Bild
Nästa artikel

Toyotas familjebuss kan tappa reservdäcket

Nyheter

Toyota återkallar ytterligare 870 000 bilar, den här gången på grund av rost som kan få reservdäcket att lossna.

Åter igen tvingas världens största tillverkare att återkalla bilar.

870 000 bilar

Den här gången omfattas 870 000 exemplar av Toyota Sienna, en familjebuss avsedd för den nordamerikanska marknaden.

600 000 bilar i USA och 270 000 i Kanada kallas till verkstad för inspektion.

Bilarna är tillverkade mellan 1998 och 2010.

Det innebär att Toyota nu återkallat fler än 9,3 miljoner bilar sedan slutet av förra året.

Rostproblem
I ett uttalande skriver Toyota att kallt klimat och vägsalt kan innebära problem för Sienna.

Den kabel som håller fast bilens reservdäck kan rosta sönder och i värsta fall kan däcket lossna.

Däcket kan då orsaka fara för andra trafikanter, skriver Toyota.

Hittills har inga olyckor orsakade av problemet rapporterats.
 
Ägare av Toyota Sienna kommer först att kallas till inspektion och därefter till reparation när Toyota hittat en lösning på problemet.

I Sverige säljs Toyota Sienna endast som privatimport.

En i raden
Toyota har uppmärksammats gång på gång under de senaste månaderna på grund av stora återkallelser och försäljningsstopp.

Först gällde problemen okontrollerad acceleration, därefter felande bromsar och nu senast antisladdsystem som inte reagerar tillräckligt fort.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser?
Taggar: Nyheter
Toyotas familjebuss kan tappa reservdäcket

Kommentarer

#1
Erik F
2010-04-19 13:26

Ja, JARL, vad tycker du om Toyotas återkallelser den senaste tiden? ;o)

#1
JAN
2010-04-19 13:42

Toyota återkallar nu 870 000 bilar. I Sverige säljs runt 250 000 bilar om året, en jämförelse för att förstå omfattningen. Toyotas problem börjar få gigantiska proportioner.

#1
Jarl
2010-04-19 14:23

Nää, nu byter jag märke... Bye bye, Toyota.

#1
Erik F
2010-04-19 14:55

Jag säger det än en gång: Den perfekta bilen finns inte, inte heller "den bästa bilen". Däremot passar olika bilar olika människors behov och önskemål bäst och därför driver jag Svensk Bilrådgivning.

#1
Emme
2010-04-19 15:49

Erik F: Bra skrivet!
Tur att man inte har en rostig bil iaf :) Jarl, dina inlägg angående min bils rost var väl kanske på eran bil?

#1
Jägaren
2010-04-19 16:06

JARL: Tycker inte du också att Toyota bör förbjudas att sälja bilar överhuvudtaget? De är ju livsfarliga antingen man möter dem eller liggar bakom dem. Och sitta i dem är ju inte att tänka på.

#1
Matt
2010-04-19 16:10

Det var väl tur att man bara riskerar att tappa reservdäcket och inte hela reservhjulet ;-)

#1
Jarl
2010-04-19 16:12

Jo, självklart. Toyota borde förbjudas helt! Livsfarliga bilar. Nästa gång jag ser en ska jag springa åt motsatt håll och hoppas på det bästa.

#1
Dman
2010-04-19 16:29

Snygg liten buss annars!

#1
Daniel
2010-04-19 17:17

De flyt på de här företaget...britta sänk värmen...HAHAHAHA

#1
monseur
2010-04-19 17:26

många franska bilar har ju reservhjulet under bilen, ju för sig med järnstång ist. vajer i toyotas fall som förankring som brukar rosta och kärva kanske inte tappa men men.

#1
Thomas
2010-04-19 18:34

Det har inte hänt en olycka på 12 år, va ä problemet.

#1
Jean
2010-04-19 19:12

Toyota - billig skit som inte håller.

#1
trafikant
2010-04-19 19:32

Systematisk taktik att sänka toyota i usa .gm som säljer sopor

#1
Erik
2010-04-19 20:09

Trafikant: Håller med dig. Tror dock Toyota kommer gå starka ur detta. De riktiga kunderna ser skillnad på kvalite och skräp(us byggt) och genomskådar bluffen(förutom endel toyotahatare)

#1
Larsson
2010-04-19 20:15

Inte konstigt att dom får problem med rosten när dom har uselt rostskydd. Någon som är förvånad? Inte jag iallfall det är en sak som är säker. Däremot är den ganska snygg det brukar inte minibussar vara.

#1
Jarl
2010-04-19 20:45

SENASTE NYTT:
Spyker plundrar SAAB!

#1
Gösta
2010-04-19 21:20

Kanske dags för Toyota att begå Harakiri och få slut på eländet.

#1
Jarl
2010-04-19 21:30

Men Gösta då... Skar motorn in din Peugeot idag eller?

#1
Messerschmitt
2010-04-19 22:36

Dags för alla Toyota lovers att inse det finns inget märkvärdigt med det märket. Lika dåliga som resten av bil märkna. Gilla läget, ni beskyddare av asiatiska bilarbetare.

#1
Erik F
2010-04-19 22:55

Allvarligt talat så tycker jag att detta visar att Toyota tar ansvar och vill förebygga farliga fel. Historien med gaspedalskrångel och bromskrångel är beklaglig, men jag tror att det hela spätts på rejält i USA med förhoppning om konkurrensfördelar för de inhemska märkena.
Är det bättre att hela fjäderbensfästen rostar upp på 10 år gamla Mercedes (de kan vara bara 5 år när det händer) och bilen hanar av vägen utan kontroll? Eller att en kulbult till styrstaget kan släppa på gamla Renault Megane i absolut värsta fall?
Toyota står inte ensamma i skamvrån - snarare är de siste man in där.

#1
Anders
2010-04-19 23:12

Precis Erik det var därför man nyss fick rekordböter för att ha dolt att bilarna har farliga fel...

#1
Seken
2010-04-19 23:17

All ilska som i största allmänhet, men nu i synnerhet, öses över Toyota, påminner mej om tanterna i Centerpartiet som var indignerade över HM:s underklädesreklam. Jag tror alla 14 tanterna bojkottade för allt vad tygen höll. Och HM gick nästan under.

#1
leifer
2010-04-19 23:38

Dom värsta rosthögarna man ser på vägen är INTE Toyota numera (modeller från 1993 ca). Och bra rostskydd innefattar också bra lackkvalitet. Det har uppenbarligen Toyota.

#1
Jarl
2010-04-20 00:02

Det återkallas bilar överallt varje dag. Alla tillverkare gör det. Toyota tar sitt ansvar. Kudos Toyota!

#1
Jarl (den utan staniol-hatt)
2010-04-20 00:03

Det handlar bara om att ha 4 Toyotor: 1 i gör-det-själv-hallen och 3 utanför att plocka delar av....

#1
Jarl
2010-04-20 00:06

En Toyota räcker!

#1
Jarl
2010-04-20 00:11

Sen som vanligt med "journalister"... (om man nu kan kalla biltestare det?) Dom visar ju sånt som säljer, och just nu är TOYOTA glödheta. DVS tacksamma att hänga ut.

#1
lubos
2010-04-20 00:51

Jag minns en kompis på 80-talet som kom försenad till jobbet på morgonen och frustrerat utbrast: " Jag tappade bensintanken!" Hans pärla, en Ford Taunus, tappade bensintanken ca 100 m från bostaden genom att de båda stålbanden för tankupphängningen hade rostat av. Detta var ju en mycket vanlig konstruktion på dåtida bilar, som kunnat få allvarliga följder. Inget farligt hände lyckligtvis med min kompis!

#1
Emme
2010-04-20 00:58

Så Jarl, det är orsaken till att det förnekas hela tiden hos Toyota-skaran? Att andra återkallar bilar?
Nej se upp med rosten på fars bil du Jarl. :)

#1
Jean
2010-04-20 09:15

Och kejsaren var.... *****trumvirvel***** NAKEN!!

#1
Daniel
2010-04-20 10:31

Varför tar Toyota inte in denna i Sverige? Den är ju riktigt snygg! Hyfsad familjefraktare med en diesel i!?

#1
Patte
2010-04-20 11:07

När man vet hur det amerikanska systemet fungerar är det inte konstigt att Toyota återkallar sina bilar med ev. rostproblem.Vem vill ha stämningar på miljoner dollar på halsen?Ingen olycka har rapporteratsoch ändå återkallar dem bilarna ,vilket bevisar Toyota bryr sig.

#1
Jarl
2010-04-20 11:30

Exakt, PATTE.
Toyota cares!

#1
Emme
2010-04-20 11:51

Patte: Som att ingen annan biltillverkare skulle återkalla? Haha. I slutändan handlar det ändå om att tjäna pengar, även hos erat kära Toyota.

#1
Priusskrot
2010-04-20 15:59

Att få en reserv däck i vindruta när man kör +100 blås är väll inte så farligt? Hn de inte mörka i tid som de brukar?

#1
Andy
2010-04-20 17:28

Fredrik!
Sitter verkligen däcken fastskruvade med järnbultar i fälgarna hos Toyota?????????
Jag tror mera att hela hjulet lossnade. Hjulet är fastskruvat med bultar, men hur får man ett däck som är fastskruvat att inte pysa ??????
Andy

#1
tage
2010-04-20 17:52

Intressant: Vore väl en god ide,om VIB kunde sammanställa en listning av de mest återkallade bilarna, som sålts i sverige under t.ex. de senaste 15-20 åren. Vilka bilmärken som släpps ut i handeln innan de är ordentligt utprovade

#1
pelle
2010-04-20 20:09

Jap´s shit. En gång Toyota, aldrig mer Toyota. Jag käste nån stans att "My Toyota is fan så taskig". Det verkar stämma!

#1
Seken
2010-04-20 21:06

PELLE, jag gissar att det är precis tvärtom. Mao att Toyota har ovanligt många stamkunder.
Dock inte pga att deras bilar är ovanligt bra.
Inte pga att deras bilar är ovanligt felftria.
Utan för att deras kundvård är generös.
Alltså, istället för att sälja en bil billigt, och sen plocka kunden när den faller sönder, så säljer Toyota sina bilar dyrt. Och behöver därför inte skinna kunden på eftermarknaden.

#1
Lasse
2010-04-20 22:42

Bärra Bengjuck:
Jag anser snarare att det är DIG det är fel på eftersom du klipper in samma texter överallt. Tål du inte att Toyota verkar vara skrot och skrutt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.