Bild
Nästa artikel

Saab bryter med Dagens Industri

Nyheter

Dagens Industris artikel om att påstådda ekonomiska problem hotar Saabs framtid uppskattas inte av Victor Muller.Nu bryter Saabs huvudägare helt med tidningen.

- Spyker och Saab har alltid varit öppna mot tidningen och aldrig nekat till att besvara de frågor som ställts, säger Victor Muller och fortsätter:

- Men resultatet av detta samarbete har inneburit en serie av spekulativa och ofta negativa artiklar om Saabs ägarstruktur och framför allt relationen till Vladimir Antonov.

Den artikel av Dagens Industri som skapat splittringen citerar anonyma källor som hävdar att den ryske finansiären Vladimir Antonov är på väg att ta tillbaka de 800 miljoner kronor som han lånat ut till Spyker Cars för att genomföra Saab-affären.

Enligt de anonyma källorna ska detta bero på att den ryske finansiären inte kan få en plats i ägarkretsen, då General Motors misstänker att han har samröre med ekonomisk brottslighet (se LÄNK för mer information).

Nu väljer alltså Victor Muller och Spyker Cars att gå till motangrepp i ett pressmeddelande.

- Artiklarna har saknat fakta och har varit skadliga för Spyker Cars N.V.,Saab Automobile A.B. och Vladimir Antonov. Som en konsekvens av detta kommer vi omedelbart att stoppa alla interaktioner med Dagens Industri. Det är beklagligt att vi måste ta till sådana medel, men nu räcker det, säger Victor Muller.

Diskutera: Gör Spyker Cars och Victor Muller rätt? Och borde Dagens Industri rapportera på detta vis?
Taggar: Nyheter
Saab bryter med Dagens Industri

Kommentarer

#1
Tommy
2010-08-11 11:47

Det finns fler som älskar att hata SAAB än hatare av övriga bilmärken. Kan det vara så att SAAB väcker känslor, till skillnad från många andra bilmärken (läs japaner). Vi som älskar SAAB har redan köpt en. SAAB-hatarna är nog bara mest avundsjuka på oss som sedan länge fått upp ögonen!

#1
pelle
2010-08-11 12:14

Tommy:
Du har absolut rätt! Jag skulle gärna byta ut min japanare mot en SAAB så snart som möjligt. Jag kör tyvärr en usel "Jappe" just nu eftersom jag är arbetslös och inte har råd med en SAAB 9-3 Sport Combi som är min drömbil! Har en kompis som köpte en helt ny SAAB 9-3:a BioPower, etanolmotorn, för drygt två år sedan och han är supernöjd med den!

#1
Saabnisse
2010-08-11 12:16

Jag har aldrig fattat vad man försöker få ut av denna ryktesspridning, är det bara gammaldags sensationsjournalistik som avses?
Detta är ju förståeligt när det gäller skräptidningarnas lösnummerförsäljning, men detta gäller ju Di.se. på nätet!
---
Nästa sak som jag inte heller förstår är dessa som önskar Saabs nerläggning.
Om man inte gillar Saab är det ju bara att låta bli att köpa den så är ju det egna problemet borta.
Det finns mängder av olika bilar som inte passar mig och som jag aldrig skulle tänka på att köpa, men inte går jag och önskar att de ska försvinna, det finns ju andra som tycker om dem och då har de ju ett existensberättigande.
---
Var glad för att det börjat gå bra för Saab, att de slipper de amerikanska bromsarna och för att de har nya modeller på gång.
Var glad över att tillverkningskapaciteten höjs och skapar nya arbetstillfällen.
Var glad och stolt över att det är ett svenskt bilmärke.
Sluta med jantelagstänkandet!

#1
Raphael
2010-08-11 12:22

Det är en sjuka bland svensk massmedia idag att vara spekulativ och gissa och hänvisa till "anonyma källor" (= fria spekulationer). För mig som läsare upplevs det helt meningslöst att läsa spekulationer som är rena gissningar.

#1
Smithy
2010-08-11 12:26

Muller gjorde rätt.
Di gjorde fel.
Jag tror Di spelar på intresset kring Saab plus att de väver in en massa jantelagstänkande för att de hoppas att artikeln då uppfattas som positiv undermedvetet hos svenskarna.
Enda problemet nu kan vara rapporteringen kring Saabs registrering av företaget i Sthlm, med siffror och diverse ekonomikapitel. Men det finns andra tidningar och Di har varit de som skrivit värst om Saab. De önskar väl att de hade haft rätt också angående nedläggningen.
Men tyvärr Di, nu är tyglarna fria och allt ser annorlunda ut.

#1
Gösta
2010-08-11 17:05

Bojkott av media är aldrig ett sundhetstecken. Hmm, man kan inte undgå att undra om SAAB/Spyker har något att dölja. Historien lär fortgå oavsett och tiden får visa huruvida detta är fallet.

#1
Johan tiger
2010-08-11 18:01

Men nu är det så att alla skattebetarae står som garant med fem miljarder om Saab inte lyckas. Muller har bara kört md lånade pengar och Saab har inte öppet redovisat sin bilförsäljning mm. Muller spenderar upp svenska skattebetalares pengar och då har man rätt att ifrågasätta affären och skylla Saab vara så bra som saabälskana säger skulle märket ha en stor försälning. tyvärr luktar det bfr kl och förskingring av våra slattepengar till snackpåsr muller.

#1
S-E S
2010-08-11 18:43

JOHAN TIGER, på vilket sätt står svenska skattebetalare som garant för SAAB/Spyker. Är det något Mona har drömt? Förklara dig! Jag har nämligen hört motsatsen: "Det är inte Svenska statens uppgift att äga bilföretag."

#1
Henrik
2010-08-11 18:52

Staten har garanterat EIB-lånet på 4,3 miljarder (?) via riksgälden. Riksgälden har dock garantier som vida överstiger det beloppet, beloppet som dessutom betalas ut portionsvis fram till 2012. Riksgäldens chef Bo Lundgren kommenterade saken så här: "risken för skattebetalarna är mycket liten". F.ö är det 10 veckors väntetid för att få en Saab nu, trots dubblad produktion, så oron är obefogad. Dessutom anser jag att DI bör söka riktiga nyheter istället för att hitta på egna via "källor till DI", eller att hänvisa till sig själva i artiklarna (enligt DI) som om det skulle öka trovärdigheten i smörjan.

#1
S-E S
2010-08-11 19:00

HENRIK:Det är ju små belopp i sammanhanget. Göran Persson och Bosse Ringholm har garanterat att 257 miljarder kronor som de har lånat av pensionssystemet för att stärka budgeten ska betalas tillbaka "öre för öre". Det lär bli svårare?

#1
MT
2010-08-11 20:34

Henrik: Det står klart och tydligt var informationen kommer i från, regeringen.

#1
Johan
2010-08-11 21:08

EIB-lånet = 4,2 miljarder (inget annat)! MT:
"...informationen kommer i från, regeringen." Var hittade du det någonstans!?

#1
MT
2010-08-11 21:29

Re: Johan
Från DI så klart.
http://di.se/Default.aspx?pid=212415__ArticlePageProvider

#1
Henrik
2010-08-11 23:33

--> TM, du har rätt, en minister således, eller kanske Jöran Hägglund, låter ju troligt så här någon månad innan valet.

#1
LuktarSkunk=SKUNK
2010-08-11 23:59

Och hur kommer det sig att inga biltidningar ännu testat nya Saaben? Den hade premiär hos handlarna i mitten av juni! Finns det verkligen några bilar?

#1
Lars A
2010-08-12 00:30

Som väl är äger inte herr Muller Dagens Industri för då hade han säkert lagt ned den. Tidningen gör bara sitt jobb. Det måste faktiskt herr Muller och Saab-frälsta inse.

#1
fredrik
2010-08-12 11:00

Jag tycker Saab gör rätt. DI vill tjäna pengar på en nyhet som inte är en nyhet - vem kan spå in i framtiden?
Är så TRÖTT på hoppskramlade artiklar!
Sluta ha sommarledigt och börja jobba igen, DI.

#1
Ivar M
2010-08-12 20:13

Om DI körde SAAB som tjänstebil skrev de nog lite mer positivt om det svenska varumärket SAAB. Nu kör de kanske Japansk eller Koreanskt, landsförädare som de är.

#1
Andreas
2010-08-13 10:57

Jag har sagt det från början att denna affär kommer inte att hålla. Så fort någon tidning börjar att rota i saker om Spyker eller någon av dom inblande så blir Herr Muller tokig. Det betyder ju bara att han har något att dölja. Fortsätt o granska Spyker/SAAB.
Var förresten och kollade på nya 9-5an. Behövde bara sitta i bilen för att bli övertygad om att jag aldrig skulle byta bilmärke. Kör idag V70 och C30 R-design.

#1
j.w
2010-08-13 12:27

Andreas, du får tro vad du vill om denna affär. Att Müller blir förbannad när en tidninng SPEKULERAR är knappast samma sak som att rota och få fram fakta. Nästa gång kan du ju ta och köra Saaben så inser du snart att det är en traktor du rattar.

#1
Q
2010-08-13 22:22

Ja men Andreas om någon ständigt hade försökt att rota rota rota och åter rota fram massa rykten kring dig. Och du ständigt hade förväntats att sitta stilla och tig så är jag övertygad om att du någon gång hade fått nog av de ständiga attackerna och ryktesspridande. Jag tycker nog på det hela taget att Muller har varit tolerant emot belackare och ryktesspridare. Och dina nuvarande och förmodligen enligt dig mycket bra volvobilar. Deras nya ägare har mycket blod och skumma affärer på sitt samvete! Ex Burma och Nordkorea, Tibet med otaligt mera. Hur populärt tror du det skulle vara för Geely volvos och deras numera suveräna ägare om de ständigt hade utsats för elaka ryktesspridningar och ryktesspridningar? Och du!! Fick du ett medlemskap i det kinesiska komunistiska partiet på köpet eller är det extrautrustning på Volvo?? ;)
Men det verkar som om media ännu inte kunnat svälja sitt tydligen oöverskådligt gigantiska förtret över att de ännu en gång som förr har och har haft FEL FEL FEL OCH ÅTER FEL!

#1
Bengt
2010-08-14 09:31

Ska plutten säga upp sin prenumeration va...gosh..han måste vara riktigt arg

#1
Blixten
2010-08-14 15:03

Det är bra att SAAB bryter med Dagens industri. Jag har efter Dagens industris alla nedskrivningar och negativa attityder kring SAAB själv slutat att läsa denna sensationsblaska som i mångt och mycket påminner om det man läser skvallerblaskor. Jag fattar inte varför Dagens industri sjunkit så lågt i sin journalistik och varför man fortsätter att skriva ner SAAB ofta med rena rama lögner och ren ryktesspridning. Kanske det var så att Dagens industri var så övertygade om att SAAB inte skulle överleva att det infann sig ett antiklimax på redaktionen då deras domedagsprofeter visat sig att ha fel och därför för att inte tappa ansiktet gör allt för att hitta nya sensationer och negativa skriverier kring SAAB. Skäms DI!

#1
MBL
2010-08-14 19:19

Härligt Blixten.
Nu har du kopierat och satt in samma text på AMS och här igen, glömde du TV denna gång?
Har du inget att göra i Trollhättan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.