Bild
Nästa artikel

Smällen mot Toyota

Reportage

Toyotas återkallelser drabbar förtroendet för varumärket. Ett fundamentalt slag mot Toyota, säger varumärkesstrateg Christian Ihre.

Den japanska billtillverkaren skakas av det som har döpts till "Toyota-gate".

Gaspedalerna i flera Toyota-modeller kan fastna och därmed orsaka att bilarna skenar.

I Prius-modellen finns ett fel i en mjukvara som sätter bromsarna ur funktion under bråkdelen av en sekund.

Kritiken växer
Dessutom har flera fall med problem i styrsystemet rapporterats för Toyota Corolla i USA.

I Sverige har 37 500 bilar av åtta modeller återkallats för problem med gaspedalerna och 1 990 bilar av modellen Prius när det gäller bromsproblemen.

Kritiken växer nu mot Toyota eftersom det verkar som om företaget har känt till problemen med krånglande gaspedaler i flera år.

Dessutom förklarar man det med kvalitetsproblem i gaspedalernas material och med felaktiga golvmattor, samtidigt som andra röster varnar för att det i själva verket handlar om ett programfel i bilarnas mjukvara som gör att dessa kan börja skena okontrollerat.

Tvådelat varumärke
Christian Ihre är medgrundare till och delägare av varumärkesbyrån Lynx Eye som har en rad stora internationella företag som kunder.

Bland annat så arbetar byrån med att utforma Volvo Personvagnars globala varumärkesstrategi.

- När man tittar på ett varumärke så kan man nästan alltid dela upp det i två delar. Det ena är det rationella löftet, exempelvis att "Volvo erbjuder dig säkerhet", berättar han.

- Det andra, det emotionella löftet, är då att "med Volvo kan du vara trygg". Sedan är man som varumärkesbyggare väldigt mån om att man levererar på både det rationella och det emotionella löftet.


"Får inte brista i tilliten"
Christian Ihre fortsätter:

- Toyotas rationella löfte är tillförlitlighet och då kanske det emotionella löftet är tillit.

- Nu har man bevisligen inte levererat det rationella löftet och då måste företaget överkompensera med det emotionella löftet, så att du som konsument känner att det finns en relation mellan dig och varumärket.

- Toyota får inte brista någonstans i den här tilliten. Man måste hela tiden säga att "vilka brister vi än har så kommer vi att gå längre än något annat företag i världen för att försöka förstå vad som har hänt.

- Och vi kommer att gå längre än någon annan för att vidta alla försiktighetsåtgärder med de bilar vi levererar framöver".

- Nu underlevererar Toyota både på det rationella och det emotionella löftet genom att vara defensivt och upplevas som mörkläggande.

- Hade man hanterat det här annorlunda så hade det varit ett sätt att snabbare rida ut stormen, förklarar Christian Ihre.

Sökte kontakt i två månader

Flera experter hävdar att Toyotas kvalitetsproblem hänger samman med fel i bilarnas mjukvara.

Dataföretaget Apples grundare, Steve Wozniak, är en av dem. Han har en Toyota Prius av 2010 års modell.

- Min Prius omfattas inte av Toyotas återkallelse. Den här nya bilen har en gaspedal som blir helt galen men bara under vissa omständigheter, när den körs med farthållare. Och jag kan själv framkalla felet, gång på gång, har Steve Wozniak förklarat.

I två månader försökte han uppmärksamma Toyota på problemet. Först när tidningarna i USA började skriva om det tog biltillverkaren kontakt med honom.

Experten på elektromagnetiska störningar, Keith Armstrong, säger att just sådana störningar kan få elektronikkretsar eller mjukvaran i bilarna att låsa på full gas och att om det sker så lämnar det ingen felindikation efter sig i programvaran.

Så felet blir i princip omöjligt att spåra efteråt.

Motattack
Armstrong hävdar också att tester utförda av bilindustrin visar att det är snudd på omöjligt att stoppa ett skenande fordon med bromsarna.

I nyhetsprogrammet ABC simulerade den amerikanske teknologiprofessorn David Gilbert en kortslutning, som han hävdar kan uppstå både genom slitage, fukt och yttre påverkan.

Resultatet blev full gas på den elektroniska trotteln. Efteråt visades ingen felkod på Toyotas diagnosinstrument.

Men Toyota hävdar att experimentet är orealistiskt och vilseledande. För att bevisa det har Toyota anlitat det amerikanska ingenjörsföretaget Exponent.

Toyota förnekar också att det skulle finnas ett programfel som kan få de elektriskt styrda trottelspjällen att öppna.

Farlig strategi
Christian Ihre varnar för att just förnekelse är en farlig strategi när det gäller förtroendet för varumärket:

- Det är givetvis jättefarligt att gå ut och förneka sådana här saker innan den faktiska orsaken är klarlagd. Ju mer man förnekar problemet i ett läge när man fortfarande jobbar med att hitta orsaken, desto mindre framstår man som någon som verkligen vill ta tag i problemet, säger han.

- Då framstår man snarare som någon som vill skjuta undan problemet.

- Men om man tittar på hur företag brukar agera i sådana här krissituationer, för att skydda sitt varumärke och renommé, så är det ofta just så här. Man vill slå ifrån sig därför att man tycker att man har tillräckligt med interna rutiner och processer för att själv ha svaret.

- Istället borde man agera utifrån det externa perspektivet, utifrån vad folk förväntar sig. Och folk förväntar sig att man lyfter på varenda sten.

- Det är så man måste agera. Man måste visa på att "ja, men då lyfter vi på den stenen också. Vi har redan utrett det här och vi har inte kommit fram till något samband.

- Men det här måste vi givetvis titta på en gång till, därför att vi är förknippade med att Toyota ska kunna vara etthundra procent tillförlitligt", säger Christian Ihre.

Misstänker 55 dödfall
Det amerikanska trafiksäkerhetsverket National Highway Traffic Safety Agency, NHTSA, har nyligen fått in klagomål från tio Toyotaägare vars bilar har varit återkallade och åtgärdade, men där bilägarna fortfarande upplever oönskade accelerationer.

NHTSA misstänker att 2 600 olyckor i USA sedan 2001, med 55 dödsfall, med Toyota- och Lexusbilar kan länkas till de fel som Toyota nu försöker åtgärda.

Toyotas koncernchef Akio Toyoda, som också är ättling till företagets grundare, tvingades i slutet av februari att stå till svars i den amerikanska kongressen.

- Mitt namn finns på varje bil. Jag förbinder mig personligen för att Toyota kommer att arbeta energiskt och outtröttligt för att återställa kundernas förtroende. Vi ska erkänna de misstag som vi har begått, sa han då.

Christian Ihre tycker att det här var helt rätt agerat av Toyota när det gäller att återskapa förtroendet för sitt varumärke:

- Det var en snygg vändning där Akio Toyoda lyckades vara tydlig med att det här är våra tillkortakommanden och brister, samtidigt som han visade på en grundstolthet i vad det är som Toyota står för.

Borde lärt av Lexus

Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sweden, säger till Vi Bilägare att de svenska kunderna har reagerat positivt på företagets agerande kring problemen.

- Man har en enastående förståelse. Jag tror att en kund har väldigt lätt att ta till sig att det kan bli fel på en så komplex konstruktion som en bil. Till 98 procent har vi bara positiva reaktioner, menar han.

Men Christian Ihre ger en annorlunda bild av den typiske Toyotakunden.

- Toyotakunden förväntar sig att bilen ska fungera och köper den enbart för att den verkligen ska fungera bättre än någon annan bil, förklarar han.

- En typisk Toyotakund är väldigt funktionsorienterad i förhållande till mera emotionella, entusiastorienterade bilmärken. Det gör att den här typen av konsument också kan ha en mer rationell syn på sitt bilköp och därmed så minskar lojaliteten mot varumärket.

Lär av Lexus
Christian Ihre är förvånad över att Toyota inte har lärt sig läxan av sitt systermärke, Lexus.

- När Lexus lanserades i USA så fick man återkalla bilarna på grund av ett antal problem. Men det blev ett skolboksfall för en fantastisk varumärkeshantering, när man förvandlade problemet till en stor PR-framgång.

- Man hämtade bilarna hemma hos kunderna, rättade till det som var fel, tankade och tvättade bilarna innan man levererade tillbaka dem till kundernas bostäder.

 - Helt plötsligt fick folk en helt ny upplevelse av vad ett bilmärke kan göra när det gäller service. Och Lexus fick direkt den premiumstatus som man var ute efter.

Toyota Swedens informationschef, Bengt Dalström, håller med om beskrivningen att Toyotas kunder i första hand söker en säker bil, inte en som avspeglar personligheten.

- Jag tror att man söker trygghet för att man vet att Toyota är ett varumärke som prioriterar kundomhändertagande och bra kvalitet. Jag tror att det är parametrar som står väldigt högt på listorna när man väljer bil.

Däremot tonar han ned de kvalitetsproblem som nu har tvingat Toyota att återkalla åtta miljoner bilar.

- Tekniskt är det här absolut inget problem. Tekniskt så har vi identifierat problemet, säger Bengt Dalström.

- Det gjordes väldigt enkelt, både på de bilar som drabbades med gaspedalen och på Prius som hade, om man nu får kalla det så, ett skönhetsfel när det gäller bromsarna.

Men plötsliga accelerationer då?

- Nej det finns inget som heter… Det finns ingen plötslig acceleration.
Eller oönskad acceleration, om man väljer att kalla det så i stället?

- Nej, en bil kan inte… Alltså, om vi nu pratar om den svenska marknaden så handlar det om att gaspedalen, under extrema förhållanden, kan bli trögare att trycka ned och gå tillbaka långsammare.

- Men bilen kan aldrig accelerera av sig själv eller öka farten. Däremot kan den gå tillbaka till tomgång långsammare.

Diskutera: Hur har din bild av Toyota påverkats av återkallelserna?
Taggar: Reportage
Smällen mot Toyota

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-12 11:25

Herregud. Protektionismen sprider sig som en influensa över världen. Vem tror på att Toyotas problem i USA inte är en del av smutskastningen mot Japanska bilmärken - jämfört med Amerikanska så är Toyota ljusår bättre i kvalitet... men vad hjälper det i protektionismens tidevarv.

#1
Raphael
2010-04-12 11:34

Detta handlar inte om protektionism, detta handlar om en farlig felkonstruktion. Om amerikanska bilmärken drabbas av felkonstruktion så sker det också återkallningar och stora skriverier, vilket faktiskt har hänt. Som det berömda fallet med Ford Explorer som välte och Ford till en början skyllde på tillverkningsfel på däcken (som Ford inte tillverkar...).
Amerikanare är väldigt duktiga på att leta fel, oavsett nationalitet på den felaktiga produkten - och det har bland annat att göra med att USA är advokaternas förlovade land. Finns ett fel, så kan någon tjäna pengar (advokater) på att det finns ett fel.
Toyota må vara bättre än amerikanska bilar i kvalitet, men det vi ser här är ett konstruktionsfel och inte ett kvalitetsproblem. Toyota är inte felfria, de kan också göra misstag.
Att förneka problem som dessutom kan orsaka olyckor, med förklaringen "det är protektionism från USA" - det är löjligt och visar bara på dåligt omdöme. Ett fel blir inte mindre fel.

#1
oscar
2010-04-12 11:40

Ja, just det Jarl!
Jag hoppas innerligt att det går åt helskotta för Toyota. Har haft en Avensis 2004 års modell. Bara problem! Den gick bra ett par år, kör ca 1800 mil per år sedan kom problemen... Innan dess hade jag en Toyota Carina. En toppenbil! Jag märker tydligt hur kvaliten har dalat undan för undan. Inte undra på att jag och andra Toyotaägare tillslut reagerar på skiten! Ursäkta ordvalet, men man blir så besviken. Tack fö. för en informativ tidskrift.

#1
Daniel
2010-04-12 12:00

Vem har betalat Christian Ihre för att proffstycka i denna uttjatade fråga då kan man fråga sig? Kan det vara GM eller någon annan som betalar?

#1
Jarl
2010-04-12 12:03

Det återkallas miljoner bilar i USA varje år, miljoner bilar i världen, men vi ser aldrig sådana här reaktioner normalt. Samma fel har ju funnits på bilar i Europa och här har det varit några små artiklar om att det varit fel på gaspedalen.
I USA blir det en jättesak och det drivs ju väldigt mycket av att det här är japaner och utländska företag och man får väldigt snabbt en protektionistisk reaktion.
Ang. böterna så har man legat på en 1 miljon dollar tidigare, det var det högsta någonsin och som General Motors fick betala en gång. Nu talar man om 16,4 miljoner dollar så man undrar hur beloppet är framräknat...

#1
Erik
2010-04-12 12:22

Inget fel på Toyota bilarna, bara massa skitsnack. Ge lite konkreta svar på vad exakt som är fel på toyota bilarna? och kom då inte med nån matta som fastnar på en gaspedal. pedalen kan heller inte fastna och inga elektroniska fel, alltså bara påhitt för att tjäna pengar på toyotas bekostnad. My Toyota in fantastic :-)

#1
Seken
2010-04-12 12:37

Till OSCAR: Har man haft en bra bil, och sedan en dålig av samma märke, så är detta inte ett bevis på att märket blivit sämre.
Hade du haft 30 taxibilar, med 5-10.000 mil/år, i ditt stall, så hade det funnits vissa möjligheter till bedömning av kvalitétutveckling.
Din kommentar är av ungefär samma klass som när jag utbrister "Hoppsan, BMW går bara sönder!, sen jag sett en bil stå vid vägrenen, med huven öppen. (Det kan vara en måttligt kunnig förare med soppatorsk.)

#1
Raphael
2010-04-12 13:17

Jarl, du har ju uppenbarligen helt missat reaktionerna och skriverierna i USA som hände när det var fel på Ford Explorer. Även då var det olyckor som hände.
Var amerikanarna protektionistiska då också?
Det handlar om att när konstruktionsmissarna leder till olyckor, då skrivs det mängder om det - oavsett varifrån bilarna kommer ifrån. Om det inte sker olyckor, så är det ingen som bryr sig om att reagera på återkallningar.
Sedan historien med Ford Explorer så har de amerikanska tillverkarna lärt sig extra kontrollåtgärder för att undvika sådana händelser i framtiden. Toyota har uppenbarligen en del att lära sig av dem.
För många år sedan hade Audi problem med skenande Audi 100 med automatlåda och detta ledde till olyckor. Det skrevs väldigt mycket om det på den tiden.
Så visst har det förekommit flera gånger i historien rapporter som liknar det som händer med Toyota nu, men bara för att det är Toyota så försöker man skapa konspirationsteorier om protektionistiska amerikaner.
Löjligt! Toyota kan göra missar precis som alla andra!

#1
MT
2010-04-12 16:09

Det har även hänt i Norge att Toyota Prius började skena.

#1
Daniel
2010-04-12 16:58

Jag håller med Raphael att Toyota inte alls är felfritt eller inte kan kritiseras. Däremot har de ett suveränt och ansvarstagande bemötande v.g. att ta hand om defekter och problem även för saker som skulle kunna benämnas som slitdelar (bromsar, backar, koppling). Jag vet många problem med Toyotor men inge som inte kunnat fixas. Därför är jag Toyotaägare och kommer att fortsätta med det tills någon annan gör jobbet bättre.

#1
Gösta
2010-04-12 17:02

Nu måste Japanerna vakna.
Förnekelse lönar sig inte i längden, utan är ett säkert sätt att köra varumärket i botten.
Jag lider med alla Toyota-ägare som blir påverkade av att begagnatpriserna sjunker. Sådant här kan förstöra en bilkalkyl ordentligt.
Toyota: Gör om, gör rätt.

#1
Patrik...2
2010-04-12 17:06

Toyota har fortfarande färre fel än andra märken och inte blir det sämre för att de tar ansvar och åtgärdar/återkallar bilar som skulle kunna få problem
Jag tror det blir bättre som konsument nu, med mer kampanjer

#1
Gösta
2010-04-12 17:08

Se på Mercedes som levde i förnekelse inte heller tog sina problem (rost/bromsar/Welt-klasse)på allvar.
Konsekvensen blev att varumärket kördes i botten och är idag inte vatten värt. Blott en skugga av sin forna glans.

#1
Patrik...2
2010-04-12 17:16

För de som är intresserad av vika bilmärken som "skenar" finns statistik på anmälningar här
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858

#1
Quatroporte
2010-04-12 17:24

Toyo är den i särklass tråkigaste bilmärke, design och vägegenskaper är så pass oinspirerande och avsomnade som de kan bli. Det enda Toyota har är tråkmånsar till kunder som inte gillar att köra bil men vill ha ett problemfri biläggande eftersom de inte vill eller kan bry sig om sin ögonsten (nu för jag en massa surkommentarer). Jag har verkligen försökt hitta en enda sak som är vacker, tilltalande eller intressant med Toyota och kommit fram att det är inte ens Supra som har någon som helst vacker drag i sig.

#1
Seken
2010-04-12 17:36

Ja, QUATROPORTE, så kan man tycka. Men har du sett hur bra Toyota-ägare, inkl. övertecknad, är på att stava. Kan det möjligen finnas ett samband mellan skrivkunnighet och gott omdöme ifråga om bilköp? Kanske. Men jag ska inte tråka ut dej med att utveckla ämnet. Särskilt som bristande skrivkunnighet brukar ha hög korrelation med bristande läskunnighet (och även svag läsförståelse.)

#1
Patrik...2
2010-04-12 17:48

Qatroporte: Toyo är ett däck
Toyota sålde över 1773 000 bilar i Usa 2009 volvo sålde 61000. Man väljer själv vad man vill köpa om man inte får tjänstebil eller köper begagnat

#1
Seken
2010-04-12 18:38

Till GÖSTA: Du kan fortsätta lida med alla Toyota-ägare. Alla utom mej. För min Toyota är idag nästan lika mycket värd som när jag köpte den förra sommaren. (Enligt KVD:s prislista)
Fast du kanske menar att du ska lida framöver? Att du räknat ut att beg.-priserna på Toyotor kommer att sjunka i framtiden. I så fall, är väl din gissning inte sämre än många andras.

#1
Matt
2010-04-12 19:20

Folk glömmer fort, Snart säljer Toyota lika bra som de alltid gjort och det är väl inte helt oförtjänt, trots att bilarna är tråkigare än en tapet på långvården.

#1
Håkan Bergvall
2010-04-12 19:22

För mig har Toyota aldrig varit någor bra varumärke, helt enkelt tråkiga bilar som nuäven är behäftade med ett flertal fel gör inte saken bättre, Du som har en Byt!

#1
Håkan Bergvall
2010-04-12 19:49

Kommentar till Gösta!
Jämför inte Mercedes en kvalitetsprodukt med Toyota en världens tråkigaste bilar har heller aldrig varit något varumärke.
Du har ingen aning vad en Mercedes är lägg på locket och kom tillbaka när du åker bil

#1
Simon
2010-04-12 20:00

Det är ju så skönt med alla korkade experter... Tänk så fel de har, Toyota har ökat sin volym rejält över 40% i USA och en rejäl ökning även i Sverige.... Härligt att kunderna genomskådar bluffen...!
Själv köpte jag en ny Rav4 för att jag varit otroligt nöjd men mina tidigare Toyotor.......
Efter att ha gått igenom 5,5 miljoner bilar konstateras att det inte finns nått fel på de återkallade bilarna.....
Att VIB beter sig som en skvallertidning har fått mig att sluta prenumerera på tidningen.... Nu får det vara nog...!

#1
Emme
2010-04-12 20:28

Ja att somliga tycks leva i förnekelse syns här bland kommentarerna i högsta grad. Ta lite frisk luft så kanske ni kan tänka klart igen.

#1
Jarl
2010-04-12 21:10

Mercedes en kvalitetsprodkt? Haha, Till och med Emmes rostiga Volvo är bättre byggd. Nä, vill man ha riktig kvalité är det Toyota som gäller. Se bara alla ägarundersökningar. Topp all the time! MB brukar ligga i botten. Rostar gör dom visst också...

#1
Emme
2010-04-12 21:13

Jarl: Du får gärna komma hit och titta till min bil efter rost då jag inte har något men du är väl inte nog gammal att köra kan jag tro?

#1
Jarl
2010-04-12 21:17

Så säger alla... Kolla under så ska du nog se att det finns gott om rost. Bjuder du på kaffe också?

#1
Jojje
2010-04-12 21:51

Man häpnas över den högst tvivelaktiga journalistiska nivån hos Vi Bilägare. Man berättar i artikeln om tester som en amerikansk teknologiprofessor David Gilbert gjorde nyligen genom att orsaka en kortslutning i en Toyota-bil, som resulterade i full gas på den elektroniska trotteln.. Men Vi bilägare "missade" att berätta resten av historien, som finns att läsa bla i DN: "En oberoende ingenjörsfirma som anlitats av den japanska biltillverkaren visade att samma sak händer om man kopplar om liknande kablar på Ford Fusion, Chevrolet Malibu, Chrysler Town & County, Chrysler Crossfire, Subaru Outback och en BMW 325. Vi skulle kunna koppla om kablar i den här byggnaden så att den skulle börja brinna, sa Subodh Medhekar vid Exponent, den firma som Toyota anlitat för experimentet."
Dessuton kunde TV4 -nyheterna berätta i fredags (100409) att kritiken mot Toyota i USA är ett utslag av amerikansk protektionism. Detta hävdar den svenske fordonsforskaren Christer Karlsson. Fordonsforskaren har tydligen en helt annan åsikt än varumärkesstrategen Christian Ihre och Vi Bilägare.

#1
Benny
2010-04-12 21:52

Är inne på min andra Prius.Är mycket imponerad av kvaliten.Hade tidigare ett populärt Svenskt märke och inbillade mig att det var en kvalitetsbil,men Priusen spelar i en högre division helt enkelt.Återkallelsen har skötts perfekt för min del,kul att träffa servicefolket ibland och inte bara vid service.Med den Svenska premiumbilen lärde man känna verkstadspersonalen väldigt fort,dom blev som en nära bekant,men det kostade en del förståss.

#1
Emme
2010-04-12 22:01

Du är för rolig du Jarl. Skriver du något vettigt någon gång?
Du är välkommen förbi att titta på den. Syna den noga men du är kanske för upptagen med att skriva skit (dvs något som inte är sant om bilen .. ) som vanligt.

#1
kENNETH
2010-04-12 22:32

EMME:
Låt Toyotakramarna tycka vad de vill. De lär nog tids nog inse att de är grundlurade. Att Toyota bilägarna är rena rama "Kami-Kaze" piloterna är väl inget nytt? Om man kör Toyota och vet att bilen kan tappa styrning, gas och bromsfunktion bör man i sanning betraktas som en...?

#1
Simon
2010-04-12 22:47

Åh, Kenneth som inte ens kan läsa en tabell är tillbaks...:)
Sist blev du märkligt tyst när det visade sig hur fel du hadde....:)

#1
Volvo RWD
2010-04-12 22:52

Jarl: Som jag har uppfattat det så kör du Toyota. Vad menar du när du säger fäller en kommentar som "Emmes rostiga Volvo"? Volvo har iallfall dom senaste 30 åren haft ett betydligt bättre rostskydd än Toyota. Kolla bara VIB:s tester.

#1
Seken
2010-04-12 23:27

Många surrar om hur tråkiga Toyotas bilar är. Visserligen har jag aldrig haft så tråkigt bakom ratten (vilken jag ej nådde fram till) som när jag körde förra Prius. Men den bilen är ju skoj på andra sätt. Att man "gratis" kan skylta med vilken herrans miljövän man är t.ex.
Övriga modeller har en skojighetsfaktor som ligger i nivå med medianen för övriga märken. Förutom Aygo, som t.ex. är skyhögt roligare (både ifråga om motor och vägbeteende) att köra än den överskattade Mini. (Hur skoj är det att köra en pyttebil, med vändradie som en supertanker?)
Men nu väljer man inte alltid en Toyota för att ha skoj bakom ratten. Utan oftare för att slippa trista debatter med märkesrepresentanter, som har 2 mantra:
1. Handhavandefel. Betala reparationen!
2. Garantitiden har löpt ut. Betala!

#1
Gösta
2010-04-12 23:28

HÅKAN BERGVALL:
Körde Mercedes fram till 2001, 1st C-klass och 3st E-klass. 2001 gjorde jag misstaget att köpa min sista E-klass. 3 år och 7000 mil senare var den TOTALT UPPROSTAD. Att jag senare missade bromsproblemen (1,8 miljoner återkallade bilar) de hade 2005 är inget jag gråter för.
Som sagt synd att Mercedes tappade greppet totalt, det är ont om bilar som passar oss gubbar nuförtiden.

#1
Christer Eng
2010-04-13 00:16

Toyota är säkerligen inte sämre än något annat bilmärke. Mej veterligen är det inget bilmärke som skriker ut sina fel o brister förän de måste göra det.
Det är i stor utsträckning journalisterna som skapar problemen. "Pennan är världens farligaste vapen"
Journalisterna är duktiga på att skapa rubriker som säljer.
Se bara hur det gick med Tiger Woods. Världens rabalder för att han (om han nu gjort det) gjort som de flesta andra gjort, kört kuken i någon annas grotta. Och det har väl ingen än de inblandade med att göra.
Tack för mej

#1
leifer
2010-04-13 00:23

Om med tråkiga köregenskaper menas att gaspedalen inte fastnar och bromsarna tar direkt, då föredrar jag tråkiga köregenskaper.

#1
The Stig
2010-04-13 00:32

Jag har under en tid genomfört en undersökning om fel på andra bilmärken och har konstaterat att bla BMW lider av ett ur trafiksäkerhetssynpunkt allvarligt problem. Det behövs dock inget återkallande av bilarna då det räcker med att byta ut föraren.

#1
Sam
2010-04-13 00:44

The Stig:
Jag har noterat samma problematik som du med avseende på just BMW och dess trafikfarliga förare. Men med Toyota räcker det inte ens med att byta ut förarna.....

#1
leifer
2010-04-13 01:10

Problemet är väl bl.a. att BMW har ESP-system som är urkopplingsbart. Tror inte Toyota har det.

#1
Ragge
2010-04-13 09:47

Nya Prius är riktigt snygg!

#1
Daniel
2010-04-13 09:57

Gösta - köp en LandCruiser ;)
Nej skämt åsido så är väl Merca påväg tillbaka!? Nya E-klass fick fina betyg men kan kanske tyckas lite dyr. Tänk om Toyota kunde köpt Saab och/eller Volvo - snyggare design på Toyotor, hyfsat stabil organisation bakom och ett teknisk försprång som heter duga. Mohahhahahhahhahahha!!!

#1
Haubits77A
2010-04-13 11:14

Re: Jarl.
Jag kan faktiskt hålla med dig om att protektionism är den felande faktorn här: JAPAN ÄR SÅ PROTEKTIONISTISKA att det är näst intill omöjligt att sälja "utländska" bilar i Japan. Detta skapar ett navelskåderi av gigantiska proportioner - och med det bristfällig konkurens - och bristande konkurens är ju aldrig bra, eller hur?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.