Bild
Nästa artikel

Saab kan tvingas hitta nya pengar

Nyheter

Finansiären Vladimir Antonov kommer enligt uppgift att kräva tillbaka de 800 miljoner kronor han lånade ut till Spyker Cars för köpet av Saab. Nu kan Saab tvingas att leta upp nya finansiärer.

Det är Dagens Industri som rapporterar om att den ryske finansiären är på väg att klippa banden med Saab och Spyker och kräva tillbaka de 800 miljoner han lånat ut till Saab-affären.

Saabs tidigare ägare General Motors tvingade bort Vladimir Antonov från en roll som ägare i företaget, med motiveringen att den ryske finansiären ska ha samröre med ekonomisk brottslighet. Istället valde Antonov att underlätta affären genom att låna ut 800 miljoner kronor i väntan på att han skulle få en ägarroll i företaget.

Enligt Dagens Industri ska Vladimir Antonov ha lämnat in en rapport till General Motors som påstås fria honom från misstankarna om ekonomisk brottslighet. Men detta ska inte räcka för att den ryske finansiären ska få bli en del av ägarkretsen i Saab Automobile.

- Det kommer sannolikt inte att ske. Jag har svårt att se hur en sådan här rapport ska kunna överbevisa GM om att misstankarna inte stämmer, säger en regeringskälla till Dagens Industri.

Oviss ägarbild

Att Vladimir Antonov får nobben av General Motors innebär att den långsiktiga ägarbilden för Saab blir oviss. Den ryske finansiären väntas inte bli kvar på lång sikt som långivare utan inflytande i Saabs verksamhet.

Istället väntas finansiären att begära tillbaka sitt lån.  Något som kan tvinga Victor Muller att skaffa de 800 miljonerna på andra håll. Saabs huvudägare vill dock inte kommentera situationen.

- Processen mellan GM och Vladimir Antonov är känslig och jag vill inte kommentera. Du får fråga Vladimir Antonov själv, säger Victor Muller till DI.

Enligt Dagens Industri ska den indiska fordonsgruppen Mahindra Group och kinesiska Beijing Automotive, BAIC, vara intresserade av att investera i Saab.

Diskutera: Vad tror du kommer att hända med Saab?
Taggar: Nyheter
Saab kan tvingas hitta nya pengar

Kommentarer

#1
Gösta
2010-08-10 14:30

Trist för SAAB. Hoppas att det löser sig. Även om jag aldrig har tilltalats av SAAB:s bilar hoppas jag att jobben blir kvar i Trollhättan. Sanniningen är dock att om SAAB varit ett djur hade man av barmhärtighet avlivat det för länge sedan, för att inte dra ut på lidandet i onödan.

#1
Smart one
2010-08-10 14:38

Sadla om till vindkraft SAAB, där har ni flygarvet också, med propeller och allt. Samt nåt som efterfrågas...

#1
Sigge
2010-08-10 14:45

Icke nyhet blir helt plötsligt sanning...klipp ifrån di.se "Victor Muller KAN TVINGAS hitta nya finansiärer för att rädda sitt ägande i bilföretaget. Ryske Vladimir Antonov VÄNTAS klippa banden och kräva tillbaka de 800 miljoner"
Lite mycket "kan tvingas" och "väntas" dvs inget officellt utan bara gissningar.
Svår torka på riktiga nyheter?

#1
Tommy
2010-08-10 15:23

Jag kör SAAB och vet inte vad min nästa bil skulle bli om SAAB försvinner. Det finns saker som är bättre på olika andra bilar, men ingen lika bra bil om man ser till helheten!

#1
Pelle
2010-08-10 15:58

Kan inte Vibilägare stänga av pajasen "Jarl"? Han är ju totalt insnöad och tillför intet nytt mer än sin toyota och sin staniol hatt! Jag anser att SAAB är en väl så bra bil som de övriga märkena med en allt bättre kvalitet även om SAAB har en bit kvar till Audi och BMW kvalitet. SAAB designspråk är underbar och blir allt vackrare. Jag läste ngn stans att SAAB står för: Snyggast Av Alla Bilar. Jag skulle gärna byta bort min Toyota Corolla -04:a mot en SAAB bara de kunde bygga lite mindre bilar än dagens stora modeller. En bil snäppet under SAAB 9-3 vore fint.

#1
Roy
2010-08-10 16:19

Tänk, ett rykte räcker för att dödgrävarna belåtet ska krypa fram från gömslena under sina stenar och skriva några slemmiga kommentarer önskande Saab (eller förmodligen vad som helst) i fördärvet.
De är märkligt tysta så länge allt går bra.

#1
Saabnisse
2010-08-10 16:35

Ja, typiska journalistspekulationer.
Antonov är ju inte så korkad att han helt öppet skulle figurera som delägare i Saab om nu GM av någon underlig anledning vill porta honom.
Nu när Saab har fått fart på produktionen och har något att sälja som dessutom är efterfrågat, det är ju trots produktionsökning mer än 10 veckors leveranstid, vore det väl oerhört dumt av GM att försöka slå bort benen på ledningen.
Nej det här tror jag inte på.

#1
kenneth 2
2010-08-10 17:00

SAABNISSE!
Stå på dig och fortsätt att jobba FÖR jobben, FÖR utvecklingen dvs FÖR allas vårt SAAB´s skull. Jag tror inte heller att det går illa för SAAB. SAAB har alltid lurat döden. Nu liksom förr. SAAB är en bra och säker bil tillskillnad från många små skruttiga bilmärken. Vill ej ens nämna dem med namn... Stå på dig "SAABNISSE"!

#1
MT
2010-08-10 17:09

GM är fortfarande delägare till Saab Automobil fram till 2016 då Victor Muller ska köpa ut resten av Saab Automobil.
Redan från början så var GM emot Valdimir Antonov så detta är ingen nyhet.

#1
Sven V4
2010-08-10 18:12

Jag tycker SAAB skall specailsera sig på tre segment.
1) Lyxiga sportbilar och coupéer typ AUDI A5
2) Stramt minimalistiska "callooker" med drag av ur-SAAB
3) Lätta distributionsfordon med sport-& kvalitetframtoning*
SAAB måste vara lite exklusivt och kunna ta bra betalt!
Masstillverkning av "vanliga" bilar i Sverige tror jag inte på - i längden. Om det stämmer att kinesiska och indiska företag har ett seriöst intresse för SAAB kan, "vardagsproduktion" läggas i dessa länder. Tillverkning i Ryssland borde också vara möjligt om annan "godkänd oligark" är intresserad.
*Jag har aldrig förstått varför varken SAAB, VOLVO eller SCANIA satsat på lätta lastbilar och skåpbilar FIAT/IVECO, Renault och Mercedes m.fl. tycks ju lyckas väl och tjäna pengar i denna nisch. Dessa vagntyper kräver hållbarhet, robusthet och god teknologi. Däremot bör monteringen i spatiösa utrymmen vara mindre tidskrävande och alltså möjliga att producera i relativa "höglöneländer."

#1
Q
2010-08-10 20:23

Göstas argument är som ett djur man bör avliva för att inte dra ut på läsningslidandet i onödan här på vib. :D

#1
Ante
2010-08-10 21:28

Q:
Håller verkligen med dig vad gäller Göstas barnsliga argument! Gösta borde också portas om han inte håller sig till saken. Vore Gösta / Jarl ett djur skulle nog åsna passa dem....

#1
Jes
2010-08-10 22:09

Troligen ett spel för gallerierna för varför skulle Vladimir nu kräva sin investering tillbaka med risk att förlora det mesta?

#1
Bengt
2010-08-10 22:16

Detta bedrövliga märke..lägg ner och satsa på vindkraften istället...smart man,, my man. Flyget är ännu en bedrövlig historia för sig men med vindkraften så är man ju vara kvar på backen...what can go wrong?
Bengt

#1
Christer
2010-08-10 22:58

Inte blir jag överaskd av detta. Detta är bara början på en riktig karusell och . Jag hoppas allt reder ut sej, men,,, ?
Och varför skulle ryssen vara mer bov än "alla" andra med gott om pengar?
De flesta har hog trampat på många ömma tår .....

#1
Q
2010-08-11 00:05

Vad Bengt med många andra som önskar livet ur detta enligt mina erfarenheter utmärkta märken. Är att oavsett om man tycker eller inte tycker om märket så kommer konsekvenserna av en konkurs av Saab tillsammans med Volvo (i värsta fall) dra med sig mycket stora delar av skiftande svensk industri. Faktum är att svinnet blir så stort att arbetslösheten kommer stiga kraftigt. En lika dåligt stor konsekvens som Bengts inlägg är undermåligt.

#1
Mikael Lindberg
2010-08-11 00:13

Nu när SAAB verkligen börjar komma på fötter igen, så dyker naturligtvis dessa negativa spekulationer om SAAB:s framtid upp på nytt.
Om man inte har rent mjöl i påsen, så är det väl tämligen meningslöst att forsätta smustkastningen av SAAB, med korkade och ogenomtänkta uttalanden i massmedia.
Med tanke på den arbetskraftsflykt som skett de senaste 10 åren i Sverige, är det märkligt att de negativa nyhetsstoffen ska få störst plats i massmedia hela tiden, speciellt i detta fall, nu när SAAB verkar gå för högtryck i Trollhättanfabriken.
Heja SAAB/Spyker

#1
Sven Gyltén
2010-08-11 00:19

NÖDVÄNDIG FINANSIERING. Lyssna med LO, kanske intresse finns. Om det vore möjligt, vilken succé, får folket på golvet.

#1
jan
2010-08-11 01:41

hur fanken kan ni tro på detta förstår ej heller hur vibilägare kan ta in denna artikel

#1
TTAERO
2010-08-11 03:33

DI.se, tv4:as ekonominyheter och expressen har i många fall varit drivande i atg skapa falska rykten runt saab. I detta fall var det di.se. Nu har i alla fall Spyker och saab ledsnat på detta trams och bestämt sig för att bryta med denna tidning. Ett bra beslut då de sällan rapporterat sakligt runt saab. Undrar vad som driver dessa och Jarl så hårt att de heldre ser något dö ut än att bara gå vidare och fokusera på sakliga ting eller saker som intresserar istället. Vad är det som väcker detta hat mot en liten biltillverkare?
Jag kan inte förstå, men det är skoj att få lännas oberörda av detta bilmärke, men att hata något så mycket då man ändå inte bryr sig om det är märkligt...

#1
Smithy
2010-08-11 12:31

Nu är presskontakten bruten mellan Saab och Dagens industriframställtpåettillasätt på initiativ av Victor Muller.
"enough is enough", som han sa.
Utmärkt attityd, GM hade väl bara tagit emot skiten ytterligare...

#1
pg
2010-08-11 16:24

Håller med om att det verkar lite osmakligt att komma med dessa artiklar just nu. Det verkar ju vara enbart spekulationer, men ingen rök utan eld.
Det finns frågetecken visserligen, och hur står det till med öppenheten egentligen hos Saab, när man avbryter kontakten med pressen, istället för att ge dem sin verision?
Men till pressen vill jag säga att även om jag inte köper en Saab, känner jag att Saab behöver lugn o ro, så att kunder vågar köpa saab utan risk för dåligt andrahandsvärde pga en ev. nedläggning.
Där håller jag med er som är kritiska till pressen.

#1
Saabnisse
2010-08-12 12:59

Nu är det bekräftat att nya 9-3 kommer som combi-coupe och att planer på en ny Sonett blir allt starkare.
Det bekräftades av Muller och Castriota vid presentationen av 9-5 i USA.
Men det är förmodligen bara rykten om de DI-frälsta kommer att yttra sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.