Bild
Nästa artikel

Saab gick med vinst 2009: "Inget vanligt år"

Nyheter

Saab Automobile kan redovisa en vinst på 3,9 miljarder kronor för krisåret 2009. Men vinstsiffrorna visar inte hela sanningen.

- 2009 var inget vanligt år. Saab gick in och ur rekonstruktion. 75 procent av skulderna skrevs av och vi sålde verktyg till BAIC. Årsredovisningen har begränsad betydelse då den inte visar Saabs globala resultat, säger Saabs informationschef Eric Geers till DI.se.

Det är Dagens Industri som har tagit del av Saab Automobiles årsredovisning för 2009. Enligt denna årsredovisning gick företaget med 3,9 miljarder kronor i vinst. Men utan ackordsuppgörelsen som genomfördes och försäljningen av verktyg och teknik till den kinesiska biltillverkaren BAIC hade bolaget gjort en förlust på 5,5 miljarder kronor.

Saabs försäljning sjönk från drygt 93 000 bilar till 38 756, vilket innebär ett intäktsras på drygt 6 miljarder kronor för 2009. I Saab-fabriken i Trollhättan minskade produktionen med tre fjärdedelar till 17 642 bilar.

Det som räddar Saab från förlust är alltså ackorduppgörelsen som gav en intäkt på 8,2 miljarder kronor samt 1,2 miljarder kronor för försäljningen av verktyg och teknik. Återstår att se hur företaget klarar sig utan denna typ av engångsintäkter nästa år.

Diskutera: Kan Saab visa upp vinst i framtiden utan dessa former av engångsintäkter?
Taggar: Nyheter
Saab gick med vinst 2009: "Inget vanligt år"

Kommentarer

#1
Greger
2010-07-28 14:50

Därmed dog myten om att Saab aldrig går med vinst, som många här kämpar för att hålla liv i! ;-)
(På vilket sätt räknas inte, Det är som i fotboll. Alla mål räknas, även när de görs med Guds hand som Maradona brukade...) :-/

#1
Hasse
2010-07-28 14:55

Självklart blir det vinst igen! Om inte nästa år, så om "några" år i varje fall. När Saab får ut sina nya modeller så blir det garanterat vinst-år framöver.

#1
Greger
2010-07-28 15:03

Saxat från www.automotorsport.se (De har koll...).
"Förutsättningarna för ett positivt bokslut 2010 är små, även om försäljningen kommer att öka då nya 9-5 rullar ut till bilhandlarna just nu. De första leveranserna till USA har börjat och där sker säljstarten av nya 9-5 på allvar i augusti. Enligt Saab Automobiles vd Jan-Åke Jonsson räknar man med att gå med vinst igen 2012 då även 9-3 ska vara förnyad."

#1
Bengt
2010-07-28 15:15

Greger: Det var ju spekulativt av automotorsport. De kunde lika väl ha skrivit att vi får vänta och se.

#1
Johan
2010-07-28 17:23

Konstigt! 2009, Volvo gick med förlust. 2009, Saab gick med vinst.

#1
Markus
2010-07-28 17:39

Självklart kan Saab gå med vinst. Det viktigaste som skett är nämligen att man släppt tanken på att producera så djävulska volymer. Grejen är också att Saab flaggat för att man kommer att fortsätta sälja verktyg som blir inaktuella. Så det är inte "engångsintäkter".
Grejen är också att detta visar hur mycket det betyder om Saab börjar sköta sina betalningar, något de tydligen varit dåliga på tidigare.
Men snittvinsten under 2010-talet blir förhoppningsvis mycket bättre än under 2000-talet (-2,2 miljarder i snitt).

#1
Jes
2010-07-28 17:51

Klart att säljer man huset, bilen, båten och sina barn blir året ett inkomstbringande sådant.
Saab har gått med vinst 2 av 60 år ... 2009 års resultat förändrar inte det faktum.

#1
Erik N.
2010-07-28 17:59

Det kan knappast räknas som vinst p.g.a. av ackorduppgörelsen! Det är en mycket ovanlig händelse - och förhoppningsvis en engångsföreteelse!
Nu kan jag inte så mycket om den juridiska biten, men borde inte Saab bli skyldiga att betala tillbaka en del av vinsten till de som förlorade stora summor pengar i ackorduppgörelsen? Det verkar sjukt att ett företag kan slippa undan att betala för sig och sedan gå med vinst helt utan åtgärder!

#1
Hasse
2010-07-28 18:16

@Jes Då är ju Saab ett odödligt företag! :-) Om(?) det gått med förlust 58 av 60 år, och fortfarande finns kvar. Fler liv än en katt! Alla andra företag hade väl gått i konkurs (för länge sedan) i samma situation!?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-28 18:20

JES: Nu visar du tecken på okunskap igen. Man kan aldrig vara säker på att Saab har gått med förlust under Gm-åren då det har lekts med bokföringen, saab har fått köpa delar dyrt av Opel (Så Opel har höjt sin vinst) med mera.

#1
Civilekonom
2010-07-28 19:44

SAAB har i likhet med andra bolag haft både vinster och förluster på sista raden. Dock har SAAB av vissa SAAB hatare, barnrumpor, nedgraderats. Saken är den att SAAB är en del av en världsvid koncern där man med sk bokföringstekniska medel, koncernbidrag, kan flytta vinster från ett land till ett annat där skatten är lägst. Detta är helt lagligt och görs av alla större bolag! Tekniskt gör man detta genom att man överprissätter tex SAAB motorer, bilar, här i Sverige och säljer dem med "förlust" i Sverige och säljer dem billigare i ett annat land och på så vis förflyttar medlen och beskattar dem där det är "billigast". Då ser det ut som om SAAB i Sverige går med "förlust". Detta är ngt som ALLA seriösa motorjournalister och skribenter känner väl till. Man har tex angivit att SAAB motorerna kostar drygt 20 000 kr att tillverka i Södertälje men säljs internt för ca 13 000 kr dvs med en bokföringsteknisk förlust om ca 7 000 kr per enhet. Personligen anser jag att vinster skall beskattas "vid källan" dvs där de uppstår och inte efter internationellt skattetryck! Av den anledningen anser jag också att Sverige borde lämna EU! EU initialerna står för Extra Utgifter!

#1
Jes
2010-07-28 22:15

Re; EMME - DEN RIKTIGA SOM INTE SKRIVER FUD.
Ja, min kunskap om Saabs ekonomi är obefintligt. Jag citerade bara Gyllenhammar, PG alltså.
Möjligt att forumdeltagarna anser sej veta bättre än en av Sveriges, genom tiderna mest välrenommerade koncernledare .. men jag väljer nog att svälja PG's påstående ... med hull o hår faktiskt.

#1
Anders
2010-07-28 23:15

Bilarna saab sålde till usa under gm tiden såldes billigt och vinsten flyttades på det sättet över till usa istället.
Källa=säljchef på saab.

#1
MBL
2010-07-28 23:15

Jäklar vad bra gjort...
Men det är klart att om man slipper betala sina skulder så gick ju det året i hamn, värre när man måste betala för det man beställer framöver.
Tror nån verkligen på detta längre?

#1
Lasse D
2010-07-29 01:49

Jag tror på SAAB trots att jag inte äger en SAAB än. Jag kan däremot tänka mig att köpa en SAAB. Min granne kör taxi och han är väldigt nöjd med sina SAABar som han har kört i tre år och skall byta ut mot nya SAABar igen. Han byter bilar vart 3:e år.

#1
Per
2010-07-29 11:18

Hur kan man skriva; 'Ackordsuppgörelsen gav en intäkt på 8 200 000 000 kr? Tycker synd om alla de som inte fick den betalningen för sina tjänster och varor! Undrar om Saab kommer att 'göra rätt' för sig framöver? Verkar annars som en rätt riskigt företag att ha afärer med!

#1
Johan
2010-07-29 13:13

Det var väl så att GM skrev av pengar som Saab inte var skyldiga GM, men som GM "låtsades" att Saab var skyldiga GM. Hoppas att alla förstår! ;-)

#1
Per
2010-07-29 14:59

Faktum kvarstår en massa folk 'där ute' har inte fått betalt! De borde kanske fått lite (risk-)aktier istället!!

#1
SAAB-ägare
2010-07-29 15:19

Det var snubblande nära att ingen fått någonting alls. Om detta lyckas vet vi först om några år. Då kan jag tänka mig att de företag som ställde upp, har en chans att få tillbaka lite kosing. Jag håller tummarna att SAAB lyckas!

#1
Q
2010-07-29 20:34

Ja om man ser till mängden kommentarer som SAAB år jämfört med alla andra bilmärken här på VIB-webbsida, går företaget en lysande framtid till mötes!! GO(A) SAAAB!! :P

#1
pg
2010-07-30 21:06

Jag ´tror inte att det är så enkelt som att GM putsat siffrorna till fördel för Amerikanska märken, och därmed flyttat underskottet till Saab.
Men vad är anledningen till att Saab flyttats från GM s hallar till egna? Fick Saab inte längre säljas hos GM, eller ville Saab ha egna försäljningsställen.
Dessa försäljngsställen i USA är väldigt påkostade, och ligger för det mesta avsides från övrig bilhandel.
Man har inga andra kunder än Saabägare, och har tappat andelen trogna kunder på senare år.
Detta har medfört att Saab säljs till ett pris understigande gällande prislista med 20 till 30%.
Detta kan ju inte bli annat än förlust eller hur?

#1
Johan
2010-07-31 04:52

Kan de inte sälja Saab och Opel tillsammans i USA! Alltså hos samma återförsäljare?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.