Bild
Nästa artikel
AutoIndex

Nöjdast kör Subaru - vinner AutoIndex 2010

Publicerad 4 maj 2010 (uppdaterad 16 december 2013)
Subaru och Suzuki är årets vinnare i Sveriges största bilägareundersökning AutoIndex. Subaru befäster sin toppställning och Suzuki klättrar mest.
Subaru och Suzuki har faktiskt en hel del gemensamt.

Inte bara för att båda börjar på Su och har japanskt ursprung utan också för att båda genom åren tagit vara på fyrhjulsdriftens fördelar i sina modellprogram.

Nöjda kunder
Båda fick också plats i AutoIndex först år 2007 - för övrigt tillsammans med Kia - då försäljning och marknadsandelar började ge resultat, om än blygsamt till en början.

Subarus historia i AutoIndex känner ni förstås till.

Redan första året levererades bomben. Subaru hade Sveriges mest nöjda kunder.

En liten dipp året därpå resulterade i en tredje plats, men redan i fjol var märket tillbaka på toppositionen.

Befäst ställning
Och i år sitter Subaru, tack vare sina kunder, säkrare än någonsin, allra överst på tronen.

Just det faktum att Subaru befäst och stärkt sin ställning är det mest imponerande med årets resultat.

Framgångar föder förväntningar och det är inte ovanligt att det brukar resultera i sämre helhetsomdömen året därpå.

Men här har alltså Subaru lyckats matcha ökade krav med ännu bättre resultat.

Marginalen har ökat

År 2009 var ett turbulent bilår med finanskris och ras i bilförsäljningen, Saabs kamp för överlevnad och under de första månaderna 2010 också fallen med Toyotas kvalitetsproblem och återkallning av miljontals bilar runt hela världen.

Den enes död, den andres bröd brukar det heta och uppenbarligen har Subaru inte förlorat speciellt mycket på finanskrisen i Norden utan i stället kunna plocka poäng - och kunder - på andra märkens svårigheter.

Marginalen till toppkonkurrenterna BMW och Toyota har ökat på grund av att ägarna till dessa märken varit något mer återhållsamma med att ytterligare förbättra poängskörden.

Endast ett märke, Mitsubishi, uppvisar ett sämre resultat jämfört med fjolårets undersökning.

I övrigt har alla andra märken fått högre betyg av sina ägare, men på olika nivåer och det har också resulterat i vissa större omkastningar i rankingen, framför allt för de märken som parkerar under medel.

Peugeot tappar stadigt
Allra mest har Suzuki förbättrat sig och det ger ett kliv uppåt från 21:a till elfte plats.

Likaså har Seats, Renaults och Volkswagens ägare blivit påfallande mycket mer nöjda, men i Seats fall går ändå inte jumboplatsen att undvika.

Seat har trots allt närmat sig konkurrenterna och hotar nu Peugeot som stadigt tappat mark de senaste sex åren.

På den övre halvan har endast smärre omkastningar skett och symptomatiskt är att Saab-ägarna i de osäkra tider som rått ändå slutit upp kring sitt märke och gett både bilkvalitet och verkstäder betydligt högre betyg än i fjol.

Jämförelsevis är Volvos ökning inte lika stor och det har bland annat medfört att avstånden upp till både Audi och Mercedes ökat.

AutoIndex 2010 - TOTALT       
Påverkan: Bil 40%, Försäljning 20%, Verkstad 20%, Lojalitet 20%






















































































































1. ( 1)



Subaru



890



 2. ( 2)



BMW



869



 3. ( 3)



Toyota



854



 4.  (4)



Honda



842



 5.  (4)



Audi



832



 6.  (6)



Mercedes



831



 7.  (8)



Volvo



811



 8.  (7)



Skoda



810



 9. ( 9)



Mazda



807



10 (10)



Saab



802



MEDEL



 



802



11.(12)



Hyundai



791



11.(21)



Suzuki



791



13.(18)



Volkswagen



790



14.(16)



Kia



785



15.(19)



Renault



784



16.(14)



Citroën



774



16.(11)



Mitsubishi



774



18.(13)



Nissan



773



19.(17)



Opel



772



20.(15)



Ford



766



21.(20)



Peugeot



759



22.(22)



Seat



747




Diskutera: Hur förklarar du att Subaru stärkt sin ställning i toppen? Vad tycker du om årets resultat?

Autoindex 2010

Autoindex är Sveriges största och bredaste konsumentundersökning på bilområdet.

Svenska folket har tyckt till om sitt bilinnehav. Betygen är omvandlade
till indextal som teoretiskt kan variera från 0 till 1 000 poäng.

Jämförelsen visar hur nöjda bilägarna är i förhållande till varandra.
500 poäng är ett medelnöjdvärde och som synes är det inga bilägare som
genomsnittligt är missnöjda med bilägandet i stort.

Det skiljer dock en
del i poäng mellan mest och minst nöjd.

Läs mer om hur Autoindex går till här.

Kommentarer

#1 • 4 maj 2010
Jarl (not verified)

Toyota i topp som vanligt.

#2 • 4 maj 2010
Conny Karlsson (not verified)

Jarl. Det är möjligt att Toyota ligger fortfarande i toppen. Men vi med våran Toyota Auris påpekade på de problem med gnisslande bromsar, byte av hjullager fram. Toyota bytte och ställde upp utan att man behöver gnälla. Men det som är jobbigt var alla turer in för gnisslande bromsar till verkstaden, det tar tid. Och det tog tid innan man fick tyst på gnisslandet. Dock är bromsarna tysta nu. Men i December 2009 tröttnade vi och skrev ett brev till Toyota att vi inte var lika nöjda som tidigare och att vi aldrig tidigare stött på dessa problem som vi nu haft. Dock är väl gnisslande bromsar ett litet problem i jämförelse med många andra fel en bil kan drabbas av. Men byte av hjullager vid 7000mil är för tidigt och jag har aldrig drabbats av det tidigare så tidigt. Jag skyller på europeiska underleverantörer som inte håller sedvanlig japansk kvalitet som man varit van tidigare på japan tillverkade Toyotabilar.
Men precis som Vibilägare skriver så var vi mer återhållsamma med betygen mot tidigare i Autoindex. Dock verkar Toyota fortfarande mot andra märken stå sig bra trots sviktande kvalitet mot tidigare. mvh Conny

#3 • 4 maj 2010
Jarl (inte for… (not verified)

3:e-plats i topp? Tvåan är första förloraren! Grattis Subaru. Bilar med personlighet något Toyota är helt befriade ifrån. Att Toyota inte rasat mer efter kvalitetsmissarna berättar mer om ägarna än om bilarna.

#4 • 4 maj 2010
mctar (not verified)

Jarl: Du menar väl Subaru?

#5 • 4 maj 2010
Rolle (not verified)

Intressant att tre Japanska bilar är bland de fyra första.

#6 • 4 maj 2010
Raphael (not verified)

Av en Toyota förväntar man sig inget annat än den ska fungera och ta en från A till B. Till och med säljarna av Toyota är fullt medvetna om att Toyota gör produkter helt utan emotionellt engagemang. Ironiskt nog så säljer Toyota Auris sämre än Corolla serien gjorde, och med Auris har ändå Toyota försökt göra något mer än en bruksbil. Men det är inte vad Toyota ägarna vill ha.

#7 • 4 maj 2010
Tobbe (not verified)

Grattis! SUBARU går från klarhet till klarhet. Lite fel på bilprovningen, högt andrahandsvärde, fyrhjulsdrivning som standard och riktigt roliga att köra, jag älskar min Boxerdiesel!

#8 • 4 maj 2010
AL (not verified)

Hur kan du härleda att Auris säljer sämre än Corolla Raphael? Menar du i absoluta tal, i form av marknadsandelar eller sitter du och trycker på en tidsserieanalys som ger detta utfall? MVH AL

#9 • 4 maj 2010
Jan (not verified)

Fantastiskt att Subaru vinner år efter år , även i Tyskland ,England och USA (Subru Forester bästa SUV).
Jag tror det blir en provkörning till helgen.

#a • 4 maj 2010
Letho (not verified)

Även jag älskar min Subaru boxerdiesel! I mitt fall en Impreza.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.