Bild
Nästa artikel

Varning till Volvoägare: 158 000 bilar kan skena

Nyheter

Trots att föraren släppt gasen kan 158 000 bilar från Volvo öka farten. Volvo varnar nu bilägarna efter 55 rapporterade fall.

Volvo kommer den här veckan att skicka varningsbrev till 158 000 bilägare i mer än 30 länder.

Volvo skenar
Bilägarna ska uppmanas att kontrollera om oljenivån är för hög.

Om så är fallet riskerar olja att tränga in i motorn och fungera som bränsle.

Konsekvensen blir att bilarna kan gå av sig själva - eller i värsta fall öka farten.

- Motorn kan fortsätta i flera minuter på det sättet. För att få stopp på bilen ska man lägga i neutral växel och bromsa, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT.

Dieselbilar omfattas
Beskedet kommer efter att Volvo fått in 55 rapporter om skenande bilar.

Hälften av fallen har inträffat i Tyskland, men inget i Sverige.
 
Åtta modeller med dieselmotorer och dieselpartikelfilter omfattas.

Dessa modeller, med de femcylindriga motorerna 2,4D och D5, berörs:

S40/V50, årsmodell 2006-2010
C30/C70, årsmodell 2007-2010
S80, årsmodell 2007-2009
V70/XC70, årsmodell 2008-2009
XC60, årsmodell 2009.

32 000 av bilarna finns i Sverige.

"Obehaglig upplevelse"
Inga olyckor eller personskador har orsakats av problemet, uppger Volvo.

- Men för föraren kan det vara en obehaglig upplevelse, säger Per-Åke Fröberg

- Det kan upplevas som att bilen gasar av sig själv.

Den höga oljenivån kan bero på att för mycket olja fyllts på vid service eller att diesel trängt in i oljetråget via partikelfiltret.

Om oljenivån är under maxgränsen finns ingen risk för skenande bilar.

- Eventuellt måste mjukvaran ändras och i så fall kommer vi att återkalla bilar, säger Per-Åke Fröberg.

Diskutera: Vad tycker du om skenande Volvobilar?
Taggar: Nyheter
Varning till Volvoägare: 158 000 bilar kan skena

Kommentarer

#1
JAN
2010-05-03 15:17

Toyota är alltså inte ensamma.

#1
Henry
2010-05-03 15:54

Undrar om min s60 med 2,4D och partikelfilter omfattas? det är ju samma motor i den. De första 15000 milen har dock gått utan problem.

#1
sushi
2010-05-03 16:00

Hoppsan! Vad ska nu gaphalsarna säga?

#1
Emme
2010-05-03 16:31

Sushi: Ja vad ska dem säga? Alltid lika först med att kasta första stenen ser jag. :)
Om olyckan händer så ska de vara glada över att de sitter i en säker bil i alla fall.

#1
jarl
2010-05-03 17:51

Oj, vilken soppa! Helt livsfarligt, och till skillnad från Toyotas kvasiproblem (enbart amerikansk protektionism) så kommer detta att sänka Volvo som varumärke helt. Enda stället deras bilar kommer kunna säljas på framöver är nån provins i östra Kina...

#1
Simon
2010-05-03 18:18

Ha, ha, ha.... Volvo är livsfarliga bilar nu då altså, det var ju så gaphalsarna här på forumet sa om Toyotas bilar.... He, he... Var är ni nu då....?

#1
AL
2010-05-03 18:25

Om man lägger en tegelsten på gaspedalen skenar nog alla bilar. Att en Volvomotor fortsätter att gå när den får bränsle, på grund av att ägaren inte följer serviceanvisningarna, är ur det hänseendet knappast samma sak som Toyotas problem. Det borde ju till och med deltagarna på denna site kunna förstå och räkna ut ... MVH AL

#1
Svarten
2010-05-03 18:34

Tjena grabbar Svarten e här. Jo de va så att förr i tiden så satt det tändkulemotorer från säffle mfl i båtar. Dessa motorer gick att köra på lite alltmöjligt brännbart och dom hade en egenhet att skena när bränslet kom in i tråget. Det var stört omöjligt att få stopp på eländet när så skedde. Nu undrar jag om Volvo har samma motorer i sina bilar för det har väl aldrig hänt på något annat märke att bränslet kommer in i oljetråget. Mycket allvarligt tror jag för diesel smörjer väl inte så bra. Fast det verkar ju inte vara något problem för volvos tekniker Fröberg, uj uj uj. Svarten kör Lloyd Alexander TS å det har aldrig varit något som helst problem med Lloyden, de e bara å fråga Steve ni vet han med Lloyden.

#1
Krille
2010-05-03 18:39

Diesel trängt in i oljetråget via partikelfiltret. Tydligtvis så är det inte bara ägarrelaterade problem.
Vilket märke är det som inte haft det här problemet eller andra allvarliga fel?

#1
B-boy
2010-05-03 18:54

Jaha.. hur fan ska dom som kör Volvo reda ut det här gentemot Toyotafansen ! Som sagt, hut går igen ! Några kommer väl att svälja tungt nu !

#1
Kjell-Åke
2010-05-03 19:06

Så blev det äntligen julafton för Volvo-belackarna.

#1
Gösta P
2010-05-03 19:16

Hur orkar ni hålla på, vilket trist liv en del verkar ha. Gnäller om allt och inget. Volvo eller Toyota vad är skillnaden? Nä slit er från datorn och kom ut i verkligheten så ni får lite motion och glädje här i livet.

#1
Emme
2010-05-03 19:33

Berra: Tror man på kvällstidningar så kan man lika gärna tro på jultomten.

#1
monsieur
2010-05-03 19:33

för att inte tala om flera v70, 850,..som brinner helt utan anledning. kanske syns de mer för att de är sveriges vanligast bil, vad vet jag, xc90 har det också raporterats om med några bränder. japanska bilar är iaf under representerade när det gäller bilbränder vad beror det på?

#1
TFAN
2010-05-03 19:49

Jaha å så törs man inte köra Volvo heller! Det är ju som den gammla tändkulan som jag hade för många år sedan!
Såg i Aftonbladet häromdagen en Mercedes som hade backat ut genom väggen i ett parkeringsgarage i staterna. Är Merssorna också lifsfarliga att åka i?

#1
avensis
2010-05-03 19:51

Håller med Kjell-Åke och B-Boy vissa får det tungt nu i allergitider

#1
Öyvind
2010-05-03 19:55

Per-Åke Fröberg på Volvo verkar inte veta vad han snackar om. (Den höga oljenivån kan bero på att för mycket olja fyllts på vid service eller att diesel trängt in i oljetråget via partikelfiltret.) är det klåpare som gör service på Volvo om dom nu gör vad dom ska, det verkade inte så i förra veckan iallafall. Nä Fröberg natti natti på dej.

#1
Öyvind
2010-05-03 19:59

Glömde få med det här (Eventuellt måste mjukvaran ändras och i så fall kommer vi att återkalla bilar, säger Per-Åke Fröberg). Vad yrar karln om, mjukvara har väl inget med hög oljenivå att göra, svammel pelle somna om.

#1
Emme
2010-05-03 20:29

Bäst att låta Toyotaskaran få ta ut sin ilska. Kan inte vara lätt efter nyheterna på senare tid.

#1
Erling
2010-05-03 21:23

Dette kan skje med alle dieselmotorer som har en forbindelse mellom bunnpanne og innsug. Blir det for mye olje, eller overtrykk i bunnpannen, kan oljen presses/suges inn i innsuget. Da går motoren på smøreoljen, og turtallet øker hemningsløst.
En kollega av meg opplevde det med en Ford Mondeo 1997. Etter effektorgien satt turtallsnålen fast i endestoppen etter rødmerket.
Klarer du ikke å kvele motoren ved å bremse til bilen står stille, er det ikke mulig å stoppe motoren på annen måte enn å blokkere luftinntaket. Jeg tviler på om noen tør å åpne panseret og blokkere luftinnsuget når motoren går med 8 - 10.000 omdreininger.
Da gjenstår siste mulighet som min kollega brukte: Han fikk ut alle passasjerene og rømte bilen. Etterpå gjenstod en større motorreparasjon.

#1
MASA
2010-05-03 21:26

"För att få stopp på bilen ska man lägga i neutral växel och bromsa, säger Per-Åke Fröberg, presschef på Volvo Personvagnar, till TT." Citatet kommer från artikeln ovan. Om man lägger i neutral växel och bromsar, vad blir det för effekt då? Herr Fröberg lär ha tänkt helt rätt, fast tvärtom. År det frågan om en manuell växel-låda, kan ma då lägga i en växel , bromsa och lyfta kopplingen så att motorn "dör", eller är det jag som tänker fel?

#1
Jägaren
2010-05-03 21:57

TFAN: Men du, det är om en Mercedes som hade backat ut genom väggen i ett parkeringsgarage i staterna hade enligt de medier jag har läst sin förklaring att föraren hade fastnad med foten mellan pedalerna. Det är en viss skillnad på denna händelse och bilar som skener på grund av lömska elektroniska fel. Eller hur!?

#1
Martin
2010-05-03 22:07

Jägaren Mercedes genom väggen var i England. Sedan Mercedes och elektronikproblem brukar gå hand i hand numera.
Emme pssst gick luften ur nu. Kanske kan vi få höra om Toyotas positiva sidor under denna artikel som handlar om Volvo? Ändå halkar du in på Toyota här också märkligt och det är i negativa ordalag alltid. Som sagt märkligt.

#1
Emme
2010-05-03 22:35

Martin: Kanske du borde öppna ögonen lite och titta lite längre ner med bland kommentarerna innan du säger något. Nej just det du går ju inte på ditt eget gäng eller hur?
Sådan härlig dubbelmoral. :)

#1
Hanzzon
2010-05-03 22:43

Shit! Nu får du allt se till att passa dig med din livsfarliga Volvo D5 Kenneth! =)
Knepigt att du inte kommenterat här än du som är så snabb annars att kritisera Toyotas rubriker...
Hoppas ingen lytt ditt råd att köpa en livsfarlig Volvo nu bara! ;)

#1
Martin
2010-05-03 22:53

Emme, Men tycker du inte att det är konstigt att de reagerar så så som bla dina kommentarer varit tidigare om Toyota? Jag skulle fortfarande vilja höra om Toyotas positiva sidor från DEJ för de finns det vet jag. Skulle bara vilja höra det från din mun. Varför är det så svårt att ta ur sin mun? Men visst tycker jag att flera kommentarer från Toyota lägret är löjliga också. Men du är ju mer seriös i din argumentation, eller?

#1
Jag
2010-05-03 23:19

Fantastiskt att EN FÖRARE (föraren i ingressen) kan få 158 000 bilar att skena!
Hur gör man? Kopplar man in en advokat från USA?
Då kan jag tänka mig att det fungerar. Föreslår följande ändring i texten:
Trots att advokaten släppt gasen kan 158 000 bilar från Volvo öka farten.
Jag

#1
Emme
2010-05-03 23:21

Mina kommentarer? Nej för det har inte funnits Toyotafanatiker förr här på sidan?
Varför skulle det vara svårt? Jag tyckte jag förklarade det bra tidigare. Jag levererar rätt mycket bilar och har kört en del Toyotor där igenom också. Inget som har fallit mig direkt i smaken förutom Aygo som en passade citybil.
DOCK tycker vi människor olika och alla tycker inte som jag. Måste jag repetera allting för dig? Detta är en artikel om Volvo som borde handla om Volvo så som den gör på TV. Frågan är ju den om du är seriös i din sk. argumentation?

#1
Rikard
2010-05-03 23:21

Jag råkade ut för en Fiat Ritmo (kommer ni ihåg dom ??) som gick på sin egen motorolja, det var hål i ett membran till vacumpumpen för bromsservot.

#1
Henrik
2010-05-03 23:26

Säkert ett lika litet problem som det Toyota haft. Den stora bölden är media som hela tiden gör en höna av en fjäder när det gäller sånt här.

#1
Christer W.
2010-05-03 23:37

Jag förstår inte uppståndelsen. Ingen har skadats av detta problemet och alla ägare får bilen åtgärdad gratis vid behov. Jag har själv en V70 2.4D MY10 och om det dimper ner ett brev i brevlådan som säger att jag skall komma in med bilen så gör jag väl det. Huvudsaken är ju som sagt att ingen skadats.

#1
Hanzzon
2010-05-03 23:42

Jag har faktiskt själv råkat ut för skenande bilar några gånger, (konstigt nog aldrig i en Toyota trots att vi servar många sådana) den som var värst var nog en Citroen Xantia HDI där turbon var så slut så att motorolja kom in i insuget därifrån och motorn självrusade fullt ut, känns ju lite läskigt men har man nått innanför pannbenet så är det ju ingen direkt fara.
Det näst värsta var faktiskt förra veckan när jag provkörde en Audi A4-03 för att lokalisera ett missljud då gummimattan fastnade i gaspedalen tre gånger(!) under provkörningen trots att det var Audis orginalmattor i bilen, knepigt att man inte hört nått om att det kan hända Audi då det uppenbarligen inte är så svårt att få det att hända?
Har däremot inte varit med om någon Volvo med dessa oljetändningar än så länge i alla fall, bara strulande gasspjäll som fastnat.

#1
Larsson
2010-05-03 23:43

monsieur: Citroen finns det ett flertal fall där gasen har hängt sig, brunnit och haft en usel kvalite. Men vad vet du som inte ens kan sätta något i sitt sammanhang. Ge oss lite underlag (statistik på bilbränder tex) på det du säger men eftersom det inte existerar något sådant underlag så antar jag att du inte kommer svara på detta =)

#1
Christer W.
2010-05-03 23:45

Finns statistik, men den är från 2003. http://www.aftonbladet.se/bil/article145467.ab

#1
Martin
2010-05-03 23:50

Henrik. Helt rätt och riktigt! Emme. Jag inser att jag inte får höra något från dej om Toyotas positiva sidor, bara det negativa. Men jag vet att de finns. Det är bara så tråkigt att höra folk som nedvärderar bara ett märke (Toyota) som Henrik skriver är ett mediadrev utan dess like när det är Toyota som tidigare troligtvis varit den mest felfria tillverkaren som existerar. Då drar media drevet igång. Som tur är man tillräckligt intelligent för att genomskåda detta, eller hur Emme?

#1
Hanzzon
2010-05-03 23:54

Där kan jag bara intyga att det stämmer bra med mina erfarenheter, Franska bilar har generellt mycket elfel (står flera stycken utan för mitt jobb just nu) och Japanska bilar har klart minst elfel av alla enligt mina erfarenheter oxå, inte direkt förvånande att Toyota toppade även den listan.

#1
Ingo
2010-05-04 00:58

Detta beror på att bilen tankats med "Biodiesel", som har förmåga att tränga ner i oljetråget och sedan trycks upp till insuget. Jag själv anser att både etanol och biodiesel är olämpliga drivmedel, det är mer mat än bränsle.

#1
Larsson
2010-05-04 01:53

Ja den var ju inte färsk som du säger vilket den egentligen borde vara för att den ska kunna gå att ha med i en diskussion men den bekräftar bara det jag nyss skrev. bla Volvo & Toyota låg väldigt bra till, Monsieur skrev just om V70 som vi nu kan se låg på 150ionde plats medan Citroen låg på första plats, grattis :).

#1
TFAN
2010-05-04 02:04

Jägarn hört talas om ironi

#1
John
2010-05-04 09:15

Det är bra att sånt här kommer upp till ytan. Ingen bil är problemfri och i svensk motorjournalistik har det länge rått en slags censur mot kritiska artiklar om framförallt Volvo och Toyota. Renault däremot har man ingenting emot att sparka på, det har alltid varit legitimt. Skönt att det verkar släppa.

#1
Mr
2010-05-04 09:45

Oj..oj..oj Ännu fler fel på Volvo. http://di.se/Artiklar/2010/5/3/205962/Volvo-aterkallar-91000-bilar/

#1
Benny H
2010-05-04 09:51

Frågan är ju kan man få en Volvotraktor att skena?? Trodde enda sättet att få upp farten på en sådan var att köra ut för ett stup hehe...

#1
Dman
2010-05-04 10:10

Vad var det med spjällhuset och Volvo för ett tag sen?

#1
KN
2010-05-04 11:42

Håller med dig Benny H.
En traktor (ursäkta jag menar Volvo) kan väl inte skena.

#1
Jarl
2010-05-04 11:50

Hade inte Volvo problem med bränslepumpar som bara la av?

#1
940
2010-05-04 11:58

Volvo kan skena pga för breda skosulor oxå. Hade en 940 med automat och backade lite på en p-plats, när jag bromsade täckte min skosula både broms o gas vilket resulterade i att bilen fortsatte bakåt tills ett räcke stoppade den.

#1
Saabnisse
2010-05-04 12:30

Det är märkligt, det spelar ingen roll om artiklarna handlar om Volvo, Saab eller något annat märke.
Toyota-kidsen måste alltid in och framhålla förträffligheterna med sitt märke.
Håll er till Toyotaartiklarna!
Eller öppna en tråd på forumet.

#1
Emme
2010-05-04 15:27

Martin: Vad har detta med Volvo att göra? Ska jag komma ihåg allting från alla bilar jag kör i tjänsten? I slutändan handlar det om att finna tycke för bilen och som jag sagt tidigare.. smaken är olika. Har du något slags uppfattningsproblem? Jag kan dock inte prata om själva ägandet då jag inte ägt något Toyota.
Det roligaste är ju ändå att när Toyota har fel på bilarna så förnekar man intill det sista, även efter återkallelser och den offentliga ursäkten men när Volvo har problem, som t.ex detta som kan uppstå vid en dålig skött service då är man inte seg med att kommentera. Är det för att få sitt märke att framstå som bättre? Förstår inte logiken.
Ingen bil passar alla och bara man sköter sin bil så tycks alla hålla lika bra.

#1
Janne.
2010-05-04 16:20

Jag har läst kommentarerna,många av innläggen är okunniga om vad volvo är,jag är helt på SUSHIs linje.

#1
Per erik
2010-05-04 18:42

Hanzzon:
Vet du varför dina Toyota bilar inte skenar? Det beror på att de står på verkstad med fel på styrning, pedaler, trasiga GPS:er, felaktiga styrväxlar och trilskande motorer. Hör med Taxi Stockholm...

#1
Simon
2010-05-04 19:21

Re: Per Erik så här säger chefen på Taxi stocholm: - Toyota Prius är den klart mest ekonomiska taxibilen på marknaden, säger Mats Högstedt som är chef på Taxi 020s ServiceCenter och biträdande åkerichef i koncernen. Vi räknar med att totalkostnaden är omkring två tredjedelar jämfört med Sveriges vanligaste taxibil, Volvo V70 med dieselmotor. Det innebär en besparing på nästan 70 000 kronor per år. Även det näst bästa alternativet är 30 000 till 40 000 kronor dyrare än en Toyota Prius.
Så jag tror du får kolla dina påståenden lite bättre....:)

#1
Volvo RWD
2010-05-04 20:23

Håller med Saabnisse! Vi bilägare borde göra som Teknikens värld gjorde det skulle förmodligen göra att vi skulle slippa det värsta snacket här.

#1
Robin
2010-05-04 21:44

Hej alla:)
Så som jag har förstått det hela berodde Volvos fel på att man hade fyllt på för mycket olja vid sevice i det flesta fall de nämnde även eventuellt mjukvarufel men så länge oljeniv ån inte var över max-sträcket var det ingen fara. Alltså så kunde bilisten själv undvika felet. Så till alla som drog paralleller till toyatas problem vill jag säga att resultatet mer eller mindre är desamma men Toyotaägarna inte kunde göra något åt det, en väsentlig skillnad.
Tills sist kom ihåg att man kör bil istället för att åka bil samt köp en bil med hjärtat och säg att du kan leva med dess brister istället för att sopa dem under mattan:)

#1
Emme
2010-05-04 22:08

Janne: Vart vill du komma med ditt inlägg? Ingenstans som så många andra?
Håller med Saabnisse och Volvo RWD igen. Så skönt på TV nuförtiden.

#1
Dman
2010-05-05 09:50

Per Erik - detaljerad referens tack eller tycker du bara?

#1
Hanzzon
2010-05-07 01:07

Per erik, Tyvärr måste jag göra dig besviken och säga att jag aldrig har råkat ut för något av dina gissningar eller aldrig ens blivit tvungen att uppsöka verkstad annat än när jag servar bilarna.
Okey jag ska erkänna att jag faktiskt har fått bytt ut xenonglödlamporna nu på min Lexus IS300-02:a men i övrigt har varken jag eller ägaren som köpte bilen ny haft ett enda problem med den under dessa år och då menar jag inte ett enda, aldrig någon åtgärd före besiktningen och aldrig någon ombesiktning, har inte bytt ut något i samband med service och har aldrig bytt en del i tex framvagn eller någon elkomponent eller you name it trots att det finns en hel del utrustning som skulle kunna strula på en sån bil, samma sak var det med min förra äldre Lexus och tidigare Toyotor, inte ens min Toyota MR2 Turbo från 1990 har jag råkat ut för något haveri eller bytt några elkomponenter alls på trots den verkligen får bekänna färg och jag kör bla bankörning med den varje år, men du kan ju alltid försöka fantisera dig bort i drömmarnas värld att jag säkert har massor med fel på mina bilar, du som verkar veta...

#1
Simon
2010-05-07 10:38

Nu skenar Volvo ännu mer....:) http://www.expressen.se/motor/1.1978956/volvos-okrockbara-bil-krockade

#1
Coma
2010-05-17 13:48

Tänk att det faktiskt fanns en vettig kommentar här! Det trodde jag faktiskt inte, eloge till Robin. Folk är så sjukt rabiata när det kommer till deras favoritmärken. "Det och det märket är det aldrig fel på!" Haha, hör ni inte hur patetiskt det låter?
F.ö. vad gäller oljespädningen, så är det narturligtvis inte så att "det läcker in olja genom partikelfiltret". Vad som händer är att när filtret ska regenereras sprutas stora mängder bränsle in efter huvudinjektionen. Tanken är att bränna diesel i avgassystemet istället för i cylindrarna, för att på det viset komma upp i den höga temperatur som behövs för regenerering. Om regenereringen avbryts och startas om många gånger i rad (ex.vis vid mycket stadskörning), blir till slut oljespädningen så stor att nivån går över max. Detta är inget volvounikt, det förekommer på alla märken med denna typ av partikelfilter. Vad mjukvaran anbelangar antar jag att man komemr att uppdatera den till att stänga avstängningsspjället (antar att även volvo har ett sådant på sina dieslar, även om jag inte vet hur de är konstruerade) om motorn skulle rusa.
Jag arbetar med ett annat bilmärke, och vi har exakt samma problem. Det står det inget i tidningarna om... Dock har vi fått vår släng av sleven när det gäller en del andra saker ;) Ingen är felfri!Sansa er lite, vissa av er beter er som treåringar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.