Bild
Nästa artikel
AUTOINDEX:

"Toyota har lyckats bättre än Peugeot och Citroën"

Publicerad 28 september 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
Tre likadana bilar, tekniskt sett samma förutsättningar - men ändå helt olika i hur de uppfattas av sina ägare. Varumärke, tradition, rykten  - allt detta påverkar kundernas syn på bilägandet. För hur ska vi annars förklara varför Toyota Aygo, Peugot 107 och Citroën C1 får så skilda omdömen av sina ägare.
Toyota har de mest nöjda småbils-ägarna i Skandinavien. I en ranking mellan 17 bilar i småbilsklassen vinner till och med Toyota dubbelt. Yarisägarna är mest nöjda och på en lika klar andra plats kommer den lilla och miljöklassade stadsbilen Aygo.

Det är bilägare från Sverige, Danmark och Norge som har tyckt till. Ett 20-tal frågor och fullständiga svar från 44 000 bilägare om bilarnas kvalitet och egenskaper ligger bakom materialet i Scandinavian AutoIndex. Tack vare svarsfrekvensen går det på så vis att statistiskt presentera en rankinglista på modellbasis, som här i småbilsklassen.

Det mest anmärkningsvärda med resultaten är hur det kan skilja så mycket i poäng mellan tre på papperet likvärdiga bilar, Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1. Bilarna är tekniskt identiska, byggs på samma fabrik i tjeckiska Kolin, och skiljer sig i praktiken åt genom olika stuk på front och bakdel och med loggorna på ratten. Men dessa särdrag är uppenbarligen nog för att uppfattningarna hos respektive ägare ska gå isär.

- Resultaten tycks avspegla att Toyota har lyckats bättre än Peugeot och Citroën med att skapa positiva associationer kring sitt varumärke, säger professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm. I en värld där symboliska egenskaper är viktiga, i form av ett varumärkes laddning med psykologiska associationer, är det inte konstigt att produkter som är i princip identiska kan bedömas olika.

Magnus Söderlund hänvisar till blindtester av Coca-Cola och Pepsi-Cola där Pepsi har vunnit - men där ändå Coca-Cola är populärare.

Delvis börjar kundernas uppfattning om respektive bil att ta form redan när importörerna tar över. Sättet att marknadsföra och inte minst prissätta produkterna får naturligtvis stor påverkan på hur kunderna ser på sina bilköp och så småningom sitt bilägande.

Treårig garanti

I Sverige valde Citroën att lägga sig på lägst prisnivå år 2006, 95 000 kr för femdörrarsversionen, att jämföra med Peugeot,  99 400 kr, och Toyota hela 109 900 kr. Då är att märka att Toyota gick ut med treårig nybilsgaranti, till skillnad mot Citroëns och Peugeots tvååriga.

Trygghetsfaktorn och ägarnas hopp om hyfsat andrahandsvärde är självklart också en bidragande orsak till Toyotaägarnas större förnöjsamhet.

- Resultaten är intressanta också ur en annan aspekt, säger Magnus Söderlund. Bedömningarna har ju gjorts av bilägare med egen erfarenhet av den bil som ska bedömas, och det visar att befintliga kunder, inte bara nya kunder, är mottagliga för allehanda varumärkesbyggande aktiviteter.

Vid valet av småbilar, och hur de upplevs, är vissa frågor mer intressanta än andra. Dit hör säkerheten och ljudkomforten och i ekonomiskt hänseende självfallet bränsleförbrukningen i förhållande till andra bilar. Vid tyckanden av det här slaget är det inte alltid de faktiska uppgifterna som är allena styrande utan mer respektive ägares känslor av hur saker och ting förhåller sig.

En granskning av frågan om bränsleförbrukningen visar att det just är ägarna till de tre miljöbilarna som är mest nöjda, Peugeot 107 toppar före Toyota Aygo och Citroën C1. Minst nöjda är ägare av Mitsubishi Colt och Hyundai Getz.

Tror inte på säkerhetslöftena

Uppfattningarna om säkerhet och bilarnas karaktär ger Toyota Yaris högsta poängen, följd av Mazda2 och VW Polo. Här hamnar miljöbilarna längre ned, men Toyota Aygo ändå på en finfin åttonde plats. Däremot tror inte ägarna av Peugeot 107 och Citroën C1 lika mycket på säkerhetslöftena, tolfte respektive 15:e plats. På denna fråga får Kia Picanto det i särklass sämsta betyget.

Inte heller ljudkomforten ger miljöbilarna de allra högsta poängen, Toyota Aygo på 14:e plats, 107:an på 15:e och C1 på 17:e och lägsta rankingen. Mest nöjda med ljudkomforten är ägarna av Toyota Yaris, Peugeot 207 och VW Polo.

Ägarnas uppfattningar av bilarnas rostskyddsstatus bygger troligtvis också till en del på gamla upplevelser, Toyota Aygo klassas förhållandevis högt, tredje plats, medan Peugeot 107 rankas som sjätte och Citroën C1 som 16:e bil. Mest förtroende för rostskyddet har Skodas Fabiaägare.

Fotnot: I denna redovisning handlar det enbart om ägarnas syn på själva bilen, inget om verkstäder och återförsäljare eftersom marknaderna skiljer sig åt. Med störst marknad väger de svenska bedömningarna tyngst, 40 procents påverkan, medan Danmark och Norge har 30 procents påverkan var. Vissa småbilar saknas i denna ranking, men det beror på att underlaget är för litet för att resultaten ska bli statistiskt säkerställda. Observera också att redovisningen sker i årsmodellgruppen 2005-2008 och det kan betyda att vissa märken/tillverkare bytt modell under perioden. AutoIndex genomförs med samma frågor i Sverige, Danmark och Norge. Undersökningen genomfördes i januari-mars 2009. De svenska AutoIndex-resultaten på märkesnivå presenterades i ViB nr 7/09, 8/09, 9/09 och 10/09.

Relaterade dokument

Kommentarer

#1 • 2009-09-28 11:07
Emme (not verified)

Om man kollar på blocket t.ex så ligger priserna mellan de 3 väldigt nära varandra iaf.
Sedan kanske detta bevisar att Toyota ägare är nöjdare bara för sakens skull. "Nu gick jag på nitlott och köpte en Toyota, men det ska ingen få veta" ;o)
Eller så avspeglar detta att Citreoen och Peugeot ägarna förväntar sig mer av denna bullriga (Även om den är körglad som ingen annan toyota) bil medans Toyotaägarna har vant sig med tidigare Toyotaköp?

#2 • 2009-09-28 11:22
Raphael (not verified)

Detta visar att den psykologiska faktorn är stor och därför ska man alltid ta ägarnas uppfattningar om bilen med en stor nypa salt. Aygo, 107 och C1 har samma tekniska kvalitet, samma komfort, samma rostskydd - ja det är ju faktiskt samma bil. Enda skillnaden är kosmetiska faktorer.
Så på samma bil skiljer sig omdömen rätt rejält. Det är rätt orimligt att C1:an skulle rosta mer än Aygo när det är precis samma bil!
Detta visar också att ägarundersökningar har endast anekdotiskt värde och det går inte att köpa bil efter andra ägares pyskologiska faktorer för det är inte fakta.
Styrkan i Toyotas varumärke innebär helt enkelt en större placeboeffekt än exempelvis Citroëns varumärke.

#3 • 2009-09-28 11:23
Raphael (not verified)

Detta visar att den psykologiska faktorn är stor och därför ska man alltid ta ägarnas uppfattningar om bilen med en stor nypa salt. Aygo, 107 och C1 har samma tekniska kvalitet, samma komfort, samma rostskydd - ja det är ju faktiskt samma bil. Enda skillnaden är kosmetiska faktorer.
Så på samma bil skiljer sig omdömen rätt rejält. Det är rätt orimligt att C1:an skulle rosta mer än Aygo när det är precis samma bil!
Detta visar också att ägarundersökningar har endast anekdotiskt värde och det går inte att köpa bil efter andra ägares pyskologiska faktorer för det är inte fakta.
Styrkan i Toyotas varumärke innebär helt enkelt en större placeboeffekt än exempelvis Citroëns varumärke.

#4 • 2009-09-28 15:49
Thompa (not verified)

Instämmer helt. Toyotaägare i synnerhet vågar inte erkänna brister på sina bilar. Och det kan man ju förstå, de har guldläge när de på papperet ligger i topp men börjar ett allmänt gnällande dalar till slut andrahandsvärdet. Lustigt också att Fabiaägare rankar rostskyddet så högt. Jag ägde tills nyligen en fem år gammal Fabia och den såg inte bra ut rostmässigt.

#5 • 2009-09-28 16:14
Patrik (not verified)

Emme: det du säget är sant
Jag har erfarenhet från andra produkter de som har betalt mer för sina produkter har haft otur och de som köpte billigt säger "det kunde man vänta sig" har man ett poppulärt bilmärke får man inget gehör för sina klagomål hos vänner.
men har man ett märke som inte är så poppulärt tävlar man om vem som haft mest problem
sen i detta fall tror jag att verkstäderna hos toyota gjort ett bättre job det är trots allt en udda bil hos PSA
sen tycker jag att PSA valt en konstig/ful konstruktion på bakdörren där den blir en del av skärmkanten.

#6 • 2009-09-28 16:30
Emme (not verified)

Aygon är snyggare är resterade men gillar baklysena mer på 107/C1 :)
Hur menar du med skärmkanten?
Att dörren går ändå ut till bagageluckan i princip?

#7 • 2009-09-28 17:49
Anders (not verified)

Våra värderingar styrs helt klart av hur media bedömer bilar. Se bara på Vi Bilägare som har gjort sig till världsmästare på rostskydd. F.ö kör jag en Toyota Auris i jobbet. Dålig sikt åt alla håll, värdeläöst bagageutrymme och gnisslande bromsar på en helt ny bil. My Toyota is not fantastic!

#8 • 2009-09-28 20:24
Krille (not verified)

Jag åkte till min citroenförhandlare och skulle serva bilen (även om jag inte har en citroen) och pratade med en av killarna på verkstaden. Han sa att c1 var citroens bästa bil rent kvalitetsmässigt. Efter att ha haft 2st Peugeot och Renault och pratat med flera andra ägare av Megane och laguna så inser jag att franska bilar inte är direkt problemfria. Jag tror att kvalitetsryktet på tex C5 (som min chef har kört och förbannat) även smittar av sig på C1. Men jag vill också säga att Toyotas bilar inte är helt problemfria och jag som har haft Toyota sedan 12 år tillbaka knappast köper en sådan bil för dess karaktär utan snarare för dess kvalite. Franska bilar däremot, är fyllda av karaktär och detta gör bilägandet roligt.

#9 • 2009-09-29 03:28
Simon (not verified)

Hela hemligheten är toyotas bättre garanti och deras verkstadsbemötande, inte så konstigt alls egentligen, köper du en begagnad Aygo får du 8 år eller 15 000 mils garanti, ingen annan kommer i närheten av det......
Det är hemligheten....:)

#a • 2009-09-29 13:43
Raphael (not verified)

Jag kör Renault idag och har haft flera Renault, Citroën och Peugeot. Alla har fungerat väldigt bra och jag har blivit väldigt bra bemött av verkstäder. Jag förstår inte kritiken mot PSA's verkstäder rent generellt. Visst finns det säkert de som inte håller måttet, detta är ju individuellt. Dra inte alla verkstäder över en kam. Det är olika människor som jobbar på alla och de PSA verkstäder som jag har anlitat har verkligen gjort sitt yttersta och bästa. Jag har en mer positiv erfarenhet av PSA's märkesverkstäder än oberoende verkstäder.
Men, som sagt, detta är ju individuellt från verkstad till verkstad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.