Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Vad skiljer olika dieselsorter?

Bilfrågan

"Jag har en Polo TDI som inte får köras på biodiesel. Nu undrar jag om jag kan tanka citydiesel, ACP-diesel eller grön diesel?" Vi Bilägare svarar.

Vi Bilägare svarar varje vardag på en läsarfråga om bilar.

FRÅGA:
Jag har en Volkswagen Polo TDI -07 som inte får köras på biodiesel. Nu undrar jag om jag kan tanka citydiesel, ACP-diesel eller grön diesel.

Jag har endast en gång sett en pump där det stod biodiesel. Vad är det för skillnad på dieselsorterna?

Margareta Klingsmo

SVAR:
Kärt barn har många namn och ordet "bio" har missbrukats till leda.

När VW säger att du inte får köra på biodiesel så avser de 100 procent ren FAME (tidigare kallad RME) som säljs på några få platser i Sverige.

Alla dieselbilar i Europa kan köras på en diesel innehållande fem procent FAME och just denna blandning har av vissa oljebolag också fått namnet biodiesel men det är ett tokigt namn i detta sammanhang.

Citydiesel kommer från Shell och innehåller fem procent FAME och är okej för din bil. ACP-diesel kommer från Preem och innehåller också fem procent FAME, alltså okej.

Grön diesel är något helt annat och denna får du som privatperson inte köra på (förbjudet enligt lag), då den är grön till färgen för att visa att den är skattebefriad.

Per-Martin Roos, OKQ8
Taggar: Bilfrågan
Bilfrågan: Vad skiljer olika dieselsorter?

Kommentarer

#1
Kalle
2010-03-15 11:09

Alla bilar kan köras på 5% FAME men frågan är hur många mil. Jag har varit i kontakt med allt för många som drabbats av bakterietillväxt så själv häller jag gift i tanken för att vara säker på att inte bli stående utefter vägen.

#1
Fredrik
2010-03-15 15:44

Var kan man tanka "ren" diesel utan 5% FAME?
Inblandningen är ett sätt att hålla nere priset på diesel då FAME är billigare.
Men det är väl inget KRAV att det ska vara inblandning av FAME?
Bakterietillväxt, kolla in denna länken
http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/artiklar/okande-problem-med-dieselbakterier-vem-bar-ansvaret

#1
Kalle
2010-03-15 16:22

Vissa båtmackar har vanlig diesel och en del har pump även så bilar kan tanka. Att båtar, lastbilar och entreprenadmaskiner har drabbats hårt känner säkert oljebolagen till men jag vet även att vanliga personbilar som används dagligen har fått sanera tankar mm. Det är dags att vakna upp.
Fler länkar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5203803.ab
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.221790-miljodieseln-skapar-problem

#1
Björn
2010-03-15 19:01

Vad är det för gift man häller i tanken för att slippa bakterietillväxt? Har det någon annan påverkan, motor eller miljö?

#1
Kalle
2010-03-15 22:31

Googla på dieselbakterier så får du nog svar

#1
Rattmuff
2010-03-15 23:22

För den som har möjlighet ... Ett tips är att ha en egen, typ farmartank hemma .. och beställa diesel utan RME, inga problem att få det levererat hem (fraktfritt 1200 liter är normalt)
Det där medlet mot bakterier är ganska dyrt.

#1
pg
2010-03-16 16:43

Min broder har farmartank och tar hem diesel utan rme. Men det tycks inte spela någon roll. Även där får man göra ren tanken med jämna mellanrum på grund av bakterietillväxten. Enligt honom innehåller all diesel mer eller mindre rme, och problemen ökar med åren.

#1
Mythbuster
2010-03-16 19:04

Bakterier är tuffa jäklar. De växer på även i saker som är giftiga som diesel. Dock inte så bra men ge dem lite tid så. Värme + tid ger bra bakterietillväxt med eller utan RME. Därför har båtar problem i framförallt tropikerna. De som tankar farmardiesel löper stor risk att få in bakterierna i motorn vilket inte är särskilt bra. (går bra i en traktor men det är en helt annan typ av motor). Den som tror man kan spara en slant med farmardiesel kan bli grymt besviken när inte någon garanti gäller för man tankat dåligt bränsle. Tanka därför på pumpen så slipper ni gå på.. usch dålig ordvits..

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.