Bild
Nästa artikel

Toyota faller men stöttas av sina egna

AutoIndex

I kristider sluter kunderna upp kring det egna märket. Årets AutoIndex visar hur förtroendet för Toyota sjönk hos alla - utom hos Toyotas egna kunder.

Stora faller alltid tyngre.

Det fick världens största biltillverkare Toyota erfara när larmrapporterna från USA om flera bilmodellers bristande tillförlitlighet spreds över världen.

Förändrade reaktioner
Ã-ver åtta miljoner bilar har återkallats varav 39 490 bilar i Sverige.

Vi Bilägares unika material visar hur kundreaktionerna förändrats, före och efter smällen mot Toyotas varumärke.

AutoIndex-undersökningen låg ute under årets två första månader och det var just i månadsskiftet januari/februari som Toyotas tillförlitlighetsproblem och ursäkter offentliggjordes.

I vår grafiska presentation kan man se hur reaktionerna förändrades, praktiskt taget över en natt.

Frågan som ställdes löd: Hur högt betyg är du beredd att ge för den image som Toyota representerar?

Tydligt fall

Betygen föll om inte drastiskt, så i alla fall tydligt, hos alla kunder som inte kör eller äger Toyota.

Allra tydligast blev besvikelsen hos de kunder som kör andra mindre prestigebundna japanska märken, men som i förlängningen kanske drömt om att byta upp sig till Toyota.

Av redovisade märkesägare i AutoIndex föll i genomsnitt Toyotas betyg med 4,2 procent mellan januari och februari.

Oreserverat stöd
Det som också blir särdeles intressant i sammanhanget är att Toyotas egna kunder gav så gott som oreserverat stöd och här höjdes i stället betygsnittet med 0,9 procent.

Mikkel Korntved, vd hos konsult- och reserarchföretaget Loyalty Group, förklarar hur det psykologiska spelet tar form när kriser av det här slaget uppstår.


- Här uppstår ett sanningens ögonblick för leverantören, där relationen till kund snabbt kan förändras.

- Kunder kan grundläggande acceptera att kriser kan uppstå, men det framtida samarbetet avgörs av hur snabbt och hur tydligt leverantören hanterar problemen.

Mikkel  Korntved menar att det varit oerhört viktigt för Toyota att de visat för sina kunder att de haft kontroll över situationen.

- Först har Toyota sett till att säkra relationen till de existerande kunderna. Nästa uppgift blir att se till att omvärldens syn på Toyota förändras.

- Och här får de faktiskt god hjälp av Toyotas egna tillfredsställda kunder som kan sprida historien om hur krishanteringen gått till.

Toyota kan stärkas
Magnus Söderlund, professor på Handelshögskolan i Stockholm, menar att varumärket till och med kan stärkas om en leverantör tar tag i problemen på rätt sätt.

- En gripande historia innehåller vanligtvis element av kamp mot olika utmaningar som  ska övervinnas. En kris kan i själva verket ge näring åt en intressant historia som kan stärka varumärket på sikt.       

Toyotaägarnas reaktion förklarar Magnus Söderlund så här:

- Detta är ett intressant mönster som illustrerar en välkänd polariseringseffekt. De som redan har en favorit tycker ännu bättre om den när den utsätts för yttre hot.

- Här uppstår en slags skyddsmekanism för att rättfärdiga det beslut man fattade när man köpte en Toyota.

Se grafik:



Klicka för större.


Diskutera: Vad tycker du om förändringarna?
Taggar: AutoIndex
Toyota faller men stöttas av sina egna

Kommentarer

#1
Gösta
2010-05-11 10:28

Beteendet hos Toyota-ägarna påminner om Stockholmssyndromet. Skulle säkert själv reagera på samma vis om jag ägde en Toyota.

#1
Jarl
2010-05-11 10:51

Snacka om mediahype... Toyotas fel finns enbart i media-världen. Ute i det riktiga livet är ägarna lika glada som alltid.

#1
Jarl
2010-05-11 10:53

Får Toyota ägaren en glass eller badboll vid service tycker de att de kör världens bästa bil. En typisk Toyotaägare har noll och inget bilintresse. Att förtroende inte sjunkit efter en sådan här skandal visar att denna undersökningen saknar förankring i verkligheten.

#1
Jarl-sno-inte-mitt-nick
2010-05-11 10:57

Verkligheten är att det inte finns några problem, dvs ute i det riktiga livet, där människor finns och lever, och faktiskt använder sina bilar. Men det är klart, ViB måste ju sälja sina nummer också...

#1
Daniel
2010-05-11 10:57

Jag gav lägre betyg - inte p.g.a "krisen" utan för att vi haft fler fel på vår Toyota denna vinter än tidigare. Service och bemötande dock fortsatt i topp.

#1
Gösta
2010-05-11 10:58

Signaturen JARL exemplifierar den typiske Toyota-ägaren enligt artikel ovan. Här har samtliga skyddsmekanisker slagit till med full kraft. Det är aldrig angenämnt att se sanningen i vitögat, speciellt inte när prestigen står på spel.

#1
Jarl
2010-05-11 10:59

"Verkligheten är att det inte finns några problem"...snacka om att sticka huvudet i sanden!

#1
Jarl-sno-inte-mitt-nick
2010-05-11 11:03

Det finns inga problem.

#1
Karl Kaizen
2010-05-11 11:30

Ännu ett bevis på att "problemen" med Toyota bara är en stor (främst amerikansk) mediahype. Toyotaägare här i Norden är minst lika nöjda som vanligt.

#1
Jarl
2010-05-11 11:32

Min staniolhatt har alltid skyddat min Toyota från problem!

#1
Tommy
2010-05-11 11:37

Inget konstigt. Min Toyota har inte blivit sämre bara för det som stått om Toyota i tidningarna. Lika totalt felfri som alltid, och den icke krånglande gaspedalen åtgärdade de på servicen. Varför skulle jag då få ett sämre förtroende? Jag tycker mest synd om de människor som blir förda bakom ljuset av media. De får svårare att hitta till den felfria bilen.

#1
Jarl
2010-05-11 11:53

Re: Tommy
Vad bra!
Hur tjock staniolhatt har du när du kör din Toyota?

#1
Tom
2010-05-11 12:00

Det är ett barn eller en lågbegåvad person här på forumet som tycker att han är jätterolig. Han kan bara skriva ett ord återkommande ord - "staniolhatt" (stanniol vet jag vad det är men inte det andra). Undrar om hans skojerier får Toyotas rykte att störtdyka!?

#1
Villdemar
2010-05-11 12:09

Det intressanta är att Toyota gör vinst. Trots all negativ reklam i media. Bilföretaget kan verkligen ta betalt för sina produkter. Den saken är klar...
http://blogg.aftonbladet.se/yaris

#1
Gabriel
2010-05-11 12:25

Toyotaägarna vet att bilarna är otroligt bra jämfört med många andra krånglande märken. Bara media och advokater i usa som tjänar på denn hype och dom som aldrig ägt en toyota går på propagandan. Nu ska jag ta en tur i min alltid felfria Toyota, den har dragit 0,36 liter/mil dom sista 65 milen. Snacka om körglädje!!!

#1
Tom
2010-05-11 13:00

Ja jag ska tänka på diagnoserna framöver men nånstans måste man sätta ner stöveln även om man har med barn eller lågbegåvade att göra. Grattis Gabriel - det låter som att du är nöjd:)

#1
Nisse
2010-05-11 14:16

Så är det med Toyotor, går bara sönder och rostar. För att inte tala om problemen med gaspedalen, bromsarna, styrningen och att dom välter (folk har ju dött pga dom här felen). Men som vanligt så ska Toyotatöntarna försöka snacka bort fakta.

#1
Nisse
2010-05-11 14:21

Jag tar tillbaka allt. Toyota är bäst.

#1
Jarl
2010-05-11 14:42

Prius är den bästa bil man kan köpa: taket är byggt av staniol-så man kan ta den mindre staniolhatten när man är ute och kör. JAg älskar min staniol-Toyota jag!

#1
John
2010-05-11 14:51

Det är roligt att se hur beroende människan är av tro. I ett sekulärt samhälle finns ingen gud, däremot Toyota. Det är inget större fel i det, man måste väl tro på nåt...

#1
hej apskaft
2010-05-11 15:08

Diskutera: Vad tycker du om förändringarna?

#1
Rålle
2010-05-11 15:10

Till red: Det måste väl gå att blocka enskilda användare med hjälp av deras e-postadress på detta forum? Tyvärr är vissa individer, (ni vet vilka), på god väg att förstöra för oss som vill ha seriösa diskussioner. Finns en del oerhört tragiska människor här.

#1
Jarl
2010-05-11 15:24

Re: Rolle
Bra skrivet!
Det är på tiden att de här staniol-bärande Toyota-ägarna stängs av från alla forum av betydelse!

#1
jörkky
2010-05-11 15:45

Ni som har Råd o va På verkstan kör Va ni Vill. ja kör me toyota oberoende de skriver

#1
Glen
2010-05-11 15:54

Re: Kenneth
Du menar staniol, eller?

#1
Nisse
2010-05-11 16:02

Nej jag tar inte tillbaka något, någon snodde mitt nick och skrev det nä utan så är det med Toyotor, går bara sönder och rostar. För att inte tala om problemen med gaspedalen, bromsarna, styrningen och att dom välter (folk har ju dött pga dom här felen). Men som vanligt så ska Toyotatöntarna försöka snacka bort fakta.

#1
Hjördis
2010-05-11 16:28

Bra nivå på detta forum! Mycket konkret bilsnack!

#1
nisse
2010-05-11 17:09

Jag tar tillbaka allt - igen

#1
Nisse
2010-05-11 17:54

Nej jag tar inte tillbaka något JARL, (som snor mitt nick) nä utan så är det med Toyotor, går bara sönder och rostar. För att inte tala om problemen med gaspedalen, bromsarna, styrningen och att dom välter (folk har ju dött pga dom här felen). Men som vanligt så ska Toyotatöntarna försöka snacka bort fakta.

#1
Jarl (Den utan staniolhatt och som ogillar Toyota)
2010-05-11 18:03

Re: Nisse
JAG har då INTE stulit ditt nick. Kanske den Jarl som bär staniol och som gillar Toyota som gör det- eller någon annan.

#1
Nisse
2010-05-11 18:25

Ja det är precis den Jarl jag syftar på och inte på dig, får försöka skilja er åt på något sätt :)

#1
leifer
2010-05-11 18:35

Bmw är mest överskattat, inte Toyota.

#1
leifer
2010-05-11 18:37

BMW är känsliga saker. På SVD site under motor så finns artikeln "Dogge älskar sin BMW". Den blev ganska väl kommenterad bl.a. för att folk tyckte artikeln var så dålig. Då tog SVD helt enkelt bort alla kommentarer. Som dogge säger, alla i förorten ska ha Bmw för att "flasha".

#1
Jarl
2010-05-11 19:58

Leifer (aka avundsjukans apostel) vad har BMW överhuvudtaget med artikeln att göra? Du framstår bara som ett fån med ditt ständiga avundsjuka gnäll på BMW. Väx upp!

#1
leifer
2010-05-11 20:13

JARL, du verkar arg och hackar på andra. Bitter för att du har en Bmw som kostar skjortan kanske? Visst ja, det är ju "flashigt". Kostar att ligga på topp...

#1
leifer
2010-05-11 20:16

JARL, eller ska man säga "JARL", i fortsättningen kan du väl skaffa en egen nick, och hålla dig till den. Uppträda som en icke Bmw-tönt alltså, som byter nick oftare än kungen byter strumpor.

#1
Conny Karlsson
2010-05-11 21:57

Nu får faktiskt VIB ta och göra något åt dessa oseriösa personer som bara förstör och inte tillför något som för diskutionen framåt!
_________________________________________________
Jag var också mycket mer restriktiv med betygen till våran Auris 2,2 diesel då vi haft problem med gnisslande bromsar, byte av hjullager fram vid 7000mil. Dessa problem har vi aldrig haft förut med Nippon Denso bromsar på Toyota. Nu använder man Bosch på europatillverkade Toyota. Alltså nästan alla bilar som säljs i Sverige. Nu har man fått tyst på bromsarna så de inte gnisslar men det tog tid. Men verkstaden är toppen och gör vad de kan. Skrev ett brev till Toyota Sweden i December 2009 och påtalade att vi inte är så nöjda som vi varit tidigare med alla Toyota vi haft. Jag anser att det är europeiska underleverantörer som inte har orkat hålla normal Toyota standard vad gäller kvalitet. Och i Autoindex varnade jag vad som kommer att hända om denna trend inte bryts. Då är man nere på samma nivå som andra europeiska tillverkare när man använder samma underleverantörer. Toyota har dock fortfarande mitt förtroende, men det har fått sig en törn helt klart. Nu går kärran mycket fint. Dock är jag lite besviken på dieselförbrukningen på denna 2,2 liters diesel på 177hk 400n/m ligger runt 0,7 l/m men den går som ett skållat troll (som många forum deltagare är här).
Annars kör jag också Lexus numera och det är toppen. Men så är den också tillverkad i Japan.
Men snälla VIB ta bort alla trollen som förekommer här.

#1
Gunnar
2010-05-11 22:07

Nu e jag förbannad på Toyota, bileländet rycker och hackar och dom söger att det är normalt. Vet inte hur dom tänker men man ska inte gnälla enligt dom. Jag är riktigt missnöjd med behandlingen jag fått av deras personal, dom har bytt gaspedal eller vad det är som dom yrar om, eländet rycker ändå i vissa farter men det skiter dom i. Bilen har gått ca 2000 mil och är av ny modell. Ska sälja den om någon vill ha eländet, vill slippa deras trötta personal. ALDRIG MER EN TOYOTA, ska nog maila den där Toyoda i Japan och tala om ett och annat så kanske han kan sätta mekarna i Stockholm på plats eller helst ge dom en stor spark i häcken.

#1
jarl
2010-05-11 22:51

BMW är grymt överskattade. Japanskt ska det vara.

#1
Gyllenhammar
2010-05-11 23:19

Det är statistiskt säkerställt att följande personer kör följande bilmärken. BMW= Pizzabagare. OPEL= Gamla gubbar. TOYOTA= Gamla tanter. MERCEDES= Hallickar. AUDI= Medelålders män med mindervärdeskomplex. VW= Nazister. LADA= Kommunister. VOLVO= Patrioter. RENAULT= Lättlurade. DODGE= Cowboys. SAAB= Enfaldiga. CITROEN= Alkolister. SEAT= Dom enda vettiga personerna i trafiken.

#1
Jarl
2010-05-12 00:22

Re: Conny Karlsson
Snälla du, den dagen en enda beståndsdel i japanska Toyota kommer upp i samma nivå som den sämsta europeiska biltillverkaren- då har Toyota kommit långt!!!! Toyota är som en utvecklingsstörd kusin från landet - någon man nyper käreleksfullt i kinden och är snäll emot.

#1
Jarl
2010-05-12 00:39

Re: Jarl (den med staniolhatt)
Hufr definierar du begreppet "lyckade människor"? Är det sådana som bär enorma staniol-hattar?

#1
Erik
2010-05-12 02:28

Nu åker jag till macken o kollar om de har några statoil hattar kvar

#1
Saabnisse
2010-05-12 09:22

Jag håller helt med Conny Karlsson, varför kan inte ViB göra som TV och införa Disqus?
Det var tydligen ett effektivt sätt att få bort alla töntkommentarer som praktiskt taget aldrig har med tråden att göra.

#1
Daniel
2010-05-12 09:54

Gyllenhammar - förutom att din kommentar inte tillför något som helst till debatten så var den riktigt kul! :) Jag kör och kommer att köra vidare med Tant-Toyota och jag är jätterädd för att någon på detta forum ska tycka att jag gör fel! Från Yaris D4D till Rav4 med drag! Hej & hå!

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-05-12 10:32

Nivån på kommentarerna är ibland väldigt låg. Vi ska se över hur detta kan förbättras.

#1
leifer
2010-05-12 12:12

Alltid svår balansgång att få igång en debatt. Bilar handlar ju också om känslor. För vem bryr sig annars att skriva nåt?
Och tycker man t.ex. att Toyota är skit så har man väl rätt att uttrycka det, även om detta med märkesfixering blir lite ensidigt och enkelriktat.

#1
Robban
2010-05-12 13:06

Varför börja censurera kommentarerna? Nu speglar det samhället och människorna bäst. Om det ska behövas inloggning är det bara fanatikerna som får härja. Det är bra som det är nu. Teknikens Värld har jag slutat läsa pga High Chaparall mentalitet hos redaktionen och att det inte går att kommentera smidigt längre. Om något borde göras är det väl att man inte ska kunna sno varandras Aliaser, men det blir nog svårt att lösa smidigt?

#1
Jarl (Den utan staniolhatt och som ogillar Toyota)
2010-05-12 13:09

Skrota Toyota.

#1
Saabnisse
2010-05-12 13:35

Robban
Varför skulle det vara svårt att kommentera via Disqus i Teknikens värld?
Man är ju automatiskt inloggad vid varje besök.
Sedan de införde det här har det blivit en betydligt mer sansad diskussion och det har inte inneburit att någon inte får uttrycka sina åsikter.

#1
Håkan Bergvall
2010-05-12 18:33

Den bästa kommentaren om Toyota hade Jarl den 10:e bättre kan det inte sägas.

#1
Smithy
2010-05-12 18:45

Man får misslyckas. Klantigt kan det ändå tyckas att göra sådana här kvalitetstabbar som det påstås finnas.

#1
Conny Karlsson
2010-05-12 18:46

Robban jag tycker inte att fanatikerna är värst. Jag erkänner att jag har starka sympatier för Toyota, men är jag fanatiker för det? Jag är det för jag har haft så många olika märken genom åren så jag har att jämföra med, själv kallar jag det erfarenhet av olika bilmärken. Där för tycker jag Toyota och Lexus är bra bilar och även Honda, Mazda. Kör även BMW 5-serie just nu liksom Toyota Auris diesel 2,2,Lexus Gs300, Toyota Supra som sommar bil.
Som Saabnisse säger så försvann rötäggen från TV när inloggningen skärptes och försvann hit! Finns flera signaturer här som vi kan vara utan enligt min åsikt som aldrig för diskutionen vidare på ett vettigt sätt. Utan klagar, insinuerar, retar upp folk, men sällan kommer med riktiga fakta, som sedan avslutar med personangrepp när argumenten/faktan tryter. Och som jag tycker bara klagar på ett bilmärke hela tiden gissa vilket...ett märke som inte visar/har känslor/själ. Men i debatten väcker detta märke känslor mer än något annat,konstigt. Beror det på att vissa inte kan ta att detta märke är bättre än många andra i de flesta undersökningar?
Därför borde VIB ordna till ett inloggningssystem så vi får bort alla löjliga kommentarer som flera har för sig här.

#1
Tommy
2010-05-12 20:16

Jag tycker att Vi Bilägare skall behålla en lätt kommentarfunktion. Annars blir det bara en viss klick som hänger här. Det är viktigt att göra det lätt för alla att skriva. Det finns risk att många vettiga sällankommenterare inte gör sig jobbet att registrera sig.

#1
Mr Colt
2010-05-13 00:18

Angående förslaget att införa inloggning som önskas nedan kan vi konstatera att följden blir sannolikt som för TV en kommentar varannan timme,vilket innebär att man lika gärna kan lägga ner funktionen.
Angående artikeln kan jag bara säga att Toyota hade en chans att få mig som kund för ett par år sedan,men säljarna i GBG fick mig att aldrig återvända, endast Hedin bils MB-säljare är sämre.

#1
Seken
2010-05-13 10:15

MR COLT, smaken är olika. Jag är en av Göteborgs allra tröttsammaste och ettrigaste "provkörningskunder". En del av de, i alla avseenden, seriösaste och kunnigaste säljarna har jag träffat på Toyota Gbg. (Både i Bäckebol och Åbro.) Sen har dom några riktiga stolpskott också. Men dom lär man sej undvika. När jag vill träffa festliga "Hederlige-Harry"-varianter går jag till Frontbilar/Hyundai. Särskilt skojig är en som fantiserar om Kia:s alla nackdelar visavi egna märket.

#1
micktjar
2010-05-13 11:41

GABRIEL SEN NÄR HAR BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH KÖRGLÄDJE VARIT SONNYNYMT MED VARANDRA

#1
Hanzzon
2010-05-14 02:10

micktjar, Jag har personligen två erkännt mycket körglada bilar med bra prestanda, vägkänsla osv som man traditionellt förknippar med körglädje och jag gillar bilarna skarpt pga bland annat detta.
Ändå tycker jag faktiskt det är precis lika roligt att köra min mors tekniska Toyota Prius även om de traditionella begräppen körglädje inte direkt är bilens starkaste sidor...
Men den har faktiskt en helt annan form av körglädje, man sporras och utmanas av bilen att kunna köra snabbt med hög genomsnittsfart men ändå kunna köra otroligt snålt, och det ger samma välbefinnande som traditionell körglädje för mig, det känns så mycket modernare och mer rätt i tiden dessutom.
Som tex. i helgen då vi åkte 3 personer, hund och packning på marknad körde jag morsans Prius, vi körde hela tiden omkring 10km över hastighetsskyltarna och bilen drog 0,43 liter milen i snitt dessa 10 mil och man åker rymligt, tyst och bekvämt.
Senare på kvällen åkte vi genom skogen för att kolla efter djur och till det passar en Prius som handen i handsken, man kan fulladda batteriet genom att tänka på hur man använder kraften och köra smart och rulla nedför backarna och sen köra helt gratis, utsläppsfritt och ljudlöst på enbart el i ett par kilometer på den energi man annars bara hade bromsat bort i nerförsbackarna.
Efter denna imponerande tur och en del annan blandad körning på totalt på 33 mil (vi såg fö. flera djur som vi nog inte sett med en vanlig ljudlig bil) så gick det i 15 liter i tanken och bilen hade alltså dragit 0,45l/milen, hade jag kört en icke hybrid den körningen så hade den tagit berydligt mer bränsle denna ojämna körning, det är körglädje det också så jag förstår precis hur Gabriel menar! =)

#1
jarl
2010-05-14 09:50

Ja, och nya Prius är faktiskt rätt okej att köra samt ännu snålare. Världens bästa bil?

#1
Seken
2010-05-14 23:19

Prius kanske är världens bästa bil. Men helt säkert var förra generationen världens tristaste bil att köra. Dessutom endast anpassad för människor med kroppsbyggnad typ gorilla. Korta ben, långa armar. Nu har Prius, som sista bil i sitt prissegment, äntligen fått en så enkel komfortfiness som ställbar ratt. Hurra!

#1
leifer
2010-05-15 11:37

SEKEN, nya Prius har 1,8 liters motor istället för gamla på 1,6. Plus sportläge. Dock är ju bilen fortfarande begränsad t.ex. när det gäller att dra släp. Man kan också tycka att det är konstigt att dom inte kan tankas E85 utan att ägaren själv köper en konvertering. Dessutom är snart en plugin variant på g med bättre batterier (li jon). Vad händer med andrahandsvärdet då på dom gamla? Miljöbilar tappar snabbare i värde än andra bilar.

#1
Seken
2010-05-16 02:34

Jag hoppas att nya Prius är betydligt bättre än förra. Men den är också dyrare. Och därmed anser jag att den för normalbilisten är ett riktigt dumköp. Men vill man framstå som extra duktig miljövän, så kanske den är värd de ca. 30.000 kr den är för dyr. (Blir intressant att se vad priset på Auris hybrid blir. Hamnar det på de 236.000 kr som motorjournalister gissat, så blir den en total flopp. Jag påstår: baspris på 200.000, så har den en chans att sälja.)

#1
Svenne
2010-05-16 04:39

Jag tycker prius är lagom prissatt med tanke på den avancerade teknik som den innehåller som ingen annan biltillverkare har. Är man teknikintresserad som jag så är den ju billig med tanke på innehåll & prestanda. Made in Japan!

#1
Seken
2010-05-16 08:11

SVENNE, du har säkert rätt. Men jag bedömde inte priset på Prius, utifrån vad den kostar att tillverka. Utan vilket bruksvärde den har för normalbilsten. Och då anser jag att den är minst ett par 10-tusingar för dyr, jämförd med t.ex. en miljöbilsklassad Passat Variant (261.000).

#1
Seken
2010-05-16 22:38

PS. Det handlar givetvis om den miljöklassade diesel-Passaten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.