Bild
Nästa artikel

Skenande Toyota kan orsakats av förare

Nyheter

Förare som gasat istället för att bromsa kan vara orsaken till skenande bilar från Toyota. Det visar en ny rapport från amerikanska myndigheter.

Amerikanska trafikmyndigheter kan nu konstatera att förarfel är orsaken till flera uppmärksammade olyckor med bilar från Toyota.

Det rapporterar Wall Street Journal som tagit del av en preliminär rapport.

Förare orsak till olyckor
Myndigheterna undersöker nu 3 000 fall om Toyota-bilar som rapporterats accelerera okontrollerat.

Bland dessa finns 73 dödsolyckor med totalt 93 omkomna.

Genom att studera data från olycksbilarna har orsaken till incidenterna kunnat fastställas.

Av de hittills granskade fallen kan endast en olycka härledas till tekniska problem.

Olyckan inträffade under sensommaren förra året efter att gaspedalen på en Lexus EX350 fastnat i golvmattan.

Fyra personer omkom.

I övriga fall har förarna inte bromsat vid olyckstillfällena, enligt den preliminära rapporten.

Därför har myndigheterna anledning att tro att förarna av misstag använt fel pedal i flera av fallen.

Undersökningen inte klar
Det innebär att inga ytterligare tekniska fel än så länge har identifierats.
 
Sedan tidigare har det stått klart att bilar från Toyota har problem med gaspedaler som kan fastna i golvmattan samt gaspedaler som återvänder långsamt till sitt utgångsläge.

För att åtgärda dessa fel har Toyota sedan i höstas återkallat över åtta miljoner bilar över hela världen.

I Sverige omfattades 52 000 bilar.

Undersökningen av Toyota-bilarna kommer att pågå under flera månader.

Diskutera: Tror du att förarfel är orsaken till de skenande Toyota-bilarna?
Taggar: Nyheter
Skenande Toyota kan orsakats av förare

Kommentarer

#1
Robert
2010-07-14 14:17

Det förstod väl varenda människa med IQ över 100 att det inte var fel på bilarna.

#1
trepip
2010-07-14 15:09

Skrämmande att statsägda GM lyckades få NHTSA att svärta ned Toyota på det här sättet. De amerikanska fabrikerna fick verkligen ny fart på bekostnad av världens bästa bilfabrikant. Förstod att nåt var fel när Bmw,enligt NHTSA:s statistik, visade sig procentuellt ha lika många skenande bilar men det var Toyota man ville skada då deras kvalitetsbilar var på god väg att krossa amerikanska biltillverkare. Heders åt ett bilmärke som aldrig ville anklaga förarna trots att de säkert var fullt medvetna om att problemet var förarrelaterat. Kommer för alltid att vara ägare av en Toyota eller Lexus!

#1
Vis
2010-07-14 15:24

Kul att ViB skriver tekniska problem om en lös bilmatta som enligt tidigare artiklar inte var orginal till bilen
Diskutions ämnet är väl mer om någon trodde förut nu är utredningen gjord och nu vet man att de gamla artiklarna var felaktiga

#1
Simon
2010-07-14 15:34

Äntligen börjar sanningen komma fram, skönt att få stopp på alla korkade inlägg som gjorts och nu kanske Toyota kan gå segrande ur denna mediepåhopp.....!

#1
Ernst
2010-07-14 16:14

Finns det någon sansad människa som har trott på att volvo- och audi-bilarna skulle ha skenat iväg helt av sig själva! T.ex. kvinnan i Frankrike och bilarna i U.S.A.?

#1
Simon
2010-07-14 16:55

Re: Ernst jo faktiskt ganska många här på forumet, Kenneth, Emme, Gösta och Haubitz77 är några lysande exempel...

#1
Jes
2010-07-14 17:02

Ska bli spännande vad Haubits o co kan ha för kommentarer.
Förarfel är nog det vanligaste felet på en hel bil. Har väl ofta använt begreppet, troligen fel på "rattvridaren" som ett tekniskt uttryck.

#1
kenneth 2
2010-07-14 17:35

Simon:
Toyota var, är och förblir en rullande trafikfara! Att sedan förarna inte heller är kompetenta nog att framföra sitt fordon gör inte saken bättre samtidigt som jag tror att Toyota är signifikant farligare än alla andra "oförklarliga" olyckor som drabbar andra bilmärken. Summan an kardemumman blir att Toyota definitivt är en rullande trafikfara eftersom man får anta att alla förare, oaktat bilmodell, kör ungefär likadant. Alltså ligger den primära statistiskt säkra felkällan inte hos förarna utan på fordonet dvs Toyota. Om så inte skulle vara fallet skulle även de övriga bilmärkena också ha lika många statistiskt säkra felkällor som Toyota. Men så är ju som bekant inte fallet!

#1
S-E S
2010-07-14 18:26

Förarfel? Inte håller jag det uteslutet när man har betänkar Toyotafantasternas skriverier under ett år. De skenar i väg i de flesta sammanhang.

#1
Staffe
2010-07-14 18:29

Kenneth2: Jag förstår att du är stolt över att ha klarat statistik-kursen på komvux, men det är fortfarande hundratals olika parametrar som ska beaktas innan man kan slå fast att "Toyota var, är och förblir en rullande trafikfara".

#1
Roy
2010-07-14 18:30

Jag undrar om inte det här är den gamla vanliga visan - ett antal människor tycker känna igen sig. "Jamen, det har ju jag också varit med om!" Och så instämmer man i klagokören. Mobbmentalitet finns överallt - kolla bara en hejarklack på en fotbollsmatch! Alla peppar/uppviglar varann.
Herregud, jag har också varit med om bilmattor som halkat på sniskan eller på annat sätt varit i vägen.
Av en händelse har jag helt nyligen sett bevis på att vissa människor är synnerligen otekniska och helt saknar konsekvenstänkande (att se orsak/verkan). Även när jag själv sett ett förlopp så kan förnekelsen ändå finnas där. "Men jag har ju gjort precis just det!" alternativt "Nej, så har jag inte gort1" beroende på situationen.

För många herrans år sen körde jag en bil då gasen hängde sig på högsta varv. Ut med choken (jag sa att det var länge sen!) för att få ner motorvarvet, in till vägkanten, koppla ur, stanna bilen, upp med huven och fixa till länkaget till gasspjället. Det finns massvis med förare som aldrig skulle klara ens en sån enkel grej.

#1
Jägaren
2010-07-14 18:51

Nu ska nog de lättgladda Toyota-fansen sansa sig lite. det står faktiskt i texten att "Sedan tidigare har det stått klart att bilar från Toyota har problem med gaspedaler som kan fastna i golvmattan samt gaspedaler som återvänder långsamt till sitt utgångsläge. För att åtgärda dessa fel har Toyota sedan i höstas återkallat över åtta miljoner bilar över hela världen."
--
Alltså, Toyota har fel på bilarna!
Dessutom står det utom allt tvivel att Toyota har fel även på bromsarna. Som lök på laxen har Lexus ventilfjädrar i plast.
--

--
Så, även om det nu skulle visa sig vara förarnas fel i de ovan aktuella fallen HAR Toyota fel på golvmattor, tröga gaspedaler, livsfarliga bromsar och säkerligen ett och annat ytterligare. Och så glöm inte Lexus...

#1
kenneth 2
2010-07-14 19:00

Staffe:
Vem av alla dessa oseriösa skribenter döljer sig under ditt nick? Förmodligen ngn av Toyota fansens. För övrigt är jag civilekonom och läst betydligt mer logik och sannolikhets och kvantitativ statistik än de flesta "nötter" som skriver på denna site. Dessutom kan jag berätta att på den stor bank åt vilken jag jobbar var det tidigare många som skröt över sina Toyotor. Numera är den kören tämligen tyst samtidigt som ytterst få har valt att plocka ut en ny Toyota tex Prius som tjänstebil. Vad väljer man nu? Jo, främst VW, SAAB, Volvo och alltfler Audi faktiskt. Varför? Alltfler liksom, jag, har märkt att Toyota inte håller måttet varken pris dvs ekonomiskt, status eller kvalitetsmässigt! Jag hade själv en Prius 08:a som bara var snål i stadstrafik men annars var den både slö och tämligen törstig för sin storlek.

#1
jh
2010-07-14 19:21

Märkligt att det verkar finnas ett sånt agg mot toytoa, kan det månne vara avundsjuka? Jag rekommenderar att läsa boken "the toyota way" för den som vill ha lite insikt. Det är ofta de som vet minst som klagar mest.

#1
AL
2010-07-14 19:33

Hur olyckor uppkommer och till följd av vad är vanligtvis en konsekvens av flera olika faktorer som samvarierar och hänger ihop i komplicerade mönster. Att utifrån ett sådant mångsidigt perspektiv, såsom exempelvis Kenneth 2 gör, komma med generella påståenden som "att Toyota är signifikant farligare än alla andra" eller "att Toyota definitivt är en rullande trafikfara" vittnar om såväl statistisk inkompetens som dåliga kunskaper om trafiksystemets komplexitet och verkliga faror. Det finns (mig veterligen) i skrivande stund inte särskilt mycket data att gå på som styrker att Toyotas bilar är farligare än andra. Önskar man visa på sådana samband krävs det omfattande data. Vidare bör man inneha kunskaper i matematisk statistik som ligger rätt många nivåer ovanför den grundkurs av deskriptiv karaktär som ges till civilekonomerna vid våra universitet. Så jag är ledsen Kenneth 2 (men jag har svårt för folk som kör över andra utifrån någon basal kurs som de läst - men ofta inte förstått), men dylika uttalanden saknar empiriskt stöd (och upplysningsvis signifikans föreligger alltid precis som "felkällor", frågan är bara på vilken nivå och hur man beaktar olikheterna i datakörningen). MVH AL

#1
WallBo
2010-07-14 20:01

Jag tror visst att någon har bytt signatur. Kan väl aldrig vara fler än en person som är så kattegorisk i sin enögdhet ? Toyota är bara en i mängden av bilar som idag allihop håller en avsevärt högre kvalite än äldre bilar som hängda gaspedaler räknades som struntsaker i. Det måste vara dagen förare det är nått fel på.

#1
Jes
2010-07-14 20:07

Jag älskar detta forum :o)
Jag kör normalt VW och Porsche när vi talar om personbilar. I jobbet har jag en FH 12 .. som ju är en Volvo (vill klargöra för Jägaren, Haunbits mfl som kanske inte riktigt vet). Min tvåhjuling är en japansk Honda ..
Nåväl, sicke jävla skitsnack o pölsasnack det varit om Toyota ... Toyota lever väldigt högt just på sin driftsäkerhet .. PUNKT!!! Själv avstår jag dock japanare av HELT andra skäl ... allt det här jäkla skitsnacket om hängande gas och mycket annat ... är just SKITSNACK ... i varje fall så länge man inte anger alla fabrikat med samma typ av fel ... Jäkla idioti att anklaga Nationen Japan för ett fel som produceras i USA .. (trög gaspedal)
Jägaren .. för helskotta ... lägg av nu ... Toyota gör förbaskade bra bilar ... Om gud velat skulle alla fabrikanter gjort likadana.
Skulle jag någonsin, må gud förbjuda, tvingas att köpa japanskt/Asiatisk ... Då är valet självklart .. Toyota!!!
Dessutom är Avensis faktiskt en ganska snygg bil.

#1
Kjell-Åke
2010-07-14 21:02

Handen på hjärtat, visst är det konstigt att det skulle vara förarfel i stort sett bara i Toyota-bilar som är inblandade i dödsolyckor. Så olika andra bilar vad det gäller pedaler och liknande kan det inte vara, att detta skulle vara enda anledningen. Låter långsökt.

#1
Tobbe
2010-07-14 21:48

Amerikaner är ändå ett urgulligt folk. "Jäklar jag tog fel på pedalerna, äsch det var Toyotas fel att jag krockade! STÄM DOM!"

#1
Jes
2010-07-14 21:59

jo, Kjell-Åke .. tyvärr är verkligheten så i USA. Bli förbarmat, förbannad eller vad du vill ... men Amerikanare är INTE som vi till mans ... om nu någon trodde det. Amerikanare är lika mycket bortom vår kultur och våra vanor som alla dessa andra utlänningar som så många förbannar sej över ...

#1
Seken
2010-07-14 22:21

KENNETH 2, som är civilekonom och har läst mer av både ditten och datten än vad andra har gjort, är ett av alltför många levande bevis på att lärdom inte automatiskt för med sej gott omdöme. Ofta är det till och med tvärtom: Boklig bildning fördunklar omdömet.

#1
leifer
2010-07-15 00:03

JES, koreanerna kommer alltmer. I auto motor sport senast testades Skoda Yeti mot nya Hyundai IX35. Den senare fick toppbetyg när det gäller driftsäkerhet och hållbarhet.

#1
Jarl
2010-07-15 01:13

Klart är det förarnas fel. Toyota är fan i princip helt perfekta!

#1
Jägaren
2010-07-15 01:14

JES: Jag vet till och med vad en Scania och Mercedes Actros är, det vill säga RIKTIGA lastbilar. Och inte nån fjollig FH12:a...

#1
tage
2010-07-15 01:16

För att få ett någorlunda sanningenligt svar på frågan,fel på bilarna eller förarna,kunde man kanske ställa den ganska enkla frågan till de verkstäder som har utfört alla dessa kontroller om de behövt åtgärda några felaktigheter eller inte, är svaret nekande så är det naturligtvis förarna som står på tur att kallas in till läkarebesök för ev.undersökning om lämpligheten att framföra fordon iframtiden (Alla märken)

#1
elak
2010-07-15 10:35

KENNETH2:
Det är väl ganska allmänt känt att ekonomer inte kan räkna. Att de skulle ha speciell kompetens på att bedöma bilar utom möjligen ur status synpunkt, är inte heller sant.
Om du inte lyckas få bra förbrukning på din Prius utanför stad visar det bara hur kass förare du är. Dessutom är Prius mycket framgångsrik som tjänstebil. Så ge upp skitsnacket.

#1
Kjell-Åke
2010-07-15 10:42

Jes. Mitt resonemang gäller inte bara amerikaner.
Såvitt jag vet säljes Toyota även i andra länder.

#1
elak
2010-07-15 11:26

Kjell-Åke:
Precis som du själv säger så säljs Toyota över hela världen. Lite konstigt att USA har detta problem men inte resten? Svaret är enkelt; i USA är körkort en rättighet/nödvändighet. Vilket nöt som helst får kort. Detta faktum plus att nationalchauvinistiska krafter (GM+Ford+GOP) vill sabotera Toyota, är det verkliga problemet.

#1
Kjell-Åke
2010-07-15 13:24

Har man träffat alla amerikaner eller är det en statistisk beräkning grundad på ett tiotal människor som gör att man kan uttala sig så kategoriskt om miljontals människor? Procentuellt är det väl tveksamt om det finns fler korkade människor där är i övriga världen inklusive Sverige.

#1
elak
2010-07-16 00:54

Kjell-Åke:
Jag har bott och arbetat i USA flera år. Visserligen påstod jag inte att det finns fler nötter i USA, utan att tröskeln för att ta körkort är markant lägre i staterna än tex Sverige.
Men eftersom du tar upp det så skulle jag nog påstå att det finns fler nötter i USA än i de flesta utvecklade västländer.

#1
Peter
2010-07-16 12:31

Toyota har i Sverige de äldsta bilförarna och är det lika i USA kan en del av förklaringen ligga i "demens". Synd om Toyota som bygger om bilar när det kanske skulle räcka med demenskontroll av bilförarna i stället.

#1
jörkky
2010-07-16 13:31

De har man ju veta från början .enkla amerikanare

#1
Conny Karlsson
2010-07-16 17:42

Kenneth 2. Den som beskriver andra som skriver på denna site för "nötter" och som själv försöker framstå som Einstein för att han läst till civilekonom. Men en kurs i "folkvett" läste du inte......inte undra på att man får dåliga råd på vissa banker......;o)
Som jag sagt tidigare. "Har Toyota problem med sina bilar vilket de säkert har, vad har då inte andra biltillverkare i jämförelse?
________________________________________________
Funderar över hur långt vissa skribenter tänker innan de skriver en massa dynga som de sedan får äta upp. Flera av dom har skrivit här nedan medan vissa fattas än så länge, och det kanske är lika bra det. Finns ingen sans eller perspektiv på saker och ting. Visst Toyota har fler problem än de tidigare haft, men hur är de fortfarande i förhållande till andra? Och vad beror det på? Men Toyota tänker göra något åt dessa problem och man är tydligen medvetna om problemen. Förövrigt har våran tur med våra amerikanska släktingar gått bra med våran Lexus i Sverige kan jag meddela. Nu väntar en tur i Norge om några dagar, hoppas allt går bra där också så inte bilen faller i bitar,och att ventilfjädrarna sitter där de ska ;o)
Vi får också hoppas att vi tar rätt pedal när vi bromsar,fast de är amerikaner. Jerry min amerikanska släkting är själv övertygad om att de är mycket politik bakom Toyotas "problem" i USA. Själv är jag inte lika säker på att det bara är det som är bekymmeret.
Vi väntar på att läsa många intelligenta inlägg även i fortsättningen Jerry och Jag ;o)

#1
Kjell-Åke
2010-07-16 18:45

Elak: Eftersom du nämner det men inte alls hör till detta ämnet, vill ja påstå att man t.ex. här i Sverige kan vara "snäll" och besiktningsmannen till lags under de få minuter det tar vid uppkörning och få sitt kort och därefter köra som en galning. I många av Amerikas stater finns det i alla fall krav på ett nytt körkortsprov efter ca 5 år "nötter" eller ej .

#1
Jes Pedersen
2010-07-16 21:03

Ja, jag älskar detta forum
Nu vet jag att Actros är en mera riktig lastbil än FH12:a ... som dessutom är fjollig ...
Alltså, JÄGAREN ... jag får väl tacka för din information.
*tar mej för pannan och funderar*
Jisses, vilken karl han e' den där JÄGAREN ... Han vet ta mej f** allt ...
Kan undras hur många lastbilar han ägt egentligen ??

#1
Jägaren
2010-07-16 23:21

JES: Ja, det sista kan du faktiskt fundera över!
Men du vet, eftersom du skrev "I jobbet har jag en FH 12 .. som ju är en Volvo (vill klargöra för Jägaren, Haunbits mfl som kanske inte riktigt vet)" gjorde du narr av mig att inte förstå - nu gör du narr av mig att "förstå allt". Kan du bestämma dig?

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-17 01:44

Conny:
"Har Toyota problem med sina bilar vilket de säkert har, vad har då inte andra biltillverkare i jämförelse?"
Detta tyder ju på vad jag sagt så många gånger tidigare. Att alla bilar är lika. Det handlar mer om hur man sköter om bilen.
Nu kanske man slutar kasta sten i glashus måntro?

#1
Conny Karlsson
2010-07-17 11:48

Emme.
Om du menar att jag kastar sten i glashus så är det ingenting emot vad andra gör på denna site. Jag har berättat om de problem vi haft med våran Toyota Auris (som förvisso kan anses som bagateller i jämförelse vad andra drabbas av som köper andra märken) i jämförelse med andra äldre Toyotor vi haft. Gnisslande bromsar (Bosch),byte av xenonlampor (Philips Made in Germany), byte av bägge hjullager fram runt 7000mil (av europeisk tillverkning har dock inte tillverkaren tillgänglig). Dock har Toyota tagit allt på garantin. Men jag menar att något hänt mot tidigare, vilket jag också skrivit i ett brev till Toyota Sweden hur jag som kund upplever det. Bla att europeiska underleverantörer inte håller samma jämna kvalitet som japanska och när bilarna var tillverkade i Japan. Något som jag också får medhåll om av Toyotamekaniker. Dock ska poängteras som jag också skriver "vad har då inte andra märken för problem?" Jag menar i jämförelse mot Toyota? Jag menar att de fortfarande är sämre än Toyota. Det är min erfarenhet som säger det då vi fortfarande kör flera märken i familjen förutom Toyota bla Volvo V70, BMW 5-serie. Och många andra genom åren som jag också berättat om tidigare. Förutom min egen erfarenhet så talar också all statistik samma sak att Toyota tillhör toppskicktet fortfarande. Men Emme det kan du inte erkänna att de gör utan fortsätter med löjliga kommentarer om Toyota hela tiden att de skulle vara sämre än andra. Liksom flera andra som skriver på denna site men som absolut inte är det minsta trovärdiga. Finns ingen rim och reson, perspektiv i vissas kommentarer vilket säkert inte bara jag tycker.
________________________________________________
Emme. Så alla bilar/märken är inte lika. Vissa har mer problem vissa mindre i en jämförelse märken emellan. Och det är den jämförelsen jag hela tiden försökt förmedla vad mina erfarenheter säger. Och där ligger Toyota fortfarande med i toppen vid en jämförelse. Även om de också kan drabbas av problem naturligtvis, som vi med våran Auris. Men jag är inte fastlåst vid Toyota. Kan mycket väl tänka mig Honda igen som jag har goda erfarenheter ifrån sedan tidigare. Eller något annat märke som vi oftast haft som jämförelse alltid då vi har flera bilar. Om du menar att jag kastar sten i glashus för att jag skriver att Toyota varit de bilar med minst problem för OSS, så tar du fel. Och att många undersökningar säger samma sak är väl bara en slump.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-17 16:23

CONNY KARLSSON:
Inlägget var riktat till dig men handlade inte om dig.
Men du kan gärna påvisa mig vart jag skriver att Toyota är sämre än andra?
Saken är ju den att många som äger en Toyota (eller har en i familjen tycks vara mer lämpligt med tanke på mognad), alltid kommer med spydiga kommentarer när det gäller denna sidan.
Sedan när Toyota återkallar bilar då är det en bra sak. Då värnar Toyota om kunderna. När andra biltillverkare gör det då är det helt enkelt dåligt?
Ingen bil är felfri som folk verkar tro heller för den delen.
Mitt senaste tillskott är en s70. Den rycker lite vid körning med AC på (vanligt för denna modellen) men annars så har jag inget problem än så länge.
Men man ska aldrig säga aldrig, vare sig man är Volvoägare eller Toyotaägare (Eller äger något annat märke för den delen).

#1
Conny Karlsson
2010-07-17 22:45

Emme. Jag säger inte att Toyota är helt felfria. Men att de har färre fel än många andra märken,det är VÅRAN erfarenhet. Sedan att jag svarar någon som Kenneth 2 när man skriver att andra som har en annan uppfattning är "nötter" då går man över gränsen tycker jag. Tycker inte du det? Jag brukar inte kalla folk för än det ena än det andra för att de har en annan uppfattning. Men däremot brukar jag gärna ha länkat/källhänvisning om det man påstår, men det får man sällan av dessa personer för det är ett fåtal personer.
Sedan om det du skrivit vet du mycket väl själv om Toyota. Och inte har det varit något positivt vad jag läst. Bara negativt. Jag har frågat ett flertal gånger vad Toyota har för positiva sidor men aldrig fått något svar på det,och förväntar mig inte att få det heller om man inte ägt någon så man har att jämföra med. Men att skriva nedlåtande om ett märke hela tiden som många gör här är inte seriöst enligt mig. Men man får gärna tycka att Toyota är dåliga för mig, men visa det då gärna med källhänvisning. Ofta har det varit om det senaste halvårets skriverier om Toyota i USA, och nu har vi kanske delvis svaret i denna artikel var problemet ligger.

#1
elak
2010-07-18 10:06

Kjell-Åke: Ämnet är ju om vi tror förarfel orsakade de "hängande" gaspedalerna, så amerikansk körkortsutbildning som en förklaring ligger på tråden skulle jag säga.
Visserligen är körkort utfärdade på delstatsnivå, och jag kan inte med säkerhet säga om någon av de 50 har en omprövning efter 5 år, men för mitt CA-kort krävdes inget omtest.
Jag undrar också hur länge sedan det var du tog svenskt körkort, och var. Utbildningen idag är avsevärt mycket hårdare än den var när jag tog mitt körkort för ett par decenier sedan, men redan då var testen långt mycket svårare än dagens tester i USA.

#1
Roy
2010-07-18 13:30

Tänk vilket dagis det emellanåt är här i trådarna!
Kanske oftare när Toyota är inblandat. Det är som att somliga har gett sig bara den på att missuppfatta kommentarer och ta allt personligt.

Kan vi inte bara en gång för alla slå fast att Toyota bygger driftsäkra och pålitliga bilar - generellt! Svensk och tysk bilprovning samt ägarundersökingar visar detta tydligt. Möjligen (troligen?) har de blivit något sämre på senare år, vilket kanske kan bero på att allt nu inte tillverkas (eller konstrueras) i bara Japan. Dock finns det inget som visar att Totuota skulle vara sämre än de flesta märken. Barnsjukdomar brukar europeeer vara bra på.

Själv skulle jag dock knappast välja Toyota. Numera överprissatta som begagnade och tämligen oinspirerande. Men det är min personliga uppfattning. Honda tilltalar mig mer - men har inte den heller något bra rostskydd. VW-koncernen ligger annars bra till (bortsett från service). Och Opel ska man nog inte glömma nu för tiden - i synnerhet om man inkluderar rostskydd och pris. Citroën har några trevliga, personliga modeller (om de håller), Alfa Romeo sagolik design (men taskiga utrymmen och lite frågetecken för hållbarheten). Ja, det finns många skäl till att köpa eller inte köpa vissa märken. Toyota-ägarna har sina.

Som jag skrivit tidigare, så finns det faktiskt gott om människor som är synnerligen otekniska och inte alls kan koppla samman orsak och verkan. Börjar någon skrika om ett fel, så skriker snart ett antal andra om samma sak - oavsett om de egentligen har rätt eller inte.
Jag kom nu helt plötsligt på en händelse från ett helt annat område - fotografering. En tjej klagade på sin jättedåliga kamera och tog med ett tiotal bilder som bevis. Vartenda fel, utan undantag, berodde på henne själv!
Det finns naturligtvis många fler exempel - även bland bilförare.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-18 15:58

"Sedan om det du skrivit vet du mycket väl själv om Toyota. "
Påvisa det då Conny Karlsson. Hur trovärdig är du på en skala när du säger så speciellt efter användandet av ett annat nick?
Jag har inte ägt en Toyota nej men för mig handlar bilar om att köra i första hand och då fallar Toyota bort efter att ha kört flertalet i tjänsten. (levererar bilar.)
Jag ska inte försvara de som skriver nedlåtande åt ett märke men det är många i Toyotaskaran som prisar det alldeles för mycket. Så det är lite av ett som man bäddar får man ligga- moment, speciellt nu efter alla miljoner återkallningar av bilarna.

#1
Conny Karlsson
2010-07-18 22:36

Emme.
Om du tycker att många prisar Toyota för mycket så kanske de har en annan erfarenhet av märket än dej. Man har kanske ägt andra märken tidigare eller efter så man har att jämföra med, då måste man väl få skriva det,eller var ligger problemet?
________________________________________________
Sedan handlar bilägandet för de flesta mer än att bara köra bilen, man ska äga den också och betala alla reparationer och andra kostnader. Därför tror jag att många tycker Toyota är bra med låga driftkostnader. Därför är man kanske för positiva enligt dej.
________________________________________________
Om det du skrivit är ju bara att läsa under alla artiklar om Toyota, och inte är det positivt! Säg gärna något positivt här och nu om du kan?
________________________________________________
När jag ska ha roligt när jag kör bil så tar vi våran Toyota Supra som vi kör under sommaren och till olika bil evenemang som utställningar etc. Den är roligare att köra än de flesta bilar.
________________________________________________
Vad gäller min trovärdighet så kan jag nog påstå att jag nog tillhör de mest seriösa som skriver här utan att ljuga alltför mycket......;o) Liksom Hanzzon som är medlem i Toyota Club Sweden. Och även Simon verkar vara en kunnig person. Sedan finns många oseriösa men jag väljer att inte nämna några namn. Det är lungnast så.

#1
Emme - den riktiga som inte skriver FUD
2010-07-19 02:25

CONNY KARLSSON:
Ja och det får man gärna ha men jag pratade överlag om hur folk speciellt på den här sidan rosar Toyota och risar andra märken samtidigt som de håller på och som jag skrev tidigare. Nu har de väl ändå lärt sig att inte kasta sten i glashus efter alla återkallelser på senaste tiden.
Jag brukar inte skriva i Toyotaartiklar i vanliga fall då det inte berör mig men när Toyotaanghängare kommer och är spydiga så blir det ofta svar på tal speciellt om de i en Toyotatråd försöker skylla bort problemet. "Ja men det här märket är mycket sämre." Vad har det med artikeln att göra? Kan man inte ta lite kritik om sitt märke, eller det man ens skriver om så ska man inte ge sig ut från första början.
_________________________________________________
Eftersom jag kör så blandat med bilar så är det oftast svårt att komma ihåg men vad jag minns (om du nu så gärna vill ha bekräftelse) så satt man ändå helt okej men jag trivs dock bäst I volvos säten.
_________________________________________________
Toyota dödade säkert körglädjen iom den bilen tyvärr men skulle det inte bli en ny supra snart? Något att se i fram emot iaf.
_________________________________________________
Ja för det är alltid en själv som är mest trovärdig. Det kan du fråga vilken som helst om på denna site så ska du se att de svarar samma sak. Oftast när man anser sig själv vara som mest trovärdig så har man någonting gömt där bakom kulisserna
och jag kan nog också nämna några namn om det nu vore så ..

#1
sam
2010-07-19 16:15

Conny K:
OM det är så att många av olyckorna med Totota / Lexus beror på"förarfel" tyder det isåfall på att ägarna till Toyota / Lexus är mindre intelligenta än tex Skoda förarna mfl? Ja, kanske det! Men då undrar man varför isåfall Toyota / Lexus chefen måste gråta offentligt i TV och erkänna att Toyota / Lexus bilarna har blivit allt sämre...;-o

#1
Simon
2010-07-19 17:01

SAM det har tydligen undgått dig hur Japansk kultur ser ut...

#1
sam
2010-07-19 18:14

Simon:
Och dig att "gå på" deras trams!

#1
Simon
2010-07-19 18:44

Nix, jag har jobbat inom verkstadsindustrin mot Japan och vet hur det funkar..... Du får gärna kalla det trams
Vilket annat bilmärke har tvingats att gå ut offentligt för fel på deras bilar...??? De stoppar huvudet i sanden istället, Toyota gör allt för att ta ansvar till och med ber om ursäkt offentlig......!

#1
Roy
2010-07-19 18:46

Det mesta tramset förekommer alltför ofta i trådarna här på webbplatsen...
Jag är inte den som backar, utan tar konfrontationen och argumenterar. Men då ska det vara just argument och inte en massa skitkastande. "Å du'rå!"
Kunskaper, framför allt ensidiga kunskaper, är inte detsamma som kompetens.

Kan inte herrarna skapa varsin blogg på Facebook typ "Vi som insett att Toyota är bäst" respektive "Toyota är bevisligen skit" så kan vi andra få läsa lite intressantare saker.

#1
pelle
2010-07-20 13:25

Javisst!
Det som jag alltid sagt. Toyota köps och ägs av korkade, kalla det gärna, inkompetenda biköpare som inte borde ha körkort.

#1
VW
2010-07-20 13:41

Javisst!
Det som jag alltid sagt. Toyota köps och ägs av korkade, kalla det gärna, inkompetenda biköpare som inte borde ha körkort.
Javisst Pelle, nu visar du dig inkompetent. Du kan inte stava till ordet, efter "gärna" ska du inte sätta kommatecken. Biköpare? Någon som ska starta biodling?
Var och en köper bil som han eller hon vill eller har råd med. Toyota gör bra bilar sånär som på rostskyddet men det kan ett rostskyddsföretag hjälpa till med, det är värt dom tusenlapparna om man ska behålla bilen ett antal år.

#1
AL
2010-07-20 14:07

Det är anmärkningsvärt vilka magra kunskaper folk har om en av vår tids största framsteg (jag undantar givetvis några av er här som är lite mer nyanserade). Men för att ge er en kort historielektion:
-------------------------------------
För rätt många år sedan togs en stor del av våra europeiska tillverkare, faktiskt oavsett bransch, rejält på sängen. Japanerna lyckades under den här tiden sälja bilar (varor) både med bättre kvalitet som till ett konkurrenskraftigt pris. Initialt var det många som trodde det handlade om subventioner, dvs att den japanska staten sponsrade de stora tillverkarna så att de kunde kriga på exportmarknaderna. Så var dock inte fallet. Hemligheten låg i att japanerna, med Toyota i spetsen, vidarutvecklat och förbättrat den västerländska produktionstekniken (kallad för Taylorism).
-------------------------------------
För att förstå detta reste en massa forskarlag över till Japan. Det är detta som kallas för Lean-production. Det är inte en japansk term utan ett uttryck lanserat av forskningsinstitutet, Massachusetts Institute of Technology, vid Cambridge i samband med en avhandling år 1979.
-------------------------------------
Idag använder nästan alla stora producenter denna teknologi - till gagn för oss konsumenter (som ju får bättre varor). Den tillverkare som generellt sett anses driva denna uteckling är fortfarande Toyota. Studera bara deras ekonomiska resultat, med undantag för 2009 är Toyota större och ekonomisk starkare än samtliga amerikanska motsvarigheter - tillsammans!
-------------------------------------
Att kvaliteten sedan kan anses ha sjunkit är en sanning med modifikation. I takt med att bilarna blir allt mer komplexa är antalet felkällor också fler än någonsin. Vid en sådan situation inträffar det fel före eller senare (titta annars på vilken tysk bil som helst), frågan är bara när. Räknar man på det har dock kvaliteten förbättrats avsevärt, i alla fall relativt sett.
MVH AL

#1
Conny Karlsson
2010-07-20 15:59

AL.
En bra sammanfattning som jag kunde ha skrivit själv. Något jag också gjort tidigare om åren på bla AMS. Men det vet du ju redan ;o)

#1
AL
2010-07-20 18:51

Hej Conny, du tillhörde också en av dem som jag åsyftade i början av mitt inlägg - alltså den nyanserade delen av det:-). Jag vet ju sedan innan att du läst på en hel del om Toyotas produktionssystem och att du insett varför Toyota numera är världens största och (framförallt) mest lönsamma biltillverkare. Om detta har vi ju haft många trevliga och givande diskussioner genom åren som gått. MVH AL

#1
Conny Karlsson
2010-07-21 11:59

AL.
Ja, kunskaperna om TPS (Toyota production system) är magra då man för dem på tal. Och de gånger man gjort det så blir man idiotförklarad. Helt klart vore detta något för Vibilägare att göra en artikelserie om i tidningen för att upplysa folk om detta så man får lite förståelse.
Scania har hållit på med detta bra många år nu, men även Volvo. Scania är väl de som kommit längst. De flesta företag som ha en överlevnadsinstinkt håller på med detta.

#1
Jägaren
2010-07-25 22:35

Nu har det definitiva rövslickeriet inletts!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.