Bild
Nästa artikel

AutoIndex: Toyotaägare nöjdast i Danmark

AutoIndex

AutoIndex genomförs samtidigt i Sverige, Danmark och Norge. I Danmark vann Toyota på nytt - före BMW och Audi.

Noterbart är att de danska Saab- och Volvoägarna är mer nöjda än i
Sverige.

Suzuki årets raket
Här rankas Saab och Volvo på delad fjärde plats tillsammans med
Mercedes.

Subaru, med för låg marknadsandel, finns inte med i den
danska undersökningen.



Precis som i svenska AutoIndex är Suzuki årets raket, här ett hopp uppåt
i rankingen från 22:a till 13.e plats.

Läs om resultatet i AutoIndex 2010 för Sverige här.


AutoIndex 2010 - Totalt: Danmark


(I parantes visas fjolårets placering.)


































































































































1. (1)




Toyota



868



2. (2)




BMW



855



3. (3)




Audi



848



4. (8)




Mercedes



842



(4)




Saab



842



(5)




Volvo



842



7. (6)




Alfa Romeo



828



8. (9)




Skoda



827



9. (7)




Honda



819



10. (10)




Volkswagen



817



11. (11)




Mazda



806



MEDEL




 



806



12. (13)




Hyundai



803



13. (22)




Suzuki



795



14. (12)




Opel



793



15 (14)




Nissan



783



16 (18)




Kia



782



17. (19)




Ford



782



18. (15)




Citroën



782



19. (21)




Fiat



780



20. (16)




Seat



779



21. (23)




Renault



779



22. (20)




Mitsubishi



775



23. (17)




Peugeot



773



24. (24)




Chevrolet



753




 Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Danmark?

Taggar: AutoIndex
AutoIndex: Toyotaägare nöjdast i Danmark

Kommentarer

#1
sushi
2010-05-05 15:19

Ganska fantastiskt att detta bilmärke år efter år vinner eller ligger bland de tre bästa. Ett bilmärke där ägarna är extremt funktionsorienterade (kräver nollfel) till skillnad mot tyska dyrmärken som köps mer av emotionella skäl. Makalöst egentligen.

#1
Henrik
2010-05-05 15:56

Undrar varför svenskar, privatpersoner och journalister är så kritiska mot "våra" egna märken. Det är alltid en helt annan visa utomlands.

#1
Roger N
2010-05-05 17:46

Men Danmark har väl ännu inte börjat ta med Subaru i AutoIndex 2010 pga för litet urval?
Räkna med ny 1.a plats där också då så sker.

#1
jarl
2010-05-05 20:11

Inte helt otippat - TOYOTA - världens bästa bilmärke

#1
Jarl
2010-05-06 00:10

Och beviset är min Corolla från 1990. Jag har själv tätat alla rosthål med min aluminiumfolie/staniol-hatt som jag har till skydd från ufo-strålning, och det fungerar alldeles perfekt!

#1
jarl
2010-05-06 01:12

Måste bara säga det igen - TOYOTA; världens bästa bilmärke (nu bevisat)

#1
Larsson
2010-05-06 01:58

Jarl vad är det med dig egentligen, du kommenterar allt med dina minst sagt fjantiga inlägg som inte har någon som helst verklighetsförankring, du borde skämmas.

#1
Jes
2010-05-06 10:04

Intressant att Saab är så högt skattad i Danmark, en snygg 4;de plats.
Men besynnerligt att Alfa Romero också kan placera sej i topp-listan ...

#1
Roy
2010-05-06 10:26

Tänkte skriva att det är kul att se svenskarna så högt upp - och Saab före Volvo - och att det är lite besynnerligt att Alfa Romeo finns så högt upp(man kan undra vad de mäter), men nu har ju JES redan skrivt det, så jag låter väl bli, då.

#1
Dman
2010-05-06 10:47

Danskarna lär vara världens lyckligaste folk (http://www.dn.se/nyheter/varlden/har-bor-varldens-lyckligaste-manniskor-1.641804) och vad väljer man om man mår bra? Jo en hygglig Toyota med utmärkta garantier och ett kundbemötande i världsklass. Dricka öl och käka korv gör en lyckligare än att ratta sin "körglada" bil!?

#1
kenneth
2010-05-06 10:55

Är det ingen som kan räkna och dra en slutsats? Det skiljer bara drygt 5% mellan Toyota och medelbilen varför man knappast kan säga att Toyota är värd att rosas. Det skiljer inte heller mer än ca 12% mellan den bästa och sämsta bilmodellen! Skillnaderna är så små eller om man så vill skillnaden är så pass liten, mätt i kvalitetsindexering, att den ens är statistiskt säkerställd. Skillnaden är definitivt inte säkerställd mätt mellan de 4 "bästa" bilmärkena där skillnaden endast är 2% mellan dem. Alltså är kvalitetskillnaden så oerhört liten dvs kvaliten på bilarna så hög och jämn att det är andra saker som avgör vilken bil man föredrar, eller ratar. Hur många vet att tex Toyota marknadsföringsbudget per såld bil ligger på ca 37 000 per bil?! Medan tex BMW, Audi lägger ut ca 17 000 kr per såld enhet. SAAB och Volvo lägger ut ca 23 000 kr per såld bil. Det är snarare bilens marknadsföringsstrategi som avgör vilka bilar som hamnar i topp 5 -6 snarare än faktisk kvalitet! Det bilmärke som har störst marknadsaktivitet blir det märke som hörs mest och som därmed uppfattas som bäst!

#1
Simon
2010-05-06 13:00

Re: Kenneth visa gärna källan till ditt påstående jag tror inte på dig för 5 öre att någon biltillverkare skulle lägga så stora summor per bil, var har du fått det ifrån....?

#1
Existenz
2010-05-06 14:56

Simon: Hans påstående är korrekt, det finns bevis på det jag har själv läst det men vet ej vad jag ska söka på för att hitta det igen. Varför skulle inte det kunna vara sant?

#1
Simon
2010-05-06 17:02

Re: Existenz du kan ju bara fundera på hur många kronor det skulle bli bara i Sverige....? Summan är gigantisk och helt orealistisk....!
Så jag tror inte ett skvatt på dom summorna och söker du på nätet finns ingen sån uppgift alls, så det är inte så konstigt att man gärna vill veta källan...
Så kom igen nu Kenneth, var kommer siffrorna ifrån...?

#1
T-Rex
2010-05-06 17:36

Alla som jobbar med ekonomi vet att man lägger olika uppgifter på olika benämnda konton. Summorna som nämnts kan innehålla vad som helst och att t.ex. tidnings/TV-annonser ligger på ett separat bolag/enskilda återförsäljare och att t.ex. Toyota sköter allt mer centraliserat (med tanke på hur effektiv deras organistaion lär vara)!? Hört talas om oklar bokföring?

#1
Existenz
2010-05-06 17:51

Simon: Och hur mycket pengar tror du man gör i vinst på varje bil då? Du måste se helheten och då är det inte alls osannolikt. Du glömmer eller vet inte att inom bilindustrin är det väldigt mycket pengar i omlopp hela tiden.

#1
Hanzzon
2010-05-07 00:27

Som vanligt har Toyota-motståndarna av någon anledning inga som hälst realistiska fakta att lägga fram men ändå vet man bara att det är så som man själv säger och därför kan man på något knepigt vis alltid bortförklara alla fakta som finns om varför Toyota hamnar i toppen i kvalitetsundersökning efter kvalitetsundersökning och ägarnöjdhets-undersökning efter ägarnöjdhets-undersökning världen över år efter år...

#1
Larsson
2010-05-07 01:12

Som vanligt har Toyota-fanatikerna av någon anledning inga som helst realistiska fakta att lägga fram men ändå vet man bara att det är så som man själv säger och därför kan man på något knepigt vis alltid bortförklara alla fakta som finns om varför Toyota faktiskt inte hamnar i toppen i kvalitetsundersökning efter kvalitetsundersökning och ägarnöjdhets-undersökning efter ägarnöjdhets-undersökning världen över år efter år...

#1
Simon
2010-05-07 10:35

Re:Existenz tycker du inte själv att det är märkligt att vi inte kan få fram källan Kenneth borde ha, för jag tror inte bilindustrin lämnar ut dessa siffror och sökning på nätet ger noll.....
Så Kenneth, var får du siffrorna ifrån...?

#1
pg
2010-05-08 18:38

Intresant iakttagelse detta om hur mycket reklampengar generalagenterna lägger på respektive bilmärke. Ett bilmärke som fått stå tiillbaka under de senaste 10 åren är bland andra Opel. Inte en krona har generalagenten lagt ut för annonsering i pressen, endast internet och tv reklam har bekostats. Allt ansvar för annonsering har lagts ut på återförsäljarna.
Citroen och Peugeot lär lägga ut mellan 25 och 30000 och där ingår direktreklam till hushållen.
Och Citroen och Peugeot har ju ökat försäljningssiffrorna rejält.
Detta gäller sääkert även Toyota.
När det gäller dessa kundundersökningar är det ju även så att Toyota klarar sig bäst även i olika länders besiktningsstatistik. Men som någon här påpekar, är det ju en väldigt liten skillnad mellan bästa och sämsta bil.
Jag tror därför att det är mera viktigt vilken bilmärkesverkstad man väljer. Det skiljer mera i kvalitet på verkstäder än på bilmärken.

#1
Hanzzon
2010-05-08 20:35

PG, Det stämmer att det skiljer mycket i kvalitet på olika verkstäder, men det stämmer INTE att det skulle skilja mycket mindre i kvalitet mellan olika bilmärken, jag kan skriva under på att det skiljer väldigt mycket i kvalitet, och ännu mer i långtidskvalitet mellan olika bilmärken oavsett om bilarna är servade och skötta av exakt samma verkstad med samma servicekvalitet!
-Det märker vi tydligt på verkstaden där jag jobbar där vi servar/reparerar alla bilmärken.
Vi bokför tex alla bilar som blir tyugna att diagnosmätas upp med dator och åtgärdas pga. elektronikfel där alla fel bokförs i egna pärmar och det är en jäkla skillnad mellan olika bilmärken hur mycket elfel dom drabbas av i procent i förhållande till hur många bilar vi servar av märkena i fråga kan jag säga, och som i de flesta kvalitetsundersökningar ligger japanerna bäst till kan jag meddela.

#1
Stefan
2010-05-09 23:02

Shit va här finns folk som inte har koll på ett skit. Har jobbat med bilar i 20 år och det är ren fakta att japanska bilar har överlägset bäst kvalite. Är själv ingen större fan av japanska bilar rent komfort eller körglädje men kvalite är det punkt.

#1
Jarl
2010-05-10 12:17

Re: Stefan
Så du har alltså skruvat japanska bilar i 20 år och hela tiden haft på dig en hatt av staniol som skydd mot kosmisk strålning?

#1
Hanzzon
2010-05-11 02:25

Jarl lever tydligen i en bubbla som han vägrar komma ur och kan inte ens acceptera det som vi erfarna personbilstekniker som jobbar med olika bilmärken sedan länge konstaterat och personligen varje dag ser fakta på ute i verkligheten, ren och skär fakta som bevisar att Japanernas och i synnerhet Toyotas kvalitet ligger i en klass för sig, något som inte går att bortförklara hur gärna man än skulle villja det, för så är det tyvärr utanför bubblan Jarl...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.