Bild
Nästa artikel
Nyheter

Skenande Toyota kan orsakats av förare

Publicerad 14 juli 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
Förare som gasat istället för att bromsa kan vara orsaken till skenande bilar från Toyota. Det visar en ny rapport från amerikanska myndigheter.
Amerikanska trafikmyndigheter kan nu konstatera att förarfel är orsaken till flera uppmärksammade olyckor med bilar från Toyota.

Det rapporterar Wall Street Journal som tagit del av en preliminär rapport.

Förare orsak till olyckor
Myndigheterna undersöker nu 3 000 fall om Toyota-bilar som rapporterats accelerera okontrollerat.

Bland dessa finns 73 dödsolyckor med totalt 93 omkomna.

Genom att studera data från olycksbilarna har orsaken till incidenterna kunnat fastställas.

Av de hittills granskade fallen kan endast en olycka härledas till tekniska problem.

Olyckan inträffade under sensommaren förra året efter att gaspedalen på en Lexus EX350 fastnat i golvmattan.

Fyra personer omkom.

I övriga fall har förarna inte bromsat vid olyckstillfällena, enligt den preliminära rapporten.

Därför har myndigheterna anledning att tro att förarna av misstag använt fel pedal i flera av fallen.

Undersökningen inte klar
Det innebär att inga ytterligare tekniska fel än så länge har identifierats.
 
Sedan tidigare har det stått klart att bilar från Toyota har problem med gaspedaler som kan fastna i golvmattan samt gaspedaler som återvänder långsamt till sitt utgångsläge.

För att åtgärda dessa fel har Toyota sedan i höstas återkallat över åtta miljoner bilar över hela världen.

I Sverige omfattades 52 000 bilar.

Undersökningen av Toyota-bilarna kommer att pågå under flera månader.

Diskutera: Tror du att förarfel är orsaken till de skenande Toyota-bilarna?

Kommentarer

#1 • 14 juli 2010
Robert (not verified)
Det förstod väl varenda människa med IQ över 100 att det inte var fel på bilarna.
#2 • 14 juli 2010
trepip (not verified)
Skrämmande att statsägda GM lyckades få NHTSA att svärta ned Toyota på det här sättet. De amerikanska fabrikerna fick verkligen ny fart på bekostnad av världens bästa bilfabrikant. Förstod att nåt var fel när Bmw,enligt NHTSA:s statistik, visade sig procentuellt ha lika många skenande bilar men det var Toyota man ville skada då deras kvalitetsbilar var på god väg att krossa amerikanska biltillverkare. Heders åt ett bilmärke som aldrig ville anklaga förarna trots att de säkert var fullt medvetna om att problemet var förarrelaterat. Kommer för alltid att vara ägare av en Toyota eller Lexus!
#3 • 14 juli 2010
Vis (not verified)
Kul att ViB skriver tekniska problem om en lös bilmatta som enligt tidigare artiklar inte var orginal till bilen
Diskutions ämnet är väl mer om någon trodde förut nu är utredningen gjord och nu vet man att de gamla artiklarna var felaktiga
#4 • 14 juli 2010
Simon (not verified)
Äntligen börjar sanningen komma fram, skönt att få stopp på alla korkade inlägg som gjorts och nu kanske Toyota kan gå segrande ur denna mediepåhopp.....!
#5 • 14 juli 2010
Ernst (not verified)
Finns det någon sansad människa som har trott på att volvo- och audi-bilarna skulle ha skenat iväg helt av sig själva! T.ex. kvinnan i Frankrike och bilarna i U.S.A.?
#6 • 14 juli 2010
Simon (not verified)
Re: Ernst jo faktiskt ganska många här på forumet, Kenneth, Emme, Gösta och Haubitz77 är några lysande exempel...
#7 • 14 juli 2010
Jes (not verified)
Ska bli spännande vad Haubits o co kan ha för kommentarer.
Förarfel är nog det vanligaste felet på en hel bil. Har väl ofta använt begreppet, troligen fel på "rattvridaren" som ett tekniskt uttryck.
#8 • 14 juli 2010
kenneth 2 (not verified)
Simon:
Toyota var, är och förblir en rullande trafikfara! Att sedan förarna inte heller är kompetenta nog att framföra sitt fordon gör inte saken bättre samtidigt som jag tror att Toyota är signifikant farligare än alla andra "oförklarliga" olyckor som drabbar andra bilmärken. Summan an kardemumman blir att Toyota definitivt är en rullande trafikfara eftersom man får anta att alla förare, oaktat bilmodell, kör ungefär likadant. Alltså ligger den primära statistiskt säkra felkällan inte hos förarna utan på fordonet dvs Toyota. Om så inte skulle vara fallet skulle även de övriga bilmärkena också ha lika många statistiskt säkra felkällor som Toyota. Men så är ju som bekant inte fallet!
#9 • 14 juli 2010
S-E S (not verified)
Förarfel? Inte håller jag det uteslutet när man har betänkar Toyotafantasternas skriverier under ett år. De skenar i väg i de flesta sammanhang.
#a • 14 juli 2010
Staffe (not verified)
Kenneth2: Jag förstår att du är stolt över att ha klarat statistik-kursen på komvux, men det är fortfarande hundratals olika parametrar som ska beaktas innan man kan slå fast att "Toyota var, är och förblir en rullande trafikfara".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.