Bild
Nästa artikel

Toyota åker på pedalsmäll

Nyheter

Nu tvingas Toyota till sitt största återkallning någonsin - på 3,8 miljoner bilar ska gaspedalerna bytas.

På onsdagen meddelade Toyota att 3,8 miljoner bilar ska återkallas med anledning av ett problem med gaspedaler som blir fastlåsta av golvmattor.

Största någonsin
Aldrig tidigare har Toyota tvingats till en större återkallning.

Sedan tidigare har Toyota aviserat att just golvmattorna ska bytas ut på lika många bilar.

Då misstänktes problemet ha orsakat olyckor som dödat fem personer, men enligt vissa medierapporter uppges den siffran vara långt högre. Till exempel hänvisar amerikanska ABC News till 16 dödsolyckor orsakade av pedalproblemet.

8 modeller påverkas
Men nu ändrar sig alltså Toyota och byter istället ut gaspedaler på följande modeller:

2007 - 2010 Camry
2005 - 2010 Avalon
2004 - 2009 Prius
2005 - 2010 Tacoma
2007 - 2010 Tundra
2007 - 2010 ES 350
2006 - 2010 IS 250 och IS350

Inte i Sverige
Inga bilar i Sverige kommer att återkallas eftersom golvmattorna i Europa är förankrade med krokar i golvet.

Dessutom kommer modellerna Camry, Avalon, Lexus ES 350, IS 350 och IS 250 att utrustas med ett så kallad "brake override"-system som stänger av motorn ifall både gaspedal och broms trycks ner samtidigt som en extra säkerhetsåtgärd.

Inleds innan årsskiftet

Innan årets slut kommer Toyota att höra av sig till ägare av Avalon, Camry och Lexus ES 350 för återkallning. De andra modellerna kommer att åtgärdas under 2010.

Toyota meddelar samtidigt att denna åtgärd inte kommer att påverka bolagets verksamhet eftersom 5,6 miljarder dollar redan är avsedda för att återkalla fordon.
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Daniel
2009-11-26 10:43

Och ni alla som gudar toyota...där ser ni. Även stor firma som denna, missar ibland.
Så ni som klankar ner på andra märken, som VAG och dylikt..konstruktions tekniker är blinda för vissa saker.
Tråkigt.

#1
EH
2009-11-26 12:03

Toyota, jag säger bara det. Hahahahaha!

#1
Simon
2009-11-26 12:38

Detta visar bara på att Toyota tar ansvar, mina svärföräldrar köpte en ny Peugeot 307 där mattan fastnade i gaspedalen så att de höll på att köra rakt in i bilen framför, ingen åtgärd där inte....!
Det är tryggt att köra Toyota för dom tar problemen på allvar....

#1
Pelle
2009-11-26 12:51

Det är lätt att "ta ansvar" när man blir beordrade till det. Folk har ju för fasen dött p.g.a detta problemet.

#1
Simon
2009-11-26 12:58

Ja, Pelle, folk dör dagligen av fel på bilen världen över, det är därför som det är bra att man åtgärdar problemen....
Sen har det ingen betydelse om det är Passats bromsar, Volvos bromsar eller bälten, eller Toyotas gummimattor, eller Bmw:s airbags, eller Fords elsystem.. brister ska åtgärdas..:)

#1
Citran
2009-11-26 13:46

Det hände på min Pege 406 före ca 8 år sedan men jag tryckte ner kopplingen = max varv på tomgång inkl varvtalsstopp, och stängde av motor i fart (låg som tur, ca 50km/tim) innan bilen stannade = styr/bromsservo fungerade inte, tur att jag hade en strecka på ca 30 m till övergångsstället, brrr. Kastade mattan via direkten.

#1
Gustav
2009-11-26 14:16

Åtgärdade problemet med gummimattor som glider omkring genom att klistra fast kardborreband under gummi mattan. Prova vilken del av kardborrebandet som fastnar i bilmattan och använd gummiklister (av typen "sula på tub".

#1
GB
2009-11-26 14:44

Fast det är ju konsigt att mattorna är förankrade på vissa marknader. Så Toyota måste ha känt till problemet

#1
Kenneth
2009-11-26 15:31

Undrar vilka problem Toyota kommer att "redovisa" framöver. Har en bekant som har en Toyota RAV4 2007:a som läcker in vatten där Toyota menar att det INTE är ngt fel på bilskrället. Han vägrar att reparera bilen själv utan låter mögel och annat frodas i bilen... Har också läst att på Toyota Avenisi av den nya modellen har fel på styrväxlar etc...

#1
PA
2009-11-26 16:12

Vad jag vet så har i alla fall ingen kört ihjäl sig p.g.a. dom s.k. tillverkningsfelen på CitroenC5 bromsar bak på modeller äldre än 2005. -Kul med jämförelser är det.

#1
PA
2009-11-26 16:14

Vad jag vet så har i alla fall ingen kört ihjäl sig p.g.a. dom s.k. tillverkningsfelen på CitroenC5 bromsar bak på modeller äldre än 2005. -Kul med jämförelser är det.

#1
Roland Broman
2009-11-26 17:17

Det är väl många som minns WW Bubblan från 50- talet då gaspedalen frös fast när det var 25 - 30 grader kallt, då var det bara att trampa ur kopplingen och låta motorn rusa, fast det var mindre roligt om hastigheten var lite hög då det hände.
n´ Roland

#1
peter
2009-11-26 18:07

PÅ VW är det iallafall så sedan länge att om man trycker på bromsen så stryps gasen även om man håller ner gaspedalen. VW har även på de flesta modeller gaspedalen fäst i golvet så det är ingen risk att golvmattan kan fastna där. Toyota kanske skulle börja kopiera lite mer igen så de får ordning på sina bilar. (Ironi)

#1
Raphael
2009-11-27 01:01

Min mor är inne på sin tredje Pega 307 och mattan har fortfarande inte fastnat i pedalen. Om någon har upplevt det så är det troligen så att någon vid något tillfälle har lyft ur mattan och lyft in den igen något felaktigt. Rätt monterad så fastnar inte mattan i en Pega 307.

#1
Avensis
2009-11-27 09:58

Det kan väl ändå inte vara så att bromsarna är svagare än motorstyrkan. När den här "nyheten" låg på DN.se kommenterades den flitigt på temat "man måste vara idiot eller panikslagen om man ringer 112 för att tala om att gaspedalen fastnat och är uppe i 200 km/h istället för att bromsa". Att Toyota vill visa att man tar det på allvar är en sak, men Vi Bilägare borde redovisa de tekniska förutsättningarna för att gaspedalen fastnar utan att bromsarna fungerar. Orimligt, säger jag.

#1
Bernie
2009-11-29 03:02

Man blir lika förvånad varje gång sånt här här händer. Testar dom inte sina egna bilar ?

#1
patrik
2009-11-30 10:10

I Sverige ser pedalerna annorlunda ut (Kortare) och mattorna sitter fast
jag tror inte att det är samma underleverantörer till pedaler i usa sen tror jag inte att bilar levereras med gummimattor där heller sen är väl de flesta på listan byggda i usa och inte i europa

#1
perzy
2009-12-03 14:10

I amerikansk press, som left lane, pratas det om att det inte alls är mattorna eller pedalerna. Det är den elektroniska trotteln som är felet.

#1
Peter Tenglund
2009-12-04 18:19

När man ger gas så minskar undertrycket i insugningsröret som driver bromsservon, servon blir då svagare. Därför kan motorn vara starkare än bromsarna i detta läge. Prova själv. Det är inte meningen att man skall bromsa och gasa samtidigt.

#1
Peter Tenglund
2009-12-04 18:21