Bild
Nästa artikel

Fler positiva till Förbifart Stockholm

Nyheter

En ny undersökning visar att stödet för Förbifart Stockholm har stärkts. Detta kan utläsas bland stockholmare, på nationell nivå samt i båda politiska blocken.

Mellan den 14 och 22 september har Demoskop genomfört 2 000 telefonintervjuer där man frågat om byggandet av Förbifart Stockholm är ett bra eller dåligt beslut.

Bland stockholmare är stödet 77 procent medan 10 procent är emot. Detta kan jämföras mot 75 procent för byggandet i början av 2009, och 71 procent för förbifarten under sommaren 2008.

- Trenden är mycket tydlig, allt fler stockholmare vill ha en förbifart. Motståndarna som legat runt 10 procent i alla mätningarna blir inte fler, säger Jessica Alenius, ansvarig för infrastrukturfrågor på Bil Sweden.

Även på nationell nivå är en majoritet, 61 procent, för byggandet av förbifarten, visar undersökningen.

Majoritet inom båda politiska blocken
Demoskop har även undersökt vad sympatisörer för de båda politiska blocken tycker om förbifarten. Medan 73 procent av de borgerliga sympatisörerna är positiva till byggandet, och 7 procent är emot, är 59 procent av opinionens sympatisörer positiva och 10 procent emot.

Noterbart är även att en majoritet av Miljöpartiets sympatisörer är positiva, 43 procent är för medan 35 procent är emot.

- Den här undersökningen visar på ett mycket starkt stöd för Förbifart Stockholm både bland stockholmarna men även på nationell nivå. Byggandet av Förbifarten är heller ingen blockpolitisk fråga då det finns en stor majoritet inom båda politiska blocken, säger Jessica Alenius.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
S-E S
2009-10-05 16:56

Förbifart Stockholm bör gå Nynäshamn-Enköping-Uppsala. Det blir mycket billigare. Då behöver Stockholm endast betala på-och avfarter.

#1
Calle
2009-10-05 19:12

Självklart ska Stockholm ha en förbifart - nästan alla städer i Sverige har det redan! Skulle ha byggts redan på -70 /-80 -talet tycker jag. Tänk vad tid = pengar och då snackar man mkt pengar, som vi alla skulle sparat i tidsvinst. Naturligtvis skulle miljön också sparats en del. Inom inte allt för lång framtid får vi mkt låga skadliga utsläpp från våra bilar och då framstår förbifarten som ännu attraktivare även för alla 'miljökramare'. Syn bara att man nästan hinner dö innan den byggts klart - hade varit kul att kunnat åka lite gent mellan Kungsängen och E4 söderut!

#1
S-E S
2009-10-05 20:32

Synd bara att det som i Stockholm kallas förbifart, egentligen är en mera västlig genomfart!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.