Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vågar jag köpa Cadillac BLS?

Bilfrågan

"Cadillac BLS säljs ut nya för nästan halva priset. Vågar jag köpa?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vågar jag köpa en Cadillac BLS? De säljs ut nya för nästan halva priset. Är kvaliteten bättre än i tidigare Saab 9-3?

John

SVAR:
Saab har förvisso haft stora problem med vevhusventilationen, så kallad oil sludge, när det gäller motorerna B205 och B235 tillverkade åren 1998-2003.

Vidare har Saab inom ramen för garantin bytt ut undermåliga tändkassetter, men efter 2003 ska också dessa problem vara undanröjda.

Det finns därför ingen generell anledning att avråda från att köpa en begagnad Saab enligt vår uppfattning.

I Cadillac-versionen får du dessutom en välutrustad bil till ett bra pris även om du måste räkna med att det sjunker snabbt även fortsättningsvis.

Huruvida Cadillacversionen är bättre än originalet är det svårt att få någon välunderbyggd information om.

Dessa bilar är sällsynta i Sverige och därför finns dåligt statistiskt underlag. Hela idén med den bilen var att den skulle vara mer genomarbetad då man i USA premierar hög driftsäkerhet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?

Taggar: Bilfrågan, Cadillac
Bilfrågan: Vågar jag köpa Cadillac BLS?

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-03-18 11:32

Ibland blir man undrande över era svar.
De motorer ni skriver om har ju inte suttit i Cadillac BLS.
De satt ju i förra modellen av 9-3 och 9-5 och de flesta av dessa motorer har också modifierats och fungerar säkert bra idag.
Om man sedan köper en ny BLS till ett kraftigt rabatterat pris spelar det väl ingen roll hur nya Saabägaren påverkar tillverkning. återförsäljare och verkstäder.
Det enda intressanta är ju om det kommer att finnas verkstäder som kan reparera och om det finns reservdelar och med det stora antal Saab som finns i drift är det inga problem inom överskådlig tid.

#1
pg
2010-03-18 12:00

De motorer ni avser, har aldrig suttit i vare sig Cadillac eller Saab 9-3 sportsedan, däremot har de förekommit tidigare och fortfarande i 9-5.
Den motor som sitter i Cadillac har beteckningen B207 eller som den heter hos GM powertrain BE35 om inte jag missminner mig. Den motorn har inga som helst problem med oljesludge.

#1
Seken
2010-03-18 13:14

I mina ögon är det ett underligt sakernas tillstånd, att BLS säljs till marknadsanpassade priser, medan man på konstlad väg försöker hålla upp priserna på SAAB:ar. Som köp betraktat är självklart BLS:en det bättre valet. Men är man av nån anledning SAAB-fantast, så väljer man kanske en överprisad sådan.

#1
pg
2010-03-18 13:21

Lite fel blev det beträffande motorer. GM powertrain har nr AW40 på sina 2ltersmotoer numera, det är växellådorna (5vx) som heter ME 35. Me 40 (6vx.

#1
Henrik
2010-03-18 15:23

God morgon Vi Bilägare, hoppas ni sovit gott!
Ägarstruktur? Saab Automobile?
Ett ganska stort företag som heter GM (General Motors) sålde SAAB Automobile till Spyker Cars, och södertälje-spisen har aldrig suttit i en BLS.

#1
Boo Wennerberg, Vi Bilägare
2010-03-18 17:41

Ett litet klarläggande; Cadillac BLS 2,0T och Saab 9-3 har samma motor, utvecklad av GM. Däremot har naturligtvis inte "gamla" B205 och B235 funnits i Cadillac. Frågan löd: Är kvaliteten bättre än i tidigare Saab 9-3? Svar: Ja, med "nya" Saab-motorn (2,0T/210 hk), eller om vi hellre vill kalla den GM-motor.

#1
Conny
2010-03-18 17:56

'Nästan halva priset'.....jamen vad är det? Ursprungliga priset var ordentligt hissat så detta rabbaterade är ändå inte billigt nu!! Köp en riktig prisvärd bil istället än detta fula 'missfoster'!

#1
Rikard
2010-03-18 18:45

Om jag inte minns fel kommer motorn från GM Australien, det går att hitta trådar på nätet om utslitna kamkedjor i förtid, vet dom som har fått byta redan vid 7000 mil.
SAAB har inte sammma motorstyrning/tändning som tex Opel, om Cadilac har SAAB el Opelstyrning vet jag inte.
Det har även gått att läsa om utslitna kamaxlar på dieselmotorn från Fiat på taxibilar med 20" mil på mätaren.

#1
Micke
2010-03-18 19:59

Är man ute efter en mellanklassbil av europeiskt ursprung (vem vill köpa japansk idag...?) så är nog en BLS ett bra val om man prioriterar komfort. Enligt en konstruktionsansvarig på SAAB är tex. alla bussningar i chassit mjukare än på 9-3 och både fjädrar och dämpare är mjukare jämfört med 9-3. När jag provkörde tyckte jag att den var bekväm utan att vara för mjuk. Dessutom är den bättre ljudisolerad jämfört med 9-3.
Sen är ju designen annorlunda, enbart taket är samma som 9-3.
Kaxigt annorlunda tycker jag.
Angående oilsludge och långmilstaxi undrar jag om dessa bilar har servats hos Cadillac/Saab eller hos annan verkstad. Sist jag åkte taxi (igår) stod det "service now", men chauffören körde glatt vidare. De behöver ju serva varje månad och där finns det väl en del att tjäna in på att snåla?

#1
lada niva
2010-03-18 20:04

Håller med Conny - så vitt jag kunde se är den inte billig; den kostar ju nästan samma som "riktiga" versionen av samma bil - alltså Saab 9-3.

#1
pg
2010-03-18 22:43

Nej Ricard, där har du helt fel. motorn kommer ursprungligen från Opel, men utvecklad för turbo av ingenjörer från Opel och Saab genom GM powertrain, vilka även fortfarande tillverkar motorn.
Några problem med kamkedjor har inte motorn. Enligt uppgifter från såväl Saab som¨GM powertrain, har inte en enda kejda ännu bytts på motorn. Du Rikard måste blanda ihop motorn B204-205 och denna nya 207motor.
Inte heller finns det några uppgifter om brustna kamkedjor på vare sig Vectra eller Saabdiesel.
Detta är bara skitprat från somliga som inte har något till övers för Saab.

#1
Styrbengt
2010-03-18 23:30

Vågar folk köpa japanskt elände så måste ju detta vara ett toppköp!

#1
Jarl
2010-03-19 01:08

Köp en Auris/Avensis, där snackar vi KVALITÉ
GM = HAVERI

#1
pg
2010-03-19 12:06

Det är ju bara att konstatera faktum. Toyota har haft sin storhetstid. Alla andra fabrikat vill komma ikapp kvalitetsmässigt, särskilt har det märkts hos Tyska bilfabrikanter som haft en väldigt hög ambitionsnivå i det avseendet. Även GM som helhet har långt framskriden motorteknik. Men GM och Opel/Vauxhall vill vänta med lanseringen tills dess att man provat ut tillförlitligheten. Man vill inte råka ut för samma fadäs som Toyota. Japanerna har haft alldeles för bråttom med de nya produkterna.
Av dessa och tidigare nämnda företeelser, framstår det för mig att Cadillac som begagnad kan vara ett mycket bra köp, eftersom den är billigare begagnad än Saab och Opel.
Däremot som ny är den onödig. Opel och saab finns ju, och de är billigare bilar med samma teknik.

#1
Seken
2010-03-19 22:23

Jag letade, men hittade ingen BLS till halva priset. Det bästa jag hittade var en kombi med 36% rabatt. Och den var tillverkad -08. Alltså 2:a-handsvärde därefter. Men ändå halvhyfsat köp, tycker jag. Att listpriserna på BLS skulle vara "hissade", får stå för han som skrev det. Jag tycker tvärtom BLS har bättre priser än t.ex. Volvo, Toyota, BMW, MB, VW. Om man bara ser till bil för pengarna.

#1
Styrbengt
2010-03-21 10:53

Re: Jarl
Bäste herre, vänligen ta ur fetvadden ur öronen så ska jag berätta vad som hänt inom bilindsutrin sedan det finska vinterkriget!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.