Bild
Nästa artikel

Suzuki rusar mot toppen i AutoIndex

AutoIndex

Suzuki går från 21:a till elfte plats på bara ett år i AutoIndex. Därmed står Suzuki för den största förbättringen.

Före och efter maj 2008. Där har ni skiljelinjen för Suzukis representanter.

Det var då som holländska Suzuki-importören Louwman Group formellt övertog general-agenturen efter Olle Olsson Bolagen genom att bilda Nimag Sverige AB.

Nya återförsäljare
Några månader senare, i augusti 2008, satt alla återförsäljaravtal på plats och det var först då som verksamheten kunde rulla igång på allvar.

- Vi ska ha klart för oss att det aldrig är lätt att byta importör på en marknad, men vi har fått stor frihet från vår huvudman att agera på egen hand, säger den svenska Suzuki-importörens nya vd Mattias Larsson.

- Det betyder att vi kan bygga från början och på så vis slipper att hamna i djupa traktorspår som kanske drabbat flera av våra kollegor.

När det stod klart att avtalet mellan Suzuki och Olle Olsson Bolagen inte skulle förnyas försvann i en hast 20 återförsäljare.

- Det har tagit lite tid att bygga upp ett nytt återförsäljarnät, men nu är vi totalt uppe i 57 återförsäljare varav 18 nya tillkom under 2009, berättar Mattias Larsson.

- Det är självklart att det betytt mycket för kundens trygghet att veta att det finns både återförsäljare och verkstad på näravstånd när man ska köpa bil.


Behåll enkelheten
Det så kallade KISS-projektet ligger den nya svenska organisationen bakom - Keep It Suzuki Simpel - behåll enkelheten med Suzuki.

- Syftet är att det ska vara lätt för både återförsäljare och kund att göra affär, säger marknadsansvarige Mattias Andersson.

- Vi ska ha rätt pris från början och det ska inte finnas några oklarheter.

I konceptet ingår också att reservdelsförsörjningen till verkstäder ska ske snabbt och enkelt.

- Det var en av de punkter vi först satte fokus på när vi drog igång verksamheten, berättar Mattias Larsson.

Enkelhetskonceptet går också igenom i Suzukis modellutbud.

Här finns visserligen fem grundmodeller att välja på, flera också med fyrhjulsdrift, men det är i huvudsak i småbilssegmentget som Suzuki fightas.

Billigaste bilen i dag är en miljöklassad Suzuki Alto som kostar 89 900 kronor inklusive antisladd.

Högre säkerhet
Just säkerhetsaspekterna, som tidigare legat Suzuki i fatet, har varit viktiga att trycka på.

- Vi svenskar är säkerhetsnarkomaner och vi tar enbart in bilar med den högre säkerhetsutrustningen, säger informationschefen Håkan Engström.

Håkan Engström har erfarenhet av tidigare snytingar mot Suzuki, bland annat från en uppmärksammad vältning med en Suzuki-jeep i SVT:s Trafikmagasinet i slutet av 1980-talet.

- Dagen efter tvärdog försäljningen, folk kom in och rev ordersedlar. Det var stor dramatik.

I dag ruckar inte Suzuki-importören på säkerhetstänket.

- Vi har efterfrågan på Suzuki Jimny som används som bruksbil för bland annat hästtransporter och som finns ute i Europa, men vi väljer att avstå eftersom den inte går att få med ESP, säger Mattias Larsson.

Se grafik:


Se
större bild.


Diskutera: Varför står Suzuki för den största förbättringen i årets AutoIndex?

Taggar: AutoIndex, Suzuki

Kommentarer

#1
Sigge
2010-05-12 11:36

Haubits77b...vad har du din O'boy i? Kan inte vara i en Thermos för det är ju ett varumärke precis som Jeep. Jeep har blivit en synomyn för terrängbil finns även i Saol.

#1
Bilintresserad
2010-05-12 11:39

Sigge har rätt.
Haubits77b, på tidigt 1900 tal i sverige sade man inte bil heller. Man sade Ford. Tex. "Jaha du har köpt en ny Ford. Vad är det för märke på den? Ah en Benz. Ja det är fina Fordar det."
:)

#1
Volvoiten
2010-05-12 12:33

Grammofon är det samma sak med. Rollerblades osv... Strunt samma.
Det viktiga är att Suzuki gör driftsäkra och praktiska bilar som är ett utmärkt val om man inte köper bil för att impa på grannen.
SX4 är en intressant bil till otroligt lågt pris.

#1
leifer
2010-05-12 12:40

Om man tilläggsisolerade bilarna så att dom fick bra ljuddämpning så skulle dom sälja mycket bättre. Suzuki bullrar bland de värsta.

#1
Gösta
2010-05-12 12:57

Tror att förklaringen till förbättringen är enkel. Suzuki gör bra bilar till rätt pris. Svårare än så är det inte att få nöjda kunder.

#1
Daniel
2010-05-12 13:40

Grand Vitara är cool men kanske även den bullrig!?

#1
Seken
2010-05-12 17:01

Suzuki bullriga? Splash och Swift är i alla fall betydligt tystare än många konkurrenter. T.ex. är I10, I20, Fiesta, Ka och Aygo med kusiner betydligt värre.

#1
Jarl
2010-05-12 18:17

Splash är inte är tystare än Fiesta, jag har kört båda. Fiesta är typ 10 ggr bättre också. Nä, moppebilar är vad Suzuki gör.

#1
Olle
2010-05-12 19:28

Hur stort och säkert är underlaget för denna oehörda framgång för Suzuki. Det är ett klassiskt sätt att missbruka diagram att enbart ta med ett liten del av skalan. Förändingen är 8 % och andra plats innehas av Seat som har 5 % och som, om jag kommer ihåg rätt, hade det sämsta utfallet av alla märken. Båda märkena är ju extrema uddamärken, finns det alls någon substans i detta?

#1
leifer
2010-05-12 21:21

SEKEN, Suzuki liksom många andra biltillverkare, verkar inte alls fatta problemet med den svenska asfalten och svenska gropiga vägar. Förvisso är Sverige en liten marknad så dom kanske helt sonika skiter i det. Men svenska asfalten ställer helt andra krav på ljuddämpning och hjulupphängning. Måste vara bra skydd i hjulhusen också, både fram och bak. Ofta snålast det speciellt bak. Sen är det väl också bristfälligt rostskydd på bilarna. Andrahandsvärdet blir därefter.

#1
Seken
2010-05-12 21:53

LEIFER: Jag har kört nya Fiesta, I10, I20, Splash och Swift på samma "storsteniga" asfaltsträcka. De 3 förstnämnda var helt outhärdliga för mina öron. De 2 sistnämnda hade förvånansvärt behaglig ljudkomfort. Splash gav mest motorbuller vid acceleration. Försumbar nackdel. (Kan dock tänka mej att Splash blir surrig över 120 km/t)
JARL: Var och en har sina favobilar. Jag ville verkligen köpa nya Fiesta (Har ägt en utmärkt Fiesta -05). Men eftersom jag kommer att köra sträckor över 1 km, blir den helt omöjlig. Sen föll Splashen på att frugan inte gillade den. Och Swift bensin är inte 120-grammare. Och nämnda fru vill ha bekväm gratis parkering i Gbg.(Så det blev Yaris.)

#1
Hanzzon
2010-05-12 21:55

Vi servar en del Susuki på jobbet och visst har dom helt klart ryckt upp sig senaste åren, men tillhör inte eliten än kvalitetsmässigt än åtminstonde men dom har som sagt helt klart gjort framsteg.

#1
Seken
2010-05-13 09:25

För den som kan överse med att Suzuki har lite osäkert med svensk importör och Alfa-priser på delar, så är 2 av deras småbilar rekommendabla: 1. Swift 1,5 AT. Kul bil, med pigg motor. Och med en extra bra automat, Provkör!
2. Splash (alltså Opel Agila, men lägre pris). För den som behöver en liten, billig men rymlig miljöbil. Mycket billigare än de dyra (t.ex. Yaris.) Mycket trevligare än de trista (t.ex. Picanto.) Mycket rymligare än de minsta (t.ex. C1.)

#1
leifer
2010-05-13 12:18

SEKEN ok, tror dig! Jag har eftersökt ett bullerbetyg på VIB motsvarande rostbetyget. Kanske skulle de modeller av Suzuki du nämner då nå en trea på svensk grov asfalt. Bäst i småbilsklassen just nu är väl annars VW Polo och Opel Corsa. Betyg fyra för dom då. :)

#1
Ashman Toyoda, ViToyotaÄgare
2010-05-14 02:11

Japanska bilar är per definition rosthögar och därmed visas inga seriösa rostskyddsrapporter - för tillverkarna är inte beredda att betala för den typen av artiklar.

#1
Jag ber att få tacka ViBilägare för att man kan skriva vad s
2010-05-14 02:28

Skrota Toyota nu.

#1
Jarl
2010-05-14 10:07

Säga vad som helst? mitt förnuft säger mig att det finns gränser. Trist att inte alla inser det.

#1
Seken
2010-05-14 12:31

Vi är nog många som uppskattar de som använder kommentatorsfunktionen till att uttrycka sina åsikter. Lämpligen ignoreras barnsligheter. (Tyvärr är nog inte censur nån bra lösning.)

#1
Magnus
2010-05-14 13:00

Suzuki har mycket privärda bilar
Och riktigt bra kvalitet .för det du betalar !!
Bra motorer /det har dom alltid haft, nu har dom även kamkedja i alla sina bensin motorer.
Sen så blir det ju ännu intressantare nu till Hösten när Nya Swift kommer och även Helt NYA Kizashi kommer till sverige :-)
En Fullutrustad bil Med bra prestanda till Lågt pris ! Se upp alla andra !! :-)

#1
Pär G
2010-05-14 17:25

om man ger kunden mer än denna betalat för så kommer man kontinuerligt att öka marknadsandelen. med skitprodukter (dodge någon) och reklam går det åt skogen, fort eller långsamt. Själv köper jag gärna samma märke igen om den varit bra, problembil och jag byter märke direkt. Det är detta som är toyotas och jappsens framgångsrecept, de egna ägarnas erfarenheter. Just nu verkar det lovande för min swift, blir spännande med den nya som kommer i höst! Grattis.

#1
Seken
2010-05-14 19:26

Somliga anser att buller och Suzuki hör ihop. Som jag tidigare nämnt, har mina känsliga öron inte störts i Swift och Splash. Även Alto var hyfsat tyst. Sett till priset alltså. Och när den väl fått upp fart. (Över 110 vet jag inte.)
Dock har många motorjournalister klagat på bullret i SX4. (Som jag inte provat.) Nu när ViB i sista numret provade "nya" SX4, så nämndes buller inte med ett ord. Den var provad i Sverige. Därför undrar jag:
1. Missade ViB det eländiga bullret?
2. Eller har den "face-liftade" blitt tystare? (Såsom t.ex. hänt med de tidigare rätt bullriga Yaris och Auris. (Auris är numera tyst som en bättre mellanklassare.)

#1
Pelle
2010-05-17 11:06

Suzuki gör bra båtmotorer - men kan de göra bilar!!??

#1
Alfons Åberg
2010-05-17 14:38

Ursäkta mig, men ser inte Suzuki:s representant på bilden rent av berusad ut?

#1
Magnus
2010-05-19 19:19

Till Seken:
I Just Nya Sx4 har suzuki anammat kritiken just om buller och gjort förbättringar i motor och övriga delar så bilen har blivit betydligt tystare.Föregångaren var rätt rejält högljudd,Swiften är nog den som är tystast

#1
Egil
2010-05-20 16:35

RE: Kenneth
Kanske denne säljare har varit på ViB:s "never ending" personalfest?

#1
Claes
2010-05-25 15:25

Suzuki gör körglada kvalitetsbilar med bra garantier och generös utrustning till folkliga priser! Inte så konstigt att det uppskattas av Kunderna - betydligt fler borde köra Suzuki !

#1
Nisse
2010-06-19 13:45

Har en Jimny och är riktigt nöjd, så himmla cool bil och lagom stor och suverän i tex snö. Eftersom jag haft bilen i 10 år så suktar man efter en ny, hoppas suzuki kommer med en som har ESP lite bättre markfrigång samt 4wd med mittdiff så man kan köra på asfalt. På vintern är det ju ofta barmark och sedan partier med snö och då vill man ju kunna ha i 4WD. Sedan skulle det vara bättre om den var framhjulsdriven istället för bakhjulsdriven, sladdar obehagligt i snö.
Om det kommer en ny Jimny med ESP så hoppas jag verkligen att den tas in i Sverige.

#2
Jan-Eric Olovsson
2011-01-04 06:57

Jag har varit Grand Vitara-ägare i 6 månader! Årsmodell 2010, vilken härlig bil. Mjuk och smidig trots sin storlek, bullrig? Absolut inte, "Jassig" på vägen, nej inte det heller. Nu på vintern är den som en tanks, man får en trygghetskänsla. Det är väl den man får se upp med. Det känns som bilen är byggd för mig att jag alltid har kört den. Det negativa är att det inte finns varningslampa när säkring för lyse är trasig samt att reservhjulet tagits bort från modell 2011. Men det drabbar inte mig, min Grand Vitara som jag kallar "Bounty Blue" har rätt "Jeep-Design". Sist men inte minst titta på priset, jämför med andra likvärdiga i klassen. Då inser du att du får mycket för pengarna. // Jan-Eric "Bounty" Olovsson

#3
Jan-Eric Olovsson
2011-01-04 06:57

Jag har varit Grand Vitara-ägare i 6 månader! Årsmodell 2010, vilken härlig bil. Mjuk och smidig trots sin storlek, bullrig? Absolut inte, "Jassig" på vägen, nej inte det heller. Nu på vintern är den som en tanks, man får en trygghetskänsla. Det är väl den man får se upp med. Det känns som bilen är byggd för mig att jag alltid har kört den. Det negativa är att det inte finns varningslampa när säkring för lyse är trasig samt att reservhjulet tagits bort från modell 2011. Men det drabbar inte mig, min Grand Vitara som jag kallar "Bounty Blue" har rätt "Jeep-Design". Sist men inte minst titta på priset, jämför med andra likvärdiga i klassen. Då inser du att du får mycket för pengarna. // Jan-Eric "Bounty" Olovsson

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.