Bild
Nästa artikel

Toyota stoppar Lexus LS 460 och LS 600h

Nyheter

Toyota stoppar försäljningen av Lexus LS 460 och Lexus LS 600h på grund av fel i styrsystemet.

I januari stoppade Toyota försäljningen av åtta modeller för att åtgärda ett problem med gaspedaler som kunde fastna.

Därefter stoppades försäljningen av Lexus GX 460 i april efter en larmrapport om att bilen kunde välta.

Nu stoppar Toyota ytterligare två av företagets bilar.
 
Elfel i flaggskepp
Den här gången omfattas åter igen modeller från Toyotas lyxbilsdivision Lexus.

Under förra veckan återkallades 11 500 Lexus LS 460 och Lexus LS 600h på grund av ett elfel i bilarnas styrsystem.

Enligt svenska Toyota har endast två bilar sålts i Sverige.

Modellerna är Lexus flaggskepp med priser som startar från 890 700 kronor.

Elfelet kan uppstå om föraren efter fullt rattutslag snabbt svänger tillbaka ratten till sin ursprungsposition.

Ratten kan då hamna snett.

Toyota uppger att problemet åtgärdas automatiskt efter några sekunder och att inga olyckor rapporterats.

Snabb reaktion
Bilarnas styrsystem ska nu omprogrammeras och Toyota meddelar att nya bilar från fabrik redan uppdaterats.

Innan bilar hos återförsäljare tagit del av uppdateringen stoppas försäljningen.

Toyota visar nu att företaget tagit till sig kritiken om långsamma åtgärder i samband med problemen med skenande bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelser och försäljningsstopp?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-05-25 13:56

Mycket bra av Toyota. Löst på 2 sek för kunden. Tänk om alla bilföretag vore lika bra som Toyota.

#1
Snorkråka
2010-05-25 14:03

Finns det en enda Toyota idag som är riktig?

#1
Erik
2010-05-25 14:04

Håller med JARL. Andra biltillverkare hade inte gjort något åt detta bagatellfel.

#1
Karl
2010-05-25 14:06

Körde en ny Audi A3 för några dagar sedan, där ratten satt lite snett. Kul för kund, för den kommer förmodligen alltid göra det med tanke på hur Audi tar ansvar... Lite mer Toyota-tänk så är det löst.

#1
Haubits77B
2010-05-25 14:09

Re: Toyota-kramarna
SNÄLLA, när skall ni inse att Toyota har STORA problem med kvalitet - och att som kund stoppa huvudet i sanden är bara till nackdel för Toyota. Kanske dags för er att lämna det sjunkande Toyota-skeppet istället?

#1
Jarl
2010-05-25 14:11

HAUBITS77B: Alla tillverkare gör fel, skillnaden är att Toyota tar ansvar.

#1
Haubits77B
2010-05-25 14:18

Att "ta ansvar" efter att man fått en offentlig utskällning av ett lands regering för att ha orsakt en mäng människors död - utan att göra något - är inte vad jag kallar för ansvar.
Däremot har Volvo och SAAB t.ex. gjort föredömmliga återkallelser, och med tanke på hur mycket SAAB har återkallat under åren så måste ju det bilmärket - enligt ditt resonemang vara världsledande inom kvalitet!!!!

#1
archer
2010-05-25 14:25

Hur var det nu med kvalitetsbegreppet och den individuella upplevelsen av detta (minne som en guldfisk)? Om bra bemötande från en biltillverkare leder till att kunder stannar kvar trots fel och brister på produkterna - är inte det kvalitet? Att någon skall basunera ut vad kvalitet är är befängt. Det (i detta fallet) Toyota GÖR är att AGERA och tar hand om problemen. Det finns även goda exempel från aktuella Lamborghini som återkallar/GÖR/AGERAR eftersom de insett att det blir nöjda kunder.

#1
Haubits77B
2010-05-25 14:34

Re: Archer
Jag har försökt förklara kvalitet för dig, och vill helst undvika att göra det igen. Kvalitet är mätbart. Ej subjektivt. Åk till närmaste järnhandlare och köp en vagnsbult för 5 spänn och en för 45 spänn. Sätt dig sedan i helgen och utöva våld mot de två. Den som tål mest stryk innan den går av har högst kvalitet - och oftast är det dyrare som håller högre kvalitet.

#1
archer
2010-05-25 15:18

Du måste lida av något! Hållfasthet är en sak - upplevd kvalitet en helt annan. Du har inte tolkningsföreträde!

#1
Lennart
2010-05-25 15:23

@Haubits77b
Kvalitet mäts inte på det sätt du beskriver, kvalitet mäts istället på hur väl en vara uppfyller förväntningen. Alltså; Köper du en skiftnyckel för 4,50 på ÖoB och har tänkt använda den en gång och den faktiskt håller för det så är det alltså bra kvalitet.

#1
archer
2010-05-25 15:27

'Kvalitet - definition
"Alla sammantagna egenskaper hos ett objekt eller en företeelse som ger dess förmåga att tillfredsställa uttalade och underförstådda behov" (ISO 8402:1994)'

#1
Nils
2010-05-25 15:42

Kvalitet hit och dit. Det känns som om Toyota borde sakta ner bandet. Börjar bli för mycket skit nu kring Toyota och varumärket och förtroendet har definitivt skadats.

#1
Mr
2010-05-25 15:44

#Haubits77b. När skall du inse att Toyota-ägarna här och överhuvudtaget på marknaden är nöjda ägare som inte upplevt några problem?(några undantag finns säkert). Varken Toyota heller deras kunder stoppar huvudet i sanden utan Toyota/Lexus tar nu hand om felen/uppdateringarna i snabb takt. Däremot var det segt med just gaspedalsbekymmret i början men även detta har åtgärdats. Frågan är varför man som nöjd kund skall byta märke och vad en expert som Du rekommenderar dem att byta till?

#1
Haubits77B
2010-05-25 15:54

Re: Archer m.fl.
Jag vet inte hur ni resonerar när ni köper produkter. Det varierar säkert. Dock anser jag att de viktigaste s.k. kvalitetsdimensionerna inför ett bilköp är:
"Pålitlighet/driftsäkerhet.
Prestanda.
Säkerhet.
Lämplighet för användningsområdet.
Servicevänlighet/underhållsbehov".
Och därtill naturligtvis en lång livslängd. Och tro mig, när det gäller livslängden är hållfastheten avgörande. Det är det som är bilkvalitet. MEN, om vi vänder på resonemanget och tycker att Toyota är en kvalitativ bil för att den håller i några tusen mil och kan föra er till matvarubutiken-då förstår jag att så många tror på Toyotas "kvalitet".
Enda sättet att mäta kvalitet vore egentligen att köra 100.000mil längs en bana med varierande underlag och terrängförutsättningar etc. Sedan mäter man hur mycket pengar det har kostat att hålla respektive bil i aktion. (Detta skulle dock förutsätta att endast bilar i samma segment och i samma prisklass jämör med varandra.)
Nej, nu ska jag nog gå ut och starta min Volvo 945 -97 som har rullat 47.000mil utan reparationer - endast slitdelar bytta.

#1
Mr
2010-05-25 16:15

Nu är det ju så att ALLA vill nog inte köra en traktor till jobbet varje dag. Personligen är jag inte en bakåtsträvare som du utan vill ha det senaste i teknikväg och jag är heller inte då intresserad att köra min bil i 47000 mil och sedan skryta med det utan kan nöja mig med 10000-15000 mil. Det finns massor av historier om livslängden på div. märken som gått c:a lika långt som ditt underverk och det är inget som säger att din nästa Volvo kommer att fungera lika bra(om det du säger nu stämmer?).

#1
jarl
2010-05-25 16:21

Toyota är samma sak = pålitlighet/driftsäkerhet. Men även nu i verklig "edge" när det gäller el/hybrider. Buggar i programvara har ju alla. Inget nytt.

#1
archer
2010-05-25 16:59

Jag är överens med ditt sista inlägg HB77. Bilar idag är så komplexa och utvecklas så snabbt så den testrunda du beskriver vore rena drömmen att få på papper innan vi konsumenter öser upp våra surt förvärade och skattade slantar.

#1
Kjell-Åke
2010-05-25 17:04

Varför blir de flesta som uppnosiga ungar så fort Toyota nämns? Märket är säkert bra för många men försöken att pådyvla märket på t.ex. en Volvofantast är ju dömt att misslyckas redan från början. Var och en håller på sitt skräp.

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-25 17:06

Vill bara påpeka en sak. Är det någon som förestår Jarls logik?
Om en annan biltillverkare återkallar så är det tydligen dålig kvalité men om Toyota återkallar så är det bra kvalité?
Vad är skillnaden i fråga?

#1
Simon
2010-05-25 17:29

Re: EMME jag ser verkligen ingenstans att JARL skriver att det är bra kvalite när Toyota återkallar, var läser du det...?

#1
Emme - Den riktiga
2010-05-25 17:47

Bland kommentarer på Jaguarprovkörningen men det hör inte hemma där så.

#1
Kenneth
2010-05-25 19:08

Den bilist som inte ens i nuläget har förstått att Toyota / Lexus är ett bilföretag med enorma kvalitetsbrister dessutom av allvarligaste slag bör nog inte ens ha körkort. Jag har åtminstone insett att Toyota inte ens finns kvar i min vildaste fantasi mer än som en trasig leksak. Nu tror jag att de flesta är påväg, eller redan har, lämnat det sjunkande "toyotaskeppet" eftersom det har drabbats av en enorm slagsida. Kanske t o m betydligt värre än Titanics. Titanic gick "bara" på ett isberg. Toyota har navigerat in på "förtroende krisens" gigantiska och farliga "skärgård" full av blindskär och minor, där flera av minorna redan har detonerat på och runt "Toyotaskeppet".

#1
S O S
2010-05-25 19:38

Jag undrar om kapten och rorsman ens finns kvar på "Toyotaskeppet"? Det verkar ju vara helt "lealös" och sakna all förmåga att navigera... Skepp å hoj!
S O S!!!!

#1
Roy
2010-05-25 19:54

Hur kan man påstå att Toyota har ENORMA kvalitetsproblem? De har i många år visat att de tillverkat mycket pålitliga bilar -om det nu är det man menar med kvalitet.
Definitionen på kvalitet är, precis som förklratst tidigare i spalten, uppfyllda förväntningar - inget annat.
Till vardags kan man mena lite olika saker beroende på vad man själv värdesätter. För någon är pålitlighet under en tid kvalitet. Andra accepterar ett antal barnsjukdomar men värdesätter den längre hållbarheten - så som det varit tidigare när man jämfört japanskt och europeiskt. Numer bygger även japanerna bilar med lång livslängd (bortsett från rosten). Och de har sällan barnsjukdomar. I synnerhet inte Lexus! De hade ett bagatellartat fel när de lanserades i USA som åtgärdades så exemplariskt att det snarare blev riktigt bra reklam.

Är återkommande småfel men lång livslängd kvalitet?
Är pålitlighet redan från start, men kortare livslängd kvalitet?
Är väl utformade stolar och en tyst kupé kvalitet?
Är en kraftfull motor och bra väggrepp kvalitet?
Är bra utformade lastutrymmen kvalitet?
Är det taktila - mjuka material, läderklädsel och riktigt trä kvalitet?

Sen kan man ju tycka att somliga har löjeväckande och pinsamma signaturer. Haubits77B och Snorkråka - kan inte ni skriva i Facebook - snälla! Där finns säkert något forum för överåriga dagisbarn.

#1
olof
2010-05-25 19:54

Toyota.....gäääspp

#1
toyota lover
2010-05-25 20:11

Toyota är de bästa bilarna jag har haft ever!!!!
Har 250000 mil i ryggen har ägt och kört 9 st svenska 6 st tyska 2 amerikanare 2 st engelska
7 st franska 3 st italienska och äger- kör för närvarande en tysk, en italienare och en japan men tyvärr inte en Toyota. Men som sagt frugans 2 Corollor, Rav 4an och Hiluxen är de bästa bilarna vi har haft i familjen så nästa bil blir en Toyota igen.

#1
kenneth 2
2010-05-25 22:21

Ärligt talat: Är det klokt att ha bilar på våra vägar där man vet att dessa är trafikfarliga? Är det klokt att låta bilar som har fel på gaspedaler, styrning och bromsar fungerar ibland, ibland inte? Om jag hade en bil som skulle besiktigas där dessa vitala trafiksäkerhetsdetaljer inte helt säkert fungerar, skulle jag få körförbud då eller? Är det rätt att låta en hel modellserie rulla på vägarna och där riskera både sitt eget och andras liv?

#1
Johan
2010-05-25 22:43

Alla märken har sina svagheter. Skapa en konstuktiv diskussion i stället. För alla här är ju bilintresserade. eller? Är det bara folk som mår dåligt och vill mucka med andra som skriver här? kan tro att det är snorungar men tyvär är ni nog medelålder män "snyft"

#1
jarl
2010-05-26 00:00

Emme, det är ingen fel på min logik. jag vet dock saker du inte vet - det kallas kunskap.

#1
kenneth
2010-05-26 00:07

Jarl:
Visst har du kanske det men logik / kunskap och förstånd är inte alltid samma sak....

#1
Bisarre Ormsaltaren
2010-05-26 10:08

Att ha styrsystem med sådana problem i bilarna är kontraproduktivt ur trafiksäkerhetssynpunkt. En bils styrning ska vara helt mekanisk och därutöver får bara servoassistans förekomma. Elektronik i styrning och bromssystem är lömskt då glapp och oxid i kontakterna kan få bilen att bete sig så att föraren blir överaskad och därmed orsaka olyckor. Se bara på Volvos problem när man visade upp sin nya bil nyligen och problemen med bromssystemet på Mercedes-Benz E-klass. Finns ändå elektronik med i bilden så får den inte vara så beskaffad så att elektriska fel gör bilen trafikfarlig.

#1
Haubits77B
2010-05-26 11:13

Re: Roy
Den där kommentaren säger mer om dig än något annat. Jag tror du är ett s.k forum-troll!!!!

#1
Haubits77B
2010-05-26 11:15

Re: Johan
Jag håller med dig FULLSTÄNDIGT. Problemet är bara att Toyota har försökt att få folk att tro att så inte är fallet - vilket retar oss som kan bilbranschen. Det finns ett gammalt talesätt som beskriver detta fenomen: "Ju större de är ju hårdare faller de". Och de senaste åren har ju Toyota varit "stora på sig", men nu kommer rekylen.

#1
Kapinos
2010-05-26 11:41

Haubist77b eller vad du nu är för något: Om du tycker att du bidrar till en konstruktiv diskussion här så är nog din självbild såväl som dina åsikter som du behandlar som sanningar en smula skeva och oreflekterade.

#1
Haubits77B
2010-05-26 11:43

Re: Kapinos
Du angriper ett inlägg där jag stödjer ett inlägg om att alla bilar har fel och brister... Är inte detta ett välkänt faktum???

#1
Simon
2010-05-26 11:58

KENNETH och KENNETH 2 kan ni inte åtminstonde försöka att hålla er till fakta...? Det är förskolenivå på era inlägg att det skulle vara livsfarliga bilar, tar du gaspedalen finns än så länge bara misstanke och ett antal stämmnigar från anhöriga till omkomna i USA, varför ingen annan stans tror ni....? Hur kan en anhörig till en dödsolycka hävda att gasen hängt sig...? Från början var det 19 fall av 8,5 miljoner rullande bilar.... Har ni ens räknat på felprocenten om det nu skulle visa sig att de skulle ha rätt...?
Efter att över hälften av dessa bilar kontrollerats så har ännu ingen bil med fel hittats....
Men Toyota åtgärdar ändå för att kunderna ska känna sig nöjda....
Ingen bil är felfri och även om Toyota nu har åtgärdat flera så ligger de ändå i toppen när det gäller felfria bilar....
Men visst, är nu 19 fel av 8,5 miljoner så är det inte så svårt att förstå.....:)

#1
Simon
2010-05-26 12:02

Re: Haubits77B jag har ärligt talat inte sett många inlägg med fakta från dig...
På vilket sätt har du kunskap om bilbranschen menar du....?

#1
Haubits77B
2010-05-26 13:52

Re: Simon
Vad är det retar dig mest på; att jag ej uppger källhänvisning eller att jag är sunt kritisk mot biltillverkare med oförtjänt gott rykte?
Jag har själv 40 års erfarenhet av företagande inom bilbranschen (har drivit och driver bilhandel och verkstad och har arbetat som verkmästare i många år.)MEN, jag trodde inte att jag skulle behöva redovisa mitt CV här.

#1
jarl
2010-05-26 16:11

" sunt kritisk mot biltillverkare med oförtjänt gott rykte?"
Hur svårt ska det vara? Toyota är bäst, och du vet det!

#1
Haubits77B
2010-05-26 16:14

Re: Jarl
Det enda jag vet är att Toyota-kramare som du kommer att vidhålla Toyotas s.k fördelar även efter att koncernen har gått i konkurs och lagts ned.

#1
Simon
2010-05-26 18:35

Re: Haubits77B jag tycker inte du är sunt kritisk, du låter som när dottern kommer hem från skolan... Alla andra har...! Alla andra får..!
Toyota är ett av de bilmärken som har minst fel av alla, när de nu är noga med att se till att återkalla för eventuella fel så skriker du genast att det är livsfarliga bilar...???
Hur seriös på en skala tror du att du verkar... Det finns ingen statestik i hela världen som stödjer dina påstående så antingen ljuger du om din kunskap eller så har du aldrig tittat utanför din egna dörr.....
Nej, lite mer seriös kan du väl vara....?

#1
Haubits77B
2010-05-26 18:53

Re: Simon
Titta hos Bilprovningen. Hur många Toyotor klarar besiktningen efter 15 år? Jämför med europeiska märken, tack!
Hur många procent av alla tillverkade Toyotor rullar fortfarande? Det finns omvänt ytterst lite statistik som VERKLIGEN BEVISAR din inställning. Att Toyota har bra bilprovningsstatistik hos Bilprovningen beror på att man tidigare ej vägt in antalet faktiskt körda mil. När man börjar titta på bilar som rullat över 10.000mil så ligger felstatistiken hos Bilprovningen ej så bra till för Toyota - gå gärna in på Bilprovningens sida och undersök själv. Allt tyder på att Toyota byggs för att hålla ihop hjälpligt under några tusen mil - sedan behövs en ny bil. Detta är ett hot mot miljön mm, då en stor del av en bils totala utsläpp härrör till själva tillverkningen.

#1
Roy
2010-05-26 20:09

Vem kan ta pajkastningen som förekommer här på allvar?
Inlägg från personer som identifierar sig med en Boforskanon/granatkastare kan inte gärna tas på allvar. (Den enda kopplingen till bilvärlden skulle väl vara Mercedes-dieslen som driver eländet.)
Men det finns ju en likhet mellan skribenten och artilleripjäsen (borsett från agressiviteten, kanske) - och det är att bägge är bra på enorma luftskott.

#1
Simon
2010-05-27 01:43

Re: Haubits77B du snackar bra mycket utan minsta fakta, det är bara fritt tänkande du hänvisar till, fakta är att Svensk bilprovning redovisar bara upp till 10 år gamla bilar och då ser det ut så här..
Porsche 911 1%
Mazda MX-5 (Miata) 2%
Porsche Boxter 4%
Toyota Starlet 4%
Mercedes-Benz SLK-klass 6%
BMW Z3 6%
Toyota Corolla 7%
Toyota Camry (6 cyl.) 8%
Toyota RAV4 8%
Toyota Hi-Ace Traveller 8%
Toyota Camry 8%
Subaru Legacy Kombi 9%
Subaru Impreza 10%
Toyota Picnic 10%
Jaguar XJ/XJR 12%
Subaru Legacy 12%
Toyota Corolla Touring 13%
Volvo 940 Turbo 13%
Toyota Carina 14%
Mitsubishi Colt 14%
Chevrolet Corvette 15%
BMW 3-serien Cabriolet 15%
Nästan alla Toyotamodeller i topp.
Så du har våldsamt fel.....:)

#1
Hanzzon
2010-05-28 01:24

Haubits77B, Du saknar tyvärr erfarenhet från verkligheten, det hör jag då du kommer med löst tyckande och troende som inte stämmer överens med verkligheten.
Du har även helt fel i din "faktahänvisning" om att Toyotorna får en massa mer fel och anmärkningar hos Bilprovningen än Europeiska bilmärken när dom blivit uppåt 10 år, som Simon redan visat så blir Toyotorna tvärtom bara bättre och bättre ju äldre de blir jämfört med Europeiska bilmärken och har alltså bättre långtidskvalitét.
Jag jobbar som Personbilstekniker med olika bilmärken dag ut och dag in och jag kan bekräfta detta, skillnaderna blir bara större till Toyotas fördel ju äldre de blir och ju längre det gått, det är tyvärr fakta även om det svider i din verklighetsbild.
Vi har tex servat en Toyota Corolla Verso sedan den var ny på jobbet och nu efter ca 45000mil(!) kom det allra första(!) elfelet, bilen startade inte och vi misstänkte något fel i startspärren, startknappen eller det elektroniska tändlåset som denna bil har (ingen nyckel) efter alla mil och efter alla enorma start/stopp som görs med denna bil då den går som bevakningsbil med 50-100 start/stopp varje natt...
Vi hittade till slut felet, det var en säkring till bla startspärren som chaffören dragit ur och satt tillbaka på fel ställe i ett tomt säkringsfack när mobilladdaren hade pajat och han letade efter säkringen till ciggarett-uttaget tidigare under kvällen! Problemet var att han för tillfället hade bilen på tomgång när han gjorde detta varför bilen fortsatte och gå som vanligt tills man stängde av bilen nästa gång då den inte längre gick att starta pga. att startspärren inte fick någon ström vinket man tyvärr inte berättade för oss...
-Fortfarande inget elfel på bilen alltså utan ett simpelt handhavandefel!
Även i övrigt har den bilen fungerat otroligt bra då hela framvagnen, kränghämmarstag, styr & spindelleder, hjullager, fjädrar, drivaxlar/knutar, vxl-låda inkl koppling, varenda givare m.m m.m forftarande är helt orginal på bilen och aldrig behövts byttas på 45000mil och det tycker jag är otroligt imponerande och omöjligt att klara med en europeisk bil, det är jag helt övertygad om då vi byter mycket av dessa komponenter på löpande band på dessa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.