Bild
Nästa artikel

Toyota riskerar rekordhöga böter

Nyheter

Toyota kände till problemen med skenande bilar fyra månader innan återkallelserna. Nu kan den japanska tillverkaren tvingas böta 118 miljoner kronor.

Amerikanska regeringen uttrycker nu för första gången att Toyota brutit mot lagen i samband med företagets massåterkallelser.

Toyota har återkallat över åtta miljoner fordon på grund av bromsfel och skenande bilar.

Av dessa har 2,3 miljoner återkallats i USA.

"Inte agerat"
Det amerikanska transportdepartementet kräver nu att Toyota ska betala 118 miljoner kronor i böter.

Enligt myndigheten har Toyota känt till problemen med skenande bilar sedan september i fjol.

Amerikanska regler säger att bilföretag måste informera myndigheter om säkerhetsproblem inom fem arbetsdagar.

Toyota informerade inte transportdepartementet förrän i januari i år - fyra månader för sent.

- Vi har bevis på att Toyota inte levt upp till sina rättsliga skyldigheter, säger USA:s transportminister Ray LaHood i ett uttalande.

- Men värre är att de medvetet undanhållet en farlig defekt under flera månader och inte agerat för att skydda miljontals förare och deras familjer.

Kan överklagas
Under mars visade Toyota en försäljningsökning med 41 procent i USA.

Resultatet var en ljusglimt i ett annars dystert första kvartal för den japanska tillverkaren.

Men nu fortsätter det alltså att blåsa kring Toyota.

Bötesbeloppet på 118 miljoner kronor är det högsta som det amerikanska transportdepartementet kan utkräva.

Aldrig tidigare har ett sådant högt belopp ålagts.
    
Toyota har nu två veckor på sig att överklaga.

Diskutera: Kommer återkallelserna att sätta spår i Toyotas varumärke?
Taggar: Nyheter
Toyota riskerar rekordhöga böter

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-06 17:21

118 miljoner kronor. Jordnötter!
Det är typ 2h produktion som går upp i rök.
NU tar vi nya tag, Heja Toyota!
Toyota Today Tommorow... FOREVER

#1
JAN
2010-04-06 18:05

Självklart är bötesbeloppet väldigt lågt för världens största biltillverkare. Men dess betydelse för varumärket kanske inte ska underskattas.

#1
Patrik...2
2010-04-06 18:33

Fantastiskt med Acceleratons problemen de finns dokumenterat alla bilmärken i nästan 20 år och Toyota är inte sämst
Jobbigare kan det bli om detta fall blir prejudicerande då så många andra biltillverkare har fler fall av accelererande bilar. 118 miljoner är mer för VAG 2009 eller Volvo 2001-02
http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=124235858

#1
Larsson
2010-04-06 19:35

118 miljoner. Allt är säkert bara mediahype eller vad säger ni Toyotafans. Visst är det så ;)

#1
Henry
2010-04-06 19:54

Jag håller med dig Jarl. en gång Toyota sen är man fast forever. Leve Toyota

#1
Lasse
2010-04-06 20:11

Jaaaaaa!
Nu går Toyota åt h-vete;-O Jipppieeeee! Om ett år har de minskat sin försäljning ytterligare -43,5%
Jap´s shit!

#1
robert
2010-04-06 20:13

Ja det är bara mediahype. Toyota är bäst!

#1
Saabnisse
2010-04-06 20:16

Även om jag gillar Toyota, jag tycker LCn är förträfflig så vill jag inte försöka bortförklara det här.
Det är mycket allvarligare för Toyota än vad vissa här tydligen begriper.
Alla dessa negativa skriverier om Toyota, vilket dom är sanna eller ej, inverkar negativt på företaget och även negativt på bilarnas anseende.

#1
Seken
2010-04-06 21:16

LARSSON, du ska inte vara så helt säker på att detta bara är en mediahype. Kan finnas farliga fel på Toyota-bilar. Men ett är säkert: mindre än 20 miljoner dollar i böter, är en struntsumma i detta sammanhang. Det som kostar är alla återkallelser. Plus skadat rykte.

#1
Ed Powers
2010-04-06 21:17

det amerikanska bilkriget mot Japan fortsätter och går in i en ny fas.
Man kan inte annat än bli trött och förbannad på dessa självgoda jänkare ibland!
Jag hoppas att GM´s nyutnämnde Vd Ed Whitacre nu får tillfälle att se de berömda Japanska körsbärsträden ifall han får för sej att åka till Japan och be om ursäkt - men det är nog för mycket begärt!

#1
kenneth 2
2010-04-06 21:44

Japansk kvalitet? Jag kallar inte det kvalitet då Toyota bilar ej går att gasa, bromsa eller styra.... Eftersom man inte vet vilka Toyotor som är behäftade med dessa fel är det som att spela Rysk Roulette då man kör eller ännu värre köper en Toyota.....

#1
Simon
2010-04-06 22:00

Re: Kenneth 2.... Sitt du kvar på din Puch Dakota och dröm vidare...:)

#1
kenneth 2
2010-04-06 22:06

simon:
Hellre en gammal Puch Dakota MED gas, broms och fungerande styrning än en Toyota utan osv. Ungdomen av idag säger att ting suger som icke är - up to date - och det är det som Toyota gör. Suger....

#1
ezat
2010-04-06 22:09

stämmer inte allls ...... toyota ska inte betala nån skit .... hey

#1
jörkky
2010-04-06 22:24

Dedär jenkarna är man trött på

#1
Simon
2010-04-06 22:32

Re: Kenneth 2 det går bra för Toyota, över 40% ökning i USA där de som inte åker moped förstår att 19 fall på 8,5 miljoner bilar under 10 år troligen beror på dåliga bilförare... Eller på att Amerikanare kan tjäna stora pengar på en stämmning....:)

#1
Pettersson
2010-04-07 00:45

Problemet är att Amerikanerna inte kan köra bil med manuell växellåda.

#1
Jarl
2010-04-07 01:01

Problemet är att Amerikanerna inte kan köra bil överhuvudtaget.

#1
Persson
2010-04-07 01:40

Problemet är att ni bla förnekar uppenbara problem

#1
Persson
2010-04-07 01:43

Eller vänta det är inget problem, det är bara patetiskt :)

#1
Simon
2010-04-07 02:51

Ja Persson, det är patetiskt att det bara är i USA...

#1
mctar
2010-04-07 08:38

Jag tror inte någon tror att Toyota är felfri. Men jag trodde "skadan" i detta fall var att man kände till felen i bilarna och struntade i att anmnäla det. För fel lär det väl ha varit, varför annars skulle Toyoda medge det?

#1
samuel
2010-04-07 09:27

Nu går Toyota åt helv...!
Toyota igår idag och sen "puts weck"...

#1
Daniel
2010-04-07 09:46

Toyota ligger främst i utvecklingen av hybridsystemen: därför får man också ta smällarna först. Om typ tio år får väl de amerikanska märkena samma problem;).
"Jag kallar inte det kvalitet då Toyota bilar ej går att gasa, bromsa eller styra.... " = ett mycket lågbegåvat sätt att uttrycka sig på. Ungefär som att säga att "alla som heter Kenneth har tolkningsföerträde".

#1
Pettersson
2010-04-07 10:59

Re:JARL Det var så jag menade. Stockholmarna kan inte köra bil med manuell låda.

#1
S-E S
2010-04-07 13:12

Otroligt med bortförklaringar och ursäkter från Toyotafansen. Vi kan väl vara eniga om att det förekommer fel på Toyotor, att de känt till felen utan att åtgärda dessa och att de nu har fått böter för sitt agerande. Sedan spelar det ingen roll att Toyota tillverkar Prius, att det finns andra bilar som också återkallas eller att Amerikanerna inte kan köra bil!

#1
S-E S
2010-04-07 15:47

Varför ska man ha manuell låda? Är det så roligt att röra runt i en hög med kuggdrev med en pinne som är placerad mellan framstolarna när till och med F1 har givit upp de föråldrade manuella lådorna?

#1
mctar
2010-04-09 15:15

Jag förstår de som vill ha en automatlåda, dsg:n är ju förträfflig. Men jag väljer ändå att köra manuellt pga att jag vill ha kontroll, precis som att jag föredrar att ta skeden i munnen av mig själv när jag äter gröt. Matat vill jag inte bli.

#1
Jojje
2010-04-09 22:47

Nu är detta bekräftad från en fordonsexpert: "Amerikansk protektionism bakom Toyotakritik"
Kritiken mot Toyota i USA är ett utslag av amerikansk protektionism. Det säger den svenske fordonsforskaren Christer Karlsson till TV4:s Ekonominyheterna på fredagen den 9 april 2010.
Tack, men detta visste väl de flesta redan innerst inne.

#1
mctar
2010-04-10 15:08

Jag såg det på tv också, undrar just om det inte finns någon annan expert som har en annan åsikt? Om det stämmer är det en skandal utan dess like!

#1
S-E S
2010-04-10 16:57

Amerikanerna är precis som Japanerna, protektionistiska. Om det är svårt att importera en utländsk bil till USA så är det rena barnleken mot att importera utländska fabrikat till Japan. Bra att Japsen får prova sin egen medicin!

#1
Sam
2010-04-12 10:07

Må Toyotas alla riskokare gå åt helv.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.