Bild
Nästa artikel

Bensin dyrare i sommar

Nyheter

Bensinen kommer att kosta omkring 14 kronor i sommar. Med ökad efterfrågan stiger priset.

Samma visa varje år - bensinen blir dyrare under semestern.

14 kronor
Så blir det även i år, det säger Ulf Svahn, vd för Svenska Petroleuminstitutet.

- När efterfrågan stiger lyfter priset, säger han till TT.

Ulf Svahn tror att priset i mitten av juni kommer att vara omkring 14 kronor.

På torsdagen kostade en liter 95-oktanig bensin 13,37 kronor, enligt de rekommenderade priserna från OKQ8 och Statoil.

Dyrare dollar
Den största anledningen till det högre priset är att dollarn stärkts i jämförelse med den svenska kronan.

Bensinpriset och i synnerhet bensinskatten har varit uppe för debatt under den senaste tiden.

Den rödgröna oppositionen har föreslagit att bensinskatten ska höjas med 49 öre per liter.

Diskutera: Vad tycker du om bensinpriset?
Taggar: Nyheter
Bensin dyrare i sommar

Kommentarer

#1
JAN
2010-05-06 13:59

Jag förstår inte riktigt det förhållandet. Stor volym brukar ju innebära lägre priser. Varför är det inte när det gäller bensinen?

#1
monsieur
2010-05-06 14:38

rösta inte på oppositionen om ni vill ha blilligare bensin hoppas alliansen vinner de leder nu iaf.

#1
leifer
2010-05-06 17:18

Skattesprotestera genom att blandtanka E85 50-50 med bensin 95 oktan!

#1
Per
2010-05-06 17:43

Smärtgränsen går vid ca: 12.50/liter. Det är hårt att köra stora bilar idag. Rödgrön regering=V 50 Drive.

#1
Perre
2010-05-06 17:48

Leifer:
Precis rätt tänkt. JAg har "blandtankat" med etanol, E85, i min Toyota i ca 12 000 mil. Nästan sedan bilen var ny 2003. På mellan april - oktober har jag 50% etanol i bensinen och på vinterhalvåret har jag ca 30% etanol o bensinen. På detta vis har jag sparat oerhört mycket pengar samtidigt som bilen blir betydligt piggare. På besiktningen har bilen väldigt låga utsläppsvärden, tack vare etanolen. Bilen går utmärkt på denna etanol - bensin mix dock har jag haft andra problem med Toyotan bla bytt 2 hjullager, växellåda, vattenpump, generator mm. Men dessa fel är mekaniska fel som inte alls har med etanol blandningen att göra. Nästa bilbyte blir INTE en Toyota utan en vanlig etanolbil tex SAAB, nya Audi med etanol, flexifuel, motorn eller kanske en Ford.

#1
S-E S
2010-05-06 17:58

Rätt tänkt JAN, större volymer, lägre pris, men om du ser till att inte producera eller göra tillgängligt de kvantiteter som behövs, då höjs priset. (Bristvara). Cyniskt av producenterna. Dessutom undrar jag hur priset på olja från Saudi, som nästan pumpar upp sig själv, kan ha samma höga pris som olja olja från havsdjupen i Nordsjön? någon fuskar med prissättningen. Tänk om alla bilar skulle kosta det samma oavsett tillverkare? Kanske kan OKQ8 förklara varför produktionskostnaden inte slår genom i bensinpriset. Bensin från Saudi borde kunna kosta 1 kr mindre per liter än den som kommer från Nordsjön? Kanske är det så att all bensin blandas i hop i en tank innan försäljningen och ingen vet ursprunget? Det är enda rimliga förklaringen.

#1
Skanör
2010-05-06 19:30

Bensinpriset är en plåga och skatterna åt helvete.
Sverige består till största delen av glesbygd och folk
MÅSTE ha bil. På några få arbetsplatser kan man flexa men teamwork är vanligt och alla börjar och slutar samtidigt vilket omöjliggör kollektivtransport
förutom i storstäder. Rätt pris på bensin inkl skatter är max 6.00 pr. liter.

#1
Kjell-Åke
2010-05-06 20:19

Bensinbolagen är en samling rufflare som inte står de stora elleverantörerna och bankerna långt efter när det gäller att klå folk på pengar.Råoljan lär inte kosta stort mer än hälften mot i fjor, men ändå ska man ta ut samma pris för bensinen, runt 14 kr/lit.
Kartellbildning får ej finnas och då kan man undra hur alla mackarna kan höja priset på en och samma gång till samma nivå.

#1
Jinnrparn
2010-05-06 21:06

Det är ganska märkligt att besinbolagen kan hålla på med detta resonemang år efte år och ingen protesterar! Vi är de sista idioterna! Varför gäller bensinbolagens resonemang inte andra länder? I Australien kostar en liten soppa max 7 Sek! Ingen höjning efter årstiderna!
Lägre efterfrågan brukar ju höja priserna och tvärtom, men inte när det gäller bensin!
Nu är det dags för Vi Bilägare att komma med ett upprop!Men säkert glädjer detta en och annan "miljöpartist", men de har ju råd att åka taxi eller regeringsfärdtjänst!

#1
Jinnarparn
2010-05-06 21:08

Det är ganska märkligt att bensinbolagen kan hålla på med detta resonemang år efter år och ingen protesterar! Vi är de sista idioterna! Varför gäller bensinbolagens resonemang inte andra länder? I Australien kostar en liten soppa max 7 Sek! Ingen höjning efter årstiderna!
Lägre efterfrågan brukar ju höja priserna och tvärtom, men inte när det gäller bensin!
Nu är det dags för Vi Bilägare att komma med ett upprop!Men säkert glädjer detta en och annan "miljöpartist", men de har ju råd att åka taxi eller regeringsfärdtjänst!

#1
AL
2010-05-06 23:01

Det är inte bensinbolagen som fifflar med priserna utan OPEC - som sänkt oljetillgången i takt med att efterfrågan sjunkit parallellt med den allmänekonomiska tillbakagången. Denna organisation, bestående av de största oljeproducerande länderna, har som mål att tjäna så mycket som möjligt på sin oljeproduktion. Av den anledningen ser de också till att priset hålls uppe, kort och gott. Så den som är kritisk gentemot höga priser på drivmedel bör kanske rikta sitt missnöje emot nämnd organisation framför distributörerna - som ju pga detta inte kan välja att öka volymerna för att möta en högre efterfråga eller ta marknadsandelar. MVH AL

#1
leifer
2010-05-06 23:56

PERRE, kul att du varit så ihärdig med E85!
OM alla i Sverige med bensinbilar börjar blandtanka E85 så får vi en revolution! Tänk om snälla svenskar nån gång kan stå upp lite!
För det där med att skriva på långa listor i protest funkar ju inte.

#1
Jarl
2010-05-07 00:22

Med rätt staniol-hatt till skydd från kosmoisk strålning kan man sänka bränsleför brukningen. Läser du dessutom svammlet i "Vi Toyota-ägare" så sjunker förbrukningen ytterliggare.

#1
flac
2010-05-07 10:14

Jarl: har du lärt dig ett nytt ord eller är du sån som skrattar dig fördärvad åt dina egna skämt? Du har tjafsat om staniolhatt i varenda kommentar du gjort här, och tyvärr är det rätt många. Är du bannad från Lunarstormn just nu, eller? kan du inte leka forumtroll på nån annan sajt istället?

#1
Jarl
2010-05-07 11:18

Re: Flac
Som du kanske har observerat så finns inga regler för kommentering på denna site - detta innebär att det är fritt fram att "trolla" så länge man inte gär över gränsen och bryter mot svea rikes lag - iform av ärekränkning, hets mot folkgrupp mm, så gode läsare: tag på dig staniolhatten och läs mina inlägg med lugn och ro. En tidnings artiklar får den nivå på kommentatorerna de förtjänar, och ViBilägare är en tidsskrift som å det grövsta behöver en generationsväxling inom sin redaktion och helst också en input av andra bilist-inriktningar är gråhårig farbror med enda intresset att spara pengar och utstråla gubbighet.Slut.
Frågor?

#1
Flac
2010-05-07 11:52

re Jarl:
jag är ingen gråhårig gubbe med hatt, faktiskt delar jag vissa av dina åsikter vad gäller generationsskifte. Här hyllas Toyota och Mercedes, typiska gubbilar. Däremot behöver man inte trolla runt och bara komma med tramsinlägg, på vilket sätt ger det en sund debatt? på andra forum med lägre (förmodad) medelålder är det högre i tak och större respekt. Dina foliehatts-inlägg dök upp i ett antal olika artikelkommentarer och tillför ju absolut ingenting. Att man KAN skriva vilket trams som helst innebär inte att man MÅSTE. Jag har läst dina inlägg med lugn och ro, men undrar fortfarande vad det är du vill få fram... sen kan man ju undra om det finns fler än en Jarl, precis som en del andra verkar få sina signaturer snodda för tramsinlägg.
Vad säger övriga som är aktiva här? är det ok att hålla på så här eller vore det bättre att man avstår från att kommentera om man inte har något att tillföra, och ta chattet i msn istället?

#1
crylen
2010-05-07 12:27

Jo flac visst är de så, vissa kommentarer tillför ingenting, en massa svammel från experter bara som lever på gamla skrönor som dom själva inte har någon erfarenhet av. Jag blir matt bara jag ser vissa signaturer läser dom helt enkelt inte.

#1
leifer
2010-05-07 22:31

Finns inget gubbigt med att vilja spara pengar och ha ett problemfritt bilägande. Snarare ungdomligt då ju ungdomar idag har dåligt med pengar.

#1
marre
2010-05-08 09:34

jag har en en saab 9-3 av nyare modell 2.0t ,kör med 25-35% etanol inblandning funkar kanon, den ska klara 10% inblandning från fabrik enligt instruktionsboken, så alla kan köra med högre etanolinblandning än dom 5% som 95 oktan innehåller

#1
leifer
2010-05-08 11:53

MARRE, din bil borde klara 50-50! Jag har kört en Volvo 940 med 50-50 (lika delar bensin och E85) utan att det märks på nåt sätt, annat än möjligen positivt.
50-50 blir i praktiken 45% etanol på sommaren och 40% på vintern (vinter-E85 innehåller 25% bensin).

#1
Jarl
2010-05-09 16:27

Jag var och tankade på en automat-mack häromdagen. Jag fyllde den tomma reservdunken på 25 liter, men behövde bara betala för 3 liter!!!!!