Bild
Nästa artikel

Saabaffären sprack – Koenigsegg hoppar av

Nyheter

Detta kan innebära slutet för Saab. På tisdagen meddelade Koenigsegg Group att förhandlingarna om Saab avslutas.

Snart ett år efter att General Motors annonserade ut att Saab skulle säljas står nu Saab utan köpare.

Allt avbryts
I ett uttalande som slog ner som en bomb på tisdagseftermiddagen meddelade Koenigsegg Group att alla förhandlingar om Saab avbryts.

– Vi beklagar att vi efter sex månader av intensivt och målinriktat arbete har kommit till den smärtsamma och svåra slutsatsen att vi inte kommer att kunna genomföra förvärvet av Saab Automobile, säger Christian von Koenigsegg.

De avslutade förhandlingarna bekräftas också av nuvarande ägaren General Motors som säger sig vara "mycket besvikna". Saabs vd Jan Åke Jonsson vill avvakta.

– Nu måste vi tillsammans med GM analysera situationen och så får vi återkomma med vad vi kommer att göra i framtiden. Vi får avvakta några dagar, säger han till SVT.

Det tog för lång tid
Den 12 december i år firar Saabs första personbil Saab 92, den så kallade "Ur-Saaben", sitt femtioårsjubileum sedan den sattes i produktion. Samtidigt verkar tiden rinna ut för Saab.

Och just tid är anledningen till dagens besked, säger Christian von Koenigsegg.

– Tidsfaktorn har hela tiden varit kritisk för vår strategi för att blåsa nytt liv i bolaget. Dessvärre har förseningar i avslutandet av affären resulterat i risker och osäkerheter som hindrar oss från att framgångsrikt genomföra affärsplanen för det nya Saab Automobile, säger han.


Innan Koenigsegg Group för denna gång tackar för sig tackar man i sin tur för det stöd man fått under processen från Saabs ledning, de anställda och fackföreningarna. Nu finns tre scenarier för Saab.

1. General Motors behåller Saab, men detta ter sig otroligt eftersom Saab genererat stora förluster för den amerikanska biljätten. Dessutom har källor inom General Motors tidigare gjort gällande att Saab läggs ner om affären med Koenigsegg Group skulle spricka.

2. General Motors hittar en annan köpare, vilket inte finns för tillfället.

3. Konkurs.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid? Varför misslyckades Koenigsegg?

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
Nils
2009-11-24 21:31

SAAB kostar för mycket att driva, dålig lönsamhet här. SAAB kommer gå i konkurs inom kort (eller läggs ned) och tillverkningen i Sverige försvinner. Ev köper Kineserna upp konkursboet billigt och börjar bygga SAAB bilar i Kina, men då under annat namn.

#1
Mark J Kragh
2009-11-24 21:44

Redan för 9 månader sedan hörde jag ett rykte från en med insyn i vissa led, som sade att man i princip avsåg att offra SAAB från regeringens sida. Jag kunde knappt tro det om det inte vore för att jag tidigare språkat med Gunnar Larsson (före detta teknisk direktör på SAAB), som för länge sedan berättade en del om hur det gick till när man från ett departement "rådfrågade" honom om krisen för de svenska personbilstilverkarna. Han var bestört över sättet att (inte)agera och oförståelsen för vilken snedvriden konkurrenssituation som uppstår om alla länder förutom ett stöttar sin industri.
Vi bör fundera på vilken agenda fröken Olofsson hade när hon sade att man skall tillverka vindkraftverk istället för bilar i Trollhättan, samtidigt som hennes släkt är verksam inom vindkraftsindustrin... Det skulle vara intressant och se om det finns jäv..
Jag antar att fröken Maud´s kamp för att sänka varumärket SAAB´s anseende och värde knappast har bidragit till att förlänga uthålligheten eller underlätta uppfinansieringen av Koenigseggs affär.
I andra länder har delstater (exempelvis Bxxxx) gått in och stöttat sina företag och på så vis gått runt regelverk inom EU. I vissa länder har man rent ut skitit blankt i regelverket.
Att gå in i en fullkontakts MMA-match och tr att det är brottning som gäller är självmord, när alla andra använder alla tänkbara fula knep, med sparkar i ansiktet mm.
Att inte inse att det är djungelsn lag som gäller är tydligen Maud´s strategi och följdaktligen förlorar vi många tusentals jobb p.g.a. hennes snedvridna verklighetsuppfattning. Familjer förlorar försörjning, kommun och stat missar skatteintäkter. Barn får se sina familjer splittras. Skilmässor och misär, utomskap, alkoholism, avfolkning, braindrain.
Du har lyckats fröken Olofsson.
-Grattis, Maud.
Du kanske inte förstått att svensk fordonsindustri har höga miljöambitioner, men att det kan krävas finansiering för att genomföra FoU samt omställning.
Du kanske inte heller har förstått att detsamma kommer att krävas för att "rigga" en vindkraftsindustri (som ändå aldrig kommer att kunna mäta sig med Vestas, Siemens eller de andra).
Maud kanske inte heller visste att de stora vindkraftstillverkarna outsourcar tillverkning till Indien, Kina och andra låglöneländer .
Kanske Trollhättan skall bli en låglönekommun?

#1
Larsson
2009-11-24 22:04

Det är både synd och tråkigt, men Saab har faktiskt grävt sin grav under väldigt många år nu. Törstiga, dyra och inte så miljövänliga ens idag! Volvo har iallfall fattat galoppen (tänker på Drive modellerna).

#1
EH
2009-11-24 22:33

Trist om fler blir arbetslösa men ändå bra av regeringen att inte stötta ett företag som gått minus så länge. Även om Maud Olofsson lärde Saab att bygga småbilar skulle det finnas bra bilar tiill ett lägre pris från andra tillverkare. I sådana fall skulle pengar ges till alla företag som går dåligt, stora som små. Toppen för frisörer som ingen velat besöka på 20 år! Saab är föressten inte ens Svenskt, ännu en orsak till att inte förlänga lidandet på det företaget.

#1
Per_K
2009-11-24 22:39

Då är nog enda hoppet att GM behåller Saab, som man gjorde med Opel. Troligen var det inslaget av kinesiska intressen (BAIC) i köpargrupperingen som avskräckte GM från att sälja Saab.

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-24 22:54

Jag har just plockat bort några personangrepp från kommentarsfältet. Diskutera sakfrågan istället för att kasta skit på varandra!

#1
kenneth
2009-11-25 00:12

ViBilägare:
Hur i hela Halland kommer det sig att tex Conny Karlsson alias Shougun mfl pseudonymer på tex Teknikensvärld mfl tidningar tillåts sprida sitt hat mot SAAB, Volvo, Audi etc utan att bli motsagd? Det börjar bli dags att säga upp prenumerationen på ViBilägare...

#1
Conny Karlsson
2009-11-25 01:47

Kenneth. Var sprider jag hat mot Volvo etc ? Har jag flera pseudonymer ! Jag heter Shogun på Vibilägares forum och Teknikens världs forum. Och varför blandar du in mig i detta då jag inte ens kommenterat här i denna artikel. Antagligen är det för DITT Toyota hat mfl pseudonymer. Man blir mycket konfunderad här hur människor fungerar. Visst jag är pro Toyota men det kommer utav erfarenhet av märket likso erfarenhet av andra märken det är inte bara taget ur luften. Jag håller mig till fakta när jag skriver om bilar. Och det är där en del inte tål för att man inte rår på faktan som är obestridlig. Jag kan också säga negativ kritik av Toyota när det är befogat. Som att vi behöver att byta hjullager på våran Auris som nu gått 7000mil, vilket är mycket lite för att byta hjullager på en Toyota. Men jag fortsätter mitt korståg mot de europeiska underlevertantörerna som inte håller sedvanlig Toyota standard jämfört mot de japantillverkade. Och detta nämde jag idag hos Toyota (läs 24NOV) och de lyssnade faktiskt mycket intresserat på mina påståenden. Och vissa mekaniker håller med ! Men nu ska vi inte förstöra denna tråd, denna handlar om Saab inget annat. Jag kan trösta Tommy Wahlström att jag teknat en ny prenumration för någon vecka sedan. Vi kan säga i stället för Kenneth.....tack för en utomordentlig tidning. Tråkigt att bli beskylld för någon man inte gjort. Men sådana är de de olika pseudonymerna........som figurerar flitigt här som kritiserar Toyota i var och varannan artikel.

#1
Sune S
2009-11-25 09:02

GM skulle kunna behålla SAAB för utveckling och tillverkning av sportiga premiumbilar i mindre volymer.
SAAB skulle kunna bli GM-G, där G på slutet betyder garage. Det blir en motsvarighet till MG - Morris garage.

#1
Tom
2009-11-25 15:03

Grattis regeringen och Maud Olofsson. Ni lyckades genom förhalanden och tveksamma utalanden som t.ex. att staten med skattebetalarnas pengar skall tillverka bilar med förlust.
Undrar vika kostnader vi skattebetalare nu får ta för de kostnader som uppstår når 3500 SAAB-anstllda och tre gånger så många konsulter och underleverantörer för att inte tala om handeln i Trollhättan nu åker på. Hotellbranschen i Trollhättan t.ex.

#1
R Ekman
2009-11-25 15:08

Nu är det läge för att LO och facket går i spetsen
för att driva SAAB som ett löntagarägt företag så
får Vi se hur ett företag skall skötas, ta gärna med
Tomas Eneroth också för Han vet ju hur det skall
vara, inte för litet och inte för sent, åh förlåt
Jag höll alldeles på att glömma Lars Ohly.

#1
Erik F
2009-11-25 15:17

PER_K: GM har väl inte beslutat att inte sälja SAAB? Det är ju Koenigsegg Group som inte vill köpa.
Hur som helst så har SAAB själva bäddat för detta de senaste 30 åren, genom 1. en usel kvalitet på alla tillverkade modeller av växellådor och vissa motorer 2. för höga priser 3. dyra reservdelar och service.
Visst finns dyrare bilägande än Saabägande, men då får man (betydligt mer) kvalitet för pengarna också.
Ingen vill köpa och driva ett företag som i nästan 30 år gjort enorma förluster. Personligen bryr jag mig inte så mycket om SAAB-märket (som f.d. Saabägare). Värre är det däremot för hela Västra Götalandsregionen som kommer att bli halvt lamslagen av denna konkurs. Tänker främst på fabriken, men lika mycket alla underleverantörer.
Som på andra krisorter kommer nog småföretag att blomma upp med tiden, kanske vid nästa högkonjunktur. Människor har en inneboende skaparkraft och en vilja att göra något med sina liv - inte sitta i en fåtölj och gnälla över att de är arbetslösa och leva på bidrag. Det blir tufft nu ett tag - sen blir det bättre. Så tror jag om detta.

#1
Jag
2009-11-25 15:55

ERIK F:
Hur som helst så har SAAB själva bäddat för detta de senaste 30 åren, genom 1. en usel kvalitet på alla tillverkade modeller av växellådor och vissa motorer 2. för höga priser 3. dyra reservdelar och service.
Visst finns dyrare bilägande än Saabägande, men då får man (betydligt mer) kvalitet för pengarna också.
I och för sig kan man säga samma sak om de flesta andra biltillverkarna, MEN....
De har skrapat ihop en liten vinst efter att de gett direktörerna sitt. Saab har inte klarat av detta. Bra bilar, jovisst, men det måste ju finnas en vinst också.
Jag är inte förvånad att affären med K-egg pajade, ej heller förvånad över regeringens "bristande stöd". Saab har varit konkursfärdigt i 15 år, till sist måste det ju hända. Inget fel på bilarna, men tillverkningen var halt enkelt inte tillräckligt effektiv. Varför det är så, eller har varit, är vad som är intressant att få reda på nu.
Idiotkommenater om Maud O. hör inte hit.
Egentligen borde det gå att bygga bilar i Sverige, likaväl som i Frankrike eller Tyskland utan massivt stöd från staten...
Jag

#1
pg
2009-11-25 16:05

Jag håller inte med om att Saab har dålig kvalitet. Visst finns problem med vissa modeller, men utvecklingen till den bilserien har inte skett i Russelsheim, som är fallet med 9-3 sportkupe. Ja ja inte helt men delvis.
Jag vill påstå att kvaliteten har förbättrats genom åren, tack vare samarbetet inom GM powertrain europe. Detta gäller både Saab och Opel.
Från viss press framhåls ju att problemen kommer sig av att Saab hämtar delar från Opels leverantörer. när det gäller Saab. Men hur kommer det sig då att Opel inte har samma problem?
Detta resonemang har man endast sett i svensk press. Kan det vara beställningsjobb av Saab för att hävda sig själv som bättre än de i verkligheten är?
Kvaliten på såväl Saab som Opel håller hög klass, men vissa verkstäder favoriserar det märke man haft innan GM köpte Saab.
Hos Saabhandlarna ansågs Opel vara något katten släpat med sig hem. Förmodligen likadant åt andra hållet, men de var betydligt färre.

#1
KM
2009-11-25 16:50

Är du förvånad? Det är inte jag.

#1
R Ekman
2009-11-25 17:55

Löntagarägt kör på bara visa att det går Tomas Eneroth och Lars Ohly kompanjoner!

#1
EMIL
2009-11-25 20:25

Saab har gått med förlust i 20 år. De har haft väldigt lång tid på sig att bättra sig men ändå fortsatt i samma stil.

#1
Pelle
2009-11-26 09:37

En bra bil överlever - mkt tveksamt om Saab är en bra bil!? Ca 20 år av förlust/dålig lönsamhet och kass kvalitet och design!! Bara nu inte vi skattebetalare ska hålla Saab/GM under armarna (jmf varven...) - men det verkar som tur är att regeringen fattat detta; Inget skattestöd eller gratis'lån' till olika industrisektorer.

#1
R Ekman
2009-11-26 15:43

Ge Mig litet bifall Jag blir knäckt annars, eller är
det uppenbart att Jag är något ironisk.

#1
Q
2009-11-26 19:40

Det är inte över förrens det är över!! Ena dagen finns det ingen köpare andra så finns det två eller fler! Här på Vib finns det bara en rik flora av gissande och självutnämnda "jag har full insyn" i Saab affären. Om det bara är spekulationer säg då det istället för att utge er för att veta något. Vi vet ingenting! kan gå bra och kan gå dåligt. jag hoppas dock att det går bra!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.