Bild
Nästa artikel

"Toyota har lyckats bättre än Peugeot och Citroën"

AUTOINDEX:

Tre likadana bilar, tekniskt sett samma förutsättningar - men ändå helt olika i hur de uppfattas av sina ägare. Varumärke, tradition, rykten  - allt detta påverkar kundernas syn på bilägandet. För hur ska vi annars förklara varför Toyota Aygo, Peugot 107 och Citroën C1 får så skilda omdömen av sina ägare.

Toyota har de mest nöjda småbils-ägarna i Skandinavien. I en ranking mellan 17 bilar i småbilsklassen vinner till och med Toyota dubbelt. Yarisägarna är mest nöjda och på en lika klar andra plats kommer den lilla och miljöklassade stadsbilen Aygo.

Det är bilägare från Sverige, Danmark och Norge som har tyckt till. Ett 20-tal frågor och fullständiga svar från 44 000 bilägare om bilarnas kvalitet och egenskaper ligger bakom materialet i Scandinavian AutoIndex. Tack vare svarsfrekvensen går det på så vis att statistiskt presentera en rankinglista på modellbasis, som här i småbilsklassen.

Det mest anmärkningsvärda med resultaten är hur det kan skilja så mycket i poäng mellan tre på papperet likvärdiga bilar, Toyota Aygo, Peugeot 107 och Citroën C1. Bilarna är tekniskt identiska, byggs på samma fabrik i tjeckiska Kolin, och skiljer sig i praktiken åt genom olika stuk på front och bakdel och med loggorna på ratten. Men dessa särdrag är uppenbarligen nog för att uppfattningarna hos respektive ägare ska gå isär.

- Resultaten tycks avspegla att Toyota har lyckats bättre än Peugeot och Citroën med att skapa positiva associationer kring sitt varumärke, säger professor Magnus Söderlund på Handelshögskolan i Stockholm. I en värld där symboliska egenskaper är viktiga, i form av ett varumärkes laddning med psykologiska associationer, är det inte konstigt att produkter som är i princip identiska kan bedömas olika.

Magnus Söderlund hänvisar till blindtester av Coca-Cola och Pepsi-Cola där Pepsi har vunnit - men där ändå Coca-Cola är populärare.


Delvis börjar kundernas uppfattning om respektive bil att ta form redan när importörerna tar över. Sättet att marknadsföra och inte minst prissätta produkterna får naturligtvis stor påverkan på hur kunderna ser på sina bilköp och så småningom sitt bilägande.

Treårig garanti

I Sverige valde Citroën att lägga sig på lägst prisnivå år 2006, 95 000 kr för femdörrarsversionen, att jämföra med Peugeot,  99 400 kr, och Toyota hela 109 900 kr. Då är att märka att Toyota gick ut med treårig nybilsgaranti, till skillnad mot Citroëns och Peugeots tvååriga.

Trygghetsfaktorn och ägarnas hopp om hyfsat andrahandsvärde är självklart också en bidragande orsak till Toyotaägarnas större förnöjsamhet.

- Resultaten är intressanta också ur en annan aspekt, säger Magnus Söderlund. Bedömningarna har ju gjorts av bilägare med egen erfarenhet av den bil som ska bedömas, och det visar att befintliga kunder, inte bara nya kunder, är mottagliga för allehanda varumärkesbyggande aktiviteter.

Vid valet av småbilar, och hur de upplevs, är vissa frågor mer intressanta än andra. Dit hör säkerheten och ljudkomforten och i ekonomiskt hänseende självfallet bränsleförbrukningen i förhållande till andra bilar. Vid tyckanden av det här slaget är det inte alltid de faktiska uppgifterna som är allena styrande utan mer respektive ägares känslor av hur saker och ting förhåller sig.

En granskning av frågan om bränsleförbrukningen visar att det just är ägarna till de tre miljöbilarna som är mest nöjda, Peugeot 107 toppar före Toyota Aygo och Citroën C1. Minst nöjda är ägare av Mitsubishi Colt och Hyundai Getz.

Tror inte på säkerhetslöftena

Uppfattningarna om säkerhet och bilarnas karaktär ger Toyota Yaris högsta poängen, följd av Mazda2 och VW Polo. Här hamnar miljöbilarna längre ned, men Toyota Aygo ändå på en finfin åttonde plats. Däremot tror inte ägarna av Peugeot 107 och Citroën C1 lika mycket på säkerhetslöftena, tolfte respektive 15:e plats. På denna fråga får Kia Picanto det i särklass sämsta betyget.

Inte heller ljudkomforten ger miljöbilarna de allra högsta poängen, Toyota Aygo på 14:e plats, 107:an på 15:e och C1 på 17:e och lägsta rankingen. Mest nöjda med ljudkomforten är ägarna av Toyota Yaris, Peugeot 207 och VW Polo.

Ägarnas uppfattningar av bilarnas rostskyddsstatus bygger troligtvis också till en del på gamla upplevelser, Toyota Aygo klassas förhållandevis högt, tredje plats, medan Peugeot 107 rankas som sjätte och Citroën C1 som 16:e bil. Mest förtroende för rostskyddet har Skodas Fabiaägare.

Fotnot: I denna redovisning handlar det enbart om ägarnas syn på själva bilen, inget om verkstäder och återförsäljare eftersom marknaderna skiljer sig åt. Med störst marknad väger de svenska bedömningarna tyngst, 40 procents påverkan, medan Danmark och Norge har 30 procents påverkan var. Vissa småbilar saknas i denna ranking, men det beror på att underlaget är för litet för att resultaten ska bli statistiskt säkerställda. Observera också att redovisningen sker i årsmodellgruppen 2005-2008 och det kan betyda att vissa märken/tillverkare bytt modell under perioden. AutoIndex genomförs med samma frågor i Sverige, Danmark och Norge. Undersökningen genomfördes i januari-mars 2009. De svenska AutoIndex-resultaten på märkesnivå presenterades i ViB nr 7/09, 8/09, 9/09 och 10/09.
"Toyota har lyckats bättre än Peugeot och Citroën"

Kommentarer

#1
Emme
2009-09-28 11:07

Om man kollar på blocket t.ex så ligger priserna mellan de 3 väldigt nära varandra iaf.
Sedan kanske detta bevisar att Toyota ägare är nöjdare bara för sakens skull. "Nu gick jag på nitlott och köpte en Toyota, men det ska ingen få veta" ;o)
Eller så avspeglar detta att Citreoen och Peugeot ägarna förväntar sig mer av denna bullriga (Även om den är körglad som ingen annan toyota) bil medans Toyotaägarna har vant sig med tidigare Toyotaköp?

#1
Raphael
2009-09-28 11:22

Detta visar att den psykologiska faktorn är stor och därför ska man alltid ta ägarnas uppfattningar om bilen med en stor nypa salt. Aygo, 107 och C1 har samma tekniska kvalitet, samma komfort, samma rostskydd - ja det är ju faktiskt samma bil. Enda skillnaden är kosmetiska faktorer.
Så på samma bil skiljer sig omdömen rätt rejält. Det är rätt orimligt att C1:an skulle rosta mer än Aygo när det är precis samma bil!
Detta visar också att ägarundersökningar har endast anekdotiskt värde och det går inte att köpa bil efter andra ägares pyskologiska faktorer för det är inte fakta.
Styrkan i Toyotas varumärke innebär helt enkelt en större placeboeffekt än exempelvis Citroëns varumärke.

#1
Raphael
2009-09-28 11:23

Detta visar att den psykologiska faktorn är stor och därför ska man alltid ta ägarnas uppfattningar om bilen med en stor nypa salt. Aygo, 107 och C1 har samma tekniska kvalitet, samma komfort, samma rostskydd - ja det är ju faktiskt samma bil. Enda skillnaden är kosmetiska faktorer.
Så på samma bil skiljer sig omdömen rätt rejält. Det är rätt orimligt att C1:an skulle rosta mer än Aygo när det är precis samma bil!
Detta visar också att ägarundersökningar har endast anekdotiskt värde och det går inte att köpa bil efter andra ägares pyskologiska faktorer för det är inte fakta.
Styrkan i Toyotas varumärke innebär helt enkelt en större placeboeffekt än exempelvis Citroëns varumärke.

#1
Thompa
2009-09-28 15:49

Instämmer helt. Toyotaägare i synnerhet vågar inte erkänna brister på sina bilar. Och det kan man ju förstå, de har guldläge när de på papperet ligger i topp men börjar ett allmänt gnällande dalar till slut andrahandsvärdet. Lustigt också att Fabiaägare rankar rostskyddet så högt. Jag ägde tills nyligen en fem år gammal Fabia och den såg inte bra ut rostmässigt.

#1
Patrik
2009-09-28 16:14

Emme: det du säget är sant
Jag har erfarenhet från andra produkter de som har betalt mer för sina produkter har haft otur och de som köpte billigt säger "det kunde man vänta sig" har man ett poppulärt bilmärke får man inget gehör för sina klagomål hos vänner.
men har man ett märke som inte är så poppulärt tävlar man om vem som haft mest problem
sen i detta fall tror jag att verkstäderna hos toyota gjort ett bättre job det är trots allt en udda bil hos PSA
sen tycker jag att PSA valt en konstig/ful konstruktion på bakdörren där den blir en del av skärmkanten.

#1
Emme
2009-09-28 16:30

Aygon är snyggare är resterade men gillar baklysena mer på 107/C1 :)
Hur menar du med skärmkanten?
Att dörren går ändå ut till bagageluckan i princip?

#1
Anders
2009-09-28 17:49

Våra värderingar styrs helt klart av hur media bedömer bilar. Se bara på Vi Bilägare som har gjort sig till världsmästare på rostskydd. F.ö kör jag en Toyota Auris i jobbet. Dålig sikt åt alla håll, värdeläöst bagageutrymme och gnisslande bromsar på en helt ny bil. My Toyota is not fantastic!

#1
Krille
2009-09-28 20:24

Jag åkte till min citroenförhandlare och skulle serva bilen (även om jag inte har en citroen) och pratade med en av killarna på verkstaden. Han sa att c1 var citroens bästa bil rent kvalitetsmässigt. Efter att ha haft 2st Peugeot och Renault och pratat med flera andra ägare av Megane och laguna så inser jag att franska bilar inte är direkt problemfria. Jag tror att kvalitetsryktet på tex C5 (som min chef har kört och förbannat) även smittar av sig på C1. Men jag vill också säga att Toyotas bilar inte är helt problemfria och jag som har haft Toyota sedan 12 år tillbaka knappast köper en sådan bil för dess karaktär utan snarare för dess kvalite. Franska bilar däremot, är fyllda av karaktär och detta gör bilägandet roligt.

#1
Simon
2009-09-29 03:28

Hela hemligheten är toyotas bättre garanti och deras verkstadsbemötande, inte så konstigt alls egentligen, köper du en begagnad Aygo får du 8 år eller 15 000 mils garanti, ingen annan kommer i närheten av det......
Det är hemligheten....:)

#1
Raphael
2009-09-29 13:43

Jag kör Renault idag och har haft flera Renault, Citroën och Peugeot. Alla har fungerat väldigt bra och jag har blivit väldigt bra bemött av verkstäder. Jag förstår inte kritiken mot PSA's verkstäder rent generellt. Visst finns det säkert de som inte håller måttet, detta är ju individuellt. Dra inte alla verkstäder över en kam. Det är olika människor som jobbar på alla och de PSA verkstäder som jag har anlitat har verkligen gjort sitt yttersta och bästa. Jag har en mer positiv erfarenhet av PSA's märkesverkstäder än oberoende verkstäder.
Men, som sagt, detta är ju individuellt från verkstad till verkstad.

#1
Patrik
2009-09-29 18:23

Disignen som PSA har på sina bilar är att bakdörrens kant mot hjulhuset blir skärmkant och därmed utsatt för stensprut vad jag kan förstå. Sen är även motorhuven längre ner mot stötfångaren så att även den kan få stenkott, aygon har mer som volvo "plast ända upp till att motor huven blir vågrät"
men det är lite svårt när man inte har bilder att peka på.
Det syns tydligt på bilden i tidningen

#1
Patrik
2009-09-29 18:31

Anders: jag kan glädja dig att jag har läst att bromsarna (klossarna) byter toyota ut på garanti för så ska det nog inte vara även om just bromsarna var av tyskt fabrikat (bosch)

#1
Perzy
2009-09-30 13:45

Toyotaägare är ju de minst kunniga av alla. De tillhör de befolkningsrupper som kör lägst sträcka per år, sällan kör motorväg eller landsväg över huvud taget.
Tyvärr har ju idiotiska Svensk bilprovning stor skuld i detta, de har ju predikat i årtionden om vilka bilar som har minst fel, utan att ta med körsträckan! Eller rostskyddet för den delen!

#1
Simon
2009-09-30 13:53

Perzy, lite statestik tack.......:) Det låter på dig som våra små barn, "alla andra har/gör"

#1
pg
2009-10-02 00:33

Vilka bilar länders bilar får minst anmärkningar av bilprovningen, har minst fel och de mest nöjda ägarna. Japanska bilar förståss. Franska bilar kommer ju på den nedre halvan= sämre än genomsnittet i alla undersökningar.

#1
Johan
2009-10-05 20:50

Jag kör 8 mil motorväg varje dag med min Corolla..

#1
Alex
2009-10-09 19:22

Jag kör min verso fem dagar i veckan, 8 mil (motorväg) + 2 mil landsväg. Samt Semester Stockholm - Montenegro, Montenegro - Stockholm 2 ggr/ år (sammanlagt ca 2000mil). Jag vågar säga att det är en hel del mil Perzy med min toyota från 2006. Eller vad tycker du?

#1
Perzy
2009-10-10 12:57

Statistik på att Toyotaägare är mest okunniga? Det kan jag nog inte få fram... Men en stor andel är ointresserade av bilar och därför okunniga. Det är säkert en lägre andel Toyotaägare som läser vi bilägare än andra märkesägare t.ex.
De som kör mycket -dvs resande försäljare t.ex. har sällan Toyota. Toyota tillverkar helt enkelt inte högfartsbilar lämpade för detta. Toyota har nästan alltid små motorer under 2 liter och de är extremt surriga i motorvägsfart. Få står ut med att köra många tusen mil /år i sådana bilar.
Att vissa pendlar i sina corollor är väl inte så konstigt, i jakten på bränsledropparna pendlar ju folk i VW Lupo och andra extremt obekväma bilar.

#1
pg
2009-10-11 18:00

Kanske är det för att Toyotaägaren inte behöver bekymra sig om sin bils teknik, vad vet jag. Men kanske kan det vara orsaken. Behöver man inte hålla på med att reparera bilen stup i kvarten, behöver man ju heller inte vara intesserad av bílens teknik, man vet ju att den fungerar.
Att sedan japanerna inte nått ända fram, komfortmässigt som europiska bilfabrikanter, samt att Japanerna är relativt törstigare än europeiska motsvarigheter, (egen erfarenhet av Mazda) gör att jag kommer att tänka mig väldigt noga för innan jag väljer en japanare nästa gång det blir aktuellt med att välja bil.

#1
pg
2009-10-11 18:05

Ber om ursäkt, men Mazdan är min frus bil.
ps. Hon får gärna välja Mazda. (Hoppas bara att hon lyssnar på mig).

#1
Sören
2009-10-20 22:26

Jag kör min första Toyota, Toyota Jaris Verso 2001 årsmodell. Den är utmärkt för jag kan ställa min frus rullstol rakt upp och spänna fast den. Ett jättelastutrymme.
Jag frågar varje gång på verkstan vid den årliga servisen, som infaller strax före bilprovningen. Varför hittar ni aldrig några fel på bilen. Jag har bytit däck en gång och bakre ljuddämpare en gång.
Synd bar att den inte tas in i Sverige mera, sedan några år.

#1
Arash
2009-10-20 22:51

Efter 24 år trogen BMW kund köpte jag min första Toyota, det blev en liten Aygo. Blev förvånad hur i hela fridens namn man har lyckats att få så mycket i en så liten bil. Drar så lite bensin att det nästan är löjligt.

#1
ebba
2009-10-20 23:45

Sen jag fick ta över min pappas Toyota kör jag bara det märket. Nu är det dax för en helt ny , Urban Cruiser. Den är säkert lika bra och bensinsnål och säker som Corollan och Yarisen som jag kört. Säger bara en sak-Today, tomorow, Toyota. Kan inte bli bättre!!

#1
Jan-Åke Magnusson
2009-10-21 22:19

Jag älskar bilar och jag älskar att köra bil! Men som gammal långtradarchaffis ser jag först och främst på det Praktiska: jag vill ta mig från punkt A till punkt B med så lite bekymmer som möjligt,så säkert som möjligt och ganska billigt. Därför valde jag (efter att ha haft uppskattningsvis ett 20-tal bilar av olika märken)först en Toyota Corolla, nu en Yaris. Det kommer alltid att bli Toyota för mig framöver, även om jag tror-med tanke på min ålder-att Yaris blir min sista (och bästa bil. MEN: Om jag hade haft råd, vet ni vad jag skulle köpr då?:
Jo, en Lexus, och på skoj en Morgan!
Keep up the good woork
Hälsningar
Janne

#1
erik bengtsson
2009-10-22 11:26

jag har köpt en Aygo juni-08 och sämre bil får man leta efter. Bilen har varit inne 5 gånger för att det regnar in i den, 1 gång för att motorn rasat och tvingades byta på 10 månader, varav 2,5 månader på verkstad. kallar ni detta en bra bil???

#1
Jan Dahlgren
2009-10-22 19:18

Corolla 02 1.6 , 6.500 mil 2 glödlampor 2 torkarblad, det är allt !

#1
mike Helles
2009-10-23 12:37

Hej Alla!
Efter att kämpat med en Saab 900 autom. i nästan tio år med ständiga reparationer och problem köpte vi en Toyota Corolla sedan dess har vi inte haft några problem all, nu har vi en AYGO (jag går) och
det sista problemet nämligen bensinen dyrt som
det är. Minns knappt när vi tankade sist.
Accelerar 0-100 på 14 sek. Snabbare om jag sitter ensam. Pigg och rolig bil att köra ifrån en tung BMW (första 100 metrarna) känns också bra.
Bor man i en stad med parkeringspriblem är Aygo (åven andra i samma storlek) en fröjd. I en lucka ingen
tror att man kan patka en bil får min blir lätt plat.
Inget för större laster att transportera förstås men
förvånansvärt mycket ändå.
Hälsningar
Mike, Lysekil.

#1
Olle Fredriksson
2009-10-24 21:47

Äger en Aygo-08. Helnöjd med bilen. Den stora
plumpen för Toyota är att bilarna är obefintligt
underredsbehandlade, det lyser gråplåt i underredet. Tips är att om man underredsbehandlar får man ner ljudnivån en
hel del.
Mvh Ofre

#1
Jenni
2009-10-27 10:12

Vi är nu tre i familjen som alltid kommer att välja toyota. Vi har ett talesätt "En toyota startar alltid". Pappa köpte en lastgammal Toyota Tercel för många år sedan och när den va så gammal att den höll på att rosta ihop, dörrar va utbytta och rutorna krossade, den hade stått på bakgården orörd i många år, då startade pappa den och körde den till tippen! Den gick som en klocka! Jag har en ny Aygo nu och blev förvånad av den höga komforten. Att man som förare får så mycket utrymme är härligt! Särskillt när man pendlar mellan 6 och 10 mil per dag. Landsvägar och motorvägar.(Och jag har kört många andra bilar, även nya och stora så jag har jämfört). Av personalen möts man dessutom alltid av bästa tänkbara service. Och garantierna är kanon. Skulle aldrig välja en annan bil.

#1
Jonas
2009-10-30 11:40

Älskar vår Yaris! Har kört mycket, bilsemester med fyra vuxna, mycket bilpendlande, numera med barnvagn som får plats utan problem - stor och flexibel invändigt, jag som är lång får bättre plats i den än i många stora Volvos. Det är en 99:a som nu har gått 24 000 mil och det enda som är bytt på den är en glödlampa och ett bromsok på höger fram! Det är kvalitet som gör bilägare trogna sitt märke!..

#2
2011-05-11 12:06

I sanningens namn var inte och ÄR inte trillingbilarna helt lika heller gällande utrustningen!
Då bilarna lanserades hade t.e.x C1 och 107 inte ESP.
Detta börjades det först pratas om på allvar under 2007 varpå även Citroen och Peugeot kände sig tvingade att haka på "trenden" med ESP.

DÅ vi har en C1:a i familjen så vet jag väl hur den ser ut samt hur den är utrustad.
Aygo är betydligt dyrare men känns och ÄR mer påkostad också så det är upp till konsumenten om man vill betala för denna skillnad.
Vad gäller driftsäkerheten så är den så bra som man kan förvänta utav en Toyota oavsett val.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.