Bild
Nästa artikel

Opel - märket börjar få sitt erkännande

AUTOINDEX:

De svenska Opel-ägarna har också börjat ge märket sitt erkännande. I bilenkäten har Opel aldrig tidigare placerats så högt som nu. Nu kan du läsa hela AutoIndex-undersökningen och se samtliga grafer från Vi Bilägare #10.

Opel, ett underskattat märke på den svenska marknaden?
- Ja definitivt, säger Ingberth "Nisse" Nilsson, som jobbat med Opel på fristående AutoVerkstaden i Upplands Väsby de senaste tio åren och sett kvaliteten växa år för år.

De svenska Opel-ägarna har också börjat ge märket sitt erkännande. I bilenkäten har Opel aldrig tidigare placerats så högt som nu.

Opel har hamnat i bakvatten under de senaste decennierna. Ute hos GM-återförsäljarna har Opel blivit en skuggbil till Saab. Till detta bidrar rykten som envist hängt med, ett märke med rost- och elektronikproblem och förekommande attityder och nedvärderingar som "bilar för gubbe med hatt". Tro sjutton att det inte varit helt lätt att sälja Opel.

Vi ska här genast avfärda det illasinnade ryktet om Opel som "rostburk". Okej 80- och de tidiga 90-talsbilarna var inga under av perfektion angående rostskyddet, men redan när Opel lanserade Astra 1998 hade fabriken slagit an tonen. Det var början på en helt ny rostskyddspolicy och under 2000-talet har märkets samtliga modeller regelbundet belönats med höga betyg i Vi Bilägares omfattande rostskyddstester. Opel Vectra fick till och med det allra högsta betyg som går att få vid vårt test år 2005.

Dessvärre råkade vi, liksom många andra Opel-ägare, ut för elektronikstrul av sällan skådat slag när "nya" Vectra lanserades 2002, men när felkällorna lokaliserades - fuktkänsligt placerade och underdimensionerade kontaktstycken - fick Opel sakta men säkert bukt med barnsjukdomarna. Och i dag har Opel inte fler elektronikproblem än andra märken.


- Opels kvalitet är mycket bra i dag, säger "Nisse" Nilsson. Det enda regelbundna som vi får jobba med är isärtagning och smörjning av bakbromsarna, men det är inget specifikt för Opel. Det drabbar alla märken. Vi tycker att Opel är en superbil.

I årets AutoIndex sticker också Opel ut på ett anmärkningsvärt sätt. Som enda märke i undersökningen är ägarna till äldre bilar, kanske med lägre ställda förväntningar, mer nöjda än dem som kört nytt. Det är också ett tecken på att Opel fått ordning på barnsjukdomarna och att kvaliteten håller hyfsat bra över tiden.

Bättre när äldre bilar fasas ut

Andra märken som visar mer kvalitet över tiden, och där rankingen blir högre bland dem som kör äldre bilar, är Toyota och Volvo. Toyota rankas bland de tre främsta i så gott som samtliga frågor med undantag av de ämnen som rör rostskydd, ljudkomfort och uppfattningar om design där resultaten blir mer medelmåttiga. Volvo-ägarna är mest kritiska till bränsleförbrukningen och höga priser.

Ett direkt motsatt förhållande mellan ny och äldre bil visar märken som Mercedes, Honda, Mazda, Renault, Ford och Kia där ägarna till äldre bilar är påtagligt mycket mindre nöjda. I flera av de här fallen, med undantag av Renault, är det otillfredsställande rostskydd som påverkar bedömningarna, men också andra typer av kvalitetsproblem eller produktegenskaper som inte motsvarat förväntningarna. Eftersom materialet i AuitoIndex bygger på upp till sju år gamla bilar kan flera av de här märkena hoppas på bättre totalresultat framöver, när de gamla modellerna fasas ut.       

I bilenkäten som omfattar 20-talet frågor om kvalitet, egenskaper och bilekonomi toppar BMW för andra året i rad. Precis som för Toyota finns det inga direkt svaga resultat, minst nöjda är BMW-ägarna med bilarnas andrahandsvärden. Subaru är här lika klar tvåa, men bland toppresultaten noteras också några djupdykningar, som ägarnas uppfattningar om bränsleförbrukningen i förhållande till fabriksuppgifterna, förbrukningen i förhållande till andra bilar och miljöprogrammet som helhet.

Skoda-ägarna hyllar sitt märke

En delfråga av stort värde är den som handlar om bilkvalitet i förhållande till pris. Här fortsätter Skoda-ägarna att hylla sitt märke - faktiskt för åttonde året i följd. Skodas priser är inte längre låga, men märket fortsätter att träffa rätt med den riskfyllda balansen "bil för pengarna".

Bland de tyska prestigemärkena noteras här stora skillnader, BMW på en finfin fjärde plats, Audi på en medelmåttig 13:e och Mercedes på en svag 20:e plats.
Taggar: AutoIndex

Kommentarer

#1
Scouten
2009-08-11 13:40

Hade kört tre Citroënbilar under nästan fyrtio år, innan jag för drygt ett år sedan köpte en Skoda Octavia Scout -08. Vilken bil! Citroën gav mig mycket och det var nästan aldrig några fel på dem, men Scoutens byggkvalitet och digra utrustning imponerar sannerligen. Helnöjd i alla avseenden!

#1
pg
2009-08-11 14:44

Detta är absolut ingen nyhet för mig, som kört Opel, Volvo och Saab i jobbet.
Att opel gått "kräftgång", i sverige är delvis GM s fel, och även ryktesspridningen från vissa hos Saab beträffande Opels kvalitetsmissar.
Det man missar i sammanhanget är att Opel och Saabs ingenjörer jobbar i ett teamwork, så självfallet lär man av varann. Den ena gången är det missar hos Saab som Opelfolket rättat till, liksom omvänt.
Jag tycker synd om GM s bilhandlare i landet som INTE får någon som helst uppbackning från GM ledningen i Sverige. Marknadsföringen av såväl Saab som Opel har mycket i övrigt att önska. När fanns någon annonsering av Opel eler Saabs bilar i den loklala dagspressen? Inga reklamblad syns heller inte till.
Citroen och Peugeot annonseras varje vecka. Reklamblad skickas ut 4 gånger/År.
Detta sker med medel från generalagenten.
GM som generalagent verkar ju vara urkass.
Det var detta som utlöste min frustration, när jag hotade med att byta bilmärke till Toyota.
Då blev många Saabanhängare skitförbannade på mig, men förstå mig, när min opelserviceman påstod att det var fel i bussningarna på min dåvarande Vectra. Ett fel som i verkligheten inte fanns. När jag sedan hör av andra Opelägare att de blivit lurade på samma sätt, så får ni ha överseende med min ståndpunkt den gången.
Ett rykte gjorde gällande, att Saab villa förbättra sin statistik gentemot Opel i detta avseende.
Jag har arbetat som reservdelsförsäljare och även som besiktningsman, så man har fått höra en hel del.

#1
pg
2009-08-11 14:47

ps.
Mig lyckades dom inte lura.
Ds

#1
Olle Läth
2009-08-11 17:19

Jag tycker ochså att opel har bättrat sig när det gäller rostproblemen,nu är det lika bra kvalitet som andra europeiska bilar.
Jag har nu en Meriva 04a som är den bästa bil jag har haft både körmässigt och komfort mässigt,för att inte tala om den låga bränsle förbrukningen.
Hälsn Olle.

#1
tage
2009-08-11 17:30

Mig har "dom" inte heller lyckats lura. Har varit mycket nöjd opelägare, i drygt 50 år nu, och skulle jag byta bil igen,råder ingen som helst tvekan om vilket märke jag skulle välja.

#1
tage
2009-08-11 17:44

Mig har "dom" inte heller lyckats lura. Har varit mycket nöjd opelägare, i drygt 50 år nu, och skulle jag byta bil igen,råder ingen som helst tvekan om vilket märke jag skulle välja.

#1
SUPERB
2009-08-11 21:33

Har haft tjänstebil ett antal 3-årsperioder och mest Volvo och senast en SAAB 95 Biopower. (SAAB:en imponerade inte med kvaliten i alla fall) Sedan 7 månader är det Skoda Superp och den är den som impat mest på mej. Möjligtvis kan VOLVO S80 01:a matcha Skodan till en del.
Jag förstår varför Skoda-ägarna hyllar märket i såväl "bil för pengarna" som "bra service" Fortsätter det som mina första 4000 milen har gjort så står jag gärna i givakt för Skoda.

#1
Transportmedel eller bil?
2009-08-12 12:15

Inte så konstigt BMW ligger i topp. Det är ju inte bara ett transport medel mellan A och B som tex Opel är. Bilar kostar, oavsett om de används eller ej, är dyra i drift eller inköp. Ska man ha en bil enbart för transport så visst, Opel funkar säkert fin fint. Men hur roliga är de att köra, vilken finnish har de på material? Plast plast och plast.
De, tillsammans med merparten av ordinära bilar ligger ljusår ifrån BMWs produkter. Därmed inte sagt att BMW håller bättre kvallitet, det gör de inte.
Ps! Kör själv Peugeot och KIA, dvs inte BMW.

#1
Johan
2009-08-12 18:24

Opel betyder gubbe på latin =) Klockren kommentar från Teknikens värld vid provkörningen av Insignia som för övrigt fick bra betyg om jag inte minns fel. Opel är nog bra som dom flesta märken idag.

#1
pg
2009-08-13 00:21

Här förekommer det mycket skitprat om Opel så fort ett inlägg kommer upp. Mycket kommer från personer som aldrig ägt någonOpel. Jag kan försäkra er alla om att dagens Oplar är så väl ihopskruvade att inte ett störande ljud finns, ens efter 20.25000 mil. Alltså förefaller de vara lika bra material i dagens Opel som BMW fast till ett lägre pris. Dessutom mycket lägre pris på reservdelar och service.

#1
Saabnisse
2009-08-13 00:28

Nu får du verkligen ge dig igen, PG, Opel har tillverkat skitbilar med låg kvalitet under hela nittiotalet och en bra bit in på 2000-talet.
Vi hade en Astra -01 som servicebil som byttes mot en- 04, båda med avsevärda rostproblem och mängder av annat trassel.
När det var dags för byte -04 ville ingen åka Opel utan det blev en Focus etanol som de flesta var nöjda med (den gick mest på bensin), men den rostade inte!
Nu är den ersatt av en Skoda diesel.
Jag tror att Opels dåliga rykte har man bäddat för själva, det är inget som Saabförsäljare behövt hjälpa till med.
De modeller som finns nu är säkert inte sämre än några konkurrenters och rostskyddet har man ju förbättrat så att det ofta är bättre, men det kommer ändå att ta tid att återhämta sig och övertyga gamla besvikna Opelägare att det går att köpa deras produkter igen.
Och tro mig, det finns de som är rejält besvikna, det räcker inte med att motor och drivlina fungerat bra när skärmkanterna börjar se ut som gardinfransar.
Inget av detta kan du skylla Saabförsäljare för.

#1
Saabnisse
2009-08-13 00:58

Jag måste tillägga till Opels försvar att den av vissa utskällda 2,2 l-Opeldieseln som tidigare satt i Saab 9-5 ändå gick över 80000mil utan problem för de flesta taxiåkare som var väldigt nöjda med den.

#1
pg
2009-08-13 01:10

Det där tror jag inte ett ögonblick på Saabnisse.
För det första har jag inte stt en enda Opel Astra av 01 årsmodell som varit rostangripen. För det andra har alla Astramodeller efter modellserie 2 av årgång 98 helgalvad kaross. Inte ens under mina 8 år på bilprovningen i västsverige har jag sett någon Astra av den eller senare årgången med rostproblem. Jo en bil hade rost på en framskärsmsida, men den var uppkommen efter en bristfälllig svetsning efter att ägaren kör in i garageporten. Som bekant fungerar inte svetsning så bra på det blandmaterial som numera finns i de karosseridelar som tidagare byttes friskt.
I dag är det bättre att köpa hel skärm än att rikta en gammal skadad.
Att Astra -01 skulle vara en rostbil med massor av problem tror jag inte för ett ögonblick på. Jag tillåter mig tvivla på dina uppgifter.

#1
Konservator
2009-08-13 01:17

Är det där verkligen "hela" undersökningen? Det är ju bara 22 märken, och bara ointressanta svensson- och abdullamärken (undantaget Citroën).

#1
Conny Karlsson
2009-08-13 01:26

Varför krångla till det så mycket när det finns märken som är bra och har nöjda ägare och inte visar upp några svaga resultat överlag. Säger bara byt spår !

#1
tage
2009-08-13 02:10

"Saab-nisse" det finns väl ingen som har hört talas om ford med rostproblem, så den kan omöjligen tillhöra kategorin "skitbilar"

#1
Saabnisse
2009-08-13 10:02

Ja, PG, jag ber om ursäkt, jag tog fel på årsmodellerna, jag fick reda på att det tydligen var -99 och -01 på Oplarna. På -99an byttes bakluckan efter knappt två år, svåra rostskador i nederkant.
Och Tage, att jag inte skrev om Focusen beror ju på att tråden handlar om Opel.
Men Forden var inte felfri men den rostade inte.

#1
JAG
2009-08-13 15:24

Är det ingen som minns ramsan:
Köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten? Hehehe. Så initialt var väl kunderna nöjda.

#1
Johan
2009-08-13 21:50

Köp Japanskt så slipper ni bekymmer. Subaru Honda Mazda och Toyota men det sista är man väl lite less på men bra bilar för bra pengar.

#1
pg
2009-08-14 00:18

Nu börjar vi närma oss varann Saabnisse! Visst fann det problem med bakluckorna på vissa Astrakombi modeller. Efter vad jag fått veta, rör det sig om några få färgserier, vilka tillverkades i Belgien. Av någon anledning har just de fått bakuckor av någon gammal serie, men det ska tydligen bara röra sig om 1 eller 2 årsmodeller. Detta stämmer, att man bytt ut bakluckor, eller reparerat dem. Det har jag sett i den reservdelsdatabas som jag har tillgång till. Men, och ett stort men är på sin plats. Astran är långt ifrån värst av dessa årsmodeller.
De där rostuttrycken som är så populära i vissa kretsar, är inte de ur tiden nu? I vart fall bilarna.
Dagens bilar kommer att klara rosten bättre det är jag övertygad om.
De skador jag sett verkar ha uppkommit genom att luckan blivit utsatt för yttre våld, och skadats.
Och där håller jag med dig Saabnisse, nog borde rostskyddet klara en spricka i lacken tills man hinner åtgärda skadan.
Dessbättre är bakluckorna numera galvade.

#1
pg
2009-08-14 00:25

Jg glömde en sak till. Är verkligen en Japanare ett alternativ rostmässigt? Knappast vill jag påstå, efter att ha haft 3 st i familjen. Inte har de varit speciellt driftsäkra heller. Men detta med driftsäkerhet kan ju ha att göra med att man har otur.

#1
Saabnisse
2009-08-14 00:54

Ja,PG, idag tror jag säkert att Opels modeller är väl i klass med konkurrenterna, men de var det inte tidigare och det jag reagerade över var din antydan att det var Saabförsäljarna som gett Opel dess dåliga rykte, en sak som jag anser att de svarat för själva genom sina produkter.
Även om de idag bättrar sig och gör bra bilar så kommer det att dröja innan man får tillbaka ett förtroende.
Om man jämför med japanska märken så är det ju underligt att de, trots sitt dokumenterat dåliga rostskydd (vilket ju förmodligen beror på att de inte konstruerar bilar för en så liten marknad som Sverige), ändå har ett gott anseende bland många bilköpare.

#1
Saabnisse
2009-08-14 11:29

Och nu verkar det ju vara klart med Magna som ny ägare till Opel och det förbättrar väl sitsen ytterligare.
Synd att de inte tar över Saab också.

#1
pg
2009-08-14 17:45

Ja det är synd tycker även jag. Opel behöver ett syskon med statuskaraktär lika som förhållandet Audi - VW. Det verkar ju som om VW gynnas försäljningsmässigt av den liknelsen

#1
pg
2009-08-14 19:13

Jo visst har säljarnas negativa omdömen om Opel splat roll, men det är inte gamla erfarna säljare som står för den bedriften, utan yngre och nya försäljare.
Men visst har jag varit för generell när det gäler den kritiken. Det är inte lätt att vara säljare, när man inte får lokal stöttning av generalagenten.
Men GM s bank GME spelar ut märkena mot varandra, så har det varit i ett flertal länder, där hemmamärket gynnats på andra tillverkares bekostnad.
Jag har tidigare kritiserat GM ledningen i Sverige, och ber om ursäkt för detta, när jag inser att det ligger på ett högre plan.
Som det är nu, får vare sig Saab eller Opel någon som helst stöttning från sin generalagent. Varje säljställe är ett eget företag med eget ansvar att ta hem bilar till försäljning. Där kommer GME in, som är företagens lånegivare.
Tidigare har det ju varit generalagenten som ägt bilarna fram till försäljning. (pris standardutrustade) tilläggsutrustning har bekostats av lokala säljare.
Detta system skulle ju ha hjälpt alla de
GM säljare som nu tvingas i konkurs.

#1
Johan
2009-08-16 14:55

Kör en 6 år gammal Toyota den är fortfarande som ny efter 8000 mil.

#1
S-E S
2009-08-16 20:30

Klart Johan att din Toyota ska kännas som ny efter 8000 mil. Med denna körsträcka har en modern bil inte varit inne på sin 3:e service än.

#1
Johan
2009-08-16 22:24

Har den på service en gång per år 1400kr och vid 9000 kostar det 3000 det är inte så farligt med tanke på att jag köpte den begangnad och har kvalitetsgaranti till 2011 allt utom slitage ingår dom bytte vattenpump gratis nyligen.

#1
Johan
2009-08-16 22:30

Kolla GMs hemsida i staterna så ser ni hur mycket dom stöttar Saab därborta..alla märken som dom dissar är ju inte ens ja kolla själva..pinsamt men jänkarna har ju redan gett upp pontiac saab hummer och saturn/Opel.. Är ju som många vet Buick cadillac chevrolet och gmc som gäller i framtiden.

#1
Saabnisse
2009-08-17 11:41

Den här tråden handlar ju om Opel.
Trots detta måste någon förvirrad Toyotaägare in och framhålla sin bils påatådda förträfflighet.
Varför?
Det sker ju praktiskt taget i varje tråd.
Om ni inte har något att säga om Opel kan ni väl hålla er härifrån!

#1
Conny Karlsson
2009-08-17 18:40

Lite konsument infrormation.
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13980
Vad jag inte riktigt förstår i denna artikel där rubriken lyder " Opel-Märket börjar få sitt erkännande".
Om man läser i ovanstående länk som jag lagt in så ligger Opel Astra på andra plats från botten och Opel Vectra på femte plats från botten, och vad det gäller brukselektronik på sjunde plats från botten. Är det att få ett erkännande eller på väg att få ett erkännande ? Jag kräver iallafall mer av mitt bilmärke.......eller vad menar man med artikeln egentligen ?

#1
pg
2009-08-18 00:28

Med statistik kan man svänga till vad som helst, det beror på hur frågeställaren ställt frågorna.
Dock bekräftar den det faktum, att vare sig Saab eller Opel ligger i täten. Men det skiljer inte mycket mellan dessa modeller i de kund/verkstadsenkäter som finns ute i Europa. Dock kan man där se att Opel ligger bättre till än i Sverige. Kanske är det så, att det säljs för få av det märket i Sverige för att man ska få en tillförlitlig statistik. Sak samma med Saab som hamnar på de absolut sista platserna i länder som Tyskland m fl. Europeiska länder där Saab har en förhållandevis låg försäljning.
Att generalagenten GM Sweden fullständigt lämnar sina återförsäljare i sticket med dåligt utförda leveranskontroller är ett annat fenomen.
Varje återförsäljare får ju själva stå för den.
Hoppas på ändring inom en snar framtid. Som det nu är måste man vara noga med vilken handlare man köper Opel av.
Jag har haft massor av Oplar som fungerat klanderfritt. Min senaste Vectra -03 har nu rullat 18000 mil utan minsta fel.

#1
Morgan
2009-09-02 19:24

Saabnisse!
Jag vill påstå att opel alltid har byggt bra bilar.
Jag har själv ägt många bilar sedan 78 och kan konstatera vid jämförelse med andra märken att Opel inte varit sämre än någon annan.Däremot mycket billigare att äga.
De som påstår att kvallitén blivit bättre har nog sant men det måste gälla alla andra märken också.
Rost har inte bara drabbat Opel det är några modeller som inte varit bra medan andra väl så bra som konkurenterna.

#1
Niklas
2009-09-07 23:45

Jag har arbetat med dessa ämnen sedan 1983 och det är otroligt vad allt hela tiden upprepas, inget har förändrats, samma frågor, samma åsikter, samma argument, samma ord.
Jag känner historien om alla bilmärken, vet alla deras fel och brister, jag kan smula sönder vilket bilmärke jag vill, därför att inget är så bra som deras älskare inbillar sig.
Det är okunskap som talar när någon berömmer BMW eller någon liknande bil, 7-serien 1987 är den första med kvalitet, före dess är det skräp, men många vill tror på sagor.
För ett par år sedan dök en Opel Senator upp till salu som testades 1980 i Teknikens Värld mot en BMW 528, Senatorn var i nästan samma skick, BMW:n skrotades för så länge sedan att ingen mindes när den försvann.
I Opels fall är frågan komplicerad därför att det hela tiden är beroende av modell, version och årsmodell, generalisering som man gör är omöjlig.
En viss Opel av viss modell första årsmodellen kan exempelvis vara otroligt dålig, som Kadett 1985 till 88, medan en annan Opel av samma årsmodell, men en annan modell kan vara i världsklass, en ren dröm som Ascona 1988.
Detta har många människor aldrig hört talas om och kan heller inte förstå.
Opels dåliga anseende bygger i huvudsak på att första årsmodellen oftast varit påtagligt sämre än de följande samtidigt som den alltid sålt i stora volymer medan de betydligt bättre som kommer senare sålt i mindre och mindre volymer, till detta kommer att lyxversionerna, med fina påkostade material och högre klass sålts mycket få, och de dyra Lyx och sportbilarna med specialutrustning, de är totalt okända, ingen utan specialintresse har ens hört talas om dem.
Vad blir följden av detta?
En totalt snedvriden falsk bild där alla bra och fina bilar är okända medan alla dåliga och billigt utförda översvämmar alla marknader.
Astra 1993 är en högst dålig sak, medan Omega, Senator 1993 i kvalitet överträffar alla bilar oavsett märke under 500 000 kr.
Men i Sverige finns endast tre eller fem svensksålda Senator, däremot såldes många tusen bristfälliga Astra.
Slutsats: flera tusen tror att Opel är en skitbil.
Fast om det vore så hur kan man då samtidigt göra bilar som lätt överträffar Mercedes och BMW i byggkvalitet och precision.
Så tydligen är det inte så enkelt.
När det gäller bristerna på alla nya modeller (med undantag för Calibra) mellan 1985 och 1996, de som var äldre än tre år hade inga fel, så beror det huvudsakligen på en maffiaorganisation inom GM-Europa som tog emot mutor från underleverantörerna för att acceptera billiga material och dåliga lösningar, 1995 avslöjades detta och ledde till en lång rad åtal och fängelsestraff på upp till fem år, flera höga chefer i Opels ledning och styrelse tvingades avgå, talande nog också Opels produktionschef!
Det visade sig att banditerna varit verksamma mellan 1985 och 1995, just de år då Opel haft de största problemen med kvalitet sedan 1863, efter 1996 har Opels kvalitet blivit bättre för varje år.
Detta förklarar mycket men denna händelse är totalt okänd hos allmänheten och man tror att allt berodde på att Opel gör dåliga bilar, men det kan ju vara intressant att ställa frågan VARFÖR?
Att Calibran klarade sig utan fel berodde förövrigt på att den tillverkades i så små serier, hade så stor uppmärksamhet på sig och tillverkades dessutom också i Finland, att banditerna inte vågade att trixa med den.

#1
Kingen
2010-03-08 10:41

Niklas du är fullständigt grundlurad, Opel har varit - är - och kommer alltid vara ett skräpmärke. Usch och fy och blä!

#2
2011-03-20 18:20

Mycket lustigt!

Där trampade vi på en öm tå tydligen…
Aj! Aj! Aj!

Här är ett exempel på dessa fanatiska figurer som lever i sin egen lilla fantasi och som inte kan argumentera utan att ta till de personangrepp som är det som alltid utmärker den som ligger i underläge.

Om vi träffades i verkligheten skulle jag snabbt ändra på denna attityd.

Sanningen och verkligheten kan ingen makt i världen besegra.

Hur mycket man än spottar och fräser…

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.