Bild
Nästa artikel

Tidigare anställda nobbar Saab

Nyheter

För att öka takten har Saab återanställt mer än 200 personer i Trollhättan. Men tre av tio tillfrågade tackade nej till att återvända till sina gamla jobb.

På måndagen drog tillverkningen igång för fullt igen hos Saab i Trollhättan.

Stora delar av företagets 3 500 anställda återvände efter en förkortad semesterperiod på tre veckor.

Nu har produktionen högsta prioritet.

Många tackade nej
Innan ledigheten skruvades produktionen upp från 28 till 39 bilar i timmen.

För att göra det möjligt återanställdes 224 personer som tidigare sagts upp på grund av arbetsbrist.

Dessutom har omkring 30 personer rekryterats för att ersätta studie- och föräldralediga.

Men ungefär tre av tio på förturslistan tackade nej till att komma tillbaka till Saab.

- Det överraskade mig att så många som 30 procent av de tillfrågade tackade nej med tanke på hur det har sett ut med lågkonjunktur och annat, säger Håkan Skött, Metallklubbens ordförande på Saab, till TT.

- En del har sadlat om och satsat på utbildning, andra har fått nya jobb.

Om takten ska ökas ytterligare måste mer personal anställas för att gå upp i två skift.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?
Taggar: Nyheter
Tidigare anställda nobbar Saab

Kommentarer

#1
jan
2010-08-17 13:27

Bra överskrift likt kvällspressens de antar inte erbjudandet om jobb pga av att de redan har ett annat jobb eller har flyttat fån orten,påbörjat utbildning.Att försöka få det att främstå som att dom ratar erbjudandet bara för att saab erbjuder jobb är lågvatten självklart antar man erbjudandet om man är arbetslös

#1
Gösta
2010-08-17 15:22

Nu står det ju faktiskt "En del har sadlat om och satsat på utbildning, andra har fått nya jobb". Detta betyder alltså att några tackade nej trots att de inte har nya jobb. Skönt med en kommun där borgarnas tvångspolitik inte bitit. Tycker man skall ha sin fulla rätt att som arbetslös tacka nej till jobb om man inte känner sig motiverad. Då får någon annan chansen istället.

#1
Owe i Filipstad
2010-08-17 16:02

Göstas skitsnack gillar vi inte. Skall ha rätt till att leva på andras arbete. Skäms!

#1
B-B
2010-08-17 16:08

Hellre en mård i hönshuset än en saab på skroten.
http://www.nytt24.se/a/mona-sahlin-hellre-en-saab-p%C3%A5-parkeringen-%C3%A4n-en-maud-i-regeringen

#1
Per
2010-08-17 16:13

Jag tror att Saabs framtid tyvärr inte blir så långvarig. Nya 9-5 är för stor på tok för dyr och för lik den mycket billigare Insignia.
9-3 är för gammal och ålderdomlig.

#1
Anders
2010-08-17 16:16

Per du hade fel på 2 punkter, saaben är inte speciellt lik insigna och den är inte mycket dyrare.
Men i övrigt var ditt inlägg bra hehe

#1
Anders
2010-08-17 16:16

Gösta kan man jobba ska man ta jobbet,det är lättare att få nytt jobb om du redan har ett.
Sluta om med leva på andra(sosse) snacket.

#1
Saabnisse
2010-08-17 18:17

Väldigt fånig rubrik.
Typisk sladder från skvallertidningarnas undergångsjournalistik.
Varför inte vara lite positiv som journalist och berätta att hela 70% återgick till Saab!

#1
Roy
2010-08-17 20:13

Om Saabs framtid är det för tidigt att säga något om. 9-5:s kvalitet måste verkligen trummas fram för att den ska ha någon chans - men troligen räcker det med ett antal körglada motorjournalister för att säkerställa ett gott rykte. Och nya 9-3 får inte dröja alltför länge.
För övrigt håller jag med om att rubriken är starkt vinklad. Undermeningen går knappast att missa. Det handlar ju inte precis om att de nobbar Saab, utan att de redan har annan sysselsättning. Frågan är väl hur många av dem som inte har fått ett nytt jobb eller inte går en utbildning har reagerat. Är det så att samtliga som tackat nej till återanställning har annan sysselsättning, så vore det mer ärligt att skriva det. "30 % av tidigare Saab-amställda har fått annan sysselsättning, men 70 % kommer gärna tillbaka".

#1
Saabnisse
2010-08-17 20:20

Rätt, det var det jag menade Roy!

#1
Elisabeth Höglund
2010-08-17 20:45

Spännande att se att den Nordkoreanska pressetiken har sånt starkt fäste här. Hovsamt bugande för kapital och överhet slutade gudskelov svenska media med för i runda slängar 50 år sedan! Puckon!

#1
Daniel
2010-08-17 23:30

jag skulle heller inte vilja arbeta på ett företag där det förekommer ständiga misstänksamheter om gråa pengar. Jag är svensk och föredrar allt annat än korrupt.
Daniel

#1
Per erik
2010-08-17 23:45

Jag skulle verkligen köpa den nya SAAB 9-5 om priset bara vore ca 30 - 50 000 kr lägre! Nu köper jag begagnade SAAB och är helnöjd. Kör nu en SAAB 9-5 BioPower Sport Combi -07:a på 14 800 mil. Underbar bil!

#1
bruno
2010-08-18 01:04

Gösta: är du på riktigt eller försöker du vara ironisk? Arbetsgivaren höll på att gå i konkurs men kom på fötter, ska det då inte duga att gå tillbaka till ditt tidigare jobb? om det ska vara din fulla rätt som arbetslös att tacka nej till erbjudet jobb och sitta och vänta på något bättre, ja då ska du inte få en enda spänn till i bidrag (a-kassa). Det fattar väl vilken normalt funtad människa som helst, eller är det gråssosetakterna som tittar fram? Det är väl givet att du ska jobba om du kan, annars ska fasen inte jag vara med och betala för din försörjning. "om man inte känner sig motiverad..." man tar sig för pannan...

#1
Jonas
2010-08-18 01:04

Som vanligt visar en rubrik hos vi bilägare hur kass denna tidning/internetsajt är.
STARKT VINKLAD! Tror ni folk sitter och sover och är arbetslösa nej man sadlar om!!!
Visa lite pondus och var STOLTA över svensk industri istället!!!
Sverige borde vara lite mer som TYSKLAND, FRANKRIKE & ITALIEN - MAN ÅKER TILL MAJORITET DET EGEN PRODUCERADE!!!
Jag åker Saab MADE IN SWEDEN

#1
jan
2010-08-18 01:29

vad är det för jävla skitsnack att det är gråsossesnack om man tackar nej till ett jobb du kör med samma lågvatten som pressen inte ett dugg bättre .Att ha ett jobb är inte bara lön det är socialt att få en gemenskap ingen trivs utan jobb vad allt det innebär.

#1
jan
2010-08-18 01:30

vad är det för jävla skitsnack att det är gråsossesnack om man tackar nej till ett jobb du kör med samma lågvatten som pressen inte ett dugg bättre .Att ha ett jobb är inte bara lön det är socialt att få en gemenskap ingen trivs utan jobb vad allt det innebär.

#1
Signs
2010-08-18 04:32

Okej, det verkligt intressanta är väl kanske hur många av de som redan hade annat och bra jobb som kom tillbaka ändå. Att förlora ett jobb kan faktiskt ofta leda till att man får ett bättre, att det var dags att byta i alla fall osv.

#1
Anders
2010-08-18 09:22

Jan där har du fel,jag skulle direkt välja att vara hemma om jag fick 80% av lönen,dock inte så länge andra måste jobba ihop till dessa 80% då jag inte vill leva på andra.
Med min syn trots att jag är arbetare är inte ens sosse politik ett alternativ.
Det måste finnas en morot för folk det har moderaterna 100% rätt i.

#1
bruno
2010-08-18 10:09

Jan: är det mig du menar? jag tror de flesta håller med mig om att man i första hand ska ha ett jobb och klara sin egen försörjning. om jobbet dög åt dig innan du blir arbetslös kan du inte sticka näsan i vädret och ligga på soffan och peta navelludd medan du lyfter bidrag... har de andra jobb eller påbörjat utbildningar är det naturligtvis en helt annan sak, men det utgick jag ifrån att alla fattar.

#1
Krister
2010-08-18 12:30

Tycker snarare det är anmärkningsvärt att så många som 70% inte hittat något annat.
Naturligt att när man förlorar jobbet söker något annat eller börjar studera, vilket uppenbarligen 30% hade gjort.
Med tanke på att Volvo sökt folk är det väl inte så svårt att gissa att en hel del börjat där.

#1
CRISTER
2010-08-18 12:33

ANDERS:Jag tycker absolut PER har rätt på dessa 2 punkter.Saab 9-5 är mycket lik Insignian på många punkter,både utvändigt och invändigt eftersom dom bygger på samma komponenter.Ser du inte det är du nog blind.
Prismässigt kan du ju roa dig med att bygga en Insignia och en 9-5:a med samma motor och utrustning eller gå in i en bilhall och läsa prisskyltarna så är Saaben dyrare,ganska mycket t.om,men mycket"FINARE" enligt vissa,för det står ju inte Opel på den.Men OBS det är en mycket bra bil så hoppas 9-5 kombin kommer snart.Den och nya 9-3:an kan nog bli Saabs räddning.

#1
Anders
2010-08-18 13:05

Crister bygg en insigna som motsvarar saab:en på opels hemsida,jag har redan gjort det.
Det skiljer inte mycket och då är saaben större fortfarande så det är inte vettigt att jämföra dom rakt av.
Jag har sett saaben och opeln brevid varandra flertalet gånger och nej jag tycker inte dom är speciellt lik varandra,utanpå finns ingen likhet,inuti finns någon som tillex ratten.
Dom flesta som skriver att det är samma bil är okunniga personer som tror att bilar blir samma för att dom delar bottenplatta sen gillar man att hugga extra på saab.
Hur många sågar v70 för att det är en mondeo eller tvärtom?

#1
Anders
2010-08-18 13:15

Jag får det till 20000kr ungefär men det är svårt att få till utrustningen så den är lika.
Sen visst 20000kr kanske kan kallas mycke på bilar som kostar +300000kr

#1
Jack
2010-08-18 14:42

"Skäms!" "Folk som säger nej till arbete!" Typisk "sossepolitik" skrivs det nedan.
Men vänta... vad kan man vänta sig när självaste arbetsmarknadsministern hellre låter sig försörjas av skattebetalarna än att göra rätt för sig...
"Arbetslinjen" by Nya moderaterna (!?)

#1
CRISTER
2010-08-18 15:26

ANDERS:Jag har byggt och jämfört och hamnar runt 25000 kronor i skillnad.Ja det är svårt att få jämförlig utrustning på bilar trots att dom har samma grejer att utrusta bilarna med.Motorer,bi-xenonljus,flexchassin.m.m m.m.Ibland vet man inte riktigt vad dom menar med deras konstiga namn på teknik.Jag bytte bil för ett halvår sedan och byggde bilar som Passat,Audi,BMW,Avensis,V70 m.m.Konstaterade att man får mycket bil för pengarna hos Opel,men inte status förstås.Så jag åker Insignia nu och har provkört 9-5:an och tycker dom är lika på många punkter.Men där du ser skillnaderna ser jag kanske likheterna.Jag tycker motorer,bi-xenonljus,flexchassin,massor av reglage m.m är likheter.
Vadå?är Saaben större?Det kunde jag inte uppleva subjektivt i alla fall.Jag har INTE sågat Saab 9-5,men tycker inte 20-30000 kr är småpengar eller ännu mer pengar (50-100000) jämfört med Volvo,BMW,Audi m.m.Då kan jag lika gärna lägga på ännu mer utrustning som Haldex 4hjulsdrift m.m och få en bättre bil utrustningsmässigt till samma pengar.Men jag får ju ingen status förstås.Men jag tycker fortfarande att Saab 9-5 är en bra bil.

#1
kenneth 2
2010-08-18 15:59

Jonas:
Du verkar vara en av de "klokaste" skribenterna på denna site! Tacka fan för att folk blir arbetslösa om vi inte köper tex SAAB. Du Jonas, är sund, klok och har förstått att handla rätt! Låt oss fortsätta köpa tex SAAB, Volvo, Electrolux och Cylinda: MADE IN SWEDEN! Då minskar också långväga transporter och även miljön blir en vinnare.

#1
Anders
2010-08-18 16:03

Ok men om du tycker 25000kr är mycket på bilar över 300 000kr så förstår jag vad du menar,jag tycker inte det är stor skillnad utan ungefär vad en kryss i tillbehörslistan kostar.
Däremot tycker jag såklart +300000kr är mycke för en bil.
Sen betalar jag hellre någon tusing extra för made in sweden.

#1
Conny Karlsson
2010-08-18 17:28

Vad kostar Saab 9-5 i grundversion? Eller med vettig utrustning som man kan begära av en bil idag såsom acc etc. Tittade på 9-5 Aero igår för ca 550kkr ! Det är inte vettigt för denna bil anser jag. Även om den är hopsatt i Sverige med många delar från underleverantörer i Europa bla. Jag menar hur många barnfamiljer i Sverige med någorlunda "normala" inkomster har råd att köpa nya Saab 9-5?

#1
Anders
2010-08-18 18:42

311000kr conny och det mesta svensson behöver ingår,det som är skillnaden mot en opel för 220000kr som inte har någon utrustning eller motor (140 slöa hk).
Men håller med om att den är lite för dyr,borde ligga på 280 000kr. Opeln är oxå för dyr.

#1
Conny Karlsson
2010-08-18 19:52

Anders håller fullständigt med dig i det du skriver. Men om man läser vad Kenneth 2 skriver så funderar man "Hur tänker karln?" Visst det är okey att försöka stödja svensk industri och i förlängningen jobb. Men hur ska en svenskfamilj med någorlunda normala inkomster kunna köpa en Saab 9-5? Jag menar de ska väl kunna göra annat än att bara avbetala en Saab 9-5? Bilen är helt klart för dyr i mina ögon för en "normal" svensk familj. Då väljer man att titta på andra alternativ. Även om nya 9-5 säkert är en fin bil och tillverkad i Sverige. Men det finns en gräns för vad en familj tål även om de vill stödja svenskindustri.

#1
kenneth 2
2010-08-18 20:32

Conny K:
Vem har sagt att man som barnfamilj prompt måste köpa just en SAAB 9-5:a som inte ens finns som kombi. Än? En SAAB 9-3 är också en mycket kompetent och trevlig bil, MADE IN SWEDEN. Jag menar att politikerna ej kan skapa alltför många jobb. Ens i "valfläsk tider". OM vi vill ha jobb eller inte avgörs i köpögonblicket. Svensktillverkat eller inte? Sedan är det inte fel att ha en samlar - sommar - bil tex din Supra att cruisa med på träffar. Men glöm inte att vill vi ha jobb ger en SAAB och Volvo ändå betydligt fler arbetstillfällen än den importerade bilen, oavsett märke.

#1
Q
2010-08-18 21:11

Saab ligger mig som ju alla redan vet vid det här laget väääldigt varmt om hjärtat.
Och man kan hålla på att resonera hit och dit om
saab 9-5 är för dyr. Har själv en saab 9-3 cab.
Jag håller med om att Saab 9-5 är en dyr bil. Men tittar man på många andra bilmärken i samma klass som Saab:en så kan man rätt snart konstatera att nästan oavsett vilket märke man än väljer så hamnar man ungefär på samma summa som 9-5:an. Om man inte väljer BMW AUDI och MERCEDES för då hamnar man REJÄLT mycket högre prismässigt för samma utrusting. Och då är inte 9-5:an så dyr längre. Jobbar som lärare, singelstatus och köpte caben relativt ny. Jag som singel har faktiskt haft råd med min bil så jag förstår inte varför barnfamiljer inte skulle kunna köpa en ny eller nästan ny 9-5:a så småningom?? De har ju garranterat mer pengar över än jag /månad när alla omkostnader för barn o.s.v. är betalt?

#1
CRISTER
2010-08-18 21:33

ANDERS:Varför jämför du äpplen och päron.För det är väl inte för du vill skita ner Opel väl?Jämför istället 9-5:an för 311000 med Insignia med samma 220hk motor för 269500 i Editionversionen,som har ungefärligt samma utrustning.För 311000 får du Cosmoversionen med allt lulllull och Haldex 4hjulsdrift.Det kallar jag mer bil för pengarna.Men det Q säger om Audi BMW och Mercedes är sant.Då är Saab 9-5 en billig bil och en bättre bil enligt mig.

#1
Conny Karlsson
2010-08-19 00:07

Kenneth 2.
Tänk också på att en 9-5 ger jobb även i Tyskland. Hur mycket kommer från utländska underleveratörer? Det skulle vara mycket intressant att veta, kanske någon som håller till här på siten vet det? Så hur mycket svensk är den egentligen? Sedan vad har min Supra med det hela att göra? Jag menar det ger ju inte fler svenska barnfamiljer möjlighet att köpa en Saab 9-5? Det är trots allt en mycket dyr bil, den Saab 9-5 Aero jag tittade på häromdagen kostade 550kkr,550kkr för en Saab 9-5! Jag menar att målgruppen för Saab 9-5 ÄR INTE svenska barnfamiljer! Frågan är om svenska barnfamiljer med "normala" inkomster har råd med en Saab 9-3 kombi!? Även det en ganska dyr bil och inte speciellt rymlig heller för en barnfamilj. Därför tror jag att många tittar på bilar Golfstorlek för att komma ner i pris. Kan ju jämföra med en Kia Ceed tex som säljs i samma lokaler som Saab (Wafab) i Karlstad. Och många gör säkert likadant runt om i Sverige tittar på bilar som Kia Ceed och den storleken på bil istället för just Saab 9-3 för att komma ner i pris och kunna köpa en ny bil. Ser man på regstatistiken så är ju just Kia Ceed men även Golf ganska framgångsrika i försäljningsstatistiken det senaste året. Beror det på att man anser sig klara sig med en bil i den storleken? Eller beror det på att tex anser att en bil som Saab 9-3 kombi är för dyr? Eller en kombination av dessa båda? Och nu pratar jag barnfamiljer, inget annat. Vad jag menar är att många svenska familjebilar har blivit för dyra. Därför tittar man idag åt mindre bilar som är billigare i både inköp och drift och då blir det andra bilar än just Saab och även Volvo. Volvo har nog fler konkurrenskraftiga modeller än Saab. Oavsett så tror jag att många tittar på andra märken. Man tittar på vad man har råd till i plånboken och då kvittar det om man inte är patriotisk och köper en "svenskbil".

#1
Conny Karlsson
2010-08-19 00:11

Q.
Vet du vad det kostar att ha barn per månad? Och sedan när de kommer upp i tex 11-12årsålder? För att inte tala om tonåren?

#1
Anders
2010-08-19 00:55

Q rikast är man i dom flesta fall som singel med billig bostad,utan barn såklart.
Fru och barn kostar ofta mer än en extra lön.

#1
Q
2010-08-19 08:47

Anders.
Ja om man bor i billig bostad med låga omkostnader ja då har man det gott ställt som singel. Men bor man i en stad som jag så är bostaden sällan billig, har man dessutom csnlån rätt hyfsat dyra bensinräkningar,matkonto normal lön och andra omkostnader då är det minsann inte fett alls!!!
VH
Q

#1
bruno
2010-08-19 10:27

Conny Karlsson pekar på den springande punkten, ekonomin. Och där slår han huvudet på spiken, för en barnfamilj med 2 normala inkomster är alla modeller från SAAB och Volvo något för dyra. Det beror naturligtvis på hur situationen ser ut i stort, men att de flesta då handlar i Golfklassen om de ska köpa nytt är inte så konstigt. De alternativ som finns där (ex golf, astra, megane, ceed mfl) hamnar oftast i en betydligt gynnsammare prisklass. Dessutom är de i kombiversion betydligt rymligare än tex 9-3 och V50 som är ganska trånga med litet bagageutrymme ( jmf 9-3 419(?) liter mot megane II på 520). Om jag ska ha en rimlig månadskostnad utan att behöva belåna huset får man helt enkelt köpa med plånboken och låta de som har mycket pengar eller tjänstebil ägna sig åt de patriotiska inköpen. F.ö tror jag det är många som bara snackar när det handlar om att "ställa upp" och köpa svenskt...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.