Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Fel om moment?

Bilfrågan

"Läste till min förvåning STRO:s svar om fälgmontering där de påstår att gängorna ska vara fri från olja, vilket är en förutsättning." Vi Bilägare följer upp.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Läste till min förvåning STRO:s svar om fälgmontering (ViB 18/09).

De påstår att först ska gängorna vara fria från olja sedan ska skruvarna dras med rätt moment.

En förutsättning för att kunna dra ett skruvförband med rätt moment är att gängorna är inoljade annars har man inte någon som helst kontroll på vilket moment förbandet är draget med.

Det är inte hur mycket gängorna kärvar som låser ett korrekt momentförband utan det är skruvens förspänning.

I annat fall så borde man ju rekommendera folk att stryka slippasta i gängorna.

CS

SVAR:
En förutsättning för att ett skruvförband ska få rätt moment är att det dras enligt de anvisningar som upprättats när man sätter momentet.

Hjulskruvar inoljas normalt inte och momentet är satt efter detta.

En hjulskruvs förspänning är en kombination av spänningen i gängorna och friktionen/spänningen i konorna.

Oljar man in skruvarna glider förbandet för lätt och det finns en risk att momentet blir fel.

Har man gamla och kanske rostiga skruvar ska dessa borstas rena. Man kan möjligen efter detta sätta på en klick kopparpasta (inte mer än tändsatsen på en tändsticka) på gängorna för att minska friktionen något.

Använd aldrig olja. Det är mycket viktigt att inga smörjmedel kommer på förbandets konor eller anläggningsytor.

Vid hjulskifte är det viktigt att alla delar är rena och att förbanden inte dras för hårt.

Torsten Johansson, STRO
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Fel om moment?

Kommentarer

#1
Onehp
2010-03-17 12:06

Oljar man in skruvarna, då är det stor risk att man drar åt för mycket med angivna moment och ökar risken att skruven går av... samtidigt som friktionen är låg och förbanden lättare kan lossna.
Ingen olja alltså...
Det är rena miraklet att det finns så få olyckor samtidigt som ganska många man känner har en historia om hur ett hjul har lossnat under färden...

#1
Gustav
2010-03-17 12:13

Stål är elastiskt medan aluminium har inte denna egenskap utan deformeras vid något för hög belastning.
Ni med AL fälgar bör därför använda momentnyckel, för att inte riskera att ni antingen drar för löst eller för hårt. Om ni drar förhårt sitter inte sutter däcket sitter inte lika säkert som om ni använt rätt moment. Ni med stålfälg kan dra dit så hårt ni orkar med originalverktyget och slipper använda momentnyckel. Det är dessutom oftast lättare att lossa en stålfälg. Enda fördelen med AL fälgar är att de är snyggare.

#1
Ta i trä
2010-03-17 13:36

Aldrig använt momentnyckel för fälgar utan på känn och olja i över 30 år.
Inte lossnat någon gång än, och inte känt något ovanligt vid efterdragning heller.
Men bytt hjul åt andra där man dragit sönder verktyg/hylsor på grund av för hårt dragna rostiga bultar.
Många firmor kör ju mest med mutterknack till alla fälgtyper.

#1
ac
2010-03-17 15:11

har alltid kopparpasta på skuv och anläggningsyta.. fungerar utmärkt.. man behöver inte dra åt skruv som en idiot, de sitter där ändå.. bättre att lägga 1 minut att efterdra nån dag senare.. dock handlar detta om manuellt dragna skruv.. verkstädernas verktyg kommer aldrig få dra sönder mina skruv..
när jag köpte min bil för nått år sedan var både skruv och anläggningsyta absolut snustorra, förmodligen enligt någon "expertanvisning". gissa vad jag fick kämpa med långa rör för att få loss dom alu-fälgarna första gången det skulle bytas till vinterdäck! hade jag ståt ute vid en vägkant med punka hade det varit kört.

#1
Kjell-Åke
2010-03-17 18:09

Numera kör många med året runt-däck. Samma fäljar får sitta kvar kanske flera år om inte punktering eller bromsrenovering sker. Jag tror inte dessa ägare håller med om att det inte behövs olja/fett.
Hjulbultar/muttrar rostar fast, fälgen rostar fast på navet. Får man punktering ute på väg är det bärgare som gäller, själv klarar man inte av att byta hjul utan slägga vilket man inte har med så ofta.

#1
Rattmuff
2010-03-17 18:19

Själv oljar jag mina hjulbultar/muttrar.
Proffsen som byter på min lastbil oljar hjulmuttrarna ...
Vad är problemet?

#1
Karin
2010-03-17 18:22

Återigen gör sig Formel 1 specialfallen gällande! Det är ju löjligt att tro att olja/kopparpasta/momentnyckelåtdrag har någon som helst betydelse för en vardagsbilist. Lika löjligt som de överdrivna oljebyten som står i var och varannan instruktionsbok! Varför skall oljan bytas varje år eller efter 15000 km? En vardagskörd bil behöver öevrhuvudtaget inte byta olja alls! Samma fånerier finns med bromsvätska. Tar åt sig vatten, ja visst, men än sen då? En vardagsbilist behöver inte bromsa från 250 till 90 var 15:e minut! Åter till hjulfrågan. En vardagsbilist märker nog om hjulen håller på att lossna. Det är inget mirakel att det är få (inga egentligen) olyckor med hjul som lossnar efter byten. Miraklet är nog snarare att så få dör p.g.a. bristande användning av blinkers, dålig respekt för högerregeln, mobiltelefontjattrande mm.
Karin

#1
BosseM
2010-03-17 18:48

Jag har alltid oljat med någon droppe på gängorna. 300 - 400 hjulbyten har skett på mina bilar på samma sätt. Och någon momentnyckel har jag aldrig använt, jag drar med fälgkorset tills det sitter stadigt! Man ska ju kunna byta hjul längs vägen. Om verkstaden får göra det, är det risk att det inte går att lossa hjulet utan maskin.

#1
Rikard
2010-03-17 19:05

Ja mycket ska man höra innan öronen ramlar av. Precis som dom flesta andra här smörjer jag skruvarna med nån droppe olja eller tunnflytande rostskydd, har skruvat bil nästan dagligen i 25 år, och kan garantera STRO att det absolut inte händer nån ting farligt när man gör det, framförallt håller man gängorna i bättre skick, en lagom smord skruv kan användas en evighet. Men det är som allt annat, nya påfund får gamla beprövade metoder att försvinna.

#1
SLAM
2010-03-17 20:37

Har arbetat med gängor i 40 år det skall vara friktions förminskande medel på gängor som används vid återkommande montering risken är annars att gängan skär, men på konan mot fälgen skall inget smörjmedel förekomma då blir också dragmomentet rätt. Till bil är kopparpasta eller keramiskt antikärvmedel att rekomdera.

#1
jens
2010-03-18 08:51

Jag brukar sätta en liten klick aluminiumpasta på mina hjulmuttrar innan jag sedan drar dem med momentnyckel inhandlad på Biltema. Jag tog den lärdomen från Bosse Bildoktorn i TV när det sändes. Han använde dock kopparpasta, men då var det också stålfälgar han arbetade med. I mitt fall är det alufälgar. Man blir ju tokig på alla rekommendationer! Vem ska man lita på? (Är för övrigt inte alls duktig på bilar, men hjulbyte gör jag gärna själv)

#1
kai michelsson
2010-03-18 11:57

Det var någon som påstod att många kör med året runt däck.Vad är det för däck?

#1
NONNO
2010-03-18 12:27

Lite smörjmedel(olja/pasta) på rengjorda gängor.Åtdragning med tex fälgkors har räckt för mej sen år 1966. har ännu aldrig tappat nå´t hjul.

#1
Michael Nilsson
2010-03-18 13:08

Till AC!
När du drar åt dina fälgar per hand till du hör in knirk, som de flesta går så drar du skruvarna med mellan 25-30 Nm, mends de maskiner då säger förstör dina gängor har moment på dem så de drar åt omkring 12Nm underar jag vilken metod som förstör gängorna mer..

#1
Rikard
2010-03-18 13:47

Jag får väl rätta till MICHAEL NILLSONS siffror lite. Jag gissar att du glömt en nolla på dina siffror, 12nm är rekomenderat moment för en M6 skruv, och med det momentet kommer hjulskruvarna lossna ganska omgående.
Rekomenderat moment för dom flesta skruvar/muttrar är 90-110 nm.

#1
Roy
2010-03-21 15:57

Förr rekommenderades alltid av experter (självutnämnda eller inte) att man skulle smörja in gängorna, helst med kopparpasta.
Jag kan ju lugnt konstatera att det då är avsevärt lättare att lossa förbanden när det är dags för byte. Man kan ju också undra hur bra det är för gängor och materialet i övrigt med dessa krafter (inte minst genom slag) som annars går åt för att lossa skruvarna/muttrarna.
Jag har några gånger genom åren frågat däcksmontörer vilket moment de använder med take på att hur hårt det brukar sitta när proffsen varit i farten. Svaren har varierat från "Jag vet inte" till "Högsta, så man vet att det sitter" Min följdfråga "Hur vet du att det är lagom, då?" brukar få svävande svar i stil med "Sånt känner man".
Jag har i många sammanhang förundrat mig över hur lite proffs egentligen vet.

#1
Micke
2010-03-31 12:07

Karin: Kul aprilskämt, något tidigt dock!
Jag drar mina skruvar/muttrar med moment och använder kopparpasta/alupasta på anläggningsyta och lite på gängorna. Jag lägger inte på nytt vid varje byte. Dessutom efterdrar jag efter cirka en tankning, gör mest nytta på alufälgarna. Har inte de problem med att lossa bultar eller ta loss fälg från nav som mina grannar har (varje år). Håller med om att däcksfirmor och andra verkstäder inte alltid använder momentnyckel eller vet vilket moment som gäller (står i instruktionsboken!). Kopparpasta är desstutom utmäkt att stryka på tunnt på sidor och baksidan av bromsbelägg för att undvika att de kärvar. Genrellt gäller att ta LITE koppar-/alupasta för att förhindra att det inte hamnar på fel ställe.
/Hobbymekanikern

#2
2014-09-30 10:04

Hej Karin, om du ens är en tjej?! Jag förutsätter att du driver med "oss" . Och gör du inte det, är det illa, mycket illa!

#3
2014-09-30 10:07

Har aldrig smörjt " muttrar bultar, skruvar" (Och inget gnäll om att det inte heter bultar tack!) Har haft hur många bilar som helst, aldrig några problem. Nä ha lite olja på centrumstyrningen i stället, så inte hjulet har fastnat vid nästa hjulbyte .

#4
2015-04-07 17:28

Vad använder fabrikanterna??

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.