Bild
Nästa artikel
Bilfrågan

Bilfrågan: Vart tar oljan vägen?

Publicerad 16 mars 2010 (uppdaterad 21 september 2010)
"Vi äger en Toyota Avensis som drar en liter olja per 150 mil. Vart tar oljan vägen?" <b>Vi Bilägare svarar.</b>
Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Vi äger en Toyota Avensis årsmodell 2000, körsträcka 10 750 mil.

Den drar cirka en liter olja per 150 mil. Har bett den lokala verkstaden kolla kompression som var helt jämn, stiften gråbruna, avgaserna gråvita.

Vår undran är: vart kan oljan ta vägen?

Sven-Åke Gustafsson

SVAR:
I instruktionsboken står vanligtvis hur stor oljeförbrukning tillverkaren godkänner.

Även Toyota brukar godkänna förbrukning i den nivån du nämner vilket inte hindrar att den oftast är betydligt lägre.

Om inget direkt läckage föreligger försvinner oljan ut den vanliga vägen, genom förbränningsrummen.

Detta ger inga synbara spår om förbrukningen ligger på den här nivån.

Bengt Dieden, Vi Bilägare

Kommentarer

#1 • 2010-03-16 11:06
Samuel (not verified)

Toyota Toyota!
Det var inte längre än ca 1,5 år sedan som bla ViBilägare skrev om Toyotas problem med just Toyota Avensis motorer som skar men där Toyota inte tog på sig något som helst ansvar för sina usla motorer. Det var bla en stackars Toyota ägare i Hudiksvall vars Toyota motor skar efter ca 9000 mil. Det är bara att konstatera att Toyota har felkonstruerade motorer! En modern motor ska inte dra olja det förekom i huvudsak på bilar från 1960 och 1970 talet! Jag har haft en tidig Toyota Avensis från 2003 som också drog ohemult mycket olja som jag sålde väldigt fort eftersom Toyotamekanikern sa att det är ingen idé att byta olja på Toyota eftersom jag hela tiden fyllde på med ny olja mellan VARJE tankning!
Gör om och gör rätt Toyota och ta Ert fulla ansvar för de undermåliga Toyota Avensis motorerna!

#2 • 2010-03-16 11:24
Simon (not verified)

Samuel du har nog rört ihop fakta lite väl mycket här....:)

#3 • 2010-03-16 11:36
Thomas (not verified)

Om kompressionen är bra och då antagligen också oljeskrapringarna så sugs oljan in i förbränningrummet via insugsventilerna. I första hand då beroende på dåliga ventiltätningar men kanske också slitna ventilstyrningar.
Fast, en del motorer tar mycket olja men då gör de det hela tiden, antar att oljeförbrukningen i det här fallet har ökat med åren.

#4 • 2010-03-16 11:45
Karl (not verified)

Dåligt... Inte ens min gamla 760 GLE från -88 med 26K mil på mätaren drar olja...

#5 • 2010-03-16 11:51
Erik F (not verified)

Ja, vad säger alla Toyotaägare? Känner ni igen detta problem?

#6 • 2010-03-16 12:20
Kenneth (not verified)

Det är bara en tidsfråga innan också katalysatorn också måste bytas eftersom oljeröken kletarigen katalysatornsceller. Dyrt! Tips: Byt bil innan det är försent!

#7 • 2010-03-16 13:17
Matt (not verified)

Vart tar oljan väg????
Vart tog korrekturläsaren vägen.
Slappt och nonchalant mot läsarna.

#8 • 2010-03-16 13:29
Tobias (not verified)

Jag har haft många Toyota, ingen har dragit en droppa olja. Men alla har varit yngre än 5år.

#9 • 2010-03-16 14:47
Haubits77B (not verified)

Jag finner en sådan här stor förbrukning vara helt sanslös. Inte ens på min gamla MB 190E 1,8 från 1991 som hade gått 32.000mil drog i närheten av dessa volymer. Inte ens hälften.

#a • 2010-03-16 16:29
pg (not verified)

Vid tidpunkten kring millennieskiftet var det många fabrikat som drabbades av hög oljeförbrukning. Oftast låg felet i lösa ventilstyrningar, även mjuka kolvringar och oljeskrapringar som vände på sig med påföljd att motorn skar.
Anledningen var att fabrikanterna jagade låg bränsleförbrukning. Man trodde att om motorn gick lätt i sig själv, skulle man spara bränsle.
Det är alltså inte bara Toyota som drabbats av detta fenomen. Inga bilfabrikat har dessa problem idag, och problemen rör bara ett fåtal årsmodeller.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.