Bild
Nästa artikel
Provkörning

Provkörning: Volvo V70 Drive

Publicerad 3 augusti 2010 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Det är med viss skepsis man äntrar Volvo V70 Drive. Kan en liten 1,6-liters motor och 109 hästar räcka till för denna bjässiga herrgårdsvagn? Miljövänlig, visst, men användbar? Det tar inte många mils körning att inse att det här konceptet fungerar riktigt bra.

Volvo har sedan en tid fem bilmodeller som klarar gränsen för miljöbilar, d.v.s. inte släpper ut mer än 120 gram Co2 per kilometer. Senast i raden är de större bilarna V70 och S80.

Den motormässiga basen i dem är en 1,6-liters dieselmotor på 109 hästar. Genom att bland annat trimma batteriladdningssystemet, generatorn laddar batteriet bara när motorn har låg belastning, t ex i utförsbackar, har man lyckats få ner utsläppet till 119 gram Co2 per kilometer.

Alltså precis under gränsen för att bilarna ska klassas som miljöbilar och få skattebefrielse i fem år.

Vi valde tjänstebilsklassikern V70 som provkörningsmodell och var aningen fundersamma över om inte den lilla 1,6-liters dieseln skulle göra att bilen känns undermotoriserad.

Skepsisen kom snabbt av sig, konceptet fungerar utmärkt, även om det förstås i vissa lägen, främst vid segdragna omkörningar, känns att det bara är 109 hästar.

Men då väger känslan av att köra miljövänligt och skattebefriat över och gör det lättare att acceptera lite jobb med växelspaken.

Utväxlingen är väl anpassad, bra acceleration på lägre växlar vid snabb körning i stadstrafik och skönt flyt på landsvägen - femman och i viss mån även fyran har klar överväxelkaraktär. En växelindikator på instrumentpanelen talar om när det är dags att växla upp eller ner.  

Förbrukningen då?  Den uppgivna bränsleåtgången, 4,5 liter per 100 kilometer, som baseras på EU:s körcykel och är uppmätt i laboratorium, kommer man inte ner till vid körning ute i trafiken.

Soppan räcker länge
Under de 150 mil med varierad körning som vi avverkade visade färddatorn mest hel tiden en förbrukning på 5,6 l per 100 km, medan den verkliga snittförbrukningen var 6,2 l per 100 km.

1,6-litersmotorn var snål redan innan Volvos fintrimning. Förbrukningssiffran låg då på 4,9 l/mil och ett utsläpp på 129 g/km. Sänkningen innebär att den som kör 1 750 mil om året sparar 70 liter diesel.

Den moroten kanske inte är så stor, men sedan tillkommer fem års skattebefrielse, vilket ger 7 000 kronor mer i plånboken.   

Det som är riktigt tilltalande ur ett förarperspektiv är den stora räckvidd som den låga förbrukningen ger, långt mellan besöken på macken. Volvo uppger att V70 klarar 175 mil landsvägskörning och 155 mil blandad körning.

Med våra förbrukningssiffror som grund kommer man inte så långt, men det blir ändå imponerade många mil.
 

Modellfakta

Volvo V70 Drive

Pris:  277 000 kr.
Modell: Femdörrars, femsitsig kombi.
Mått: L 482/B 186/H 154.
Tjänstevikt: 1 614 kg.
Motor: 4-cyl turbodiesel. Cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk vid 4 000 v/min. Max vridmoment 240 Nm vid 1 750 v/min.
Kraftöverföring: Femväxlad, manuell, låda.
Prestanda: Acc 0-100 på 12,8 s. Toppfart: ca 190 km/tim.
Bränsleförbrukning blandad körning: 4,5 l/100 km.
C02-utsläpp: 119g/km.
Konkurrenter: VW Passat, Ford; Ford Mondeo, Audi A6.

Vad nytt? Volvo V70 i miljöbilsversion.
För vem? För familjer och tjänstemän med behov av en stor kombi.  
Bra köp? Ett av de bästa köpen i stora kombiklassen.

Plus: Snål, miljövänlig motor, rymlig, säker.
Minus: Omkörningsaccelerationen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2010-08-03 11:49
jalle (ej verifierad)

Törstig och svag, oj vilken bra bil.

#2 • 2010-08-03 12:16
Svante (ej verifierad)

Jag kan tänka mig att kraften räcker någorlunda vid en provkörning men en eller två personer.
I praktiken, med hela familjen och en standard "svensson med V70" packning ändå upp till taket där bak, kommer den kanske vara rent av farlig vid omkörningsförsök på svenska landsvägar? Är det någon som testat prestandan under dessa förhållanden?

#3 • 2010-08-03 12:25
Letho (ej verifierad)

Vilken annan bil som helst skulle med dessa prestanda bli "nedklassad" och på motorjournalistiskt sätt betecknas som omodern och farlig.
Min Subaru Impreza Sport D, 150 hkr, drar lastad och med sin konstanta 4-hjulsdrift 0,58 l/mil.

#4 • 2010-08-03 12:36
Benny H (ej verifierad)

Verkar vara samma visa med denna som med andra s.k miljöbilar! Förbrukningen är åtskilligt högre än vad som anges. Varför ska det vara så svårt att göra tester under verkliga förhållanden? Andra märken och Volvo själv har modeller med mer effekt och liknande förbrukning i praktiken så varför köpa denna bil?

#5 • 2010-08-03 13:25
Johan (ej verifierad)

BMW 320d EDE och Audi A4TDIe är två mycket rappare och trevligare alternativ. Finns tyvärr ej som kombi om man vill ha miljöbil.

#6 • 2010-08-03 13:55
Krister (ej verifierad)

Kan bara hålla med tidigare, törstig.
Otroligt att man kan mixtra med div parametrar så man kan nå den teoretiska nivån för ett labb-test så att man blir klassad som miljöbil, men i verkligheten inte är bättre än någon annan.
Min ICKE miljö-diesel på 170hk är ju snålare (6,0 l per 100 km) men garanterat roligare att köra.

#7 • 2010-08-03 14:52
Jägaren (ej verifierad)

KRISTER: Ja, visst är det otroligt så som det går att trixa sig fram med förbrukning och utsläpp. Varför i hela friden spikas inte ett program som motsvarar verklig körning? Och till råga på allt tycks inte ens färddatorn kunna räkna...

#8 • 2010-08-03 16:07
Boris (ej verifierad)

Volvo 240 hade 82 hk när den kom. Det var tillräckligt då, varför skulle det inte räcka idag?
Man kan avstå från de omkörningar som kräver super-ax och 150 hästar. Man kan acceptera att det går lite segt i uppförsbackar när man har full packning o husvagn (1 vecka om året). Hur stor uppoffring är det?
Fatta vilka under man kunde göra med bränsleförbrukningen - 0,2 l/mil?

#9 • 2010-08-03 17:49
Mattias (ej verifierad)

Jag har en sånhärinna bil. Jag ligger på 0.5 l/mil. Efter 2 tankningar. Då vi körde till nrkpg från gbg, så gick den med 3 vuxna, 2 barn och mkt med packning. Då gick den på 0.46 l/mil. Jag är imponerad av en så pass stor bil. Jag kör lugnt bara. Så jävla slö är inte bilen heller, det är bara att växla ned så har man kraft... Jag har aldrig gillat volvo innan. Men jag är faktiskt helt såld!

#a • 2010-08-03 19:00
Svante (ej verifierad)

Boris, en Volvo 240 väger max 1400 kilo. Finns inga tillbehör som tynger ner den ytterligare. En V70 startar på strax under 1600 kg och varje extratillbehör som plockas på adderar vikt. Till det lägger vi på passagerare och packning som adderar några hundra kilo till.
Bilen gör 0-100 på "håriga" 12.8 sekunder, innan man börjar lasta bilen så det är sannerligen ingen raket vi talar om.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.