Bild
Nästa artikel

Toyota återkallar 1,3 miljoner bilar

Nyheter

Toyota återkallar 1,3 miljoner bilar världen över. 5470 av dessa i Sverige - på grund av ett fel på en plastdetalj vid bilbältet.

- Det här berör Yaris från -05 till -07. Alla Yarisägare
kommer att få ett brev inom ett par veckor. sedan är det bara att boka
tid på verkstad. själva felet tar bara några minuter att åtgärda, säger
Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige, till TT.

Felet innebär att bilbältet ligger emot en plastdetalj vid b-stolpen när bältessträckaren löses ut vid en olycka. Denna plastbit kan då bli varm och orsaka rökutveckling. Därför väljer Toyota nu att återkalla 5470 bilar av modellen Yaris i Sverige.

- De som äger bilarna kommer att få ett brev från oss så kan de boka in
en tid för att ta bort plastbiten som egentligen inte behövs. Det tar
bara några minuter så det fixas under tiden de väntar, säger Bengt
Dalström.

1,3 miljoner bilar

Totalt återkallar Toyota 1,3 miljoner bilar världen över. Förutom Yaris kommer även modellerna Belta och Ractis återkallas. Enligt Reuters berörs de två sistnämnda modellerna även av ett fel på avgassystemet.
Taggar: Nyheter
Toyota återkallar 1,3 miljoner bilar

Kommentarer

#1
Anders
2009-01-28 12:20

Ojdå Toyota. Det här låter inte bra även om det är bra att ni återkallar bilarna. Hade det varit Volvo så hade folk skrikit om att det är en skitbil.

#1
Hagge
2009-01-28 16:24

Ha ha ha. Japs shit! Eller som någon skrev att förut hette det: My Toyota is fantastic". NU heter det istället: "My Toyota is fan så taskig"! Lika så tycker nog tex Leif Berman i Hudiksvall vars bilskrälle det har stått om i Hudiksvalls tidning, en helsida, för ca en vecka sedan. Läs och begrunda den artikeln! Toyota is fan så taskig! Så enkelt är det... Hade det varit ett Europeiskt bilmärke som haft samma fel så hade det inte bara blivit en liten notis om felet då hade den svenska journalistkåren slagit på storsläggan och dömt ut bilen ifråga. Men nu är det Toyota som återkallas då nästan tystas det ner i massmedia... Toyota is fan så taskig!

#1
pg
2009-01-28 16:28

Det är inte bara Toyota som råkat ut för fel som måste reklameras.
Volvo osh Saab t. es.har fler gånger än Toyota behövt kalla in bilar för felaktigheter på bromsar, framvagn, motorer, mm.
Så var inet allt för stor i korken

#1
Hagge
2009-01-28 16:40

PG: Bor Du vid datorn och arbetar heltid i Toyotas marknadsförings organisation eftersom Du hugger på min inlaga mot Toyota? Man undrar? Likväl är det så att det förr hette: My Toyota is fantastic". NU heter det istället: "My Toyota is fan så taskig"!

#1
Ola Andersson, Vibilagare.se
2009-01-28 16:45

Nu släpper vi det här med vad Toyotas slogan är eller bör vara. Det kommer bara leda till personpåhopp och därefter måste jag stänga ner kommentarsfunktionen.

#1
Henry Nordling
2009-01-28 16:56

Det är bara se statistiken mest felfri mest nöjd år efter år Har Toyota kommer att ha Toyota Köper nu en ny bekymmersfri Avensis sen ä de bara å åk Henry.

#1
Gustaf
2009-01-28 17:26

Alla som rackar ner på Toyota har säkert Volvo el
Saab.Jag är inne på min 3:e
Toyota sedan 1981 och har inte haft några problem.
Så "My Toyota is fantastic"

#1
Kjell-Åke
2009-01-28 18:11

Om jag förstått saken rätt är det Toyotas sätt att hantera den här reklamationen som skall kommenteras och inte vad som anses 0m andras bilar kontra ens egen. Om nån tycker att Toyota eller Volvo eller vilken bil som helst är en skitbil kan han väl få tycka det utan få ögonen utklösta.
Sandlådenivå!!!

#1
Tobbe
2009-01-28 18:37

Hagge, vad är det frågan om egentligen?! Det var ett otroligt nedrankande av Toyota på sistonde här. Glöm inte att Volvo likväl som Saab har haft flera återkallanden av sina bilar, Det har varit mycket allvarligare fel än denna lilla plastbit som har drabbat Toyotas Yaris. Vi pratar om stolsvärme som fattat eld och smälta databoxar i motorytrymmet. Själv körde jag Nissan förut och var oerhört nöjd med den bilen, och jag skulle gärna tänka mig att köpa en Japansk bil igen, mer än gärna! Och så länge de finns människor som mig så kommer dom japanska bilmärkena att leva kvar i Sverige, lita på det Hagge.

#1
Johan
2009-01-28 19:08

Allt detta hackande på Toyota kan bara betyda att folk är avundsjuka och känner sig blåsta nu när dom märker att Volvo & Saab sjunker i värde som en sten..Toyota håller stilen och priset..Men jag betalar hellre 160 för en corolla än 160 för en v70 och det säger mycket.Volvo & Saab har återkallat massor med gånger och man hör ofta om problem iofs så sälj det ju mycket fler Volvo&Saab i sverige så man kan inte jämföra så även om jag gjorde det nu för det gör ju ni Japan hatare..Jag Hoppas Mazda köper Volvo =)

#1
Saabnisse
2009-01-28 19:41

Det här visar bara att Toyota inte är annorlunda än andra tillverkare.
De låter kunderna göra den slutliga utprovningen av deras modeller.
Att de tar kostnaden för att återkalla och modifiera bilarna är ju faktiskt deras skyldighet och inte ett utslag av välvilja som vissa har fått för sig.
I detta fall skiljer de sig inte från andra biltillverkare.
Det märkliga är ju att det händer överhuvudtaget, naturligtvis är det omöjligt att tillverka en helt felfri bil, men faktum är att köpare av nya bilmodeller alltid får vara med om att modifiera bilen, genom återkallelser (i bästa fall), genom reklamationer och stridigheter (i sämsta fall) och detta oavsett bilmärke.
För att undvika detta är det bästa att aldrig köpa en helt ny bilmodell, det kan man låta de göra som har gott om pengar och gott om tid, de som tänker till, väntar ett par år tills bilen blivit färdig.
Naturligtvis kan man ju ändå gå på en mina, under tiden kan ju tillverkaren hunnit byta underleverantör och så sitter man där som utprovare igen!

#1
norr-sken !
2009-01-28 21:33

hej saabnisse !
håller med dig till 100%
kul att se att riskokarn har kokat över igen -ännu en gång
kommer i håg tjafset met rav4áns 4 stjärnor i eu testet och flosklarna från toyotabossen i sverige med uppbackning,med ännu fler floskler, från europa
allt är tydligtvis inte guld som kommer österut-ifrån, tacka vet jag opel(SAAB!!!!)

#1
pg
2009-01-28 21:40

Till Hagge vill jag säga att jag aldrig ägt en Toyota. Jag förstår att du kanske känner dig trampad på tårna eftersom jag i sammanhanget nämde två bilmärken. Det finns ju flera, men som jag nämnde i mitt inlägg, fanns det flera bilmärken som råkat ut för fabrikationsfel. Att som du nedvärdera ett bilmärke av nämnda anledning, är inte annat än ett utslag av dåligt omdömme.
Jag själv har ett horn i sidan mot ett visst bilmärke efter en händelse i början av 70-talet, men jag har aldrig framfört negativa kommentarer om märket som sådant och dess ev. kvalité, trots att jag känner för det!! ha ha. - Har jag i dessa fall framfört några åsikter, gäller det mitt intrýck av bilen i samband med provkörning. Ungefär som en del motorskribenter skulle ha gjort i objetktiv anda. I vart fall hoppas jag det.

#1
Kjell-Åke
2009-01-29 10:39

Har ingen tänkt på att detta är ett PR-trick. Man hoppas att få Toyotas namn gratis infört i de flesta av världens tidningar (i alla fall Motortidningar) genom att i sin godhet byta ut en pryl som i sämsta fall kostar någon tia. Sen lockar man kunderna till bilhallarna för att de under väntetiden se ut en ny bil. Detta är nog samma för alla märken.

#1
Johan
2009-01-29 14:04

Kjell-Åke
Det brukar heta all publicitet är bra publicitet men det gäller inte såna här produkter =) Här är det hållbarhet som gäller.

#1
Aldrig mer Toyota
2009-01-29 15:38

Har helt tappat förtroende för Toyota.
Äger en RAV4 som har haft vattenläckage in i kupén p.g.a. konstruktionsfel (känt fel av Toyota, loggat i ToyotaNet innan min bil ens tillverkades, men Toyota valde att inte åtgärda felet- utan låta mig själv upptäcka att bilen läckte in vatten). Detta är den ANDRA RAV4:an i vår ägo som är behäftad med konstruktionsfel, även den andra läckte in vatten i kupén.
Ett annat fel på den nuvarande RAV4:an var att den gummimatta på förarplatsen som låg i från början, kunde halka upp och tjyvgasa…
Som "grädde på moset" äger vi även en Yaris, som nu skall återkallas. Och det får man reda på via morgon-tv igår den 28/1. Hade Toyota skickat ut informationsbrev till oss ägare i förrgår, hade vi haft det brevet senast idag. Hur kommer det sig att Toyota från början monterat en plastbit på de aktuella Yarismodellerna - som de nu säger egentligen inte behövs?
Efter att ha varit kontakt med Toyota Sweden AB angående RAV4.an (hur kunde man låta den gå ut till kund när man visste om kontruktionsfel?) vet jag nu att det är ett företag som saknar goodwill och serviceanda.
Behöver jag tillägga att vi har varit trogna Toyotakunder i många år...

#1
Simon
2009-01-29 16:57

Aldrig mer Toyota det du beskriver verkar märkligt, jag åker själv Rav4 och har inga sådans problem, hur kan ett konstruktionsfel finnas bara på din bil, vill du förklara vad som är felkonstruerat....?
Din berättelse om gummimattan som glider tycker jag också är märklig eftersom det sitter ett fästa med två krokar som håller mattan på plats, antingen ha du köpt billiga orginalmattor eller så har du inte monterat fast dom, hur de dessutom skulle kunna gasa är en gåta eftersom de ligger under gaspedalen....
Men visst, hittar du en bil med mindre fel på så är det bara att säga grattis......:)

#1
Tommy
2009-01-30 16:08

Pedanter Toyota är. En lite plastbit som kan ge rökutveckling när bältessträckaren löst ut. Vem bryr sig om det ryker lite i b-stolpen när man krockat så mycket att bältessträckaren löst ut. Det får tydligen inte ens vara fel på en Toyota när den är krockad. Snacka om den perfekta bilen. Min erfarenhet av Toyota är att jag inte har haft någon nytta av den 3-åriga garantin på bilen.

#1
Johan
2009-01-30 17:40

Det är 8 års kvalitetsgaranti på Toyota till och med på begnagnade bilarna =) Om man köper hos en Toyota handlare såklart.

#1
Tommy
2009-01-30 19:40

Johan, du får gärna utveckla detta med 8-års kvalitétsgarnati mer. Det är inget jag hört talas om. Jag beställde precis en ny Toyota och såg inget om det, och försäljaren sa inget heller. Däremot sa verkstadspersonalen en gång vid service att om jag gjort alla service hos dem så skulle det även kunna gynna mig om något hände efter de tre första årens garanti.

#1
Johan
2009-01-30 22:09

Toyotas kvalitets garanti sträcker sig i åtta pår vid köp av ny bil eller begagnad som inte är äldre än 8 år..Står om det på hemsidan..orkar inte dra det men det täcker allt utom slitageskador.Bytte vattenpump gratis på våran nyligen..

#1
Johan
2009-01-30 22:13

Från deras sida
Toyota.se
Toyota Kvalitetsgaranti följer med på köpet när du köper en Toyota som är minst 24 månader gammal hos någon av våra auktoriserade återförsäljare.
Garantin gäller tills bilen är 8 år gammal räknat från första registreringsdatum eller tills den har körts 15 000 mil.
Garantin gäller inte för senare ägare om du skulle sälja din bil privat.
Garantin gäller under förutsättning att rekommenderad service och eventuella reparationer har utförts av auktoriserad Toyota-verkstad.

#1
Johan
2009-01-30 22:15

Garantin gäller skador eller fel som påverkar och berör följande delar och komponenter:
Motor inklusive grenrör och styrelektronik.
Turbo/överladdningsaggregat med styrsystem.
Tändsystem inklusive styr- och reglerkomponenter.
Kylsystem för motor och växellåda inklusive oljekylare samt fabriksmonterad värmare integrerad i bilens kyl/värmesystem.
Laddluftkylare.
Startmotor.
Generator och följdskador som påverkar bilens elektriska funktion i dess standardutförande från fabrik.
Kraftöverföring (utom slitna lamellbelägg och följdskador härav).
Bromsservo, styr- och reglersystem för ABS-bromsar (ej huvud och hjulcylindrar).
Styrservoväxel.
Servopump.
Bränslesystem inklusive reglersystem och insugningsrör.
Avgasreningssystem inklusive styrelektronik.
Stabilitetssystem/antispinn inkl reglersystem, exklusive krängningshämmarstag.
Värmefläkt.
Fabriksmonterad klimatanläggning eller av Toyota godkänd och eftermonterad anläggning.
Torkarmotor.
Krockkuddar inklusive sensorer och bältesförsträckare.
Fabriksmonterat larm eller av Toyota godkänt och eftermonterat larm.
Vill du veta mer? Välkommen in till din Toyota-återförsäljare!

#1
Jackie
2009-01-31 10:25

Oj oj oj! Här var det idel lovord hos ett gäng skribenter. Det är så att man kan tro att det är en reklam sajt för toyota. Det verkar mycket skumt för att inte säga att det luktar som om toyotas reklam makare har sammanträde och då får, liksom i japan, INGEN kritik framkomma. OM en japansk journalist ens nämner ngt ofördelaktigt om sin egen industri riskerar han omedelbart AVSKED. Därför prisas den inhemska industrin till varje pris varför folket och världen ser inte att hur det egentligen är nämligen att "Kejsaren är helt naken".

#1
Tommy
2009-01-31 11:32

Tack Johan, detta visste jag inte. Det låter jättebra och förklarar varför försäljaren inte tog in min begagnade Toyota för värdering. Han gav mig ett bra pris utan vilja se bilen. Jag har aldrig varit med om detta tidigare. De brukar ju vilja slå av på allt möjligt. Efter detta blev jag ändå mer nöjd med att vara Toyotaägare. Och Jackie, jag kan bara försäkra dig om att jag inte har något mer med Toyota att göra än ett vanligt bilägande. Mina egna erfarenheter har skapat mitt förtroende för märket.

#1
Saabnisse
2009-02-01 19:16

Jag tror att nästa stora krisgrupp blir den japanska bilindustrin.
Det spelar ingen roll hur bra bilar vissa anser att de tillverkar, med den övervärderade yenen kommer de att få problem.
Det skulle inte förvåna mig om både GM och Ford är större än Toyota i slutet av det här året.

#1
Johan
2009-02-01 19:42

Frågan är om GM finns 2010..Men Ford kommer nog överleva.

#1
Civilekonom
2009-02-02 09:37

Saabnisse:
Javisst är det så att vi får och - bör - hoppas att den japanska fordonsindustrin faller tillbaka. Detta med tanke på deras statsmakts sätt att sprida sina varor på den internationella marknaden med synnerligen tvivelaktiga affärsmodeller. Den svenska Riksbankens primära mål är att bekämpa inflationen och därmed kontrollera prisökningstakten i landet vilket missgynnar den svenska fordonsindustrin som är exportberoende så länge som folket väljer bort SAAB och Volvo för tex Toyota. Den japanska Riksbanken har som enda mål att hålla den japanska valutan, Yenen, så låg som möjligt allt för att GYNNA den egna exporten dvs att "underbalansera", MISSgynna och därmed att STOPPA importen av tex bilar till japan. Av detta följer att den japanska fordons industrin får ett artificiellt, konstlat, övertag relativt tex SAAB och Volvo och övrig industri på världsmarknaden som beror på avsiktligt nedvärderad japansk valuta. Av detta följer att jag menar att, oaktad kvalitet, bör varje presumtiv nybilsköpare bojkotta de japanska märkena för att på så vis markera att vi ej accepterar falskspel dvs avsiktigt nedvärderad valutakurs hos den japanska Riksbanken som har tillåtits exekvera de senaste 15 - 20 åren. Ensam kan man inte göra så mycket men tillsammans kan vi påverka genom att välja bort de japanska varorna och istället köpa ,inte nödvändigtvis svenska varor, men europeiska eller amerikanska prylar däribland bilar.

#1
Saabnisse
2009-02-02 10:55

Ja, helt riktigt och en annan anledning till att jag tror att japsen får det kärvt är att Obama, liksom tidigare Bush, aldrig kommer att tilllåta att den amerikanska bilindustrin läggs ner.
När de amerikanska skattebetalarna kommer underfund med att deras pengar går till att rädda den egna bilindustrin tror jag att importerade bilar blir svårsålda.
Amerikaner är väldigt protektionistiska, de har ju ingen jantelag som håller tillbaka som vi i Sverige.
Jag tror att den här nedgången i försäljning kommer att drabba alla märken, även de utlänska som tillverka i US av deras egna jobbare.
Och naturligtvis kommer även Saab och Volvo att drabbas även om de i grunden är amerikaägda.

#1
Johan
2009-02-10 00:14

Toyota & Honda har stora fabriker i Usa och skapar många jobb därborta..Tror inte amerikanerna är så inskränkta som vi i europa och dissar märken bara för ursprung.Vi i Europa ska också köpa europeiskt för att stödja och Honda Nissan & Toyota tillverkar bilar i Turkiet England..Varför inte köpa en Avensis Eller Auris för att stödja den europeiska industrin eller sp kan man Köpa svindyra Volvos eller Saabar men till vilken nytta det är redan försent för dom två..Men T.ex Honda som bygger ett logistik center i Malmö kan ge framtida jobb och möjligen kan vi tillverka Japanska eller Koreanska bilar i sverige framöver..Jobb som jobb eller ska vi sabba hela industrin genom att bojkotta Honda??Eller Toyota?? Tänk lite längre än näsan tack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.