Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vettigt att fläkten ständigt arbetar?

Bilfrågan

"När klimatautomatiken är inkopplad så går motorrumsfläkten ständigt, den stänger aldrig av sig, oberoende om motorn är varm eller kall. Varför?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Volvo S40 2.0 D -09 med en sexstegrad automat "powershift".

När klimatautomatiken är inkopplad så går motorrumsfläkten ständigt, den stänger aldrig av sig, oberoende om motorn är varm eller kall.

Klarar motorrumsfläkten av att ständigt vara påslagen och arbeta hela tiden som motorn går?

Är detta vettigt bränsleekonomiskt och ur miljösynpunkt?

Varför inte samma funktion med kylfläkten som på min tidigare S60 där fläkten gick in vid behov?

Svempa  

Volvo S40 har en AC-kompressor med variabel slagvolym. Denna typ cyklar mycket mindre (vilket ger färre ryck i bilen när kompressorn slår till och från) än den med fast slagvolym i Volvo S60 som är inkopplad under en större del av tiden, även vid lägre yttertemperaturer. Den kan gå igång beroende på temperatur och luftfuktighet redan från 0°C och högre.
    Elkylfläkten styrs av en tryckgivare i köldmediekretsen samt av motortemperaturen och är därför i princip alltid igång när kompressorn är inkopplad och bilen står stilla. Den kan dock vara avstängd vid lite högre hastighet. Detta förklarar varför man upplever att fläkten alltid är igång.
    Motorns uppvärmningstid blir inte längre, även om fläkten arbetar, eftersom kylvätskan inte cirkulerar genom kylaren förrän motorns termostat öppnat (fartvinden kyler motorblocket även med fläkten avstängd). Möjligen skulle fläkten förlänga uppvärmningstiden om man varmkör motorn med stilla-
stående bil, vilket inte är att rekommendera. En dieselmotor tar tämligen lång tid att värma upp på tomgång. Är temperaturen över +5°C och tillsatsvärmaren inte startar, blir uppvärmningstiden längre jämfört med en bensinmotor. Tillsatsvärmaren startar vid behov när yttertempen är under +5°C och dess förbrukning syns inte i färddatorn.
Bo Larsen,
Volvo Personbilar Sverige AB
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vettigt att fläkten ständigt arbetar?

Kommentarer

#1
Lasse åberg
2010-03-12 17:07

lasse.å
det är klart att det drar mera soppa, generatorn får arbeta hela tiden med fläktar o all belysning då går generatorn tyngre. med enbart varselljus o värmefläkten avstängd vid långkörning är det klart man sparar soppa. men de flesta har klimaautomatik som reglerar allt själv. det blir svårare att numera påverka något själv. nu mera behöver de bakre ljusen ej vara tända. om du har exonljus på din volvo är de även tända dagtid,stoppar ca 2 år.dom är dessutom dyra att byta,fråga taxiägarna.

#1
pg
2010-03-12 19:25

På de flesta bilar finns det väl ett ekonomiläge där klimatautomatiken kopplas ur. Har provat detta men om det verkligen sker någon minskning i förbrukningen har jag inte sett.

#2
2016-08-01 04:29

Det borde vara enkelt att sätta en elektrisk termostat i serie med fläkten. Finns säkert på Elfa. Problem solved.

#2
2016-08-01 04:29

Det borde vara enkelt att sätta en elektrisk termostat i serie med fläkten. Finns säkert på Elfa. Problem solved.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.