Bild
Nästa artikel

Toyota förlänger utvecklingstid

Nyheter

I kölvattnet av Toyotas återkallelser av flera miljoner bilar meddelar nu tillverkaren att utvecklingstiden per modell förlängs med fyra veckor.

Sedan i höstas har Toyota tvingats återkalla över tio miljoner bilar över hela världen.

Larmrapporterna har bland annat omfattat gaspedaler som kan fastna och bilar som riskerar att välta.
 
Så sent som den här veckan meddelade Toyota att ytterligare 270 000 bilar återkallas på grund av trasiga ventilfjädrar.

För att komma till bukt med kvalitetsproblemen inför Toyota nu flera åtgärder.

Det meddelande Toyotas produktionschef Takeshi Uchiyamada under en pressträff vid tillverkarens japanska huvudkontor.

Utökad kvalitetskontroll
Bland annat ska tempot under utvecklingsprocessen sänkas något.

I dag är Toyotas genomsnittliga utvecklingstid tills en modell kan lanseras på den japanska marknaden 24 månader.

Denna tid ska nu förlängas med fyra veckor, där fokus ska vara kvalitetskontroll.

Dessutom har Toyota sedan i mars fördubblat antalet ingenjörer i arbetsgruppen för kvalitetsutveckling, från 500 till 1 000.

Därtill har Toyota tillsatt en kommitté bestående av hundra personer som ska integrera rapporter från kunder till utvecklingsarbetet.

Målet är att betydligt fler kvalitetsproblem ska tillintetgöras innan serieproduktion inleds.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas åtgärder?
Taggar: Nyheter
Toyota förlänger utvecklingstid

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-12 10:46

Är nog vettigt att Toyota förlänger utvecklingstiden. Men bara 4 veckor låter i underkant. Kanske kan Toyota med tiden bli en spelare att räkna med igen.

#1
Sigge
2010-07-12 11:44

1 månads tillägg till 24...blir typ 4% extra tid. 24 månader är extremt kort tid för att utveckla en modell. Tror Toyota skulle behöva ett par extra månader per modell för att kunna testa allt ordentligt.

#1
Tommy
2010-07-12 12:32

Bra att bra blir bättre. Men det borde vara alla andra tillverkare som förlänger tiden. Det har mer behov av det.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-12 14:04

Tommy: Har du inte varit vaken detta året? Dags att vakna kanske och inse vem som fått dras med mängder av återkallelser. (tyvärr så är det ditt favoritmärke.)

#1
Robert
2010-07-12 14:12

Är nog dags för toyota att bygga en testanläggning i Arvidsjaur eller Arjeplog och börja vintertesta bilarna på allvar såsom alla andra, finns inget så avslöjande vad beträffar kvaliteten som tusentals mil på vinterväg, titta bara på Audi/VW, deras kvalla har ökat anmärkningsvärt sedan dom etablerade sig i Slagnäs/ tjintok

#1
Robert
2010-07-12 14:12

Är nog dags för toyota att bygga en testanläggning i Arvidsjaur eller Arjeplog och börja vintertesta bilarna på allvar såsom alla andra, finns inget så avslöjande vad beträffar kvaliteten som tusentals mil på vinterväg, titta bara på Audi/VW, deras kvalla har ökat anmärkningsvärt sedan dom etablerade sig i Slagnäs/ tjintok

#1
Sur-Bengt
2010-07-12 14:46

4 veckor borde vara 4 år !!

#1
Haubits77B
2010-07-12 15:41

4 år skulle inte räcka för denna bubbla till företag som nu spricker för fullt.

#1
kenta
2010-07-12 16:15

Toyotas bubbla briserar.
Pang, pang pang......Hurraaaaaa!

#1
Tommy
2010-07-12 17:32

Emme. Vad en person med öppna sinnen och egen erfarenhet vet är att återkallelse inte är samma sak som dålig kvalité. Det är ett gott kundansvar helt enkelt. Toyota skulle inte komma i topp i diverse undersökningar om bilarna är dåliga. Möjligen är att de sämre än de varit, men det är långt ifrån att de skulle vara sämre än de flesta andra bilar. Själv hade jag önskat att andra biltillverkare skulle ta sin kvalité på allvar som Toyota. Det visar dom inte minst nu. Mitt favoritmärke är inte Toyota. Jag kör Toyota för att jag inte gillar problem. Mina Toyotor har aldrig varit ett problem, inte ens min senaste -09:a. Men det har mina andra bilar varit som jag haft. Jag kan inte säga att mina Toyotor varit dåliga bilar om de inte har det. Men jag kan säga att mina VW har varit så dåliga att jag aldrig mer skulle vilja gynna det företaget mer. Jag vet också att mina Mercedesbilar inte varit helt felfria, men inte sämre än att jag skall köpa en igen. Jag resonerar så att jag får bita lite i det sura äpplet vad gäller problemfrihet för att få andra kvalitéer jag uppskattar. Jag skulle vilja veta om du har EGEN erfarenhet av Toyota.

#1
Sigge
2010-07-12 17:49

Tommy...visst är det jobbigt när verkligheten knackar på. Förnekelse är en naturlig försvarsmekanism.

#1
Tommy
2010-07-12 17:57

Sigge. Vad har du för EGEN erfarenhet av Toyota Sigge? Min står på parkeringen, i verkligheten.

#1
Haubits77B
2010-07-12 18:13

Re: Tommy
Jag ser mina kunders lidande med Toyota. Har en Avensis med skuren motor här uanför nu - och gammal är den inte.....

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-12 18:25

Bra att du är nöjd. Dock kan man inte blunda för verkligheten med alla dessa återkallelser av bilar.
Eller som Jarl sa att det är ett tecken på kvalité. Konstigt att det inte är så när andra tillverkare återkallar? Då räknas det som kass kvalité. :)
Jag har aldrig ägt någon Toyota då de inte fallit mig i smaken dock kört flertalet av vänner och i tjänsten.

#1
Sigge
2010-07-12 19:01

Tommy....när jag hyr bil i tjänsten (väldigt ofta) ber jag särskilt om att inte få en Toyota. Har tidigare blivit påtvingad Corollor/Auris och väghållningen är minst sagt tveksam. Ej heller i övriga delar (ex inredningen och komfort) håller godkänd europeisk klass.
Så naturligtvis har jag inte erfarenhet av privatägda Toyotor men nog måste även du Tommy inse att Toyota har allvarliga problem?

#1
Sigge
2010-07-12 19:01

Tommy....när jag hyr bil i tjänsten (väldigt ofta) ber jag särskilt om att inte få en Toyota. Har tidigare blivit påtvingad Corollor/Auris och väghållningen är minst sagt tveksam. Ej heller i övriga delar (ex inredningen och komfort) håller godkänd europeisk klass.
Så naturligtvis har jag inte erfarenhet av privatägda Toyotor men nog måste även du Tommy inse att Toyota har allvarliga problem?

#1
Jes
2010-07-12 19:12

Ni är många som är sjukligt hatiska ... till mot diverse bilfabrikat.
Jag kan inte utan fundera över hur hjärnor kan formas på det sättet? Skulle tro att det varit bra om skaparen kunde återkalla dessa för kvalités-kontroll.

#1
Jarl
2010-07-12 19:34

Toyota är bäst! Och ni vet det. Alla vet det.

#1
Gösta
2010-07-12 21:47

Det räcker sannolikt inte med att bara utöka utvecklingstiden. Toyota behöver revidera sitt produktionssystem från grunden. TPS (Toyota Production System) fungerar uppenbarligen inte tillfredsställande. "Lean Production" behöver ersättas med sunt bonnförnuft, få arbetarna på golvet att tänka igen. Människor drillade att likt robotar utföra monotona arbetsuppgiter uppmuntras inte att upptäcka fel och kvalitetsbrister.

#1
Hans
2010-07-13 11:57

Förutom kvalitetsbrister så är Toyotas bilar inget snygga - dvs inget alternativ!

#1
Haubits77B
2010-07-13 13:43

Re: JES
Jag förstår inte hur folk kan vara så egenkära/förblindade att de inte ser att Toyota har enorma kvalitets- och imagebrister. Gör de inte något drastiskt så är det snart slut med den koncernen.

#1
Simon
2010-07-13 14:00

Re: Haubits77B
Jag förstår inte hur folk kan vara så hatande/förblindade att de tror att Toyota har enorma kvalitets- och imagebrister. Gör de inte något drastiskt så är det snart slut med att ta dom på allvar

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-13 18:55

Simon:
Så återkallande av bilar är ett tecken på bra kvalité (som jarl skrev tidigare).? Suck.

#1
Simon
2010-07-13 19:44

Re: Emme nej det är det inte men med tanke på hur mycket fel det skulle kunna vara på en bil så är det inte mycket att skrika sig hesa över, det bedrivs ju ett mediadrev utan like mot Toyota, ingen har hävdat att den är helt felfri, däremot visar undersökning efter undersökning att den ligger i absoluta toppen trots att den har vissa fel......
Hoppas du förstår vad jag menar........

#1
Thomas Eriksson
2010-07-13 23:12

HAUBITS77B! Hur gammal är avensisen som du har utanföt nu. Jag tror inte att du har någon skuren avensis, bara löjligt skitprat.

#1
Simon
2010-07-14 04:41

Re: Thomas Eriksson su har helt rätt, han kan omöjligt ha en verkstad ens......

#1
Mr
2010-07-14 14:01

Nu kommer det fram det vi kvalitetsmedvetna Toyota-förare känt på oss hela tiden:
http://www.automotorsport.se/news/21130/toyota-krascher-är-förarfel--inte-tekniska/

#1
Hanzzon
2010-08-07 17:33

HAUBITS77B, Har knappast en verkstad och om han nu haft någon så kanske det var på 70-talet varifrån han har sina värderingar/erfarenheter om Toyota...
Jag jobbar som Personbilstekniker i dag och har de senaste 8 åren jobbat med olika bilar varenda vardag året runt, och jag ser Japanernas och framförallt Toyota/Lexus kvalitét dagligen som man helt klart imponeras och tar intryck av.
Visst kan det såklart bli fel även på en Toyota men i 95% av dessa fall är det ägar-relaterat/misskötsel som är grundorsaken till problemet, inte bilens kvalitét vilket det är i enormt många fler fall hos tex. européiska bilmärken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.