Bild
Nästa artikel

"Toyotaförare glömde bromsa"

Nyheter
I en officiell förhandsrapport av det amerikanska trafikverket NHTSA, National Highway Traffic Safety Administration, framgår det att föraren inte använt bromsen i 35 av 58 fall där föraren hävdat att bilen skenat.

I 14 fall ska föraren delvis ha använt bromsen och i ett fall ska föraren ha tryckt på bromsen och gasen samtidigt. Endast i ett fall ska gaspedalen verkligen ha fastnat. I övriga fall har ingen data registrerats.

Underökning fortsätter
NHTSA har totalt undersökt 4 000 bilar och använt sig av data som lagrats i bilarna. I dagsläget har NHTSA inte funnit någon data som tyder på elektroniska problem eller problem med gaspedaler.

Den slutliga rapporten kommer att presenteras nästa år och NHTSA är därför noga med att understryka att dagens uppgifter endast är en delrapport.

Diskutera: Tror du att det har funnits skenande Toyotabilar?
Taggar: Nyheter
"Toyotaförare glömde bromsa"

Kommentarer

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 15:58

Ska bli spännande att följa hur slut resultatet blir från NHTSA. Och följa alla nyanserade kommentarer om Toyotas problem här på sidan ;o)

#1
Jägaren
2010-08-11 16:08

Jag håller med vad som sades i ett inlägg på Teknikens Värld, nämligen att tester väl visade att trots fel i elsystemet lagrades inga felkoder. Då bör ju elfel ha kunnat förekomma, men som inte har gått att förklara i efterhand (eller som det så elegant heter på tyska: Fehlermeldungen, die nicht nachvollziehbar sind).

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 17:20

Jägaren/Who känner ni varandra......;o Inte konstigt att du håller med på vad du själv skrev ;o)

#1
Jägaren
2010-08-11 17:47

Men Conny, kan du sluta någon gång? Jag läser alla möjliga sidor och på TV stod ett inlägg som i mångt och mycket motsvarande mina egna tankar. Jag och who är inte samma person. Fatta!

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 18:09

Och ändå när du började skriva här så använde du namnet WHO......för att sedan byta namn till Jägaren då jag attackerade dej eftersom du skrev precis samma saker som WHO. Nej du så lättlurad är jag inte ;o) Och nu skriver du att du läst en intressant inlägg på TV som du håller med om, tro fanken det när du själv skrivit det!

#1
SA
2010-08-11 18:10

Ja, där fick vi reda på det. Om man nu kan lita på ViB. Källkritik verkar inte vara deras starka sida...

#1
S-E S
2010-08-11 18:35

CONNY KARLSSON, sluta med dina predikningar. Det är inte Toyota som är Gud. Det är en annan snubbe!

#1
peter
2010-08-11 18:38

..Men...om det nu inte var något fel på Toyotabilarna..vad var det Toyotachefen bad om ursäkt för??? Ingenting?

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 18:55

Jägaren/Who.
Jag heter fortfarande Shogun på vissa forum bla Vibilägares ! Det är ingen hemlighet. Sedan på Toyota club Swedens forum. Aftonbladet forum sedan begynnelsen med internet. Så det är ett mycket gammalt namn jag användt mig av på forum. Och gör än idag som sagt. Men ta det lungt du och använd Jägaren av Toyota som namn även i fortsättningen ;o) Jag väntar med spänning på vad NHTSA kommer fram till sedan får alla som vill ha Toyodas huvud på ett fat spekulera vilt. Men ett tacksamt media drev har det varit. Ungefär som media har behandlat Saab och nu har Muller tröttnat på alla vilda spekulationer från DI sida. När ska Toyoda tröttna och blocka alla vilda spekulationer som förekommer om Toyota?
________________________________________________
SES. Menar du Jehova? Jag känner inte honom heller, men du gör. För han ger inga garantier för att något stämmer vad han säger/påstår, och de snubbarna litar ju du på ;o)

#1
Gunnar Jansson
2010-08-11 22:19

Tjäna Conny Karlsson. Ja du kommer nog ihåg mig också från gamla drabbningar mellan Volvo och Toyota.
Kan bara påminna dig om att jag blivit Toyota ägare.
Köpte mig en Toyota Corolla Verso 03 årsmodell.
Skön bil att sitta i. Fast visst finns det en del att gnälla på.
Ska låta bli för den här gången.
Hörde på Toyota Haninge att snacket om skenande bilar inte var rätt beskrivet i media.
Den modul som skulle sitta i bilen som framkallade felet.
Inte var tillverkat som orginaldel utan gjort av en annan leverantör. Som var rent skräp.
Så några kärror fick nog problem just av den anledningen. Men dom flesta var fejk och klantiga förare.
MVH Gunnar Jansson.

#1
Gelatelli
2010-08-11 22:30

Hej Gunnar! När fan blir gammal blir han religiös.....
Var det inte du som ondgjorde dig på Aftonbladets gamla bilforum över den gamla Model F du körde på jobbet?

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 22:46

Gunnar J.
Grattis! Vi var i våras och tittade på en sådan en vit på 12000mil på Håkans Bilar i Forshaga utanför Karlstad. Vi kom inte överens om priset på denna, men bilen var fin i skicket.
Välkommen i Toyota klubben då Gunnar ;o)

#1
Conny Karlsson
2010-08-11 23:50

Gelatelli.
Jo det var denna Gunnar J som ondgjorde sig över Model-F då denna vart lätt i baken som vilken bakhjulsdriven bil som helst. De ska lastas tungt för att dra då det är en varubil i grunden. Då går de också bäst/stabilast på vägen.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-12 00:56

Conny Karlsson, börjar bli lite tjatigt nu. Kan du sluta trycka på honom om att vara en person han kanske inte är?
Och sedan när ska du prata om "namnbyte" sedan du har skrivit med både Conny Karlsson och Shogun och fört en nyanserad diskussion med dessa i samma tråd! Både här och på TV!
--
Och du ska prata nyanserade inlägg!

#1
Hanzzon
2010-08-12 02:01

Även jag käftades emot Conny/Shogun för många år sedan på Aftonbladet bil.se som var en stor/bra sida på den tiden och jag minns särskillt hur jag hade svårt att köpa hans snack om att hans Toyota Camry typ -93:a faktiskt höll mycket bättre verklig kvalitét än hans lika gamla Mercedes W124 på den tiden då han jämförde alla dess kostnader och reparationer trots att båda bilarna var lika bra skött osv och det hade jag alla möjliga bortförklaringar på då jag inte trodde det var sant att en Tysk kvalitetsbil skulle hålla betydligt lägre kvalitét än en simpel Toyota...
I dag efter att ha jobbat heltid med att skruva bilar i över 8 år så vet jag att Conny ju faktiskt hade helt rätt och jag trodde fel när jag försökte överbevisa Conny, för det är helt klart mindre fel på Toyota Camry -93 än en motsvarande Merca med samma mil.
På den tiden var jag helt Merca-frälst och trodde Tyska bilar var de bästa kvalitetsbilarna som fanns, men i dag är jag inte alls imponerad av Tyska bilar längre då jag inte kan blunda för verkligheten jag jobbar i och upplever på verkstaden även om det var lite svårt att erkänna i början... :)

#1
Conny Karlsson
2010-08-12 02:46

Tack det värmde Hanzzon! Du vet man är ganska hårt attackerad här för att man har en bestämd uppfattning om saker och ting. Men jag har aldrig böjt mig när jag vet att det jag säger är sant. Skulle jag säga att Volvo är bäst,tja du skulle de flesta bara rycka på axlarna och tänka ja det tycker ju de flesta i Sverige och ingen reagerar speciellt.....men säger du att Toyota eller Honda eller annan asiat är bäst då blir det ett himla liv. Ungefär som att ropa Shark (Haj) på en badstrand. Och du må också tro att man blivit mobbad på jobbet långt tillbaka i tiden när jag hävdade redan då på den tiden att mina Toyota hade mindre fel än mina Volvo bilar och man bara skrattade mummlade bakom ryggen hehe. Sedan började man prata om vad de hade gjort i helgen. " Ja du vet denna bil jäveln krånglar igen vetdu så jag har mekat med den, häpp! Så var det nästan varje helg för vissa, stackars satar som inte vet bättre. Och inte vågar prova något annat!

#1
pelle
2010-08-12 11:23

Conny / Hanzzon:
Patetiskt! Det ärväl klart att det är fler som mekar med Europeiska bilar på helgen än Toyota eftersom det finns betydligt fler tex Merca och Volvo än "Toyota as". De flesta vet väl att engelska bilar har fler modellrelaterade fel än tex Toyota? MEN när hörde du senast att ngn mekat med sin Rover? Jag har väldigt sällan hört det samtidigt som jag har hört fler som mekat med sin riskokare. Betyder det att Rover är bättre än "riskokaren" Toyota?

#1
Klas
2010-08-12 12:07

Pelle, varför sånt hat?

#1
jarl
2010-08-12 12:55

Prius säljs ju i andra länder men såvitt jag vet är det bara i USA detta har hänt. Det land där personer har mest att vinna på en fällande dom och den inhemska vittrande bilindustrin söker sätt att sälja US-bilar. Inte konstigt att sånt här händer där, bara synd att media hakar på i sån grad, hoppas detta blir ihågkommet nästa gång det händer, för det gör det säkert!

#1
SAM
2010-08-12 13:02

Höna av en fjäder.
Toyota har "gjort fel"= mattor och kärvande gaspedaler.
Audi "gjorde fel" för c:a 20 år sedan= hade gaspedalen "för nära" bromspedalen.
Detta har i båda fallen gett upphov till ett antal "incidenter" - som vid "normalt beteende", ofta går att klara av.
Ett antal förare i USA klarade inte av att hantera situationen, och det skedde ett antal, mer eller mindre allvarliga, olyckor.
Dessutom passade ett stort antal människor, som "klantat" sig av andra orsaker, på att skylla på Audi/Toyota, ofta understödda av giriga advokater, som jobbar på procentbasis.

#1
Dömd på förhand?
2010-08-12 16:33

Jaha, det var väl som en del av oss anade. Det verkar vara ett handhavandefel och inte Toyota som är problemet. Ännu en gång händer det att bilar skenar och som det sedan visar sig pga handhavande fle i USA. Kan någon föreställa sig vad detta kostar Toyota i undersökningar, mantimmar, försäljningstapp och inte minst bad will? För några år sedan hade jag själv en skenande bil. Förstås en automat där den styva golvmattan låg och tryckte via min fot som var på golvet bakom pedalen. Det tog "lång" tid innan jag återfick fattningen och kunde stoppa bilen som fortsatte att gasa fast jag bara hade fot på bromsen. hade jag i det läget krockat hade det troligen inte uppdagats var problemet låg utan ytterligare en skenande bil att skriva om.

#1
Archer
2010-08-12 16:38

Jaha så det kanske inte var något fel på bilarna ändå då!? Panikartad protektionism till följd av inhemsk nära nog havererad bilindustri - är det en troligare förklaring? Jaså fungerar inte bromsen om man inte trycker på den???

#1
jarl
2010-08-12 19:15

Mediahype och protektionism i nån slags mix. Som jag alltid sagt...

#1
Conny Karlsson
2010-08-12 20:25

Pelle.
De Toyota (Auris, Avensis) tillverkas ju i England, bara så du vet. Yaris i Frankrike. Toyota Corolla Verso nemera bara Verso tillverkas i Turkiet. Tänkte bara tala om så att du vet var de är tillverkade. Ofta numera med mycket europeiska delar frn underleverantörer här ifrån. Därför har Toyotas kvalitet sjunkit mot tidigare, helt naturligt. Man närmar sig europeisk standard vad gäller kvalitet. Alltså till det sämre precis som europeiska bilar är sämre än japanska. Sedan behöver du inte kalla Toyota för as. Jag vet att du inte tycker om dem för att de är bättre än din bil, och det tål du inte. Mden det säger en del om din mognad.

#1
Pelle
2010-08-12 20:44

Conny Karlsson:
Nix, ditt "allt anti alla bilar utom Toyota as" hat visar snarare på din insnöade inställning för "riskokarna" och mot allt annat... OM det vore så att inte Toyota skulle ha en massa fel skulle väl inte "Toyota tomte chefen" behöva gråta ut i pressen á la Pernilla Wahlgren, eller? OM Toyota asen inte skulle ha bromsfel skulle väl också andra bilmärken drabbats av bromsfel eftersom Toyota ägarna, liksom bilägare generellt vet väl var respektive pedal sitter eller? Om inte är Toyota as köparna mindra intelligenta än bilägare generellt? Jo, förresten det är väl just det de är: Mindre intelligenta än bilägare i stort...;-O

#1
Conny Karlsson
2010-08-12 22:37

Pelle lille (det namn du nu använder) ;o) nu få du lungna ner nerverna lite. Jag kör just nu bilarna. Volvo V70, BMW 5-serie,Lexus Gs 300, Toyota Auris 2,2 diesel, och som entusiastbil på sommaren har jag en Toyota Supra som jag och frugan brukar åka runt på träffar med. Om det vore så att tex Volvon vore mer problemfri så skulle jag skriva det. Eller BMWn eller någon annan bil jag haft genom åren. Men så är inte fallet,varför skulle jag ljuga för andra och ännu värre för mig själv? Det är tur att jag är såpass intelligent att jag kan köpa bilar av olika märken så man får lite mer erfarenhet än de som bara kan köpa vissa märken och därmed tror att de vet allt om Toyota som de knappt suttit i ;o) Sök hjälp för ditt hat mot ett dött ting.

#1
pelle
2010-08-12 23:47

Conny Ponny!
Varför kör du så många olika märken samtidigt? Är det för att du ska vara säker på att komma till jobbet eftersom Toyota / Lexus aset står på verkstad, hemma eller annan verkstad titt som tätt. Det brukar iregel räcka med en eller två bilar OM man kör ett fungerande bilmärke....O

#1
Conny Karlsson
2010-08-12 23:56

Pelle.
Just det om man kör ett fungerande bilmärke, vilket är då det enligt dej? Men jag tror att du bara är avundsjuk på att jag har så många bilar....;o) Känns skönt att kunna variera sig lite med olika märken så man inte blir helt insnöad.

#1
pelle
2010-08-13 00:19

Conny:
Jag kör en audi A6 av 2006 års modell. OM du skulle kört en Audi skulle du se vad riktig kvalitet är. När hörde du ngt negativt om Audi? Länge länge sedan! Negativt om Toyota? Dagligdags!!!!

#1
Conny Karlsson
2010-08-13 01:28

Pelle.
Det du läser om Toyota är alla skriverier som är i USA främst. Här i Europa är det desto lungnare,varför? Ja det kan man ju fundera både en och flera gånger över. Men något lurt med alla skriverier är det allt som vi kan se i denna artikel. Hur det hela slutar är en annan sak. Men de fel som rapporterats om i USA har man inte i Europa,varför?
Sedan om Audi. Det är ju bra att du är nöjd med din Audi. Men om jag skulle köpa mig en Audi så skulle den vara bakhjulsdriven. Det är så att jag tycker att en bil i den klassen ska vara det som min BMW och Lexus, jag föredrar det helt enkelt. Sedan så är min Lexus ett under av kvalitet och gediget bygge även om jag jämför med BMW så är det stor skillnad i "riktig" kvalitet. Elektronik fel existerar inte, det finns på BMW ganska ofta också. Glapp i bussningar förekommer också på BMW betydligt mer ofta än på Lexus även då du jämför bilar som gått långt. Detta är min andra Lexus Gs 300. Jag har även haft en Lexus Is 200. Men att jag skulle köpa mig en Audi, nej tack den driver bilen på fel ställe för mig. Sedan är det för mycket VW över det hela och de bilarna tilltalar inte mig alldeles för stela och sterila med urtråkiga inredningar. Men jag har haft en Audi 100 CC 1986, samtidigt hade vi en Honda Accord också av 1986års modell. Båda gick förhållandevis bra upp till 12000mil sedan kom skillnaden när Audin mer och mer ville till verkstaden medan Hondan ville dit bara för att få service med ny olja.
Men som sagt kul att du är nöjd med Audi. Men jag kan rekomendera att testa Lexus ett antal år vid nästa byte för dej. Själv körde jag Mercedes innan Lexus. Men så kom MBs rostproblem och då med det bemötandet jag fick av MB lovade jag mig själv att aldrig mer köpa en Mercedes, och det har jag stått för hittills. Finns ingen anledning att gå ifrån Lexus till MB. Jag kontaktade även Boo Wennerberg på Vibilägare när en bekant fick samma problem med sin MB med rost att det blev ett repotage om bilen i VIB. Sedan följde det en rad repotage om MBs rostproblem.
Men försök att inte vara så hatisk när du skriver det låter så barnsligt. Skulle du tala till mig så om jag satt framför dig?

#1
pelle
2010-08-13 11:14

Conny Karlsson:
Skulle du vara så kategoriskt "anti alla alla bilmärken" utom mina japanska riskokare om DU satt framför mig? Förresten vad är det för fel OM det skulle vara så att Audi innehåller VW delar? Betänk att det sk "lyxmärket" Lexus innehåller många Toyota delar...O). Vidare tror jag absolut INTE att "Toyota tomte chefen" skulle behöva gråta ut i pressen och hela världen om det inte faktiskt är så att Toyota har enorma kvalitetsproblem med sina "riskokare"...;O).

#1
Harry
2010-08-13 13:00

Tänkte komenter ViB uupgifter, men kom av mig då jag insåg att det blivit sandlåda av alltihop. Kunde inte, efter att ha läst alltför många inlägg, inte ens förstå vad det handlade om. Var det Toyota, eller var personlighetsklyvningar och utredningar om vem som är vem?

#1
Hanzzon
2010-08-13 14:50

Pelle, om du har ett jobb så kanske du känner igen att det finns vissa anställda som nästan tar illa vid sig och skäms om man gjort ett fel eller ett misstag och tar till sig detta för att det inte ska hända igen, samtidigt finns det oftast betydligt fler här i Europa som bara rycker på axlarna och säger ojdå eller har en bra bortförklaring till varför det blev fel och att det egentligen inte var deras eget fel...
Det är så de allra flesta chefer här i Europa fungerar, man gör helt enkelt inte fel utan skyller hellre felet på någon annan för att hålla skenet uppe.
Toyota har en totalt annorlunda kultur i företagskoncernen liksom i högsta ledningen som härstammar från Japan, där man är perfektionister och där tar chefen/ledningen på sig ansvaret eftersom det är just dom som har högsta ansvaret och man tar illa vid sig om man inte gör sina kunder nöjda!
Och efter att denna mediestorm drog igång om Toyota och flera kunder uppenbarligen passade på att gnälla på Toyota (och garanterat blev mycket mer misstänksamma om att man kanske hade eller haft ev. liknande fel på sina bilar)
så har inte Toyota uppfyllt sin plikt att göra kunderna helt nöjda och därför tar Ledningen på sig ansvaret för att detta dragit i gång och man vidtar alla åtgärder man kan för att bli bättre och för att något liknande inte ska hända igen även om det inte verkar vara några större fel på bilarna utan i de allra flesta fall golvmattor som fastnat i gaspedalen vilket åtgärdas tidigare, men efter det började snacket gå om att Toyota har problem med skenande bilar, därför tar Toyotas VD på sig hela ansvaret för att han har misslyckats med att göra alla kunder nöjda.
Se gärna skillnaden med Audi som tidigare drabbades vilket också fick enorma propotioner i USA men där skyllde Audi på förarna, vilket det även i det fallet var i i princip alla fall men sen snacket börjat gå och skriverierna så kom också enorma klagomål från ägeare som trodde det var fel på deras bilar eftersom man råkat krocka...

#1
Ante
2010-08-13 15:33

Hanzzon:
Du är en bilmekaniker och inte ngn som kan känna till sakers ordning på högre ort! För det andra anser jag att Toyota ägare är indoktrinerade eftersom det finns EXAKT likabilar som tex Toyotas Aygo? däribland Citroen och Peugot. Nu kommer det intressanta. Toyota folket är betydligt mer överseende med sina Toyotors fel och brister än dess exakta syskonbilar! Varför? Därför att de måste vara indoktrinerade. De tror att bilarna är bättre än de faktiskt är. Det måste bero på antingen suggession och - eller - masspsykos.

#1
Conny Karlsson
2010-08-13 16:26

Pelle.
Om Toyota har "enorma" kvalitetsproblem, vad har då inte andra tex Audi,MB eller flera andra? Visst är det så att alla kan få problem men hur mycket i jämförelse? Och när de kommer hur hanterar man dom? Se på tex VW, VW är inte speciellt generösa vad gäller goodwill. Det kan man också se hur nöjda VW ägarna är i tex Autoindex med service biten.
__________________________________________________
Men jag förstår att jag inte kan omvända dig, var och en blir ju religös på sin tro. Men de Toyota/Lexus/Honda och andra japaner har inte haft "enorma" kvalitetsproblem. Det är tydligen bara i USA de lyckas hitta dom, i tron att man kan stämma Toyota och få ut pengar. Sedan så går ju nu också GM=Government Motors med vinst nu och det var väl antagligen meningen med hela denna Toyota historien att smutskasta Toyota för att få GM på fötter och den andra amerikanska bilindustrin. För helt klart har Toyota tagit skada av det här. Alla skriverier i media om detta har skadat och var också meningen att det skulle det så GM får lite lugn och ro. Men vi får se fortsättningsvis hur det går borta i USA vad man kommer fram till. Och detta tror min släkting från USA att det ligger till som varit här hela sommaren på besök. Politik och pengar ligger bakom mycket djävulskap, inte minst i valtider som nu!
__________________________________________________
Sedan har ju Hanzzon rätt att vi kommer aldrig att få se en tysk VD be om ursäkt offentligt om deras företag har släppt ut bilar med kvalitetsproblem eller att kunderna drabbas så att de får uppsöka verkstad för kontroll/byte av komponenter.
__________________________________________________
Ante.
Kan du förklara då varför jag har mindre problem med de japanska bilar jämfört med de europeiska som jag haft och har? Varför har kvaliten på de Toyota som tillverkas i Europa med europeiska delar från underleveratörer runt europa mer småfel etc än tidigare? Varför får man medhåll av Toyota mekaniker att så är fallet, även om han inte får säga detta rent ut?! Detta borde även Hanzzon kunna bekräfta?

#1
pelle
2010-08-13 18:17

Conny Karlsson:
OM du verkligen tror att GM avsiktligt smutskastar "riskokarna" tex Toyota för att få lite andrum vore det väl logiskt att även andra bilmärken också borde ingå i GM´s kampanj? Men så är inte fallet, alltså bör det inte vara så som du tror utan snarare så att riskokarna verkligen har så stora och allvarliga fel såsom man skriver. Men som sagt var, Du Conny Karlsson / Hanzzon är redan "troende Toyotaner" det som jag också liksom ngn mer snarare skulle kalla "indoktrinerad" eller "grundlurad". Nä Conny / Hanzzon, kom fram ur grottan och inse att det finns andra bilmärken också, ty jorden är inte platt. Det fick vi veta redan på 1500 talet.

#1
lekskolan
2010-08-13 18:30

Pelle ditt offer! Sluta nu! Låt de andra barnen leka med vad de vill. Du kan inte bestämma vad andra ska tycka för då kommer det att gå illa för dig när du blir vuxen.

#1
pelle
2010-08-13 19:35

Lekskolan:
Vem döljer sig bakom denna pseudonym? Conny Karlsson? Hanzzon? Hur som haver skulle jag snarare vilja säga att de verkliga offren är de stackarna som har skadats / dött eller har riskerat sina liv i trafikfarliga Toyotor / Lexus:ar!

#1
Roy
2010-08-13 19:35

NHTSA kom fram till vad man kunde vänta.
Men när jag började läsa kommentarerna här i spalten, behövde jag inte hålla på länge förrän jag glömt vad artikeln handlade om. Det var det vanliga, otroligt barnsliga tjafset om japaner i allmänhet och Toyota i synnerhet.

#1
Conny Karlsson
2010-08-13 19:58

Pelle.
Jag börjar undra om du förstår vad jag skriver överhuvudtaget? Jag skrev till dej igår den 12Augusti att jag kör just nu en Volvo V70, BMW 5-serie,Lexus Gs 300, Toyota Auris 2,2 diesel, och som entusiastbil på sommaren har jag en Toyota Supra som jag och frugan brukar åka runt på träffar med. Så nog vet jag att det finns andra bilmärken, är ag då indoktrinerad? Kanske jag vet något om flera märken som du inte vet? Kanske jag fått en ganska god erfarenhet av flera bilar och märken på de bilar JAG/VI haft! Din sista mening kunde jag ha skrivit själv i slutet på 80 början av 90talet till flera jag då diskuterade bilar med bla på jobbet pga mitt starka bilintresse. Då var jorden väldigt platt för många speciellt Volvoägare. Och tydligen också för vissa Audiägare nu 2010 också.
__________________________________________________
Sedan väd gäller GM som jag skrev tidigare så observerade du inte att jag kallade dom GM= Goverment Motors alltså att även högt upp i USAs makt hirarki (regering)ligger med och styr för att det ska gå vägen för GM genom att anklaga Toyota för än det ena än det andra. Så att det skapar negativ publisitet kring Toyota, och det är väl det minsta vi kan säga som skett. Och du Pelle har sugit i dej all denna negativa publisitet om Toyota och tror på den innan sista ordet är sagt än. Precis vad som var meningen från amerikanernas sida, de har lyckats!

#1
Erik
2010-08-14 00:31

Håller helt med Conny Karlsson

#1
JARL
2010-08-14 01:18

Jag är ett forum troll!!!!

#1
Jojje
2010-08-16 02:52

Conny Karlsson:
GM har inte lyckats eftersom de har inte haft uppsåt att förlöjliga ngt annat än just det som har hänt. Många har skadats och t o m dött i Toyota bilar. That´s facts! De enda som verkligen har lyckats är den Japanska regeringen och dess lakej "Bank of Japan" som allt sedan mitten av 1980 har avsiktigt hållit en låg valutakurs på Yenen I SYFTE att underlätta sin egen export av bla Toyota och andra inhemska varor. Det anser jag vara fult och grovt ohederligt. Jag hoppas och tror att Japansk ekonomi går åt "fanders". Idag, helst! Jag kör Renault och är nöjd ändå. Billig men ganska charmlös bil att köpa och serva / reparera.

#1
Samuel
2010-08-16 13:39

"Toyotaägare glömde bromsa?" Tyder det på att ägare av Toyota / Lexus är dummare dvs mindre intelligenta än bilägare i stort? Javisst är det så! Hur ska man annars tolka resultatet?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.