsläpp.

#1
lubos
2010-08-25 13:38

Bra förslag! Till vad nytta åker folk omkring med bilar som har trehundra hästar under huven och väger ca 1,5 ton på våra hastighetsbegränsade vägar där ca 70 km/tim snitthastighet är en hög hastighet? Ett lastbilståg på ca 60 ton har max 730 hk dvs ca 13 hk per ton och klarar samma fart med en rutinerad förare, och minimala utsläpp per tonkm.

#1
Ronny
2010-08-28 18:00

Underbart förslag! Jag köpte en miljöbil som drar under 100g/km nyligen, samtidigt köpte grannen en helt ny XC60 T6.
Kan ju säga att jag blev extremt glad när jag läste detta förslag, denna gången skall det verkligen svida för kapitalisten medan jag som en hederlig knegare äntligen får min rätt.
Tack miljöpartiet! Rösta med vänstern - rösta mp!

#1
Messerschmitt
2010-08-29 21:31

Observera att detta inte är förankrat hos de övriga i rödgröna röran. De är oeniga ända till slutet.
.
Är det dessa rödgröna vi vill ska styra Sverige i fyra år, som inte ens är sams?

#1
Basse
2010-08-29 21:31

Samma effekt fast mer rättvis skulle kunna uppnås om avgiften läggs på drivmedlet. Men det skulle ju inte tilltala de som är lite avundsjuka på grannens bilköp. Eller hur Ronny ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.