Bild
Nästa artikel

Andelen miljöbilar minskar: "Var väntat"

Nyheter

Försäljningen av miljöbilar nådde en rekordnotering i juni. Men i juli månad föll försäljningssiffrorna tillbaka - något som inte överraskar branschorganisationen BIL Sweden.

- Det var väntat att vi skulle få en nedgång i miljöbilsandelen i juli efter rekordnoteringen i juni då många passade på att köpa miljöbil innan miljöbilspremien avskaffades den 1 juli, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden.

Det är den färska läns- och kommunfördelade statistiken från BIL Sweden som visar att andelen miljöbilar av nybilsregistreringarna minskade i juli efter rekordnoteringen i juni. Enligt BIL Swedens siffror gäller detta både riket som helhet och i samtliga län.

Nu vill BIL Sweden se nya satsningar på miljöbilar.

- Miljöbilspremien, som tyvärr avskaffades ett halvår i förtid, har starkt bidragit till en ökad miljöbilsandel och sjunkande koldioxidutsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén och fortsätter:

- Det är positivt att en femårig fordonsskattebefrielse för nya miljöbilar införs, men det behövs ytterligare åtgärder, t.ex. skrotningsstimulanser, för att fasa ut gamla bilar och för att få fart på den fortfarande svaga bilmarknaden, säger Bertil Moldén.

Stockholms län tillhör de län där miljöbilsandelen minskade minst och under enbart juli hade Stockholms län den högsta miljöbilsandelen i landet. Gotland behåller däremot förstaplatsen som länet med den högsta miljöbilsandelen av nybilsregistreringarna hittills i år.

- En intressant notering i statistiken är de ökade registreringarna av gasbilar. I t.ex. Stockholms län har det hittills i år skett en tiodubbling av gasbilarnas andel av de totala miljöbilsregistreringarna i länet, avslutar Bertil Moldén.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
S-E S
2009-08-18 14:22

Det är bra om de "spritosande" miljöbilarna liksom de 2-tons så kallade miljöbilarna försvinner. Miljövänliga miljöbilar med miljövänlig storlek, tillverkning och bränslekonsumsion kommer nog inte att minska i andel.

#1
Pelle
2009-08-18 14:27

En miljöbil är ALDRIG fel - finns inga argument därmot! Så jag kommer att fortsätta köra o handla miljöbil.

#1
pg
2009-08-18 16:28

man får bara hoppas att Sverige anpassar miljöbilsreglerna till Europas. De här bilarna med utsäpp under 120 g/km har ett mycket begränsat användningsområde, eftersom de är starkt begränsade när det gäller högsta tillåtna last samt släpvagnsvikt.
Visst lämpar de sig för att åka till jobbet med som andra bil, men fungerar det i glesbygd där behoven är större än småbilens.

#1
S-E S
2009-08-18 19:45

Nu kommer jo Passat och V70 som miljöbilar och de är väl stora nog för de flesta och lastar tillräckligt. Men det är klart, har man flytt-eller bärgningsfirma är nog motorerna i klenaste laget. Jag körde upp i en Dodge Coronet -52 med 100 hästar. Då var det en bil med mycket ork.

#1
Myhtbuster
2009-08-18 20:55

Nu är det inte så enkelt som att enbart vikt har betydelse. Flera av de som S-E S benämner som spritosanda (vi andra kallar dem Flexifuel och går på E85) ligger på ett CO2 tillskott på ca 70g. Detta enligt naturvårdsvekets mätmetod. Den snålaste "fossila" småbilen ligger kring 100g CO2. Nästan 50% mer alltså. Sen är det förstoss så att en liten Flexifuel men liten motor Bidrar mindre till den förstärkta växthuseffekten än en av motsatt motorstorlek. Dock ligger etanolen i en helt annan (mycket lägre) klass.

#1
Per_K
2009-08-19 01:26

Det är glädjande att försäljningen av gasbilar ökar. Men det är inte helt förvånande, med tanke på det bättre utbudet av gasbilar och ökande antalet gasmackar. Gas är det billigaste och miljöbästa bränslet (det hittills enda med Svanen-märkning), och för de som har möjlighet att få tjänstebil är gasbilar extra intressanta med tanke på det låga förmånsvärdet.

#1
Robert Korán, föreningen Etanol.nu
2009-08-19 11:05

Volvo V70 flexifuel är fortfarande den mesta sålda bilen i Sverige alla kategorier.

#1
S-E S
2009-08-19 18:25

Det jag kommenterade var att det finns spritfria miljöbilar som lastar bra och det är bensin/gas Passat och 1,6 l diesel V70. Mythbuster talar om CO2-tillskott, jag talar om förorening och det är det som kommer ur avgasröret. Denna smörja sprids ut över hela vårt klot, till 75 % där vi inte vill ha skiten (hav och polarområden) och till 25 % över där vi lever. Naturvårdsverket kan inte mycket om det som sker i praktiken, där är de på samma låga nivå som Gröna Bilister. Svanenmärkning finns överallt utan att vara speciellt genomtänkt. Jag associerar Svanenmärkning till bra dasspapper.

#1
Mythbuster
2009-08-19 23:30

S-E S, vilken är smörjan du avser som sprider sig över polarområden. Är det partiklar, sot, NOx eller något annat? Är faktiskt seriöst intresserad av vilket som är smörjan och din referns till att flexifuel släpper ut mer smörja än t.ex. en lite diesel.

#1
S-E S
2009-08-21 18:13

Mythbuster, smörja är det som kommer ur avgasröret, det som sprider sig runt hela jordklotet är den gasformiga delen som styrs av de kinetiska gaslagerna.

#1
Myhtbuster
2009-08-24 02:34

S-E S Då kan vi utesluta CO2, partiklar och sot som definition av smörja. Kvar blir NOx, SO2 och oförbrända kolväten. Vilken av dessa avser du är smörja? Fast deras spridning styrs mer av vindar, väder och dess densitet än deras elastiska kollitioner (kinetiska gasteorin). Är som sagt seriöst intresserad av vilket du avser som smörja. Dess riktiga namn (kemiska namn) är så mycket mer tydligt.

#1
Mister Grön
2009-08-26 15:34

När det gäller miljöbilar ska man inte kunna välja bränsle efter kostnad.Har man miljöbil ska den enbart kunna köras på miljöbränsle för att få de fordonsskatte fördear som gäller för miljöbil.De flesta av oss svenskar är skenheliga och vägrar erkänna att jag kör min miljöbil på bensin för det tjänar jag på ekonomiskt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.