Bild
Nästa artikel

Saaben från Kina är här

Nyheter

Kinesiska BAIC har nu tagit fram en egen bil utifrån Saab 9-5 - Beijing C71. Här är första bilden.

I höstas sålde Saab verktyg för att tillverka gamla 9-5 till den kinesiska tillverkaren BAIC.

BAIC betalade motsvarande 1,4 miljarder kronor och fick då också viss teknik till 9-3.

Bejing C71
Nu har BAIC, som är Kinas femte största biltillverkare, tagit fram en egen bil utifrån den nu utgångna generationen Saab 9-5.

BAIC kommer att tillverka bilen under det egna BAW-märket och namnet Beijing C71.

Bilen får premiär på Beijing Auto Show som slår upp portarna den 23 april.

Det avslöjar China Car Times som fotograferat affischer på bilen utanför mässområdet i Peking.

Nytt ansikte
Beijing C71 bygger på gamla Saab 9-5 och har fått en helt ny front.

Ansiktet kan beskrivas som mer futuristiskt i jämförelse med dess svenska föregångare.

Mer information om bilen väntas när salongen i Peking öppnar.

Diskutera: Vad tycker du om Beijing C71?
Taggar: Nyheter
Saaben från Kina är här

Kommentarer

#1
JAN
2010-04-21 15:44

Grattis Kina! Nu får ni lite riktig säkerhet.

#1
Peter i Sydney
2010-04-21 16:44

Den ser konstg ut. Den morderna fronten passar inte alls ihop med resten av bilen som är totalt omodern.

#1
Saabnisse
2010-04-21 17:12

Det ska bli kul att se vad den har för drivlina och om den har kvar nyckeln där den ska vara, mellan stolarna!

#1
B-boy
2010-04-21 17:13

Fräsig front i rätt riktning tycker jag, modernt !

#1
Erik F
2010-04-21 17:54

WOW! Snygg bil - snyggare än gamla 9-5.

#1
Saabnisse
2010-04-21 18:30

Ser lite ut som om den fått påssjuka!
Eller kindpåsar från en hamster kanske?
Det kommer väl fler bilder så småningom och då kanske man får ändra uppfattning.

#1
Nils
2010-04-21 19:25

Jag tycker den ser fin ut!
Den kommer nog sälja bra.

#1
Riku
2010-04-21 19:27

Visst är en Beijing C71 lite bättre än en Volvo C70 ?

#1
Jarl
2010-04-21 21:18

Fräsig, om man ändå vore Kines.

#1
Steffe
2010-04-21 21:29

Snyggt Kina..hoppas nyckel försvunnit mellan sätena och att drivlinan är ersatt...så långt från Saab desto bättre..GO FOR IT!!
Stefan

#1
Krille
2010-04-21 21:42

Kindpåsarna var inte snygga.

#1
leifer
2010-04-21 21:53

Tycker fronten var lite för mycket, en mer försiktig och sober front hade nog passat modellen bättre.

#1
NONNO
2010-04-22 15:29

Ja du SAABNISSE, ja håller me´dej. Du STEFFE e ute på fel väg!

#1
saabhenke
2010-04-23 11:05

jag skulle gärna vilja se ett krock test med denna och se om dom fixade det eller bara fuskade ihop bilen???
man har ju trotts allt sett att dom fuskar en hel del
lånar lite här o där
Undrar en grej till... är folk medvetna om varför saab har tändningslåset mellan stolarna?? nä tror inte det..
men vill man va mainstream köp en Ford eller varför toyota he he den är ju tydligen kanon he he

#1
pg
2010-04-24 13:52

Inte är då jag intresserad av en Saab från Kina. Är inte Saab svensktillverkad får det vara för min del. Börjar Saabhandlarna sälja den här bilen i sverige, kommer jag att bojkotta allt vad Saab och GM heter i framtiden.

#1
Gösta
2010-04-26 15:14

Kineserna har verkligen lyckats. Att få en så vedervärdig styggelse som 9-5 att se hyggligt bra ut, det är bara att lyfta på hatten. Det här är ett folk som kan. Ett stort grattis till alla Kineser.

#1
Roland
2010-04-27 00:27

Länge har jag sagt att utvecklingen är klar i det globala perspektivet. B-laget hamnar i Asien. Endast de starkaste klarar identiteten och konkurrensen från lågprisländerna. Det är ju å andra sidan glädjande att folk med mindre börs i Sverige får råd att köpa en ´ny bil och inte hamna bakom ratten i en illa sliten sämre begagnad leasingbil. Eller det är den fattiges lott att vara lojal mot fäderneslandet??

#1
Arne
2010-04-27 19:48

Coolt..kommer dom ta in dessa till Sverige. Nu börjar det likna en bil
AA

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.