Bild
Nästa artikel

Snåla bensinbilar förlorare på nya regler

Nyheter

Vid halvårsskiftet upphörde miljöbilspremien för privatpersoner. Istället ska ett nytt system införas som ger miljöbilarna fem års befrielse från nybilsskatten. En effekt är att snåla bensindrivna småbilar och hybrider missgynnas till förmån för törstigare dieselbilar.

Miljöbilspremien blev en större succé än vad staten egentligen önskade. Från dess att premien infördes den 1 april år 2007 har försäljningen av miljöbilar mer än fördubblats. Det har också inneburit att staten betalat ut över 500 miljoner kronor i premie till de privatpersoner som köpt en ny miljöbil.

Högre kostnader än väntat
De galopperande kostnaderna var en bidragande orsak till att miljöbilspremien kom att avskaffas i förtid. Från början sades att premien skulle gälla till 31 december 2009. Nu avvecklades den redan den sista juni.

Men även i framtiden kommer miljöbilsförsäljningen att stimuleras. Regeringen planerar ett system där fem års skattefrihet ska agera morot för den som väljer en miljöbil.

Gäller också företag
Till skillnad från miljöbilspremien ska skattebefrielsen även gälla företag och inte enbart privatpersoner. Därmed räknar regeringen med att miljöbilarna blir än mer attraktiva. Skattebefrielsen följer bilen och ska gälla från och med första registreringsdatum.

Det innebär att även den som köper en nyare begagnad bil kommer att gynnas.

Värt att poängtera är att det ännu inte finns något formellt beslut i riksdagen. Regeringen har lämnat in en lagrådsremiss i frågan men den slutgiltiga omröstningen sker troligen inte förrän i december 2009.

Från 1 januari
De nya reglerna ska börja gälla den 1 januari 2010 men tillämpas retroaktivt från den 1 juli 2009.

De bilar som är aktuella för den nya skattefriheten är de som idag klassas som miljöbilar enligt den statliga miljöbilsnormen. Den innefattar bensin- och elhybridbilar som släpper ut upp till 120 g CO2/km, vilket innebär en bränsleförbrukning om cirka max 0,5 l/mil.


Även dieselbilar uppfyller normen om de drar mindre än 0,45 l diesel/100 km, vilket motsvarar ett utsläpp om 120 g CO2/km. Även etanol- och gasdrivna bilar uppfyller reglerna för skattebefrielse, om de i manuellt utförande förbrukar max 9,2 liter bensin/100 km respektive 9,7 Nm3 gas/100 km.

Snåldiesel mer attraktivt

Det nya systemet kommer att göra bränslesnåla, miljöbilsklassade dieselbilar än mer attraktiva. Idag handikappas dessa av hög skatt. Fem års skattefrihet innebär en total subvention om närmare 10 000 kronor för vissa modeller.

Dessa får därmed i stor sett samma statliga stöd som innan miljöbilspremien avskaffades. Förlorarna är istället de snåla bensinbilar som idag har låg skatt.

Så slår miljöbilarnas nya skatterabatt för 50 modeller:

Vinst/förlust jämfört med miljöbilspremien, beräknat enligt 10 000 kronor.


































































































































































































































































Modell
Bränsle Vinst/förlust
Audi A31,9 TDI e-power 
Diesel 640
Audi A3 1,6e
E85 -5 000
BMW 118d
Diesel 640
Chevrolet Matiz
Bensin -6 775
Citroën C1
Bensin -7 750
Citroën C4 Bioflex
E85 -4 750
Citroën C4 1,6 HDI
Diesel 155
Dacia Sandero 1,6 Flex
E85 -4 700
Ford Ka 1,2
Bensin -6 775
Ford Fiesta 1,6 TDCI
Diesel -1 970
Ford Focus 1,6 Flexifuel
E85 -4 850
Ford Focus Econetic
Diesel -790
Ford Mondeo Flexifuel
E85 -3 750
Ford S-Max Flexifuel
E85 -3 500
Honda Insight
Bensin/Hybrid  -7 825
Honda Civic Hybrid
Bensin/Hybrid  -7 525
Hyundai i10 1,2
Bensin -6 775
Kia Picanto Eco
Bensin -6 850
Kia Cee´d 1,6 CRDi Eco
Diesel 155
Mazda 2 1,6 DE
Diesel -1 495
Mercedes B170 NGT
Gas -6 450
Mini Cooper D
Diesel 395
Opel Agila
Bensin -6 700
Opel Corsa 1,3 ecoFlex
Diesel 155
Opel Zafira CNG Turbo
Gas -6 000
Peugeot 107
Bensin -7 600
Peugeot 207 1,6 HDI
Diesel 395
Peugeot 308 1,6 HDI
Diesel 395
Peugeot 308 2,0 Bioflex
E85 -4 000
Peugeot 407 2,0 Bioflex
E85 -3 400
Renault Clio 1,2 Flex Fuel
E85 -6 250
Renault Mégane 1,5 dCI
Diesel -80
Saab 9-3 Biopower
E85 -4 000
Saab 9-5 Biopower
E85 -2 350
Seat Leon 1,6 Multifuel
E85 -4 200
Seat Leon 1,9 Ecomotive
Diesel 155
Skoda Fabia Greenline
Diesel -2 205
Skoda Octavia Multifuel
E85 -4 400
Smart Fortwo
Bensin -7 975
Toyota Aygo
Bensin -7 600
Toyota IQ 1,0
Bensin -7 450
Toyota Yaris
Bensin -6 700
Toyota Prius II
Bensin/Hybrid  -7 900
VW Golf Multifuel
E85 -4 300
VW Golf 2,0 TDI
Diesel 155
VW Passat TSI Ecofuel
Gas  -7 150
Volvo V50 1,8 F
E85 -4 350
Volvo V50 Drive
Diesel -3 390
Volvo V70 2,0 F
E85 -2 900
Volvo V70 2,5 FT
E85 -2 750

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Örjan Sjölin
2009-11-10 13:16

Det är svårt att se logiken i att basera en subvention på bilskatten och därmed med automatik missgynna mindre och lättare fordon - som följaktligen drar mindre bränsle?
Jag kan tänka mej att det kommer att bli protester på detta. Men eftersom BilSweden förmodligen lobbar för saken då de "Svenska" och även de större tyska märkena som genom sin numerära storlek i antal bilhandlare utgör viktiga medlemmar så är det troliga att huvudinriktningen endast kommer att justeras manuellt. Nästan som en beställning ifrån "Big five" med vilket förstås. Volvo, Saab, Audi,VW, BMW. Kommentarer?

#1
Conny Karlsson
2009-11-10 13:24

Tja, man får väl göra om dessa regler igen då när Saab och Volvo kommer med hybrider om några år.......man kan fråga sig hur rätt detta är ? Vad tycker andra här ? Själv kör jag dieselbil och bensinbil. Men alla skadliga partiklar som dieselbilar släpper ut hur kan man då gynna dessa ?

#1
Per
2009-11-10 17:16

Vänta nu! Hur kan man säga att snåla bensinbilar FÖRLORAR pga av att andra bilar också klarar dagens miljöbilsnorm!?
Om liten bensinbil uppfyller kundens krav har han/hon då förlorat några pengar?
Staten/politikerna fastställer en hög fast skatt på dieselbilar.
Skattebefriat under fem år då blir ju naturligtvis mer pengar för en dieselbil än för en liten bensinbil. Behövs det tabeller för att visa detta?
Varför ska jag missioneras att känna som om att det är fel/fult/orättvist?
Och varför bestraffar politikerna dieselbilar som idag/igår klarar miljöbilnormen? Vad är det som de anser sig veta och förstå som vi/jag inte vet eller förstår? Varför kommunicerar de inte detta?
Om fem år kanske det är en annan inställning som resulterar i en gruvlig (stegrande) bilskatt -- för då har politikerna tänkt(?) om… igen…
Förresten -- hur stor andel av nya bilar köps av privatpersoner? Åldersfördelning?
Det billigaste under de närmaste fem åren är kanske att köpa begagnat om inte den nuvarande längre uppfyller dina krav?

#1
Bill
2009-11-10 17:43

Till Per: Skatten på diesel är mycket lägre än på bensin, så totalt sett betalar en dieselbilsägare mindre skatt än en bensinbilsägare.
Dieselbilar (även de med partikelfilter) har mycket högre utsläpp av kväveoxider än bensinbilar. Dessa är dåliga för människors hälsa och leder till försurnung. I Malmö har man börjat göra vägar i centrum enkelriktade för att kväveoxidhalterna är för höga.
Om man verkligen menade allvar med miljöarbetet borde man helt avskaffa fordonsskatten och istället höja bränsleskatten. Det är mindre dåligt för miljön att köra 500 mil/år med en bil som drar 1 liter/mil än att köra 1500 mil/år med en bil som drar 0.5 liter/mil.

#1
PREEVIA
2009-11-10 17:45

Tidigare ansågs Dieselbilars utsläpp farligare för vår hälsa än bensinbilars utsläpp och hade därför högre beskattning, men med hjälp av stora påtryckningar från bilindustrin som bara ser dieselmotorn som utväg för att få ner bränsleförbrukningen på sina bilar så har våra myndigheter plötsligt upptäckt att Dieselbilar blivit lika miljövänliga som bensinbilar, men bara i Sverige
Här kan man se hur man bedömer bilars miljöpåverkan i USA, Dieselbilen hamnar i den änden av skalan som visar att man smutsar ner vår miljö mest med sånt som skadar vår hälsa får talet 1 på en tiogradiga skalan.
http://www.fueleconomy.gov/feg/compx2008f.jsp?year=2006&make=Volkswagen&model=Jetta&hiddenField=Findacarhttp://www.fueleconomy.gov/feg/compx2008f.jsp?year=2006&make=Volkswagen&model=Jetta&hiddenField=Findacar
Så kan man se var en Bensindriven Hybridbil hamnar på skalan, den får en åtta vilket betyder att den är mycket mindre farlig för vår hälsa och miljö än
Dieselbilen.
http://www.fueleconomy.gov/feg/2008seleeng1f.jsp?year=2006&make=Toyota&model=Prius
Dieselbilar klarar inte miljökraven i en del stater i USA det är bla därför som inte många biltillverkare lägger ner så mycket arbete på att försöka lansera Dieselbilar där.
Men i Sverige är Dieselbilar högsta mode för dom är miljövänligast skrivs det i reklamen, och våra motorjournalister är inte sena i att hålla med, och så drar dom alltid 30 % mindre bränsle än en bensinbil gör, och då blir det lägre utsläpp av CO2 i vår atmosfär.
Man tar aldrig hänsyn till energiinnehållet i bränslet vid jämförelser utan bara till volymen i Sverige vilket måste vara fel.
Sen beräknar man tydligen storleken annorlunda i USA där man räknar WV Golf som en Compact bil och Toyota Prius som en medelstor bil vilket gör att bränsleförbrukningsjämförelser haltar något när man jämför dessa bilar i Sverige.
Efter många klagomål angående bilars bränsleförbrukning i USA har man gått över till användarnas uppgifter om hur mycket deras bilar drar och även skillnader i användning landsväg respektive statstrafik.
2006 Volkswagen Jetta
http://www.fueleconomy.gov/mpg/MPG.do?action=mpgData&vehicleID=21893&details=on
2006 Toyota Prius.
http://www.fueleconomy.gov/mpg/MPG.do?action=mpgData&vehicleID=22016&details=on
Men i Sverige där våra makthavare som åker taxi eller flyg för det mesta skall bestämma dom nya morötterna för att vi skall välja miljöbil ger man störst subventioner till den bil som har sämst hälsopåverkan, och minst subventioner till den som nu har lägst hälsopåverkan , det verkar väl sunt!
Välkommen till landet Annorlunda!

#1
Crister
2009-11-10 18:29

Vad man blir trött på detta "vad är farligast för milön tjafs".Dom enda som är vinnare är politikerna som vill höja skatten.Senast idag har man "konstaterat"i laboratoriförsök att odubbade vinterdäck är jättefarliga för hälsan också.Sommardäck året runt?Diesel bilar är dom enda som man verkar kunna sänka bränsleförbrukningen på för att dom är mera bränsleeffektiva än bensinbilar och definitivt mera bränsleeffektiva än "etanol skämtet".Vi får väl hoppas på vätgas bilarna.Men då måste politikerna hitta på något nytt att beskatta.Men det klarar dom säkert!För det ända vi kan vara säkra på är att politikerna aldrig släpper "mjölkkon" bilen.

#1
JJ
2009-11-10 21:41

Lägg alla fordonskatter på bränslet, enklare och större morot för att välja en snålare bil!

#1
Per
2009-11-11 03:18

Svar till BILL (Räkning?):
Har jag kommenterat koldioxidskatten eller energiskatten eller att lägga moms på skatter?
Har jag kommenterat bilens totala skatt?
Artikeln handlar inte om detta.
Vill du bevisa något. Visa det med fakta — inte med generella påståenden som "mycket lägre" eller "mycket högre".
Stå för dina egna kommentarer så står jag för mina!
Ytterligare kommentarer till artikeln:
Är det känt vilken bortre gräns datum/pengar som subventionen ska gälla till?
Författaren verkar anse att förslaget är orättvist för att alla inte får samma storlek på subventionen. Indignerat ska vi läsa en tabell som innehåller 50 bilar som alla klarar den gällande statliga miljöbilsnormen hur mycket subvention vi går miste om. Ja det är surt!
Den springande punkten är väl ändå att subventionen ska påskynda förnyelsen av bilparken och då med gällande godkända miljöbilar enligt den statliga miljöbilsnormen.
Om staten avsätter en bestämd mängd pengar för denna subvention. Hur kan man använda dessa pengar?
Ta författarens exempel på bilen Smart. Ca 4,9 bilar av Smart går in i den gamla subventionen av en (1) bil.
Det är väl smart!?
Säljs den som begagnad inom fyra år finns chansen för den nya ägaren att få del av subventionen.
Det är väl också smart?

#1
Erik
2009-11-11 11:19

PREEVIA, håller helt med dig! Klockrent inlägg

#1
pg
2009-11-11 22:15

Svenska politikers enda mål är att få in mer skatter och betala mindre i subventioner. Detta med miljö är bara ett svepskäl. ALLA bilar är ovänliga mot miljön, vare sig det är diesel eller bensin. Även de som drivs med alternativa bränslen. Skillnaden mellan en Bensindriven och Dieseldriven är bara marginell, och knappt mätbar. Jag skulle tro att bilen totalt sett ger ifrån sig mer av föroreningar än de som kommer från själva bränsleförbränningen.
Alltså är skillnaden miljömässigt mellan bensin och diesel en bluff. I andra länder premieras de som kör bränslesnåla dieslar.

#1
Per_K
2009-11-12 06:55

Man byter från ett märkligt system till ett annat. Att ha så skarpa gränser för subventioner (120 g CO2/km resp. fem år) ger bara konstiga gränsdragningseffekter. Jag förstår syftet - att sätta fart på utvecklingen, men det blir som sagt väldigt konstiga effekter. Med fem års skattefrihet gynnas ju de bilar som har högst fordonsskatt - d.v.s. de som har högst miljöbelastning (av de som ändå uppfyller "miljöbils"-kraven), medan de bästa bilarna (hybrider och gasbilar) missgynnas. Men det tidigare systemet var inte bra det heller - 119 g/km gav 10000 kr i premie, medan 125 g/km inte gav något. Hade man funderingar på att skaffa en ny snål liten bensinbil (Aygo, Smart el.dyl) borde man ha passat på före halvårsskiftet.

#1
Krister
2009-11-12 14:51

Vad är en miljöbil?
En bil med en bokstavskombination som möjliggör körning med etanol, men kommer i praktiken att köras på bensin?
Jag har aldrig förstått varför en snål diesel med partikelfilter skall vara dyrare att äga än en bensinbil utan katalysator, kan någon förklara det för mig.
Om det funnits möjlighet hade min diesel också varit miljöbil, dvs körts på syntetisk diesel framställd av biogas.

#1
BRUM
2009-11-12 16:43

Positivt då miljöbilspremien uppmuntrade folk till batt köpa små, farliga bilar. Bättre med en skrotningspremie på kanske 5000 kronor på alla bilar och miljöbilspremie/andra förmåner på en säker bil som t ex Avensis, 9-5.

#1
Roy
2009-11-16 16:19

Jag tänkte detsamma som Per när jag såg rubriken på artikeln.
Bara för att dieselbilar blir av med en skatt som kraftigt missgynnat dem i förhållande till bensinbilar, så innebär det ju inte att bensinbilar är förlorare. Märkligt resonemang.

Tyngre bilar blir förvisso av med en högre skatt än mindre - men de kostar fortfarande mer i inköp, försäkring, underhåll och reservdelar än en liten. Och de blir bara av med skatten om de drar lite bränsle!
Vad är problemet?

Sen kan jag hålla med om att bränsleskatt är det mest riktiga - under förutsättning att den baseras på bränslets reella miljöeffekter.
Jag kan tänka mig att komplettera med en vägslitageskatt baserad på bilens axeltryck och årliga körsträcka. Här bör man kunna schablonisera med hjälp av den till försäkringsbolaget uppgivna körsträckan. (Visst, det blir väldigt ungefärligt, men vad har vi nu?)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.