Bild
Nästa artikel

Saab 9-4X får premiär i november

Nyheter

Lanseringen av Saabs första suv närmar sig. Saab 9-4X premiärvisas på bilsalongen i Los Angeles i november.

Produktionsfärdiga Saab 9-4X gör världsdebut på bilmässan i Los Angeles som öppnar 17 november.

Det bekräftar nu salongens arrangör.

Bilen blir Saabs första i det hårt konkurrensutsatta segmentet för kompakta suvar.

Konceptbil från 2008

Saab 9-4X presenterades för första gången på bilsalongen i Detroit 2008.

Under huven fanns en turbofyra på två liter som gav 300 hästkrafter och 400 newtonmeter.

Vilka motoralternativ bilen kommer att erbjudas med vid lanseringen är ännu oklart.

Tanken var först att lansera bilen under 2010 men Saabs krisartade fjolår har orsakat förseningar.

Försäljningen kommer nu istället att inledas under våren 2011.

Saab 9-4X byggs på samma plattform som Cadillac SRX och ska tillverkas parallellt i GM:s mexikanska fabrik.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-08-18 13:18

Det vore intressant att veta hur den ekonomiska sammankopplingen mellan Saab och GM är uppbyggd när det gäller den här modellen.
Köper Saab hela bilen av GM?
Finns det överhuvudtaget något Saabtillverkat i den?
Kommer den att säljas av Saabs eller GMs återförsäljarnät i US?

#1
Gösta
2010-08-18 13:28

Ser ganska fräck ut faktiskt. SAAB:s snyggaste modell på länge. Kan nog bli en framgång.

#1
gmo
2010-08-18 13:48

- Tråkigare designad än SRX.
- Lanserad senare.
Hoppas den är mycket billigare än SRX, annars går det nog åt skogen.

#1
Victor
2010-08-18 13:49

Dacia Duster killer!

#1
Erik F
2010-08-18 14:31

Victor: Dacia Duster och Saab 9-4X vänder sig till helt olika kundgrupper och bilarna ligger på varsin sida på image- och kvalitetskänsleskalan. Sen kan det hända att Duster klarar grov terräng bättre - vem vet?
Modellen ser snygg ut, men kommer som vanligt 10 år för sent. Volvo har väl haft sin XC90 i snart 10 år? Förvisso är den större, men det är en SUV.
Lycka till, Saab.

#1
Krister
2010-08-18 15:27

Varför? För vem?
SUV-marknaden går nedåt. Nu efterfrågas små snåla miljöbilar, och detta är SAAB's svar.
Kommer garanterat inte med en snål diesel, för det skulle ju sälja.

#1
Roy
2010-08-18 15:38

Håller med om att den kommer lite sent, men inte senare än en del andra konkurrenter, faktiskt.
Saab har varit involverad i utvecklingen av plattformen reedan från början, så det är inte någon uppsminkad jänkare.
Storleken är nog OK, men motorerna?

#1
kenneth
2010-08-18 15:49

Jag måste säga att bilen är ful. Den är nästan lika ful som Lexus / Toyotas SUV. Hoppas att den åtminstone kommer med miljövänliga etanolmotorer.

#1
Peter i Sydney
2010-08-18 16:42

Krister har helt fel. Ute i stora världen ökar SUV marknaden. Här i Australien har SUV försäljningen ökat med 30% per år de senaste 10 åren och det samma gäller i USA. Kombibilen är däremot stendöd utanför europa.

#1
Anders
2010-08-18 18:39

Ni som skriver att den är ful kanske kommer att gilla den eftersom detn PREMIÄR visas i november,denna bild är kanske inte 100% lik den färdiga bilen fast det lär inte heller vara några jätteskillnader direkt.

#1
Ted
2010-08-18 21:04

Jag vill se 9-2X eller 9-2. Hade varit lagom åt mig, synd Saab nu blir det en C30 istället.

#1
Andreas
2010-08-18 22:03

Kul att saab äntligen spottar ur sig nya modeller!! Kanske inte säljer så mycket i sverige men köparna finns nog i usa eller i övriga europa.

#1
e
2010-08-18 23:35

Den korta "ba-sido-krutan" har man uppenbart kopierat från L-R Freelander 2, som har samma stuk där bak....

#1
Mattias
2010-08-19 12:27

E: Du skojar nu eller? Nuvarande 9-5 är mer lik än freedlander 2.

#1
MAttias
2010-08-19 12:28

Blev fel är, gamla 9-5 kombi menar jag givetvis.

#1
Daniel
2010-08-19 19:11

Nice... I can´t wait to buy.. Men har hört att den inte kommer säljas i Sverige. Någon som vet något om detta?

#1
Q
2010-08-19 23:13

Bäst av allt!! GM fick inte sätta ett chevroletmärke i grillen!! :)

#1
Saabnisse
2010-08-20 10:17

Mattias, då måste det väl vara tvärtom, 9-5 SC var väl först?

#1
David
2010-08-23 17:36

Vem köper en ful stor SUV idag? Tom USA o Australien inser nog 'imorgon' att detta inte är gångbart ur miljösynpunkt.

#1
Kenny
2010-09-19 05:12

Till krister, . Du skrev "Nu efterfrågas små snåla miljöbilar, och detta är SAAB's svar.
Kommer garanterat inte med en snål diesel, för det skulle ju sälja. ", vad är 9-3 diesel ttid 119co2/km då ? Klassas ju som miljöbil iaf. 0.45l milen och upp med 180hk, vilken annan tillverkar en mellanklassare med 180hk dieselmotor som klarar 120-gränsen ? Jag tycker de starkt iaf, en sådan skall jagf absolut köpa

#2
Saab fan no1
2010-12-12 15:02

Härligt.

Den är underbar, kommer att köpa en när dom produceras i Sverige.

Saab är på rätt väg med fler modeller i olika storlekar, snart kommer dom också med en mindre bil.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.