Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Vågar jag köpa Cadillac BLS?

Publicerad 18 mars 2010 (uppdaterad 17 november 2010)
"Cadillac BLS säljs ut nya för nästan halva priset. Vågar jag köpa?" <b>Vi Bilägare svarar.</b>

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vågar jag köpa en Cadillac BLS? De säljs ut nya för nästan halva priset. Är kvaliteten bättre än i tidigare Saab 9-3?

John

SVAR:
Saab har förvisso haft stora problem med vevhusventilationen, så kallad oil sludge, när det gäller motorerna B205 och B235 tillverkade åren 1998-2003.

Vidare har Saab inom ramen för garantin bytt ut undermåliga tändkassetter, men efter 2003 ska också dessa problem vara undanröjda.

Det finns därför ingen generell anledning att avråda från att köpa en begagnad Saab enligt vår uppfattning.

I Cadillac-versionen får du dessutom en välutrustad bil till ett bra pris även om du måste räkna med att det sjunker snabbt även fortsättningsvis.

Huruvida Cadillacversionen är bättre än originalet är det svårt att få någon välunderbyggd information om.

Dessa bilar är sällsynta i Sverige och därför finns dåligt statistiskt underlag. Hela idén med den bilen var att den skulle vara mer genomarbetad då man i USA premierar hög driftsäkerhet.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du? Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1 • 18 mars 2010
Saabnisse (not verified)

Ibland blir man undrande över era svar.
De motorer ni skriver om har ju inte suttit i Cadillac BLS.
De satt ju i förra modellen av 9-3 och 9-5 och de flesta av dessa motorer har också modifierats och fungerar säkert bra idag.
Om man sedan köper en ny BLS till ett kraftigt rabatterat pris spelar det väl ingen roll hur nya Saabägaren påverkar tillverkning. återförsäljare och verkstäder.
Det enda intressanta är ju om det kommer att finnas verkstäder som kan reparera och om det finns reservdelar och med det stora antal Saab som finns i drift är det inga problem inom överskådlig tid.

#2 • 18 mars 2010
pg (not verified)

De motorer ni avser, har aldrig suttit i vare sig Cadillac eller Saab 9-3 sportsedan, däremot har de förekommit tidigare och fortfarande i 9-5.
Den motor som sitter i Cadillac har beteckningen B207 eller som den heter hos GM powertrain BE35 om inte jag missminner mig. Den motorn har inga som helst problem med oljesludge.

#3 • 18 mars 2010
Seken (not verified)

I mina ögon är det ett underligt sakernas tillstånd, att BLS säljs till marknadsanpassade priser, medan man på konstlad väg försöker hålla upp priserna på SAAB:ar. Som köp betraktat är självklart BLS:en det bättre valet. Men är man av nån anledning SAAB-fantast, så väljer man kanske en överprisad sådan.

#4 • 18 mars 2010
pg (not verified)

Lite fel blev det beträffande motorer. GM powertrain har nr AW40 på sina 2ltersmotoer numera, det är växellådorna (5vx) som heter ME 35. Me 40 (6vx.

#5 • 18 mars 2010
Henrik (not verified)

God morgon Vi Bilägare, hoppas ni sovit gott!
Ägarstruktur? Saab Automobile?
Ett ganska stort företag som heter GM (General Motors) sålde SAAB Automobile till Spyker Cars, och södertälje-spisen har aldrig suttit i en BLS.

#6 • 18 mars 2010
Boo Wennerberg… (not verified)

Ett litet klarläggande; Cadillac BLS 2,0T och Saab 9-3 har samma motor, utvecklad av GM. Däremot har naturligtvis inte "gamla" B205 och B235 funnits i Cadillac. Frågan löd: Är kvaliteten bättre än i tidigare Saab 9-3? Svar: Ja, med "nya" Saab-motorn (2,0T/210 hk), eller om vi hellre vill kalla den GM-motor.

#7 • 18 mars 2010
Conny (not verified)

'Nästan halva priset'.....jamen vad är det? Ursprungliga priset var ordentligt hissat så detta rabbaterade är ändå inte billigt nu!! Köp en riktig prisvärd bil istället än detta fula 'missfoster'!

#8 • 18 mars 2010
Rikard (not verified)

Om jag inte minns fel kommer motorn från GM Australien, det går att hitta trådar på nätet om utslitna kamkedjor i förtid, vet dom som har fått byta redan vid 7000 mil.
SAAB har inte sammma motorstyrning/tändning som tex Opel, om Cadilac har SAAB el Opelstyrning vet jag inte.
Det har även gått att läsa om utslitna kamaxlar på dieselmotorn från Fiat på taxibilar med 20" mil på mätaren.

#9 • 18 mars 2010
Micke (not verified)

Är man ute efter en mellanklassbil av europeiskt ursprung (vem vill köpa japansk idag...?) så är nog en BLS ett bra val om man prioriterar komfort. Enligt en konstruktionsansvarig på SAAB är tex. alla bussningar i chassit mjukare än på 9-3 och både fjädrar och dämpare är mjukare jämfört med 9-3. När jag provkörde tyckte jag att den var bekväm utan att vara för mjuk. Dessutom är den bättre ljudisolerad jämfört med 9-3.
Sen är ju designen annorlunda, enbart taket är samma som 9-3.
Kaxigt annorlunda tycker jag.
Angående oilsludge och långmilstaxi undrar jag om dessa bilar har servats hos Cadillac/Saab eller hos annan verkstad. Sist jag åkte taxi (igår) stod det "service now", men chauffören körde glatt vidare. De behöver ju serva varje månad och där finns det väl en del att tjäna in på att snåla?

#a • 18 mars 2010
lada niva (not verified)

Håller med Conny - så vitt jag kunde se är den inte billig; den kostar ju nästan samma som "riktiga" versionen av samma bil - alltså Saab 9-3.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.