Bild
Nästa artikel

Saabhandlare bäst på miljöargument

AUTOINDEX:

Toyota i topp, inget ovanligt med det. När svenska folket betygsätter sina återförsäljare är Toyotas kunder så gott som alltid nöjdast. Saabs kunder är mindre nöjda, men i ett avseende slår till och med Saabs återförsäljare Toyotas på fingrarna.

Se grafen över samtliga märken i länken till höger

Saabs kunder ger totalt återförsäljarna betyg som ger en ranking strax under medel, men när det handlar om delfrågan att argumentera för miljövänlig bil är Saabhandlarna bäst i landet. Det är ganska logiskt, Saabhandlarna har haft gott om etanolbilar att erbjuda, 9-3 eller 9-5 Biopower samt alternativ med lågförbrukande dieselmotorer.

- Här har vi också kunnat komma med extra försäljningsargument eftersom vår Biopower också ger 30 hästkrafter mer effekt, säger Sverigechefen Patrik Riese.

Hos Ford är också tillgången på miljöbilar stor, vilket naturligtvis underlättar.
Det kan tyckas vara enkelt att argumentera för miljövänlig bil när modellprogrammet innehåller bilar som är miljöklassade enligt den svenska definitionen, men den stora skickligheten har bestått i att föra fram ett miljöbudskap utan argument som miljöbilspremier eller som i Stockholm före årsskiftet - befrielse från trängselskatt.

Det har bland annat både Mercedes och BMW lyckats väl med. Hemligheten är tekniken med de energieffektiva motorerna, där förbrukningen har sänkts, men inte på bekostnad av lägre effekt.

- I Danmark har BMW lyckats så väl med den lanseringen att kunderna uppfattade BMW-säljarna som de allra främsta att föra fram miljöbudskapet, säger Dorte Völund Philipson, konsulent hos Loyalty Group International - researchföretaget som ligger bakom bearbetningen av AutoIndex.

Suzuki faller stort

I återförsäljarenkäten får svenska folket svara på hur de upplevt sina återförsäljare. Ett tiotal frågor med fokus på kundbemötande ligger till grund för hur rankingen mellan de olika märkena blir. I årets redovisning har vi enbart tagit med de åsikter som kommer från de ägare som har bilar som är upp till fyra år gamla. Här har ägarna haft återkommande och färska kontakter med sina återförsäljare.

Det stora fallet står Suzuki för, inte så märkligt med tanke på att den japanska tillverkaren i fjol bytte generalagent och under ett par månader förra sommaren inte ens hade bilar att sälja.

Kraftigt förbättrade resultat jämfört med resultaten från i fjol visar framför allt Nissan, Mazda och Audi.
Taggar: AutoIndex
Saabhandlare bäst på miljöargument

Kommentarer

#1
Bert
2009-06-15 16:38

Bättre miljöargument och 20 - 30 hk mer är ju inte så mycket att skryta med. Etanol är ju en återvändsgränd. Starka, snabba, dyra skitiga motorer är väl knappast vad kunder vill ha idag. Om jag fattat rätt är det väl miljöbilar som är framtiden = Prius med flera som har fattat vad det handlar om och som säkert tar över marknaden.
Saab ligger löjligt långt efter....En bil som i dagens utförande inte behövs......

#1
göinge
2009-06-15 17:56

Till Bert... Fortfarande är mindre än hälften av de bilar som säljs miljöbilar. Av de jag känner (28-73 år gamla) som köpt helt ny bil de senaste åren är det bara någon som köpt miljöbil (ja, etanolbil), medan de flesta som vanligt ska den största och starkaste motorn (eller åtminstone näst största och starkaste) i en jättestor bil.

#1
Sminket
2009-06-15 18:55

Biogasbilar är bäst. Gröna Bilisters handbok Sälja Gasbil är vad varje bilhandlare bör ha!

#1
S-E S
2009-06-15 20:29

Vad 17 är det som kallas miljöbil? 1. Är det en bil som också kan köras på E85, men släpper ut lika dåliga avgaser som bensinbilar (SAAB, Ford, Volvo.)?
2. Eller är det en bil som kan gå 1-3 km på batteri, men i blandad körning eller på landsväg drar lika mycket eller mer bensin än rena bensinbilar (Prius)?
3. Eller är det en bränsleslukande best som kan köras på E85 och 1km på elmotor?
Var inte så förb--- dumma att ni går på miljöbilssnacket utan att kolla verkligheten. Kollade flera vad som är verklighet, självdog miljöbilsmarknaden om inte grundlurade politiker fixade subventioner.

#1
Roland
2009-06-15 21:20

Dagens ilandsproblem. Frågan är inte vem som ärbäst utan vem som argumenterar bäst

#1
Mikael
2009-06-16 03:35

Etanolen duger bäst för mig idag.
Hög tillgänglighet
Tillräckligt billig
Bilar finns att köpa idag
Vad som kommer att finnas imorgon är ointressant om jag behöver en bil idag.

#1
Saabnisse
2009-06-16 09:46

Ja Mikael, visst har du rätt. Ska jag ha en bil i dag gäller det ju att den också uppfyller dagens behov.
Den absolut bästa miljöbilen idag och imorgon är ju den gasdrivna. Det finns inga andra som kommer i närheten av den när det gäller utsläpp, speciellt om den kan köras på biogas, totalt sett har den lägre utsläpp än en ren elbil.
Den gasdrivna bilen har också hög tillförlitlighet, gasen sliter väldigt lite på motorn.
Ett problem är dock var man bor, även om gasmackarna byggs ut kontinuerligt är det fortfarande glest norröver.
Ett annat problem är att om man behöver en något större bil med automatlåda finns det inte mycket att välja på.

#1
S-E S
2009-06-17 11:07

Rätt Mikael! Etanolen är bäst för dig i dag, men inte bäst för miljön. Du kan lika gärna köra bensindrivet i det avseendet.

#1
göinge
2009-06-17 12:05

S-E S... Jag tänker inte dra igång en ny etanoldebatt. Jag säger bara att du har helt fel. Men allra värst är motorjournalisternas älskade fossila diesel. Mer kväveoxidutsläpp och mer svaveldioxidutsläpp än med något annat bränsle, men motorjournalister kan inte skriva ordet "diesel" utan att skriva "miljövänlig", "grön" eller något liknande före.

#1
S-E S
2009-06-17 19:59

GÖINGE, dra för all del inte i gång en ny etanoldebatt. Den är redan dödfödd. Mät bara föroreningarna vid avgasrörets mynning så slipper vi diskutrea etanol.

#1
Bosse
2009-06-18 10:33

Etanol är det sämsta alternativet till fossila bränslen.
Den t.o.m. höjer bränsleförbrukningen ! Och inte så lite heller, upp till 40 %.
SAAB med sina törstiga etanolbilar ligger löjligt långt efter vad gäller utvecklingen av nya motorer.
Men de är bra på "greenwash" - mycket bra. Däremot går försäljningen av SAAB-bilar sämst av alla märken - inte så underligt.
Ingen hybridbilstillverkare, ingen el-bilstillverkare, ingen el-busstillverkare i Sverige. Varför ? Vi nöjer oss med våra gamla energislösande förbränningsmotorer och häller etanol från Brasilien i tanken och sätter på ett grönt löv på bilen - löjligt.

#1
Bosse
2009-06-18 10:37

Snart kommer Prius i plug-in utförande och kineserna tillverkar redan sådana. Då kan all normal vardagskörning gå på el. F.ö. är biogasen betydligt renare än etanol.

#1
göinge
2009-06-18 13:47

Toyota säljer Corolla som etanolbil i Brasilien. Dessutom tillverkar de etanolmotorer åt andra bilmärken, som säljs i olika länder runtom i världen. Så mycket för Toyotas elhybrid-är-bättre-än-biodrivmedel-spår.

#1
S-E S
2009-06-18 18:38

Om Prius kommer med plug-in utförande hoppas jag att den kommer längre än 3 km på en laddning. De kanske köper bättre teknik från Kina?

#1
Henrik
2009-06-20 22:33

Jag har aldrig hört ett enda hållbart argument mot etanol, är det någon som har ett?
"det går åt en liter bensin att göra etanol" är för det första inte sant och dessutom måste man ju då ta reda på hur mycket bensin det går åt till att tillverka en liter bensin.
"transporten från Brasilien tar ut miljönyttan" är ju rena larvet, båtens co2-påverkan är försumlig utslaget per etanol-liter ombord, och dessutom reser ju även oljan nästan lika långt.
"arbetsförhållandena på fältet" behöver jag väl inte ens gå in på.
Och varför man skulle mäta direkt ur avgasröret och dra sina slutsatser verkar oerhört korttänkt, varför skulle man göra det? Är det inte kretsloppstänket som är det viktigaste? Etanol spöar benin med 80%! i mindre co2-påverkan och de snålaste snåldieslarna, dessutom har bilen kraft. Man kan inte utgå ifrån fossila bränslen när det gäller förbrukning, om bilen kunde gå på rent vatten fick den gärna dra 3 liter per mil, det beror ju på bränslets totala miljöeffekter.
Tanka för guds skull era etanolbilar med etanol och var stolta över det!

#1
S-E S
2009-06-21 19:32

HENRIK, utsläppen från etanoldrivna bilar är om möjligt ännu mindre miljövänlig än diesel/bensindrivna bilar. Mät i avgasrörets mynning. Kanske ViB vad det lider kan genomföra en dylik mätning och avslöja E85-bluffen.

#1
S-E S
2009-06-21 19:41

Dessutom HENRIK, felet med "kretsloppstänket" är: Jorden består av ca 65% hav, 10% polarområden och 25% landområden. Det du släpper ut i ditt kretsloppstänkande hamnar till 75% över områden där kretsloppsavfallet inte är önskvärd (hav och polarområden), till 25 % över land. Är det så du vill ha det?

#1
Henrik
2009-06-22 01:39

S-E-S, jag talar om koldioxid, övriga ämnen är relativt enkla att neutralisera, man får ju förstås bygga motorn för etanol och inte efterkonvertera en bensinmotor. Påstår du att koldioxiden i koncentrerad form åker till polerna (?) och att det därför inte är önskvärt att använda icke-fossilt bränsle? Är det kanske till och med så att etanol-koldioxiden är aggresivare mot polerna än bensin och diesel-koldioxiden? Är det det som är E85-bluffen?

#1
S-E S
2009-06-22 21:32

HENRIK, det jag påstår är att de kinetiska gaslagarna gäller även för koldioxid och det betyder att: "varje gas söker att fylla hela det utrymme som står till dess förfogande", i detta fall jordens atmosfär. Av naturliga skäl blir koldioxiden utspädd när den kommer ut i atmosfaren och då går det inte längre att skilja "kretsloppskoldioxid" från "fossil koldioxid". Det är samma skit och gör samma skada där den hamnar.

#1
S-E S
2009-06-22 21:42

Glömde svara på vad E85-bluffen är. Jo det är att vissa skrupellösa individer försöker få allmänheten att tro att E85 som drivmedel är miljövänligare än E05, dvs vanlig 95 oktan bensin. Detta betraktar jag nästan som kriminellt. E85 är i bästa fall inte sämre än bensin ur miljösynpunkt.

#1
Bosse
2009-06-23 11:11

Ang. transporterna av etanol från Brasilien så släpper de fossildrivna fatygen (precis som oljetankers) ut mer föroreningar än hundratusentals bilar. Sedan drar etanolbilarna betydligt mer än motsv. bensinbilar = ännu fler bränsletransporter på hav och vägar. Att förlita sig på Brasilien och kanske i framtiden även Afrika för driften av svenska bilar är vansinnigt.
Etanol = sämsta alternativet till fossila bränslen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.