Bild
Nästa artikel
AUTOINDEX:

Volkswagen vägrar goodwill

Publicerad 27 maj 2009 (uppdaterad 12 december 2013)
Service varje 2 000:e mil, eller varje 3 000:e mil - som det står i serviceboken?<br /> - Jag ringer alltid verkstaden när servicelampan börjar lysa, säger Ulf Sandström från östgötska Hogstad.<br /> Hans Golf kom in på verkstad med en mätarställning på 3 044 mil. Och enligt Volkswagen var det var på tok för sent eftersom kamkedjan redan då tagit för mycket stryk.

I dag har så gott som alla moderna bilar kamkedja i stället för kamrem av gummi. Kamkedjan är en säkrare lösning och ska i normala fall hålla under bilens hela livslängd, eller åtminstone uppemot 20 000 mil med tillsyn och normalt brukande. Därför kommer Ulf Sandströms uppgifter en smula överraskande.

Men vid närmare efterforskningar visar det sig att fler Golfar, bland annat flera körskolebilar, drabbats av samma problem och att Volkswagen ingalunda är ovetande om problemet.

- Därför tycker jag att Volkswagen gott och väl kunde stå för hela reparationen, säger Ulf Sandström.

- Nu fick jag gå via mitt försäkringsbolag och betala en självrisk på 3 000 kronor.

Ulf Sandströms bil, en VW Golf 1,4 TSI -06, har just lämnat nybilsgarantin, men någon goodwill var VW aldrig beredd att ta - med motiveringen att Sandströms bil vid första servicetillfället överskridit maxgränsen med 44 mil.

- Eftersom servicen tyvärr utfördes när bilen passerat gränsen för vår rekommendation kan vi inte heller ta ansvar för det inträffade felet, säger Svenska Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Nu hör det också till saken att Volkswagen känner till den känsliga konstruktionen med kamkedjan som kan sträckas ut ett par centimeter om inte smörjningen fungerar som det ska.

- Vi har fått in några liknande fall och vi håller just nu på att analysera detta med vår fabrik, säger Marcus Thomasfolk. Det vi kan konstatera är att det i stort sett i samtliga fall handlar om bilar som passerat serviceintervallen eller ligger strax på maxgränsen 3 000 mil.

Fallen med körskolebilarna då?
- Här kan orsaken vara att vi har en hydrualisk spännare som är beroende av oljetrycket. Om man får många motorstopp finns risken att kedjan hoppar när det inte finns något oljetryck till spännaren.

"Trodde kedjan var säker"
Hos VW-verkstaden Wahlstedts i Motala där Ulf Sandström servat sin bil konstaterades det att kamkedjans länkar var slitna och att kedjan sträckts ut ett par centimeter, och därmed kuggade över. Kamkedjan byttes till en kostnad av 10 908 kronor, en smäll som försäkringsbolaget och sedermera Ulf Sandström fick ta.

- Vi lyssnade om goodwill, men fick besked om att det inte var aktuellt i det här fallet, säger verkmästare Åke Andersson. Normalt sett kommer de här bilarna in efter 2 000 och upp till 2 500 mil, då lyser det för service i kombiinstrumentet.

Ulf Sandström, som varit trogen VW-ägare sedan 1970-talet, är säker på sin sak.

- Lampan började lysa efter drygt 2 800 mil, då ringde jag omedelbart verkstaden, men fick tid först en vecka senare. Då hade körsträckan olyckligtvis passerat 3 000 mil.

Till saken hör att missödet för Ulf Sandström inträffade först efter andra service, gjord efter 5 677 mil.

- Då lyste servicelampan vid 5 600 mil.
Det var efter den servicen, då också en givare till kamaxelinställningen byttes, som motorlampan började lysa - och som så småningom också ledde till byte av kamkedjan.

- Precis som alla andra har jag trott att kamkedjan var en säker konstruktion, säger Ulf Sandström. Men nu vet jag inte längre. Och att det här skulle hända på en nästan ny bil. Nej, det här borde Volkswagen ta itu med på allvar.

Kommentarer

#1 • 27 maj 2009
peter (not verified)

Klart VW ska ta på sig detta!
Har själv en vw med denna motor.
Nu får de skärpa sig...man kan inte leva på försäljningssiffror jämt..man ska ha kundvård oxå

#2 • 27 maj 2009
Tommy (not verified)

VW känner mycket väl till det här problemet. Även deras v6 motorer har problem, har fått byta kamkedjor efter 6000 mil och utan ersättning från VW, bilen servad hos Din Bil Ulvsunda

#3 • 27 maj 2009
Jan Fredrikson (not verified)

Ett uppenbart konstruktionsfel och Tomasfolk´s ursäkter är pinsamma - punkt / slut.
Janne

#4 • 27 maj 2009
Michael Nilsson (not verified)

Ouch, att VW behandlar en sådan trogen kund på det viset är skrämmande. Har den senaste tiden gått i tankarna på att köpa mig en Passat, men nu tror jag nog att jag ej kommer att göra det med tanke på deras handlande.
Michael

#5 • 27 maj 2009
Tobbe (not verified)

Pinsamt uselt Volkswagen, med sådan kundomsorg tänker jag aldrig göra bilaffär med er.

#6 • 27 maj 2009
peter (not verified)

Har ägt många VW genom åren och det genomgående är att det är bra bilar.
Men...när det kommer till hur man behandlar sina kunder verkar det finnas en del att göra...att hänvisa till att bilen gått 44(!) mil över det REKOMMENDERADE serviceintervallet är ju bara sjukt och mycket kortsynt.

#7 • 27 maj 2009
Ingmar (not verified)

Jag fick reda på att VAG gruppen har problem med kamkedjorna för 2 år sedan, dom sträcker sig några cm vevaxelgivaren och kamaxelgivaren får då olika grad värde och motor lampan tänds, service datorn rekomenderar då en ny kamaxelgivare men det slutar i att kamkedjan byts. på VR5 & 6 motorn så sitter kamkedjan bak och hela motorn måste lyftas ur först dyrt. Gamla 1,8 med kamrem byte var 12000 mil och ventiler & kolvar krockar ej kostnad ett par tusen: det var bättre förr VAG. Köpte själv en ny Lexus IS nu då mina gamla arbets kamrater på VAG verkstaden inte kunde rekomendera någon bra nyare VAG bil.

#8 • 27 maj 2009
Patrick (not verified)

Visst är dem bra på sälja bilar....men ff för Volkswagen,att dem har några kunder kvar !Trots enkäter efter enkäter är det fortfarande samma visa.Knappt nån förbättring. Långa väntetider för reservdelar,för servissar och dyra räkningar !

#9 • 27 maj 2009
McTar (not verified)

Om det stämmer att servicelampan (eller indikatorn) började larma efter 2800mil och kedjan är slut efter 3000mil är det rent ut sagt bedrövligt. I sådana fall skall serviceindikatorn larma lång tidigare och räkna ner en längre sträcka. Har detta problem uppkommit av den hiskerliga longlife-oljan? Jag kommer serva bilen var 1500:e mil med vanlig hederlig olja - det är bilen värd. Annars har jag kamrem - byte efter 18000mil

#a • 27 maj 2009
Roy (not verified)

VAG har ju inte precis gjort sig kända för att ha bra service. De ligger i botten undersökning efter undersökning. Man förstår varför.
3000-milaservice känns som ett tänjbart begrepp. 2900 - 3100 mil borde rymmas i definitionen. I artikeln använder Thomasfolk två begrepp -rekommendation och maxgräns. Vet han inte själv vad som gäller? Om det är en maxgräns, framgår det då tydligt i bilens instruktionsbok?
I vilket fall so helst kan ju knappast Ulf lastas för att verkstaden inte kunde ta in hans bil förrän 3000 mil passerats - han ringde ju faktiskt innan, dessutom omedelbart när servicelampan börjat lysa. Att lampan börjat lysa så pass sent tyder dessutom på att Ulf knappast kör som en blådåre.
Till råga på allt så rasade inte motorn förrän efter NÄSTA servicetillfälle , som gjordes i mycket god tid. Om det nu verkligen är så illa ställt med VW-motorer att en kamkedja är sämre än en kamrem, så borde den väl i så fall bytts vid den förra servicen, eftersom bilen då kom in så fruktansvärt otroligt sent till service!
Att så här långt efteråt komma dragande med anklagelser i sin snikna och skamliga iver att slippa undan sitt ansvar är ju plågsamt löjligt.

En kort sammanfattning:
1. Ulf beställde omedelbart service när servicelampan började lysa.
2. Ulf beställde servicen innan 3000 mil passerats.
3. Serviceverkstaden ansåg inte att kedjan behövde bytas.
4. VW:s kamkedjekonstruktion är av sällsynt uselt slag.
Svenska Volkswagen med Marcus Thomasfolk i spetsen bär sig vidrigt åt!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.