Bild
Nästa artikel

Toyota fortsätter skena

Nyheter

Toyotabilar som återkallats och lagats kan fortfarande ha problem med okontrollerad acceleration, det uppger flera bilägare i USA.

Under de senaste månaderna har Toyota återkallat fler än åtta miljoner bilar över hela världen.

Flera dödsfall
Orsaken har varit att gaspedalerna på vissa modeller kan fastna och därmed resultera i skenande bilar.

Problemet rapporteras ha orsakat flera dödsfall men skulle få sitt slut i och med massåterkallelserna.

Nu kommer uppgifter som tyder på det motsatta.

Fortsatta problem
Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NHTSA har fått in tio klagomål från Toyotaägare vars bilar blivit återkallade.

Bilägarna upplever fortfarande okontrollerad acceleration.

- Om Toyotaägare upplever de här fartökningarna trots att bilarna varit tillbaka hos återförsäljarna vill vi veta det, sade NHTSA:s chef David Strickland i ett uttalande.

Nu ska NHTSA undersöka klagomålen.

Toyotas problem är en direkt orsak till att företaget tappade nio procent av sin försäljning i USA under februari.
 
Diskutera: Tror du att problemen är över för Toyota?
Taggar: Nyheter
Toyota fortsätter skena

Kommentarer

#1
Erik
2010-03-04 11:54

Inget fel på bilarna, bara folk som vill tjäna pengar på detta. En golvmatta kan väl hamna fel i vilken bil som helst med fel förare

#1
Jack Black
2010-03-04 12:00

Det är väl inte mattan det är fel på, utan pedalens konstruktion.

#1
Verso
2010-03-04 12:07

Det börjar likna den amerikanska cirkus som audi råkade ut för, då det senare visade sig att audi hade rätt från början: förarna tryckte helt enkelt på fel pedal! Man kan ju bara ta sig för pannan. Nu är det dessutom en chans för vissa skrupelfria personer att se möjlighet till stämningar och tjäna pengar, stora pengar! Skamligt!

#1
Verso
2010-03-04 12:10

Förresten. Läs en ledarartikel i USA:s största motortidning Car and Driver. De tycker som jag att det här är bara ett gigantiskt spel, idraggånget av revanschsugna amerikanare.

#1
Simon
2010-03-04 13:26

Nu börjar detta bli patetiskt, varför skriver VIB en sådan överskrift, i alla rättsfall så antas alla oskyldiga tills motsatsen bevisats.....
Här har fyra amerikaner som kanske enbart är ute efter att tjäna pengar på en stämmning uttalat sig...
Utan att någon som helst utredning är gjord så skriver man här på VIB "Toyota fortsätter skena"
Snälla var lite sakliga och avvakta tills ni vet vad som är sant.....!

#1
Tommy
2010-03-04 13:29

Det verkar bara vara blinda Toyota älskare som skrivit dessa kommentarer. Skulle Toyata ha kallat in 8 miljoner bilar om det bara berodde på förarna? Skulle Högsta chefen gå ut offentligt och be om förlåtelse? Knappast, lite mer beror det säkert på.

#1
Rålle
2010-03-04 14:09

Ja nu börjar det bli väldigt patetiskt att se alla som försvarar Toyota in absurdum! Bevisen staplas på varandra men ändå finns det människor här som inte inser att Toyota har gjort stora misstag. Ta av er skygglapparna, ta ur bomullen ur öronen och inse fakta. Toyota har gjort bort sig big time som så många andra märken före dom. De är inte ofelbara dom heller vilket vi som är lite objektiva insett för länge sedan. Vakna..

#1
mr Miagi
2010-03-04 14:41

"Bilägarna upplever fortfarande okontrollerad acceleration" när de trycker på gasen. "Det är som om en högre kraft tog över bilen och min fot: Snyft-snyft och endast med hjälp av den Allsmäktiges kraft lyckades jag få stopp på bilen". Amerikaner i ett nötskal! Det kanske var medvind, nedförslut, hemlängtan och halka och dessutom har de massor av pengar att tjäna på att det är fel på deras bilar.

#1
Micke
2010-03-04 17:04

Bilar i USA har ofta pedaler som är ledade i nederkant, liksom även MB & BMW har. Toyoda har väl hängande pedaler som därmed löper risk att fastna under en (låd)matta?
Troligtvis rycks ägare med i mediacirkusen och blir extra vaksamma(nervösa) och agerar på minsta tendens.
Jag tror även att man har rationaliserat lite för mycket i nippon-land.
Hursomhelst är detta inte bra för Toyota/Lexus - deras rykte har fått sig en törn, utöver bristfälligt rostskydd och dålig säkerhet (gäller enbart vissa modeller).

#1
Simon
2010-03-04 17:32

Tommy och Rålle, vi får väl se vart det slutar...:) 400000 omkommer årligen i USA på grund av förarmisstag, 30 stycken har stämt Toyota...:) Eftersom det handlar om dödsolyckor så kan man ju fundera på hur de vet att gasen fastnat..???? Det är altså anhöriga som vill få ut skadestånd som påstår att gasen måste ha hängt sig....???

#1
Sigge
2010-03-04 17:51

Detta är riktigt allvarligt för Toyota. De kommer sjunka som en sten i försäljningen i USA. Se Audi som 15 år efter de skenande bilarna fortfarande inte återhämtas sig i USA.
Hur ska Toyota (och andra Japs som dras med i fallet) kunna komma ur det här. Snart är VW världen största billtillverkare troligtvis redan 2010.
Fotnot:
Troligtvis var det inget fel på Audi utan berodde på att man förväxlade gas och broms. Pga detta måste man numera hålla nere bromsen för att lägga i Drive.

#1
MT
2010-03-04 18:05

Enligt vad jag har läst så går det att stressa fram detta fel med bara farthållaren. Detta efter reparation.

#1
Lars
2010-03-04 19:04

Vem i hela Halland våga köpa en bil som ej går att bromsa då man behöver det som gaspedalen fastnar i fullgasläge och som dessutom inte alltid går att styra beroende på fel på servostyrningen? Toyota är helt enkelt LIVSFARLIG. Då jag åker taxi i tjänsten till och från möten mm ser jag till att INTE bli hämtad av en Toyota taxi. Jag ber att ej få en Toyota då jag ringer och beställer en taxi.

#1
Fundersam?
2010-03-04 19:43

Att tändningen och bromsen inte fungerar samtidigt som bilen gasar på själv,verkar för mig som en utopi.
Bromsarna utvecklar över 700hk på samtliga hjul, det borde stoppa bilen även vid full gas och max bromskraft.
Prova på din egen bil när du är ensam på vägen och ej halt.

#1
Tommy
2010-03-04 19:53

Problemet ligger inte hos Toyota utan hos USA:s biltillverkare. De gör allt för att ingen vill köpa deras egna bilar. Allt får så överdrivna proportioner, att det inte är trovärdigt.

#1
Mt
2010-03-04 20:16

Toyotas tekniker har bekräftat att det är något problem med styr systemet. Dom har precis som många andra lyckats få bilarna att börja skena. Då det inträffar så behöver du inte ens röra gaspedalen. Men varför det händer är dock inte klart.

#1
Sake
2010-03-04 20:18

Om jag vore som dig Lars så skulle jag sluta åka bil överhuvudtaget. Det är nog större risk att den mänskliga faktorn spelar dig ett spratt och ser till att du hamnar på sjukhus än att Toyotas "livsfarliga" ;-) fel skall inträffa. 2 antagna dödsolyckor per år på 10 år och då i USA. Med tanke på att du bor i Europa så är chansen ännu mindre att något skulle hända om då åker Toyota.

#1
MT
2010-03-04 20:31

Re: Fundersam
Det är det som är det farliga i Toyotas problem. Då styrsystemet hängt sig så har det inte spelat någon roll om du försöker att stänga av motorn. Den reagerar inte. Då Toyotas tekniker använt en extra strömbrytare till bilbatteriet så har teknikerna fått stopp på bilen. Så har jag fattat problemet.

#1
Rattmuff
2010-03-04 20:50

ONLY IN AMERICA
Det hela påminner om stämningen mot husbils-tillverkaren ... Då husbilsägaren/föraren aktiverade "cruise control", lämnade förarplatsen för att gå bak o göra kaffe ...
För dej och mej är det ju självklart att det går åt helskotta men i USA är inte allting lika självklart för alla som det är för oss.
Toyotas problem tycks vara ett amerikasyndrom ..

#1
JJ
2010-03-04 21:26

MT, du verkar veta en hel del kring problemet och hur det artar sig. Har du några källor (läs: web-länkar) du kan bifoga?
Vi får "so to speak" göra en kaizen online och hjälpa de stackars japsarna...

#1
Sigge
2010-03-04 21:35

Rattmuff...det du beskriver är en myt!

#1
MT
2010-03-04 22:11

Re: JJ
Nej jag är inte så på läst på detta problem.
Men jag såg bland annat en del från förhöret i USA för Akio Toyoda. Då nämnde han de problem jag skrivit tidigare.
http://www.automotorsport.se/news/20411/toyotagate-reparerade-bilar-skenar-ändå/

#1
Erik
2010-03-04 22:18

Gick ni på det där med svininfluensan också?

#1
Rattmuff
2010-03-04 22:31

Sorry Sigge
Tyvärr med all sannolik och rimlig trovärdighet ... sant.
Det var också bara i USA problemen med "skenande" AUDI-bilar förekom.
Egentligen borde Armerikanare återkallas och inte så mycket bilarna ...

#1
Fortfarande fundersam?
2010-03-04 23:03

Är inte bromsarna mekaniska med typ hjälpservo?
Eller styrs dessa med elektronik med som kan hänga sig?
Verkar sjukt i så fall enligt min mening.

#1
Simon
2010-03-04 23:55

Re: MT du blandar ihop det, det är inga Toyotatekniker som gjort testet utan en oberoende test där man säger sig ha kortslutit gasspjället..... I verkligheten är detta omöjligt eftersom säkringen då skulle gått...
Testet har redan dömts ut men media kör vidare....
Har ni sett detta kan man fråga sig ni som skriker högt härinne....!
http://www.automotorsport.se/news/8946/volvo-%C3%A5terkallar-360000-bilar/

#1
tage
2010-03-05 00:31

Vad skall vi tro ? Dumma amerikaner, som trampar på fel pedaler, eller dir. Toyda ,som efter jag förstått redan har erkänt, och faktiskt bett om ursäkt för de misstag som har gjorts på fordonen. Kan man inte lita på honom heller ???

#1
MT
2010-03-05 01:46

Re: Simon
Nej, enligt vad jag har sett så satt en Toyota tekniker och "fipplade" på farthållaren och fick då bilen att "hänga" sig. Bromsen blev trög som bara den så farten sjönk inte när han försökte bromsa och stänga av med start knappen fungerade inte. Dom hade dock en strömbrytare med sig in i bilen som dom stängde av allt och då stannade bilen. Det var en liten film som bland annat fanns på youtube en kort tid.

#1
Emme
2010-03-05 02:47

Ingen mer än jag som tycker det är löjligt? Hur alla Toyotafrälsta ska försvara sitt bilmärke intill det sista?
Att påstå att detta är en myt? Vad är det för skitsnack?
"Gick ni på det där med svininfluensan också?"
Svininfluensan har dödat den med så undrar vem som är lurad egentligen??

#1
Beowulf
2010-03-05 09:10

Allt i Amerika är väl en myt? Eller är det inte så att Elvis kör omkring i en mattsvart Prius utan bromsar och styrning? Eller att ufon tar över Lexusbilar och förvandlar dom till kryssningsrobotar? Att Fordar fastnar med farthållaren är inget att bry sig om - det är ju det faktum att bilen är tillverkad i ett speciellt land som är det viktiga - ELLER? Selektiv rasism?

#1
Sigge
2010-03-05 09:19

Rattmuff...otroligt...här är länken om myten med husbilen
http://martenschultz.wordpress.com/category/komparativ-ratt/
Läs under rubriken "När juridiken blir galen: Stella Awards 2009"

#1
Consul
2010-03-05 10:31

BROMSPROBLEM... INTE BARA TOYOTA!
Det är märkligt - eller kanske typiskt- att det "nästan" är bara Toyotas bromsproblem som det skrivs om i pressen. I verkligheten är det ju flera märken som får återkalla bilar i dagarna. Det spekuleras om Toyota kommer att tappa sin kvalitétsimage efter detta? Personligen tror jag att bilköpparna väldigt fort glömmer det hela eftersom det händer nya saker hela tiden. I USA erbjuder GM c:a 7.500 kronor till de som byter in sin Toyota mot en GM bil... Det kan man tycka vad man vill om, men är det krig så är det, och ingen kan väl tvivla på att det kriget kommer att fortsätta - här handlar det ju om att GM förlorat VM titeln i att vara världens största biltillverkare till just Toyota, och med amerikanska mått så är det en gigantisk prestigeförlust.

#1
Sake
2010-03-05 14:57

Läs och begrunda:
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858

#1
FRANK
2010-03-05 15:18

Enligt flera motorexperter så beror gas- och bromsproblemen på felaktig programvara i bilarnas datorer. Gäller både för Toyota och andra bilmärken som har problem. De verkar ha rätt!

#1
Anders
2010-03-05 15:41

Är det ingen annan som har tittat på mekaniken och fixen som Toyota gått ut med på den hängande gaspedalen? Det är ett mekaniskt problem, som beror på friktion mellan två plastdetaljer. Fixen begränsar bara rörelsen, inte friktionen, så problemet är tydligen inte löst i åtgärdade bilar. Det är bara gaspedaler levererade från CTS (en amerikansk tillverkare) som har problemet, inte Toyotas egen leverantör DENSO. Denna gaspedal är troligen bara monterad i TOYOTA-bilar monterade i USA, för den amerikanska marknaden, pga krav att ha ett visst antal delar från inhemska leverantörer.

#1
Jägaren
2010-03-07 12:38

Signaturen "FRANK" är inne på rätt på spår. Följande film som har visats på Aftonbladet, visar att felet med största sannolikhet sitter i bilens elsystem/programvara: http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6679150.ab
________
Observera i filmen att Toyta självt har testat och kommit fram till samma resultat. Det finns redan rapporter om att bilar som redan har fått gaspedalen åtgärdad fortsätter att skena.

#1
Haubits77B
2010-03-07 13:41

Är der någon här som är förvånad? Man bygger inte bra bilar genom att köpa reklamplats - bra bilar bygger man med hjälp av bra personal och bra materialval. Och i dessa grenar så lever inte Toyota upp till Europeisk standard.

#1
Simon
2010-03-08 12:57

Re: Haubits77B
Europeisk standard...??? Kan du då förklara att alla europeiska bilmärken har betydligt fler återkallelser och fel på sina bilar i samtliga undersökningar....?
Nä, du behöver nog läsa på lite....!

#1
albert
2010-03-08 20:30

om man drar sej till minnes så råkade AUDI ut för samma fel för några år sedan, hur gick de med det ???

#1
Jägaren
2010-03-08 21:17

ALBERT: "För några år sedan"...???

#1
Emme
2010-03-09 15:35

Och Simon, du behöver testa på lite europeiska bilar, så förstår du också :)

#1
Simon
2010-03-10 00:53

Emme, det har jag gjort två gånger för mycket.... Dom mest krånglande och kostsamma bilar jag någonsin ägt....!
Finns inget som lockar mig att köpa tyskt igen....!
Det bästa man kan säga om tyska bilar är att dom ibland är duktiga på design, men det skulle inte få mig att byta.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.