Bild
Nästa artikel

11 500 Lexusbilar återkallas

Nyheter

Toyota har det fortsatt kämpigt. Nu återkallar biltillverkaren runt 11 500 Lexusbilar världen över. Enligt Toyota återkallas bilarna på grund av ett fel i styrsystemet.

Vibilagare.se har tidigare rapporterat om att Toyota har tvingats återkalla flera modeller (se artiklar till höger). Nu tvingas biljätten återigen till återkallningar. 

Toyota återkallar omkring 11 500 Lexusbilar världen över på grund av ett elektroniskt fel i styrsystemet.

De berörda modellerna är LS460 och LS460L, samt hybridbilarna LS600h och LS600hL.

Av de 11 500 Lexusbilarna ska 4 500 finnas i Japan och 3 800 i USA. I dagsläget framgår det inte var övriga återkallningar kommer att ske.

10 miljoner återkallningar

Säkerhetsbrister har tvingat Toyota att återkalla omkring 10 miljoner fordon världen över det senaste året. 

Diskutera: Fler av Toyotas modeller återkallas. Hur ser du på dessa problem?
Taggar: Nyheter
11 500 Lexusbilar återkallas

Kommentarer

#1
Jarl
2010-05-19 11:02

Äntligen står det utan tvivel att Toyota är ett bilmärke med enorma kvalitetsproblem.

#1
Seken
2010-05-19 11:37

Antingen tror man att Toyota är ett företag utan normal självbevarelsdrift. Eller också inser man att deras bilar framöver kommer att hålla bra kvalitét.
Jfr t.ex. Volvo. som på 1970-talet försökte måla sina bilar med vattenfärger. Just innan PV kursade, så fick man till lacken. Sen dess har den biten varit utmärkt.
Att t.ex. en del franska bilar varit sorgliga problembarn i decennier, är en historia för sig. Men nu tyder det mesta på att iaf Renault fått upp kvalitén. (till t.o.m. över medel.)

#1
Jägaren
2010-05-19 11:41

Va??? Självaste Lexus??? Finns det en enda Toyota-/Lexus-modell som är riktig - eller någonsin har varit det?

#1
Archer
2010-05-19 12:12

Jaha? Vari ligger nyhetsvärdet? Eller handlar det bara om att ViB vill provocera igång en meningslös forumdebatt igen?

#1
Gösta
2010-05-19 12:18

ARCHER: Detta har ett mycket stort nyhetsvärde. Hur skall vi konsumenter annars få reda på hur det verkligen ligger till. Det är ju inte direkt så att Toyota kommer skicka ut brev till hela svenska folket och informera om att deras produkter håller tveksam kvalitet.

#1
Christer W.
2010-05-19 12:47

Seken, PV kursade? När då?

#1
Toyotaägare
2010-05-19 12:52

Nu tar jag och kör min Toyota raka vägen till Skroten - jag vill varken att jag själv eller någon annan ska behöva riskera sin hälsa pga undermålig kvalitet.

#1
Klas
2010-05-19 12:54

Det är väll självklart att japanerna är bäst på att bygga bilar, att det återkallas så mycket är snarare kulturellt än att bilarna är dåliga. Åk till japan får ni se skillnad i behandling av kunder, när övriga biltillverkare förnekar säger japaner sanningen.

#1
Simon
2010-05-19 12:59

Jaha, är vi uppe i 5 fel nu totalt...? Ja jag tror jag kan leva med det, inget har drabbat mig och jag fortsätter tryggt att köra Toyota.....;)

#1
kukki
2010-05-19 13:00

Problem? Inga problem. Still number one!

#1
Christer W.
2010-05-19 13:11

Ja Klas, det var därför Toyota väntade 3 år med att återkalla bilar för ett känt problem. Det är verkligen exceptionellt bra kundbehandling.

#1
Gösta
2010-05-19 13:18

Håller med KLAS. Det är skandal att man mörkade i 3 år, hur många liv gick inte till spillo pga detta agerande. Inga böter i världen kan ersätta detta svek mot sina kunder. Men det finns alltid tid för bättring. Kanske kommer Toyota att ha en sundare inställning till etik och moral i framtiden. Sent skall syndaren vakna.

#1
Jägaren
2010-05-19 13:43

Jag antar att Gösta håller Christer W.

#1
Seken
2010-05-19 14:03

Volvo PV var bara en hårsmån från att lägga ned, vid ett tillfälle på 70-talet. Men nu gick det inte så långt. Men bra nära var det.

#1
Jägaren
2010-05-19 14:35

Enligt teknikens Värld kommer felrapporterna från Japan, minsann. Nu kan alla Toyota-kramare inte längre skylla på amerikanerna. Undrar vad/vilka de ska skylla på den här gången.
Problemet verkar vara både mekaniskt och programvarurelaterat. Förarna har uppgett att hjulen inte går tillbaka efter ett rattutslag i en sväng - trots att föraren vrider på ratten. Toyota-bilarna är ju i det närmaste livsfarliga. Gaspedaler som hänger sig, bromsar som inte fungerar och nu styrsystem som inte fungerar. Det finns all anledning att vara på sin vakt när man möter en Toyota.
Men som sagt, nu ska det bli intressant och se vad Toyota-kramarna säger. Och vad/vem de ska skylla på den här gången - nu när det inte går att skylla på amerikanerna.

#1
Gösta
2010-05-19 15:02

Tanken slog mig att detta kanske är ett välregigerat reklamjippo från Toyotas sida. Nu måste man väl ändå komma in i Guiness rekordbok för flest återkallade bilar någonsin. Tiden får utvisa.

#1
Christer W.
2010-05-19 15:06

Seken, di skrev "..innan PV kursade...", vilket antyder att de faktiskt kursade vilket inte hände.

#1
Christer W.
2010-05-19 15:06

di = du

#1
Johan
2010-05-19 15:34

Då var det tillbaks till sandlådan direkt =) Kör toyota och är nöjd med driftsäkerheten men körglädjen är väl knappast där. men T-sport då blir det genast skojigare eller varför inte Lexus.

#1
Gösta
2010-05-19 15:45

Toyota tilltalade mig tidigare pga ryktet om driftsäkra bilar. Dessutom är de ganska alldagliga för att inte säga tråkiga, vilket passar min målgrupp dvs lite äldre herrar i vår bästa ålder. Nu i efterhand är jag glad att jag inte skaffade någon Toyota, jag sympatiserar verkligen inte med företagets cyniska människosyn som uppdagats de senaste månaderna.

#1
Simon
2010-05-19 18:27

Re: GÖSTA du verkar dra stora slutsatser bara för att det är Toyota, jag kan garantera dig att de ändå är bland de mest felfria bilar du kan hitta, men känner du dig osäker så ska du givetvis köpa ett annat märke...;)

#1
Jägaren
2010-05-19 21:26

Är det verkligen vuxna personer som tar andras nick, eller är det 12-åringar alt. missanpassade jönsar? Förstår ni inte att ViBilägare kommer att genomföra åtgärder mot detta?

#1
Seken
2010-05-19 22:19

Christer W: "Strax innan jag kom till stupet stannade jag". I din tankevärld körde jag utför stupet.

#1
pg
2010-05-19 22:23

Bara för att Toyota återkallar bilar behöver de inte vara dåliga. Även Volvo och Saab har drabbats, så Toyota är inte ensamma, långt därifrån.
Hur skulle det vara med lite sans i debatten?

#1
adam
2010-05-19 22:39

Folk är avundsjuka på Toyota för deras suveräna kvalitet och ansvar för kunderna. Man märker att svenskarna är avundsjuka och lever i sin egen värld av förnekelse bara för deras bilar jämt krånglar och står på verkstad. De tål inte att ett utländsk märke är bättre än deras skitbilar made in Sweden :D Toyota är kvalitet!

#1
kukki
2010-05-19 22:55

Volvobilar kan ju inte bromsa, börjar dessutom att brinna och håller dålig kvalité...

#1
Christer W.
2010-05-19 23:06

Seken, nu hänger jag inte med alls...

#1
Seken
2010-05-19 23:10

Nej, CHRISTER W, det var heller inte väntat att du skulle hänga med. För då hade du blivit den som körde över kanten.

#1
Andreas
2010-05-19 23:14

Adam, är du ironisk?

#1
Jarl, ViB.lägare
2010-05-20 00:29

Re: Adam
Brukade din mamma slå in dig i staniol?

#1
Bloggare B-lund
2010-05-20 00:36

Snälla...
.... Kan ni inte förstå att Toyota= skräp!!!?

#1
Emme
2010-05-20 00:43

Vad har Volvo med Toyotas återkallelser att göra kukki?
Volvobilar kan inte bromsa? Det var det automatiska bromssystemet som misslyckades. Bilen skulle självklart gå att bromsa om en vanlig person satt bakom ratten, alltså inte som med Toyotas bromsproblem.

#1
Jägaren
2010-05-20 10:15

MR: Men hur var det förra gången då? När man kände till felen i flera år utan att vidta några åtgärder? Nu går det bra för dig att vara kaxig.

#1
archer
2010-05-20 10:16

Jaha? Detta gäller hela två 600h-bilar i Sverige och endast en mjukvaruuppdatering (precis som fortlöpande numera görs på t.ex. nyare Volvo och JAS39). Det absurda påståendet att "Det verkar som att Toyotas affärsídé håller på att rasa ihop fullständigt; tidigare har ju strategin varit att tillverka bilar som håller ihop i knapp 10.000mil och sedan är de helt slut" verkar härligt psykosnära. Var finns källan? Priusbilar som rullat över 30000mil finns hos Taxi Stockholm. Som vanligt blir det bara pajkastning mellan en massa Gringos här.

#1
Gösta
2010-05-20 10:25

Givetvis har alla biltillverkare återkallelser. Men det är magnituden och allvarlighetsgraden av Toyotas återkallelser som man reagerar på. Det är 10 000 000 (TIO MILJONER) bilar det handlar om, med fel på bromsar, gas och styrning. De mest grundläggande funktionerna för att kunna framföra ett motorfordon på ett säkert sätt. Att Toyota mörkade in i det sista ger inte ett seriöst intryck.

#1
TFAN
2010-05-20 12:18

Håller med Johan äntligen tillbaks i sandlådan.
Alla ni som hackar på Toyota vad kör ni själva?
När någon annan fabrikant gör ett återkallande så är det förvånandsvärt tyst på forumet. Alla besservissar får förklara sig varför de snedtänder när namnet Toyota visas. Har ni blivit trampade på tårna eller vad? Har ni körkort? Har ni bil? Väx upp och torka er bakom örona!

#1
Toyoda
2010-05-20 15:44

Toyota ville ävn återkalla alla bilar sålda 2001, men det gick inte, för alla som såldes det året var antingen skrotade eller bort-rostade......

#1
INGHUS
2010-05-20 16:41

Lexus ägare av Is 220D -09 1 service gjord, fick ett nytt dimljus på garantin pga fukt innanför glaset, annars blir det väl bara att åka in 1 gång om året för årsservice. Sover gott om nätterna inga Volvo, Audi mardrömmar med rasade DSG lådor och sträckta kamkedjor (vag) och div elfel frusna dörrlås m,m (volvo) Synd att denna återkallese inte gällde min Lexus modell, alltid trevligt att bli lite VIP behandlad hod Lexus.

#1
Coma
2010-05-20 16:52

Anledningen till skadeglädjen är väl att det i alla andra artikelkommentarer (om andra bilmärken), så är det vissa som ständigt, och helt irrelevant, höjer toyotas kvalitet och felfrihet till skyarna. När det nu visar sig att de är som alla andra bilar, och inte några Plåtgudar från fjärran östern som en del trögtänkta nordbor tillber lika okritiskt som sekterister... ja, då tar en del tillfället i akt att ge svar på tal.

#1
Jägaren
2010-05-20 16:58

Kenneth: Lika svårt tycks det vara för vissa Toyota-ägare att inse att över 10 000 000 bilar har kallats tillbaka på grund av livsfarliga gaspedaler, bromssystem och nu styrsystem. Detta faktum tycks inte ha gått in, ty fortfarande tjatar vissa om Toyotas "suveränitet" på samma sätt som de blinda slåss.

#1
Uppstugan
2010-05-20 17:12

Re: MR
OCH DÄR kom ytterligare en försvarsmekanism; tron på en världsomspännande komplott mot "stackars" Toyota. Har ni Toyota-ägare ingen som helst självdistans???
Du får vad du betaalr för, och Toyota är inte särskilt dyra bilar. Likadant med Lexus i sin prisklass.

#1
pg
2010-05-20 17:49

Det svider tydligen för vissa att sanningen om Svensk bilindustri kommer i dagen. Visserligen bättrar sig Volvo och Saab, av kundundersökningarna att döma. Men det ser lite annorlunda ut om man tittar på försäljningen av reservdelar och den statistik som ex mekonomen har, i förhållande till antalet bilar. Av den kan man inte utläsa att Toyota skulle vara en dålig bil. man kan heller inte se att vare sig saab eller Volvo skulle vara befriade från fel. Detta trots att Volvoägare i de allra flesta fall väljer originaldelar?
I och för sig finns dessa originaldelar även hos mekonomen. Jag känner många före detta Volvo och Saabägare som gärna vill byta tillbaka till sitt forna märke, men väljer att fortsätta åka Japanare på grund av driftsäkerheten.En driftsäkerhet som för vissa inneburit över 30000 mil! Att en japanare skulle vara slut efter 10000 mil är ett kvalificerat skitprat. De som till äventyrs återvänder till de Svenska märkena gör det främst för komforten och vägegenskapernas skull.

#1
Jägaren
2010-05-20 18:32

MR: Jag ska vara generös mot dig: Skippa bromsarna då och så behåller vi "bara" gaspedalerna och den nu uteblivna styrförmågan. Hur som helst: över 10 000 000 bilar.

#1
jarl
2010-05-20 19:07

Jägaren: Tänk innan du skriver, tack.
Mest för din egen skull...

#1
Jägaren
2010-05-20 19:59

Jarl: Var det något som var fel? Skulle det kanske ha varit 10 000 021 bilar?

#1
INGHUS
2010-05-21 13:07

Som gammal USA bils ägare har jag varit med om det mesta när det gäller gaspedaler som hängt sig, servostyrningar å bromsar som inte hängt med vid snabba manövrar, är alltid beredd att sådant kan hända även i moderna motorfordon, man får ta i lite mer i ratt och bromspedal och vara beredd att nödstoppa motorn. När jag skulle köpa min första nya bruksbil förra året så hade jag tre krav: Bakhjulsdrift med motorn på längden fram och premiumkänsla med äkta kvalitet samt diesel motor med hygglit låg skatt. 3 kandidater fanns då att välja på: Mb C220D, Bmw 320D och Lexus Is220D. Lexus vann pga pris, kvalitet, rykte, kund service, kostade sedan på lack och rostskydd, ska nu köra 30000 mil i 20 år och serva väl. Jag återkommer till VIB och berättar om mina ev problem längre fram.

#1
Conny Karlsson
2010-05-21 17:12

Det är beklämmande att läsa vissa inlägg här, rena lögner sprids och inget gör redaktionen åt detta. Det finns inget rim och reson/perspektiv på saker och ting i vissas resonemang. Nu får Vibilägare göra något åt detta så att vi som försöker att diskutera med fakta blir kvar här på VIB sida. Allt drägg som tidigare var på Teknikensvärlds hemsida sitter nu här och sprider sin dynga, dock under annat namn VEM kan det vara......
_______________________________________________
INGUS.
Bry dig inte om vad Kenneth skriver. Han är bara avundsjuk på hur en riktig bil är konstruerad. Jag vet hur konstruktörerna på Volvo vill konstruera bilarna om de fick göra som dom ville. Jag träffade nämligen en sådan vid Arvika fordonsmuseum. Som berättade en hel del för mig hur man skulle vilja konstruera bilarna. Fanns flera Lexus i molekyler inom Volvos väggar. Och enligt honom finns ingen bil som Lexus som är så välbyggd. Detta har jag skrivit om tidigare på AMS forum. Och detta är inget påhittat trams.

#1
INGHUS
2010-05-21 17:47

RE: Conny Karlsson. Kenneth skoja säkert bara, signaturen är ju Toyota vän längre ner här på listan. Förlängd Lexus garanti 8 år/15000 mil tar ju vid 2012, ja jag måste serva den hos Lexus under tiden men jag har ju lite tid att ångra mig på dvs nästan halva tiden jag kommer att köra denna bil utan det kostar multum i verkstadsräkningar.

#1
Jarl
2010-05-21 17:49

Conny Karlsson..."diskutera med fakta"...känns inte riktigt som din starka sida.

#1
Snorkråka
2010-05-21 20:45

Conny Karlsson, vad är dynga? Att Toyota återkallat över 10 000 000 (tio miljoner) bilar? Jag skulle nog vilja kalla det sanningen.

#1
adam
2010-05-21 21:27

Conny Karlsson har rätt. Toyota och Lexus är kvalitetsbilar, Är man det minsta bilintresserad så vet man det, men att höra sanningen svider lr hur? Annat hade varit om de europeiska märken hade varit bättre än Toyota och de japanska märkena men det är de tyvärr inte. Jag kör inte själv Toyota men vet vilka kvalitetsbilar de bygger. Att ljuga bara för att avreagera sig lr jävlas är vanligt i detta forum men tyvärr finns olika slags personer. Som sagt sanningen svider.

#1
Bengt F
2010-05-22 10:36

Re: Adam
"Om man är bilintresserad..." skrev du. Då måste jag fråga dig hur ditt bilintresse yttrar sig? Läser du bara nybilstest så är det en sak, eller kör du tusentals mil per år som jag gör?
Till och med "Bosse Bildoktorn" har gått ut med att asiatiska bilar har BETYDLIGT KORTARE LIVSLÄNGD än europeiska bilar. Min 945 turbo från 1997 har nyss passerat 47.000mil utan problem. Bara slitdelar är utbytta. Jag kan räkna upp en hel mängd andra exempel också. Dock är det svårt att hitta asiatiska bilarna som har gått de milen. Bl.a. beror nog det på det usla rostskyddet/den tunna plåten som asiatiska bilar är byggd av.
Köp gärna asiatiskt, men förvänta dig inte samma kvalitet och livslängd som i västerländska premiumbilar.

#1
kenneth 2
2010-05-22 21:12

Hej igen!
Som alla vet, liksom Bosse Bildoktorn, är att tex Toyota inte alls håller samma höga långtidskvalitet som de Europeiska bilarna tex Volvo, SAAB; VAG och Mercedes. Vi alla vet att Toyota fortlöpande byter ut en mängd felaktiga delar på servicen UTAN att meddela bilägaren. Förvisso kan det tyckas vara schysst men samtidigt skvallrar det om Toyotas enorma kvalitetsbrister. Frågan är vad som händer då tex Toyota / Lexus inte längre har råd att "smyg reparera" Toyota skrällena? Jag tror att det är bäst att lämna det sjunkande Toyotaskeppet NU så att man inte tvingas fly ur Toyotaskeppet tillsammans med råttorna...

#1
Ewan
2010-05-23 12:33

RE : Ingus
Tyvärr så finns det inga Lexus på forskningen hos Volvo numer, endast en BMW som är inhyrd och det på grund av att finansavdelningen inte har råd längre, Volvo har pumpat in pengar till Ford under en lång tid !

#1
Jägaren
2010-05-23 14:14

KENNETH 2: Du har helt rätt. I det långa perspektivet - låt oss säga när bilarna kommer upp emot 15 000 till 20 000 och uppåt - råder det ingen tvekan om att de "tyngre" Europa-bilarna håller ihop bättre, särskilt Mercedes. Fortfarande är det vanligt att taxichaufförerna i Tyskland (särskilt i de stora städerna där tempot är mördande) pratar om "Panzerwagen" åsyftandes just Mercedes och säger just att när det är nytt går det väl bra med nästan vad som helst, men att det sen bara finns några få alternativ kvar. Och de kommer inte från Asien.

#1
Conny Karlsson
2010-05-23 22:38

Här uttalar sig några personer som inte har ägt vare sig Toyota eller Lexus. Jag har haft både Toyota (än idag) och Lexus (än idag) BMW (än idag)Volvo (än idag),Saab,Mercedes,Audi,mfl europeiska "kvalitetsvagnar". Vad gäller slitstyrka i längden är ju Lexus överlägsen alla andra. Fråga konstruktörer på Volvo tex. Mercedes lever fortfarande hos en del på gamla meriter hos Jägaren/Who på TV hemsida. Det märket har haft stora kvalitetsproblem. Med elektronik,och ROST! Hör och häpna rost,trots en 30årig rostskyddsgaranti om man får tro MB. För vissa personer har den inte varit vatten värd.
________________________________________________
Att man vid service byter ut delar utan att ägaren vet något är inte ovanligt. Dock mindre vanligt hos Toyota än andra märken, men visst händer det. Ta tex Volvo som bytte ut växellådor på löpande band bla på Volvo 850 modellen när den kom. Men det är inte slut där. Det förekommer än idag. Problem med kardanaxlar på nuvarande xc70 modellen förekommer......;o)
________________________________________________
Förövrigt måste Vibilägare göra något åt allt drägg/Troll som förekommer på sidan annars kommer vi seriösa som vill diskutera med fakta försvinna här ifrån. Kommer dock fortfarande att läsa denna utmärkta tidning Vi bilägare.

#1
Conny Karlsson
2010-05-24 10:42

Ewan.
Det var 2002 som jag träffade denna konstruktör från Volvo vid Arvika fordonsmuseum. Jag körde då min Lexus då han kom fram och började tala bil med mig och om jag var nöjd med bilen. Det var då han berättade att han jobbade på Volvo. Och att de inte hade helt fria händer att konstruera bilarna som de skulle vilja. Och om de hade det så skulle det bli som Lexus konstruerar sina bilar det var de flesta konstruktörer överens om. Och att det fanns flera modeller av Lexus hos Volvo som konkurrent analys vid denna tidpunkt. Skulle vara mycket förvånad om Volvo även idag inte utför dessa analyser på konkurrent bilar.

#1
Snorkråka
2010-05-24 12:36

Så raderades ytterligare ett inlägg. Har skickat ett mail till redaktionen för att få en förklaring om vad som pågår. ViBilägare är ute på hal is.

#1
Conny Karlsson
2010-05-24 18:46

Snorkråka.
Om Vibilägare raderat ett inlägg så var det säkert befogat. VIB är på rätt väg om man plockar bort ovidkommande inlägg som inte för diskutionen vidare på ett vettigt sätt.

#1
Snorkråka
2010-05-24 19:29

Conny, visst är det märkligt att ditt inlägg - i vilket du kallar folk för bl.a. "drägg" - får stå kvar. För inte menar du väl att sådana uttryck för diskussionen framåt. Eller?

#1
Conny Karlsson
2010-05-24 20:23

De jag kallar för drägg/troll är de som inte tillför något alls som diskutionen framåt, de kallar jag drägg/troll. Sedan får de som känner sig träffade av denna benämning gärna ta åt sig. För de tillför inget till diskutionen utan är bara med för att förstöra. Sådana klarar vi oss utan här tycker jag. Men du är uppenbarligen av en annan åsikt vad det kan bero på?

#1
INGHUS
2010-05-28 20:59

För att få skruva lite bil i min "verkstad" så har jag min Alfa 155 -96 kvar men sen jag skaffat Lexusen så går Alfan problem fritt bara för att jävlas det gjorde den inte innan kan jag lova, bilar måste ha en själ.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.