Bild
Nästa artikel

"Bränslecellbilar är den bästa lösningen"

Reportage

- Bränslecellbilar är den bästa lösningen för framtiden! Det säger Byung Ki Ahn, chefsingenjör med ansvar för utvecklingen av bränslecellbilar vid Kia och Hyundais utvecklingscenter i Mabuk.

Få är lika varma anhängare av bränslecellbilar som Byung Ki Ahn. Förståeligt med tanke på hans position som högste ansvarige ingenjör för Kia och Hyundais utvecklingsprogram för bränslecellbilar.

- När det gäller stora bilar är vätgas och bränsleceller det överlägset bästa alternativet. Bränsle­cellbilarna kombinerar höga prestanda och hög komfort med låg miljöpåverkan.

Han är ingen anhängare av etanol- eller biogasbilar. Under en övergångsperiod menar Byung Ki Ahn att hybridiserade bensin- och dieselbilar kommer att dominera marknaden.
Men på sikt kommer också dessa att fasas ut.

- På lång sikt är förbränningsmotorn helt ointressant. En elmotor blir så mycket effektivare så i framtiden finns det ingen anledning att använda sig av förbränningsmotorer.

Tveksam till plug in-hybrider

Många av världens bilföretag ställer i dessa tider sitt hopp till utvecklingen av plug in-hybrider men ingenjör Ahn är inte alls övertygad.

- Plug in-hybridens batterier måste laddas upp under relativt lång tid, cirka åtta timmar. Det innebär att det inte kommer att vara möjligt att genomföra längre resor utan att använda förbränningsmotorn. En bränslecellbil fyller du med vätgas på några minuter. Sedan är det bara att fortsätta åka.

Elbilen som sådan kan möjligen vara en lösning för de allra minsta bilarna där bränslecellbilens mer skrymmande drivlina inte får plats eller blir för kostsam. Men Byung Ki Ahn är tveksam också till den batteridrivna elbilen.

- Några av de första bilarna som byggdes var elbilar. Dagens elbilar har ungefär samma räckvidd som dessa, eftersom batteritekniken står på nästan samma nivå nu som då. Varför skulle utvecklingen plötsligt gå mycket snabbare de närmast kommande åren, när den knappt har rört sig på 100 år?
Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
Roy
2009-04-28 17:03

Nog talar han för egen sak, alltid.

#1
göinge
2009-04-29 13:40

Jag började intressera mig för miljöfrågor och drivmedel som barn för cirka 20 år sedan. Jag fastnade ganska snart för att bränsleceller var bästa lösningen och redan då för 20 år sedan hette det att det om 5-10 år skulle komma att finnas en färdig bil för massproduktion framme. Sedan dess har åren gått och det är fortfarande 5-10 år tills bränslecellsbilen är här. Sedan dess har jag - och många bilföretag - övergett tanken om bränslecellsbilen och konstaterat att det finns billigare och bättre lösningar!

#1
keski
2009-05-02 10:56

jag säger som Chris Rock "we can fly to the moon but we can't drive a car whit electricyty" hmmm börjar lukta komplott

#1
stig
2009-05-13 01:54

Vätgas,bränsleceller,solenergi.
All energi till Jorden kommer från
solen.Med ca.25km2 solceller skulle
vi försörja hela Jorden med energi
utan att få någon värmeökning eftersom den energin kommer hit ändå.Tempraturen på Jorden har enligt gjorda mätningar varit konstant i ca.2 hundra år med små
variationer på tiondels grad där
tiden stämmer med vulkanutbrått och
Bombningen av Japan 1940 talet.Men
1970 händer det något,temperaturen
börjar stiga och håller på fort-farande.1970 startade kärnkraften i
världen och allt som den producerar
blir värme i slutändan.Kan det ha
något samband?

#1
David
2009-05-14 13:38

Morhphics billiga tillverkningsmetod av bränsleceller och en biltillverkare med visioner blir vinnaren i framtiden. vem vill inte ha en bil som endast avger vatten som restprodukt istället för ämnen som förstör miljön och ger människor cancer!

#1
Hydrazine
2009-05-16 14:18

Ojdå, konstigt att Byung Ki Ahn förespråkar just den teknik han jobbar med att utveckla. Hur hög trovärdighet har han i frågan? I och med nedanstående uttalande tappar Byung Ki Ahn all trovärdighet i min värld.
Tror man detta så har man inte en aning om vad som har hänt i världen se senaste 100 åren.
"- Några av de första bilarna som byggdes var elbilar. Dagens elbilar har ungefär samma räckvidd som dessa, eftersom batteritekniken står på nästan samma nivå nu som då. Varför skulle utvecklingen plötsligt gå mycket snabbare de närmast kommande åren, när den knappt har rört sig på 100 år?"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.