Bild
Nästa artikel

Skenande Toyotabilar kan ha krävt 89 liv

Nyheter

89 personer kan ha fått sätta livet till på grund av skenande bilar från Toyota, det uppger USA:s transportdepartement.

Nu har det amerikanska transportdepartementet analyserat 6 200 rapporter om skenande bilar från Toyota.

Rapporterna gäller USA och perioden mellan 2000 och maj 2009.

Slutsatsen är att 89 personer kan ha omkommit och 57 personer skadats i olyckor orsakade av skenande Toyotabilar.

Uppgifterna publicerades under tisdagen i flera amerikanska medier.

"Detaljer saknas"
Tidigare har det amerikanska transportdepartementet bedömt att 52 personer omkommit.

Den siffran justeras nu upp.

Toyota framför i ett uttalande kondoleanser till personerna och familjerna som påverkats av olyckorna.

Men Toyota påpekar också att många av rapporterna i transportdepartementets databas saknar tillräckliga detaljer för att med säkerhet kunna bestämma orsaken till en olycka.

Därtill uppger Toyota att företaget kommer att fortsätta att arbeta nära myndigheten.

Diskutera: Vad tycker du om uppgifterna om 89 döda?
Taggar: Nyheter
Skenande Toyotabilar kan ha krävt 89 liv

Kommentarer

#1
Haubits77B
2010-05-26 14:32

Nu börjar de svarta siffrorna att uppdagas. Skrämmande!
Toyota måste ta sitt ansvar nu och betala STORA SUMMOR i ersättning till alla offer, anhöriga och andra drabbade parter.

#1
Jarl
2010-05-26 15:02

Bullshit. Mediahype är vad det är.

#1
pg
2010-05-26 15:04

Det står ju inget om orsakerna till olyckorna. Någon säker statistik lär ju inte finnas i USA.
Är 89 dödsfall lika med alla dödsfall som just Toyota drabbats av. Med den mängd bilar och den mängd dödsolycker som sker i USA, har säkert alla förekommande bilmärken minst lika många dödsolycker per bilmodell som Toytota.
Och som sagts i artikeln, -Hur många av olyckerna berodde på skenande bilar?

#1
Pelle
2010-05-26 15:07

OJOJOJ, vad kostar ett människoliv? Plus kostnad för de minst 57 skadade Detta blir oerhört dyrt för Toyota. Sen tillkommer all badwill - dvs ingen vågar köpa/köra Toyota!!
Jarl - att bara skylla på media är att ha skygglappar, men du är väl en (fanatisk) Toyotaägare.

#1
Haubits77B
2010-05-26 15:07

Re: Jarl m.fl
Utredning pågår ju - men räkna med att detaljerna kommer att falla på plats. Det här kommer att bli dyrt för denne mediokra så kallade "bil"-tillverkare.

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-26 15:18

Jarl: Hur förklarar du att allt är en Mediahype när det gäller Toyota fast när det kommer till andra märken är det ren fakta?

#1
WallBo
2010-05-26 15:18

Hej å hå
Någon har visst fullständigt förlorat perspektivet.
Att döma ut någon på grund av vad som skrivs i advokaternas förlovade land är milt sagt naivt.
Ingenstans är man så benägen att framhäva sina egna produkter och ta varje tilfälle att skita ner ryktet för en enligt deras egna köpare framgångsrik tillverkare. Min första bil var en "jänkare" som jag gillade, men det var då det.
Åker i dag det som försäkringsbolagens statistik räknat som det säkraste. Behövs det nämnas märket?

#1
Haubits77B
2010-05-26 15:23

Re: Wallbo
Kanske dags för en uppdatering av dina statistik-kunskaper?!?! Det avgörande är ju vilka som kör märket!
När farbror Bosse med sin keps kör 500 meter till lanthandeln och köper snus så kan det ju inte hända så många olyckor - när en aktiv bilförare med en kraftfull bil kör 5000 mil per år kan fler olyckor hända... Var det inte Mark Twain som yttrade följande: "Det finns tre grader av lögn; lögn, förbannad lög och statistik." Det sistnämnda hänger vissa undermåliga biltillverkare upp sin marknadsföring på. Känns det stabilt?

#1
jarl
2010-05-26 16:07

Ingen har dött i Europa, men typ 100 i USA... Yeah right. Med tanke på att Toyota har en miljard bilar i trafik i USA är det nog helt "normala" siffror. Tyvärr.

#1
Haubits77B
2010-05-26 16:13

Re: Jarl.
Nej, Toyota har inte "en miljard" bilar i trafik i USA.
Och nej, det är ej normalt att dö pga byggfusk. Det är skandal.

#1
WallBo
2010-05-26 16:13

Det är inte bara statistik som gränsar till lögn och förb. dikt. Media ska väl knappast tas som motsats till det i alla fall. Amerikaska transportstyrelsen gör säkert dets om uppdragsgivaren tänkt sig. Jag vill minnas att motsvarande myndigheter nästan ruinerade vår uppfinnare Lantz med processer bl.a. emot hans navigations system till flyget för att det fanns en Amerikansk konkurent. Bara som ett tips.

#1
jarl
2010-05-26 16:16

Herregud, går ju inte att resonera med 3-åringar.

#1
jarl
2010-05-26 16:20

Jag visste det!
"Kritiken mot Toyota i USA är ett utslag av amerikansk protektionism. Det säger den svenske fordonsforskaren Christer Karlsson"

#1
WallBo
2010-05-26 16:22

Jag kom just på att herr statistikgurun beskrev sig själv som " en aktiv bilförare med en kraftfull bil kör 5000 mil per år kan fler olyckor hända". Jo det tror vi nog på :0)
Så Folksams statistik från verkliga olyckor är inte att betrakta som trovärdiga då? Jag vet inte vem som förlorar mest trovärdighet genom att påstå detta.

#1
Gösta
2010-05-26 16:40

Det är oerhört sorglig för alla inblandade. 89 döda pga slarv/konstruktionsmissar. Hoppas de anhöriga får skäliga ersättningar, men inget kan ersätta ett människoliv. Jag lider även med Toyota-ägarna då andrahandsvärdet har och kommer att sjunka ännu mer. Knappast någon man kunde räkna med när bilen köptes. Kanske borde Toyota ge viss ersättning för detta också. Det är bara att beklaga hela denna cirkus och hoppas att inga nya skandaler kommer upp till ytan. Detta är en av de största tragedierna i modern tid.

#1
Jarl
2010-05-26 16:44

Mediahype är vad det är.

#1
Patte
2010-05-26 16:49

Rena följetong,det säger ingenting alls.Vad jag vet så har ingenting hänt i Sverige.Att det händer i USA är det inget som förvånar en direkt !

#1
Jojje
2010-05-26 17:02

Kan ha krävt 89 liv. 89 personer kan ha fått sätta livet till. 89 personer kan ha omkommit.
Kan. Om.
Men precis som Toyota påpekar saknar (inte kan ha saknat, märk väl) många av rapporterna i transportdepartementets databas tillräckliga detaljer för att med säkerhet kunna bestämma orsaken till en olycka.
Så länge som detta faktum består är detta ingenting annat än - precis som hittills - bullshit gratinerat med amerikansk protektionism.

#1
Jan M
2010-05-26 18:05

USA's Bilindustrigår ganska dåligt ...kanske behöver lite hjälp från sitt egna transportdepartementet skulle vara ganska typiskt
vilda vestern landet och dom grepp dom brukar köra.

#1
Simon
2010-05-26 18:28

Det är otroligt så lågt media sjunker, denna gång har de i alla fall skrivit det jag sagt hela tiden, dom vet inte men det kan bero på....
Det vore ju bra om det fick utredas färdigt innan mediedrevet går, men det ligger garanterat stora krafter bakom när man till och med manipulerar gashäng för att bevisa att bilarna kan skena....
För Toyotas del är det sorgligt och det är bara att hoppas att de får upprättelse för alla påhopp....

#1
Jan
2010-05-26 19:10

Simon så brukar det inte låta när det är något annat märke som är "utsatt". Då är det "skitkvalite" istället....:)

#1
Jes
2010-05-26 19:14

Besynnerlig statistik ... Jag ställer mej mycket frågande till att fler skulle ha dött än skadats.
Lika besynnerligt tycker jag att problemet tyck vara isolerat till USA.
Men - men, visst blir det fel på bilar .. och visst omkommer människor av de mest besynnerliga anledningarna ...
Jag vill minnas att ett människoliv värderas (i Sverige) till ca 250.000 sek ... har läst det någonstans.

#1
Roy
2010-05-26 19:45

Hur konstaterar man i efterhand att en bil har skenat om det inte finns något (levande) vittne?
Jag är onekligen lite nyfiken på vad statistiken verkligen visar. Statistik ljuger nämligen aldrig - men de som tillämpar den kan vara ena riktiga klåpare!
"Man kan inte helt uteslluta möjligheten att bilen kan ha skenat innan olyckan - även om sannolikheten för detta måste betraktas som näst intill obefintlig." Eller?
Jag menar, USA har faktiskt vid några tillfällen tagit till direkt osmakliga åtgärder för att stävja importen av framförallt japanska bilar. Det påverkar tyvärr deras trovärdighet mer än Toyotas.

#1
Kenneth
2010-05-26 20:50

Roy:
Det mest protektionistiska landet i världen med avseende på bilar ä rJapan. I Japan har t o m Bank of Japan finansdirektiv som ger vid handen att den japanska valutan SKALL vara så pass undervärderad att det inte skall löna sig för japanen i gemen att köpa tex en Europeisk bil eller annan importerad vara! I USA däremot för man en valutapolitik där den sk marknaden via terminskontrakt fastställer valutakursen varför USA har en enorm import. Så den som VET ngt känner till dessa marknadens fenomen och hur dess mekanismer fungerar.

#1
Christer W.
2010-05-26 22:19

Var det inte så att man i Japan ville införa en skrotningspremie som bara kunde utnyttjas om man köpte en ny japansk bil? Dock så fick de ju backa från detta efter att andra bilproducerande länder sagt till på skarpen.

#1
Gösta
2010-05-26 22:32

Det är beklämmande att så allvarliga problem som Toyota bevisligen har kan viftas bort så lättvindigt av många. Strålkastarljuset borde tvärt om riktas ännu mer intensivt mot dem för att gå till botten med det hela. Vem vet hur stor denna skandal är, och hur många den berör. Vi konsumenter har rätt att veta.

#1
John
2010-05-26 22:39

Toyota kan varken bygga bilar eller ta hand om sina kunder. Snorkiga besserwissers som får vad dom förtjänar just nu...

#1
Johan
2010-05-26 22:45

Toyota handlaren på min ort är riktigt bra..köpte min corolla förr tre år sedan pga en bra säljare som var genuin..Bilen var en 04a och jag har kvalitets garanti till 2011 och bilen har kamkedja. hade aldrig ens tänkt på toyota utan gick bara in för att kollaa om dom hade någon begagnad golf eller honda. (Kollade hos alla handlare på min ort) Är helnöjd men det är väl ingen sportbils prestanda. Men jag fick vad jag betalade för med råge tycker jag.

#1
Simon
2010-05-26 23:51

Re: GÖSTA det allvarligaste problemet med detta är nog din oro, glömde jag säga att den är väldigt överdriven med....:)
Du kan ju själv räkna ut att det är en risk på under en promille att råka ut för detta, särskilt eftersom det ännu inte är utrett hur det egentligen ligger till....
Än så länge är det inget annat n en misstanke, om jag inte minns fel så var det nån som skrev här att det årligen sker 400 000 olyckor enbart på grund av förarmisstag i USA, hur stor sannolikhet tror du då det är att det handlar om förarmisstag....?

#1
Simon
2010-05-26 23:52

Re: JAN ordet skitkvalitet har du aldrig sett mig skriva....

#1
Henkebus
2010-05-27 00:06

fan vad ni är sena med er info.. men det är klart ni börjar bli lite gammla

#1
TFAN
2010-05-27 01:53

Vad gör man om en bil inte vill stanna av sig själv?
Man bromsar väl? En vanlig familjebil accar till c:a 120 km på c:a 18 sek på en 402 m sträcka samma bil bromsas ner från 100km till 0 km på c:a 40 m så snacket att det ej går att få stopp är bullskit. Och enligt Folksam är Toyota säkraste bilen i verkliga olyckor och vem kan visa på att andrahandsvärdet har gått ner!!

#1
archer
2010-05-27 09:52

http://www-fars.nhtsa.dot.gov/Main/index.aspx
Av ovan lästa statistik:
34017 dödsolyckor i trafiken i USA 2008. 89 delat med 34017 (om vi förutsätter att all olyckor hände 2008) ger 0,3% av USA:s dödsolyckor i trafik och då har jag räknat högt.
Varje olycka är givetvis en för mycket men diskussionsnivån här, bland ett fåtal som tar plats, är som vanligt otroligt låg.

#1
Gösta
2010-05-27 10:48

En kittlande tanke är ju att Toyota skulle iscensatt det hela själva. Tänk så mycket uppmärksamhet och mediautrymme de får helt gratis. All publicitet är bra publicitet, se bara på ICA och köttfärsskandalen. Skulle så vara fallet tror jag att Toyota skjuter sig själva i foten. Här handlar det om människoliv och det är enligt min åsikt lite väl magstarkt och cyniskt att utnyttja i reklamsyfte.

#1
Jägaren
2010-05-27 11:38

Kärnan i allt sammans är att Toyota har problem med sina bilar. Kärnan nr 2 är att de frälsta Toyota-ägarna inte kan ta till sig detta faktum.

#1
Erik
2010-05-27 12:06

JÄGAREN är som vanligt ute och cyklar...

#1
Jägaren
2010-05-27 12:33

ERIK: Du får gärna precisera dig om du har lust.

#1
pg
2010-05-27 15:58

I USA sker det väldigt många trafikolycker med dödlig utgång. Hur ofta utreds orsakerna till olyckorna? Så vitt jag vet, har inte försäkringsbolagen något annat intresse än att utreda vem som orsakat olyckan, och i mycket få fall vad hos bilen som orsakat den.
Men så fort att ett fel hänförts till bilen, dras det till rättsprövning. I USA har ju flera märken råkat ut för detta, även Volvo. Så fort en Amerikan vädrar skadeståndspengar tar han chansen. kan det vara så även i Toyotas fall?

#1
kenneth 2
2010-05-27 18:09

Jag tror att det vi alla nu ser är ett alltmer sargat Toyota som successivt förfaller allt snabbare. För tänk då Toyota / Lexus slutar att "smygreparera" Toyota / Lexus då de är på service? Att Toyota / Lexus kontinuerligt "smygreparerar" bilarna är ett sedan länge känt faktum. Kanhända är det detta vi bevittnar nu? Av den anledningen blir bilarna alltfarligare, både för ägaren själv men framförallt för andra oskyldiga trafikanter....

#1
Martin
2010-05-27 21:38

Visa på med fakta att Toyota reparerar i smyg som du skriver. Att man någon gång bytt diverse delar vid service är inget konstigt alls det gör de flesta märken. Men att det skiljer mellan märken det gör det. Och vad jag vet så reparerar Toyota minst vid service och goodwill åtaganden har Toyota historiskt de lägsta kostnaderna enligt Automotive news. Minns själv att Volvo bytte växellåda på Volvo V70N. För att inte tala om alla Volvo 850 som man bytte växelådor vid service utan att ägaren visste något alls. Så att Toyota skulle vara unika i detta fallet. Tror man det är man nog ganska naiv. Eller också tror man det för att man vill Toyota något ont och sprider sådan propaganda överallt, fundera på't......

#1
Jojje
2010-05-28 09:18

Verkstäder smygreparerar bilar utan att ägaren vet om det? Och dessutom helt gratis? Det måste vara rena drömmen för varje bilägare!
Den personen som inte byter till ett sådant märke som repareras gratis vid varje servicetillfälle borde låta undersöka sin skalle.
Nu väntar jag bara när dessa underbara verkstäder börjar serva bilar gratis på nätterna när jag sover, och helt gratis det också. Och visst fan får de väl tanka den också i samma veva. Gratis.

#1
kenneth 2
2010-05-28 09:46

Martin:
Det är väl känt för de festa bilintresserade att explicit Toyota / Lexus "smygreparerar" sina egna bilar på service där syftet är att inte visa hur usla dessa bilar är i verkligheten. Har du inte hört talas om tex "Bosse Bildoktorns" påstående - uttalanden härom? Det vi ser nu hos Toyota/ Lexus är med allehanda problem kanhända ett resultat av att de slutat eller minskat "smygreparationerna" varför totalt livsfarliga produkter rullar på våra annars så säkra vägar...

#1
Martin
2010-05-28 12:42

Hmm, Kenneth då levererar fortfarande inte fakta var du fått uppgifterna ifrån. Utan hänvisar till Bosse Bildoktorn haha ja det var ju en pålitlig källa.....Det du påstår är bara påhittat av dig för att skada Toyota/Lexus av någon anledning. Så länge du inte kan bevisa att så är fallet som du påstår så anser jag och troligen de flesta att du är en lögnare rent av kanske en politiker på fritiden.

#1
mr prius
2010-05-28 15:27

Bluff och båg är vad det är. Tro inte på allt som står på internet! Toyota är bäst.

#1
Conny Karlsson
2010-05-29 03:42

Haubits77. Här kommer det lite källhänvisning.
http://www.dinside.no/841567/8-10-aar-de-beste-bruktbilene
Intressant och på tvärs mot vad du påstår/tror.

#1
proportioner
2010-05-29 23:55

Toyota Avensis anses vara Sveriges säkraste bil, hur många liv anses då denna bilmodell ha räddat i Sverige och övriga världen jämfört med andra biltillverkares tydligt sämre bilkonstruktioner som anses mindre säkra att åka i. Frågan är om man skall våga sätta sig i något av de mindre säkra bilmodellerna från alla konkurerande biltillverkares bilar där man löper en större risk att bli invalidiserad eller ännu värre dödad vid en olycka.Det antal räddade bilister under dessa nio år måste vara mångt fler än de 89 personer som kan ha omkommit och 57 personer som kan ha skadats i olyckor orsakade av skenande Toyotabilar.I USA dör ca:300 000 personer i trafiken under nio år, 45 000 000 använder inte bilbälte alls. År 2008 miste 14 000 Amerikaner livet i bilolyckor på grund av att dom inte använde bilbältet. Från den här sidan:
http://translate.google.se/translate?hl=sv&langpair=en%7Csv&u=http://www.nhtsa.gov/

#1
Jojje
2010-05-30 11:52

Re: proportioner
Du har givetvis rätt i att all denna hysteri saknar fullständigt proportioner. Om amerikanska myndigheter verkligen ville rädda liv och inte var ute efter att sätta dit Toyota för att på detta lömska sätt försöka rädda sin egen bilindustri, skulle man definitivt satsa mer på att få ner antalet rattfyllon ute på de amerikanska vägarna. Bara en sådan åtgärd skulle i princip kunna rädda ca 15000 liv årligen. Men man ger sig hellre på en utländsk biltillverkare i ren planekonomisk anda som luktar sovjetsocialism på långa vägar. Det är mycket skamligt.
Att media spelat med i detta spel visar bara hur okunniga och outbildade de flesta journalister är.
I en sak hade du dock fel. Du skriver att ett antal personer "kan ha skadats i olyckor orsakade av skenande Toyotabilar". Detta är bara spekulationer; inga anklagelser har man kunnat bevisa. Det är nämligen så att skenande bilar är ett fenomen som bara förekommer i USA. Man har till och med en databas där alla fall registreras. Orsakerna kan man ju bara spekulera om, men eftersom detta är ett amerikanskt fenomen kan man förmoda att de allra flesta tekniska felen sitter på förarsätet och håller i ratten. I samband med tillbud eller olyckor är det ju betydligt lämpligare att lägga skulden på ett bilrelaterat tekniskt fel och skylla på det än erkänna att man kört för fort och/eller begått ett allvarligt misstag. I bästa fall kan personen i fråga också tjäna mycket stora pengar genom detta förfarande. Det är ju detta faktum som har sin ursprung i ett mycket bisarrt och genomgående ruttna rättsystem som gör skenandebilar-fenomenet så puramerikanskt.

#1
pg
2010-06-01 00:40

Jag tror att du Jojje med flera har precis rätt. USA vill naturligtvis rädda sin egen industri. Sedan detta med att få ut så mycket skadestånd som möjligt, kan drabba bilmärken på ett olyckligt sätt.
Att föraren kör onykter, eller obältad verkar vara mera oviktigt, än att bilen kommer från ett annat konkurrerande land. Undrar hur många av de olcksdrabbade bilarna haft onyktra eller bälteslösa förare och passagerare? Berodde verkligen olyckan på bilen, utan kanske föraren?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.